toukokuu 23, 2024, 03:22:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


SK.n kasvatuksia 2011-2012

Aloittaja SK, toukokuu 07, 2011, 16:10:41 ip

« edellinen - seuraava »

SK

Kiitoksia vaan bluesmanillekin. Kylläpä tuli hyvä mieli, kun kehuja tulee huomattavasti kokeneemmalta ja muutenkin eri luokan kasvattajalta.
Mutta kait minun pienet viljelykset näyttää hyvälle, kun tällä kaudella niin monella on ollut huomattavia vastoinkäymisiä.
Kiitokset myös vuosi sitten saaduista talvivalkosipuleista. Sain niistä kasvatettua riittävästi kynsiä, jotta ensi vuonna jäisi satoa syötäväksikin. Kuten tavoite oli.
Ja muutama sipuli tuli maistettua. Aivan loistavan makuisia, kun olin aiemmin tottunut kaupan tarjontaa.

On taas ollut niin sateista, etten viitsinyt edes käydä kasvihuoneesaa muutamaan päivään. Kun tänään sitten kävin katsomassa niin ensimmäisenä silmiin osui tämä:


Pink Habanero on pudottanut lehtensä ja kun hieman koskin vieressä olevaa Tobago sweetiä niin lehtiä varisi.
Joten on aika kerätä loputkin chilit ja laittaa kasvari talviteloille.

Vielä viimeiset kuvat kasvihuoneesta:


Tobago sweetissä on vielä mukavasti kerättävää. Mukavan tuuhea puska ollut. Hyvän makuinen ja ainakin minulle poltetta ihan riittävästi.


Serrano on ollut kitukasvuinen koko kauden, mutta teki sen verran satoa, että saan noista luonnetta joulusinappiin.


Champion on kelvannut lapsillekkin...


Hyper pube. Ei uskoisi, että tuosta riususta olen 140 hedelmää kerännyt, mutta toisaalta näyttäähän se kaikkensa antaneelta.


C. Lanceolatum pitäisi vielä laittaa matalaksi ja ottaa talveksi sisälle. Tai voisinhan heivata muut vanhat viherkasvit sisältä kompostiin ja korvata tuolla ja muutama muukin silloin mahtuisi...


Muutamia kypsiä rocotoja taas, mutta raa'aksi jää noita melkoinen kasa, kun tälle viikolle on luvattu kylmää. Mutta rocotot lähtee vasta viimesenä kompostiin.
Katson kuinka kauan näiden kanssa voi sinnitellä.


Canario. Tuossa on muutama pallero joiden ympärysmitta ylitti 20cm.


Pakkasen puraisemiin koriste chileihin on hyvä lopettaa.


ChiliChillailija

Mitä lajiketta tuo koristechili, joka pukkaa kovasti podia, on? Omnicolor?
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

SK

Se on Chillychili C. annuum. Kasvaa noin 30cm korkeaksi ja on täysin tuleton. Maistui ihan paprikalle, ei ollut kitkeräkään.

Jos jollain on muita tälläisiä cluster tyyppisiä chilin siemeniä tallessa, niin laitahan yv.tä. Päästään varmaan sopuun vaihdoista. ;)

SK

Sadon talteen ottoa ennen pakkasia.


Kait siinä on taas likemmäs 10 litraa chilejä. Kun ison kulhon pohjassa luki 7 litraa.


Tobago sweet, Champion, Pink habanero, sekalaisia rocotoja, Bhutanilainen annuum, PI-??? bacca, Zadira, Pimenta da Neyde, Serrano ja alhaalla yksi peter pepper.








Tämä ainoa kypsäksi saamani peter pepper kuvannee hyvin kylmää kesää. :D Kyllähän "se" kylmässä vetäytyy, mutta tämä on kaiken huippu. ;D

Landspeed

hyviä kuvia kyllä!mikä lajike kyseessä tossa pakkasen puremassa koriste puskassa?vihasen näkönen :)

SK

Talvi prkl. tulee... Kasvarin katolla oli aamulla sentti lunta. Rocotot siellä edelleen majailee, mutta eipä ne enää taida kypsyä.
Tosin muistaakseni Saksassa kasvatetaan jotain viinirypälettä siten, että ne poimitaan vasta ensimmäisten pakkasten jälkeen, jolloin rypäleiden sokeri pitoisuus on kohonnut huomattavasti.
Ei taida chileillä toimia sama menetelmä. Parin päivän päästä pitäisi taas ilmojen lämmettä hieman, joten katson miten sitkeitä rocotot on?

SK

Viimeinen talveksi sisälle karsittu chili oli C. lanceolatum. -9 astetta tänä aamuna päätti muiden kohtalon, eipä tervitse enää miettiä niiden kohtaloa.


Risukasa kokonaisuudessan.






Runkoa eri puolilta kuvattuna.




Nuppu, kukka ja raakilekkin jäi vielä tuohon, mutta todenäköisesti tippuvat karsinnasta johtuvan shokin seuraksena.

