huhtikuu 16, 2024, 07:20:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chilien savustaminen

Aloittaja Hannele, syyskuu 29, 2007, 11:42:26 ap

« edellinen - seuraava »

Herra 47

MMMMMM...... herkullista sielläkin....  :D
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Kakq

Mitenkäs teillä muilla tuo sammon vastus lämpenee, kuumeneeko koko vastus vai kuten omassa sammossa eli vain keskimmäisen "lenkin" kohdalla on tarpeeksi kuumaa savun tuottamiseksi? Siinä mielessä melko ikävä ominaisuus tai vika, että isommat kiekot eivät oikein pala loppuun ilman tökkimistä eikä siksi sampoa ole viisasta jättää yksin pidemmäksi aikaa.

manux

Samankaltaista käyttäytymistä on mulla savusammossa. Vastus on keskiosastaan kuumempi. En tosin kokenut tuota ongelmaksi, johtuen noista vähän pienemmistä puupalikoista mitä käytin.

Herra 47

samalla lailla mullakin... 2-3 tuntia kuitenkin kesti noi 10mm paksut puut (2 päällekkäin...)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Espelt

Fiksu kääntää palikan tunnin savun jälkeen toisin päin ja sitten sitä savua vasta tuleekin :D  Toisen tunnin kuluttua sammossa on vain rengas jäljellä puupalikasta. Jalopuulajeilla on reikä palikassa välttämätön, leppä menee ilman sitäkin.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Herra 47

Kuivattuja  savustettuja podeja


ja valmista savuchili jauhetta  :D



ja hyvää on  8)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

sundried

Mistäs olette hoitanut noita puulajeja vai käytättekö brikettejä ja jos olisi tietoa Lahden alueelta joku jolta löytyis savustuspuuta myytäväksi asti ,

Volitans

Itselleni noita jalopuita on kertynyt puunikkaroinnin seurauksena. Nuo puusepänkuivat puut ovat vaan aika kallista: jalopuut >2500 EUR/m3. Savustuksessa nuo hukkapalatkin voi sitten hyödyntää - joskus on tullut lämmitettyä saunakin jalopuilla... Kuiva puu syttyy, kun vain vilauttaa sille tulitikkua.

Täältä löytyisi ainakin amerikkalaista kirsikkaa ja amerikkalaista tammea - pienehköjä määriä. Leppääkin on jossain varmasti.
jäsen
Suomen Chiliyhdistys ry

Hombre

Lainaus käyttäjältä: "sundried"Mistäs olette hoitanut noita puulajeja vai käytättekö brikettejä ja jos olisi tietoa Lahden alueelta joku jolta löytyis savustuspuuta myytäväksi asti ,


Katsokaapas seuraava nettiosoite: http://www.barbeque.fi/epages/Kaupat.axl/?ObjectPath=/Shops/Barbeque/Categories/lastut

Firma myy kaikenlaista mielenkiintoista...taidanpa asioida itsekin 8)
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Hombre

Suosittelen tuota Flavonian kanssa asiointia lämpimästi kaikille savustusmielisille. Toimitus oli nopea, palvelu hyvä ja mahtava bonus mukana. :D
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

svalli

Tuo Flavonia näyttäisi myyvän myös Bradleyn kirsikkapuubrikettejä, joita olen käyttänyt chilien savustukseen. Niillä tulee sopivan pehmeä savun maku chileihin. Suosittelen kokeilemaan!
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Astron

Onkos kukaan kokeillut savustusta normaalilla savustus-boxilla, missä savustetaan normaalistikin kalat mökillä tai muualla?
Öfläpöflä!

Janne

On savusteltu normiboxissa. Palaa herkästi ja lähtevät kypsymäänkin, mutta onnistuu kyllä kun on varovainen. Lopputulos on kelvollinen, muttei toki yhtä hyvä kuin pitkään miedossa savussa savustettu.
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

Hombre

Just oli tiistaista lauantaihin vajaa 4 kg chiliä jääkaapissa savustuksessa.
Käytin ihan leppäkiekkoja, joista osan oli punaviinissä muutaman tunnin.
Tulos oli erittäin hyvä, vaikka itse sanonkin:)
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

vesuri

Maanantaina pitäisi alkaa virittelemään Savusampoa savustamaan Heinän Penan jalapenoja. Minkä verran tuo Savusampo tuottaa savua pöntön ulkopuolelle? Lähinnä kiinnostaa, voiko savustella parvekkeella ilman naapureiden ylenpalttista häiritsemistä.

Hombre

en suosittele parveketta, koska kiekkoa vaihtaessa joutuu luukun avaamaan, silloin on savua ilmassa kohtuullisen paljon. Itselläni kaappi pihalla.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

gurgo

Lainaus käyttäjältä: "vesuri"Minkä verran tuo Savusampo tuottaa savua pöntön ulkopuolelle? Lähinnä kiinnostaa, voiko savustella parvekkeella ilman naapureiden ylenpalttista häiritsemistä.


En lähtisi kokeilemaan parvekkeella, sen verran voimakkaat savuntuoksut tulevat. Näin ainakin mökillä kun savustin itse tekemässäni pöntössä. Kaikkihan riippuu tietysti pöntön tiiveydestä (pääsehän sitä savua silti karkuun vaikka miten tiivis olisi), mutta en kerrostalossa lähtisi kokeilemahan.

Itse tilasin penalta chilit joista noin 1,5kg savustin. Osan olen saanut jo jauheiksi ja pusseihin. Savustuksessa käytin kirsikka brikettejä, lepänpalasia ja haavanpalasia... Loppujenlopuksi on aika isotöistä homaa saada puskasta savujauheeksi  :shock: ... no mutta mitäs sitä ei tekisi chilejen eteen  :lol:

ZAZ

Mitä väki veikkaa tuleeko tervaskannosta hyvä aromi savustellessa?
Sitä olisi saatavilla, ja savustamista olen moneen kertaan harkinnut.
Shit happens when you party naked.

vesuri

Lainaus käyttäjältä: "ZAZ"Mitä väki veikkaa tuleeko tervaskannosta hyvä aromi savustellessa?
Sitä olisi saatavilla, ja savustamista olen moneen kertaan harkinnut.
Tulee aivan karmea määrä savua ja sen lisätuotteena nokea ja pikeä. Kokeilin aikoinaan kalan savustuksessa ja ei toimi.

Kimppu

Onko jollakulla kokemusta tomaattien savustuksesta?
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....