Toimivat kookoskuituravinteet chilinkasvatukseen

Aloittaja Chilijamppa, elokuu 01, 2018, 10:34:03 ap

« edellinen - seuraava »

Chilijamppa

elokuu 01, 2018, 10:34:03 ap Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2018, 11:20:07 ap käyttäjältä Chilijamppa
Laitetaan tälläinen tietopaketti toimivista kookoskuituravinteista chilinkasvatuksen kannalta ihan yhteen paikkaan kerättynä ja tänne voi sitten itse kukin pistää omat toimivat ravinteet, mutta mielellään sellaisia joita on testattu enemmän kuin yksi kausi ja jotka toimii hyvin nimenomaan kasvatuksessa/sadon tuotannossa samanaikaisesti, eli koko kasvin elinkaaren ajan:

-Floramicro/floramato(arvosana erinomainen) Ghe combolle tietysti hiottu hyvin toimiva vaihe vaiheelta lannoitusohjelma, mutta jos kasveja on useampi kuin muutama niin melkoisen kallista tavaraa käyttää, joten itsellä loppuu tämän aineen osto jatkossa.

-B'cuzz coco a+b(arvosana tässä vaiheessa hyvä, arvosana saattaa muuttua ylöspäin vielä tämän kauden aikana ja mielestäni nyt se paras/halvin vaihtoehto tällä hetkellä nimenomaan kookoskuituun sopivaksi markkinoiduista) ja B'cuzz olen myös hionut oman suhteellisen toimivan lannoiteohjelman vaihe vaiheelta kasvatukseen muutaman kasvatuskauden perusteella. B'cuzz on siitä kiva käyttää, kun kumpaakin a+b osaa pistetään tasan samanverran veden sekaan, eli aika idiootti varmaa kamaa mielestäni.

Plantopia

Mä herättelen tätä ketjua nyt vähän henkiin kun en uuttakaan viitsi aloittaa. Olen tässä nyt ekaa kesää kasvatellut kookoksessa, ja kiinnostaisi tietää miten suuri ero käytännössä noiden kookoslannoitteiden tai flora mato/micro hyöyty on suhteessa puutarhan kesään? Onko niissä siis jotain, mitä pk:sta puuttuu? Olen itse toistaiseksi lannoitellut kookostakin puutarhan kesällä, mutta mietin pitäisikö vaihtaa esim. just floramicro/mato -yhdistelmään?

Ihan kokeeksi laitoin tänä vuonna yhden Lemon dropin multaan ja toisen kookokseen. Nyt molemmat taimet ovat 2kk vanhoja ja hyvin ovat kasvaneet, mutta kookoksessa kasvu ei ole ollut yhtään sen parempaa (joskaan ei huonompaakaan) kuin mullassa. Lehdet ovat ehkä aavistuksen verran jopa suuremmat mullassa kasvaneessa, muuten taimien koko on täsmälleen sama. Mietin, voisiko varsinainen kookoslannoite saada lopullisen sadon jopa paremmaksi kuin mullassa?  :)

varis

Lainaus käyttäjältä: Plantopia - huhtikuu 16, 2019, 09:59:46 apIhan kokeeksi laitoin tänä vuonna yhden Lemon dropin multaan ja toisen kookokseen. Nyt molemmat taimet ovat 2kk vanhoja ja hyvin ovat kasvaneet, mutta kookoksessa kasvu ei ole ollut yhtään sen parempaa (joskaan ei huonompaakaan) kuin mullassa. Lehdet ovat ehkä aavistuksen verran jopa suuremmat mullassa kasvaneessa, muuten taimien koko on täsmälleen sama. Mietin, voisiko varsinainen kookoslannoite saada lopullisen sadon jopa paremmaksi kuin mullassa?  :)

Onko asia edistynyt?