Filago

Kesä on ohi, mutta hyviä satoja ja ilonaiheita sinun kauteen näytti mahtuvan :). Minä siirsin sen sinulta saamani Rhombon mielestäni hyvissä ajoin sisään lampun alle jo pari viikkoa sitten, mutta se näyttää ottaneen siirrosta pahasti nokkiinsa. Toivotaan parasta kuitenkin. Mulperi kellasti lehtensä asiallisesti ja ajoissa ja uudet silmut näyttivät muodostuneen odottamaan kevättä, kun lehtensä pudottanutta pientä kasvia viikko sitten mökillä tarkastelin. Mietin vielä, pitäisikö suojata talveksi lumikuormalta esim. havuilla? Istutuspaikka on suhteellinen suojainen, mutta lunta siihen on aiemmin kertynyt.

Filago
#163

SK

Lainaus käyttäjältä: Filago - lokakuu 27, 2012, 12:38:29 ip
Kesä on ohi, mutta hyviä satoja ja ilonaiheita sinun kauteen näytti mahtuvan :). Minä siirsin sen sinulta saamani Rhombon mielestäni hyvissä ajoin sisään lampun alle jo pari viikkoa sitten, mutta se näyttää ottaneen siirrosta pahasti nokkiinsa. Toivotaan parasta kuitenkin. Mulperi kellasti lehtensä asiallisesti ja ajoissa ja uudet silmut näyttivät muodostuneen odottamaan kevättä, kun lehtensä pudottanutta pientä kasvia viikko sitten mökillä tarkastelin. Mietin vielä, pitäisikö suojata talveksi lumikuormalta esim. havuilla? Istutuspaikka on suhteellinen suojainen, mutta lunta siihen on aiemmin kertynyt.

Filago


Jos rhombo on sisälle tuonnin jälkeen pudottanut paljon lehtiä lattialle, niin se taitaa olla normaalia. Sitkeä tuo minun rhombo on ainakin ollut, kun olen sitä rääkännyt leikkaamalla olemattomaksi ja ei kauaa mene kun uusia oksia ilmestyy ja on entisissä mitoissaan. Samoin minun mulperit näytti valmistautuvan hyvissä ajoin talveen.
Ei pitäisi ongelmia tulla, paitsi jos joku myyrä tykästyy sen makuun, niin ei voi mitään. Ei kai sitä lumelta tarvia suojata, viime talvena katolta tippui lumet niiden taimien päälle.
Kun en vielä tiennyt kunnolla mitä olin kasvattamassa, välillä vaan on intoa enemmän kun tietämystä.
Mutta joo kausi on ollut oikein hyvä ja jos haluat jotain chilejä niin alkuviikosta niitä vielä on, pitäis tässä keksiä mitä niille tekisin ennen kun mätänevät jääkaappiin.
Sinullahan on ainakin joskus kasvanut Tovarii, jos on vielä siemeniä niin voisin ottaa uuden haasteen ensikaudelle. ;)

SK

lokakuu 28, 2012, 16:50:51 ip #249 Viimeisin muokkaus: lokakuu 28, 2012, 16:53:54 ip käyttäjältä SK
Kauden viimeinen päivitys:


Talvi yllätti kasvarin. Tai eihän se yllätyksenä tullut, mutta en enää viitsitnyt lämmittää tuota, kun ei aurinkokaan konnolla pääse paistamaan tuohon.







Näky oli hyvin nuutunut ja tuoksu mielenkiintoinen, kun jäätyneet kasvit olivat sulaneet. Aamulla töihin lähtiessä oli -9 pakkasta ja kun kotia tulin nii oli jo pari astetta plussan puollella.
Vaikka kuvissa ei näy niin raakoja rocotoja oli yllättävän paljon vielä kiinni, mutta ei oikestaan edes harmita. Alkoi olla jo motivaatio lopussa, kun satoa on kuitenkin tullut reilusti yli omien tarpeiden ja tututkin on saaneet maistiaispusseja, jos vaan ovat halunneet.
Nyt kaikki on kannettu kompostiin ja kuukauden päästä pitäisi alkaa ensi kauden idätykset.
Suunnitelmat seuraavasta kaudesta on ihan auki vielä. Mutta kun blugboxin ja siemenkansion otan esille joskus joulukuussa, niin eiköhän sitä jotain tule laitettua kasvamaan.

Kiitoksia kaikille tätä kuvapäiväkirjaa seuranneille ja eritysisti niille, jotka ovat kommentoineetkin.


Chilly Chili.

Filago

Rhombo on sittenkin hengissä :). Ihan uusia nättejä lehtiä puskee tiputettujen tilalle.

Filago
#163

SK

On unohtunut mainita, että jätin ulos kolme C.rhomboideumia kokeilemaan talven kestoa. Eli ne on kesäkuussa istutettu kasvimaan päähän.
Pähkinäpensas varjosti niitä kesän aikana, eikä niistä montaa marjaa saanut. Mutta siinä nyt muutama risu on talven ajan ja keväällä näkee voisiko vaikka juuresta nousta uutta versoa.

Ja itselle mustiin kauden 2013 ensimmäiset siemenet (49kpl) on laitettu itämään 26.11.-12. Pubeja ja chinenset.