toukokuu 13, 2024, 20:25:56 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


APUA! HJELP! Ongelmia täällä.

Aloittaja Tupakka, toukokuu 18, 2006, 17:20:32 ip

« edellinen - seuraava »

Tupakka

Joo siis mulla olis pari ongelmaa.

a) Mild Jalapenossani on pilkkuja. Tai enneminkin sellaista jälkeä, joka näyttää kuin joku olisi ripotellut sokeria kasvini päälle. Kuva,

itse pilkuista:

ja koko kasvin yläosasta:




b) Lombardoni lehdet ovat AIVAN kurtulla. Kasteltu on viimeksi eilen, eikä kuivuttaa tunnu olevan. Pari kuvaa:






MIKÄ AVUKSI!!!

Kertokaa heti jos ylireagoin, eikä ongelma ole vakava.
Joo.

Jonne

missä kasvaa ja millä lannotat? - miten paljo lannotat? - lannotatko?

Nuthead

Noi pilkut on melko varmasti liika kastelusta. Koetappa antaa nuukahtaa ennen kun kastelet seuraavan kerran niin pitäis mennä parissa viikossa pois! Toi kurttuilu on ainakin mulla ollut pitkälti riippuvainen lannoituksesta. Laskemalla määriä on lehdet, ainakin uudet lehdet olleet suoria!
-pähkinäpää-

Tupakka

En lannota ollenkaan. Ja multa ei tunnu kyllä yhtään liian märältä. Eikä liian kostealtakaan.

Kasvit kasvavat peruslannoitetussa puutarhaturpeessa. Bauhausista ostin.
Samanlainen kohtelu on kaikille kasveille, mutta lombardo on ainoa joka kurttuillee, kun taas vastaavasti mild jallu on ainoa, jossa on pilkkuja.
Joo.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "ChiliPark"Toi sokerimainen aine kasvin pinnalla on joku "aineenvaihtohäiriö". Kasvi puskee lehdistä ulos
jotain mineraalia mitä ei osaa käyttää. Aika usein kysytty asia, mutta kukaan ei kai ole oikein
selvittänyt mitä se aine itseasiassa on. Se lähtee varovasti pyyhkimällä pois. Aurinkoon ei
kannata viedä silloin kun tota sokeria on lehdillä, siinä käy huonosti...

Noi kurttuiset lehdet viittaa kyllä ylilannoitusoireisiin. Peruslannoitetussa turpessa on nimensä
mukaisesti lannoitetta, joten juurien kasvaessa ne on yksinkertaisesti osuneet turpeessa kohtaan
jossa lannoitemäärä on ollut niin poikkeava että kasvi protestoi.

Jos et ole lannoittanut ja kastelutilanne on OK, niin laita kasvit vähäisemmälle valolle joksikin
aikaa toipumaan. Itse siirrän oireilevan kasvin heti pohjoispuolen ikkunalle muutamaksi päiväksi
ja se on yleensä riittänyt korjaamaan monta pahaltakin näyttävää tilannetta.

JS


Joo ihan mutulta otinkin ne onneksi pois auringosta tuohon varjoiselle olohuoneen pöydälle. Nyt ovat olleet ilman kastelua ke-to lähtien, joten täytyypi katsoa, miten pärjäävät.

Täytyy myös kokeilla, josko tuo "sokeri" lähtisi pois. Eihän siitä ole mitään haittaa(siis siitä sokerista itsestään ja siitä, ettei kasvi osaa käyttää sitä)?

EDIT: Eikä muuten lähde pois tuo "sokeri" kasvin pinnalta. Ovat selvästi pieniä kyhmyjä.
Joo.

Tupakka

Auttaako muuten mullanvaihto tuohon lehtien ryppyisyysongelmaan?? Kun tuntuvat uudet lehdetkin olevan rypyssä niin täypyypi vaihtaa multa ja vähän huuhdella juuria.
Joo.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - toukokuu 19, 2006, 01:03:40 ap
Toi sokerimainen aine kasvin pinnalla on joku "aineenvaihtohäiriö". Kasvi puskee lehdistä ulos
jotain mineraalia mitä ei osaa käyttää. Aika usein kysytty asia, mutta kukaan ei kai ole oikein
selvittänyt mitä se aine itseasiassa on. Se lähtee varovasti pyyhkimällä pois. Aurinkoon ei
kannata viedä silloin kun tota sokeria on lehdillä, siinä käy huonosti...

Noi kurttuiset lehdet viittaa kyllä ylilannoitusoireisiin. Peruslannoitetussa turpessa on nimensä
mukaisesti lannoitetta, joten juurien kasvaessa ne on yksinkertaisesti osuneet turpeessa kohtaan
jossa lannoitemäärä on ollut niin poikkeava että kasvi protestoi.

Jos et ole lannoittanut ja kastelutilanne on OK, niin laita kasvit vähäisemmälle valolle joksikin
aikaa toipumaan. Itse siirrän oireilevan kasvin heti pohjoispuolen ikkunalle muutamaksi päiväksi
ja se on yleensä riittänyt korjaamaan monta pahaltakin näyttävää tilannetta.

JS


Onhan tämä vähän vanha keskusteluaihe ja viimeisin viesti on tullut aikaskauan sitten, mutta kerran sattui kohdalle, niin päätin jatkaa. Itse huomasin, kun rupesi lehdet käpristymään ylöspäin, että kasvutila kävi astiassa liian ahtaaksi ja yksikertaisesti rupesi polttoaine loppumaan. Mullanvaihdon jälkeen huomasin muutamassapäivässä, että lehdet rupesivat oikeamaan, eikä näinollen ainakaan omallakohdalla ollut kyseessä ylilannoitus. Voihan kyseinen tapahtuma johtuakin siitä, mutta ilmeisesti syitä voi olla monia.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030