Ja onko kastelu ollut täsmälleen sama, esim. samat määrät vettä ja lannoitetta joka kerralla? Kookos ei pidätä ravinteita niin hyvin kuin multa, joten kastelua tai viljelymenetelmää pitää ehkä mukauttaa kasvualustaan. Useimmat kookoksen käyttäjät taitavat sekottaa mukaan jotain muutakin ainesta, esim. hydrosoraa?

Vinkupingu

Onko kellään kokemusta Canna Coco A + B ravinnesarjasta chileille? Chilit kasvaa kookoksessa, chileinä seuraavat:
C. Chinense 'Peach puma',
C. Baccatum 'Aji cristal',
C.Chinense 'Fidalgo roxa',
C.Chinense 'Marbie yellow'.
Chilit pukkaa tällä hetkellä kukkaa, osa tekee podejakin. Aji cristalin chilit ihan ok näköisiä, Fidalgo roxan podit taas melkoisen pieniä (ainakin kun kuvia vertaa netissä). Tähän mennessä olen lannoittanut purkin kyljessä olevan ohjeen mukaan (eli kasvukauden mukaan) Nyt kuitenkin pari viimeistä viikkoa kaikki chilit on pukanneet ödeeman oireita lehdissä. Kastelua vähensin, oireet jatkuu, kokeilin nyt viime kastelussa vähentää lannoittamista. Tein myös canna cocon omien nettisivujen annosteluohjelmalla ohjelman kasvienlannoittamiseen, siinä siis on otettu huomioon mm. veden kovuus, veden määrä ja kerrottu miten paljon kyseisiä lannoitteita pitäisi eri kasvukausilla antaa. Ohje kuitenkin yleispätevä kaikille satoa tekeville kasveille joten siksi kysynkin täältä onko kellään kokemusta kyseisestä lannoiteesta chileillä? Jos on niin miten olette annostelleet tuota ravinnetta erityisesti kukkien muodostuksen/sadon aikaan? Mitään ongelmaa ei ollut ennen kukkien tulemista joten oletan että lannoittamista pitäisikin nyt vähentää mutta mikä olisi hyvä määrä? Niin ja chileillä on kasvivalot jotka on päällä 14-16 h, kasvavat sisällä kasvihuoneessa.

varis

Eikö satokaudelle lopeteta lannoitus? Valaistusta vähennetään -> 12h. Saattaa olla muitakin ongelmia, esim. tiheä lehdistö saattaa varjostaa. Kannattanee selvittää mistä oireilut voi johtua ennen kuin miettiin lannoitteen osuutta.

Fidalgo roxa on kaudelle menossa kookokseen täälläkin, joten kokemukset tuosta casesta kiinnostaa. Onko kasvi miten iso sulla?

Lannoitteena on TA:n 3-komponentit, pitäisi olla ihan pätevää tavaraa mutta ei vielä kokemuksia.

Vinkupingu

Joo, oon sitä lannoitteen vähentämistä nollaan miettiny mut samaan aikaan chilit puskee kukkia ja toistaseks sato on aika vähästä, liekkö nuori ikä vaikuttaa? Oletan siis että lannoite pitää jättää pois kun podit on alkaneet jo muodostua himpun verran? Oon amatööri aloittelija chilien kanssa.

Ekat kukat on puskettu jo loppukesästä mutta jouduin leikkelemään chilit tapeiksi ja myrkyttämään ripsiäisten takia. Kasvaneet ovat siitä ihan kivasti. Fidalgo roxa on noista se joka on toistaseks puskenu ihan kiitettävästi podia ja uutta näyttää tekevän koko ajan. Aji cristal tulee kivasti perässä.


varis

Podit siis lopettaneet jo kasvunsa? Paha sanoa podien koosta, ei taida olla kovin jättimäisiä tuossa lajikkeessa. Kasvivalokin voi olla vähän tehoton tai sitten ei. Lisää yritystä kesällä?

Voi kokeilla hetken aikaa nyppiä kaikki kukat pois ja katsoa onko vaikutusta. Luultavasti sen jälkeen alkaa sit tehdä ainakin kukkia kahta kauheemmin.