toukokuu 12, 2024, 15:17:04 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


ZenGrow-hydro chileille

Aloittaja Caderusso, huhtikuu 18, 2010, 18:59:54 ip

« edellinen - seuraava »

Armas

100% varmasti en pysty sanomaan mistä tavara koostuu, mutta käytännössä mielestäni ihan samaa tavaraa kuin kosteisiin kukka-asetelmiin tarkoitettu.

shp

Zenin kuutiot on Oasis-sientä, eli sellaista tavaraa jota käytetään kukka-asetelmissa
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

AV

Oasis-sienen valmistajan kotisivuilla (http://sona.oasisfloral.com/products/oasis_floral_foams/bricks) on kuutta erilaista materiaalia. "Springtime" on rakenteeltaan huokoisempaa, luultavasti juuri sitä mitä tulee ZenGrown mukana. Paikkakunnan oman kukkakaupan sieni on vihreää ja tiiviimpää.

Mistähän saisi juuri tuota huokoisempaa?


shp

:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

AV

Laitoin Zeniin uuden satsin itämään, tällä kertaa tavallisesta kukkakaupasta ostamaani vihreään Oasis-sieneen. Itäminen on tosi hidasta. Kaverini kertoi samaa; hän käytti samaa sientä.

Onko kenelläkään kokemusta vihreästä Oasis Classic -sienestä: onko se liian tiheää jotta idun hennot juuret pääsisivät siihen sisään?

mxv

Laitoin ekat chilini kasvamaan (Fataliin Mystery Seed & Bolivian Rainbow) n. 2 viikkoa sitten ekaan Zeniini ja taimet on kasvanut ihan kivasti aikaan nähden.
Osaako joku suositella hinta/laatu-suhteeltaan hyvää pienehköä tuuletinta, tällä hetkellä mulla ei ole mitään puhaltamassa vielä, mutta tarvineeko ollakkaan kun taimet on niin pieniä?

Myös ihmettelin, että Zenin idätyspaketin mukana tulleiden ravinnetablettien (jotka ovat siis jauhetta) ohjeessa, sanottiin että mitään muita aineita ei tarvitse laittaa (esim. veden ph:n muokkausta tjsp?) kun pistää tota zenin jauhetta. Olen todella nûûb ylipäätään kasvien kasvattamisessa, eritoten chilien joten show no mercy, valaiskaa mua. Oon satunnaisesti lukenut tätä ja muita ketjuja foorumilla ja Fataliin kasvatusohjeita eritoten yrittänyt tutkia joka mahd. tilanteessa joka liittyy kasvattamiseen. 

PP

Lainaus käyttäjältä: mxv - tammikuu 08, 2013, 11:27:30 ap
Laitoin ekat chilini kasvamaan (Fataliin Mystery Seed & Bolivian Rainbow) n. 2 viikkoa sitten ekaan Zeniini ja taimet on kasvanut ihan kivasti aikaan nähden.
Osaako joku suositella hinta/laatu-suhteeltaan hyvää pienehköä tuuletinta, tällä hetkellä mulla ei ole mitään puhaltamassa vielä, mutta tarvineeko ollakkaan kun taimet on niin pieniä?


Et tarvitse mitään tuuletinta nyt etkä myöhemminkään. Joskus oli "muotia" pitää chileillä tuletusta mukamas vahvistamassa varsia, mutta kunnollinen valaistus (esim. ZG:n oma) on se, mikä tekee kasvatus tukevaa.

LainausMyös ihmettelin, että Zenin idätyspaketin mukana tulleiden ravinnetablettien (jotka ovat siis jauhetta) ohjeessa, sanottiin että mitään muita aineita ei tarvitse laittaa (esim. veden ph:n muokkausta tjsp?) kun pistää tota zenin jauhetta. Olen todella nûûb ylipäätään kasvien kasvattamisessa, eritoten chilien joten show no mercy, valaiskaa mua. Oon satunnaisesti lukenut tätä ja muita ketjuja foorumilla ja Fataliin kasvatusohjeita eritoten yrittänyt tutkia joka mahd. tilanteessa joka liittyy kasvattamiseen.


Et luultavasti tarvitse muuta kuin ravinnetta. En ole varma ZG:n ravinteen sopivuudeta chileille, mutta yleensä ottaen oikean tasoisen lannoituksen lisäksi tarvitsee harvoin säätää pH:ta.

Lue vaan lisää täältä niin opit pikkuhiljaa lisää kaikesta mahdollisesta. Tieto on palasina, joskus vaikeaa löytää ja moniin asioihin on eri mielipiteitä, mutta tätä foorumia laajempaa paikkaa chilitiedosta ei ole. Ja fiksusti kysymällä saa yleensä nopeasti vastauksia asiaan kuin asiaan.

mxv

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 08, 2013, 13:39:29 ip
Lainaus käyttäjältä: mxv - tammikuu 08, 2013, 11:27:30 ap
Laitoin ekat chilini kasvamaan (Fataliin Mystery Seed & Bolivian Rainbow) n. 2 viikkoa sitten ekaan Zeniini ja taimet on kasvanut ihan kivasti aikaan nähden.
Osaako joku suositella hinta/laatu-suhteeltaan hyvää pienehköä tuuletinta, tällä hetkellä mulla ei ole mitään puhaltamassa vielä, mutta tarvineeko ollakkaan kun taimet on niin pieniä?


Et tarvitse mitään tuuletinta nyt etkä myöhemminkään. Joskus oli "muotia" pitää chileillä tuletusta mukamas vahvistamassa varsia, mutta kunnollinen valaistus (esim. ZG:n oma) on se, mikä tekee kasvatus tukevaa.

LainausMyös ihmettelin, että Zenin idätyspaketin mukana tulleiden ravinnetablettien (jotka ovat siis jauhetta) ohjeessa, sanottiin että mitään muita aineita ei tarvitse laittaa (esim. veden ph:n muokkausta tjsp?) kun pistää tota zenin jauhetta. Olen todella nûûb ylipäätään kasvien kasvattamisessa, eritoten chilien joten show no mercy, valaiskaa mua. Oon satunnaisesti lukenut tätä ja muita ketjuja foorumilla ja Fataliin kasvatusohjeita eritoten yrittänyt tutkia joka mahd. tilanteessa joka liittyy kasvattamiseen.


Et luultavasti tarvitse muuta kuin ravinnetta. En ole varma ZG:n ravinteen sopivuudeta chileille, mutta yleensä ottaen oikean tasoisen lannoituksen lisäksi tarvitsee harvoin säätää pH:ta.

Lue vaan lisää täältä niin opit pikkuhiljaa lisää kaikesta mahdollisesta. Tieto on palasina, joskus vaikeaa löytää ja moniin asioihin on eri mielipiteitä, mutta tätä foorumia laajempaa paikkaa chilitiedosta ei ole. Ja fiksusti kysymällä saa yleensä nopeasti vastauksia asiaan kuin asiaan.


Eiköhän tämä tästä lähde pikkuhiljaa! Tänään pitäisi vaihtaa ekat vedet zeniin ja lisätä ravinnetta samalla, ajattelin nyt ainakin näiden kahden ensimmäisen taimen kanssa mennä tolla zengrownin omalla ravinteella ja sitten riippuen miten lähtee kasvamaan niin siirtyä seuraavien kasvien kanssa sitten muihin aineisiin mahdollisesti, tuloksista riippuen toki.   

Lihamestari

Mulla on käytössä noissa vesileikeissä Micro+Mato!
Samoilla mennään myös ZG:n kanssa...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

mxv

Ihan kivasti lähti molemmat kasvuun ekan ravinnesatsin lisäämisen jälkeen. Näkee huomattavasti nopeammin kasvun kuin itämis vaiheessa.

Kaipaisin vinkkejä (mikäli niitä on jo foorumilla / ketjussa, vinkatkaa missä), miten Zengrowin saisi hiljaisemmaksi. Pumppu pitäisi olla ihan kunnolla kiinni, mutta resonoi silti aika kovaa, koitin laittaa palat kumia astian poljelle sen ja itse "järjestelmän" väliin, mutta sekään ei ihan täysin poistanut ääntä. Veden ääni ei ole ongelma, lähinnä juuri tuo pumpun aiheuttama resonointi.

Lihamestari

Mulla ei oo mitään kummoisempaa resonointia, vain tasainen hurina, niin kuin jääkaapin kompurassa...
Lorina vaan **tuttaa, mut kohta toi idätyslevy tossa päällä menee osiks ja siirtelen kamat omiin kasvupaikkoihinsa :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

shp

Tarpeeksi kun laittaa vettä sinne, niin ei lorise, tai ainakin vähenee huomattavasti =)
Eli veden taso verkkoruukun alareunaan.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

MikkoKo

6-pakkaisessa tuo keskilevy tykkää välillä resonoida. Lorinoista pääsee eroon kun liikuttelee ruukkuja koloissaan. Pääsee vesi tippumaan tasaisemmin alas. Itse tein kotiZG:n ja on täysin hiljainen ilman resonointeja tai lorinoita...

mxv

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - tammikuu 09, 2013, 15:36:42 ip
Mulla on käytössä noissa vesileikeissä Micro+Mato!
Samoilla mennään myös ZG:n kanssa...


Millaisella annostuksella noiden kanssa (micro+mato) oot ZG:ssä mennyt, aloin harkitsemaan tuon ZGn oman lannoitteen vaihtoa noihin, koska ne käsittääkseni toimivat huomattavasti paremmin chilien kasvatuksessa, ZGn omahan on suunnattu tyyliin salaateille jne. enemmänkin?

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: shp - tammikuu 17, 2013, 23:47:12 ip
Tarpeeksi kun laittaa vettä sinne, niin ei lorise, tai ainakin vähenee huomattavasti =)
Eli veden taso verkkoruukun alareunaan.
Ei oo vielä verkkoruukkuja, kun on idätyslevy vielä paikoillaan ;)
Ei tosta lähde kyllä mitään meteliä, kun juuret on kasvanu kasveissa niin pitkäksi, että osuu veteen asti, mutta siihen menee vielä hetki :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: mxv - tammikuu 21, 2013, 11:42:08 ap
Millaisella annostuksella noiden kanssa (micro+mato) oot ZG:ssä mennyt, aloin harkitsemaan tuon ZGn oman lannoitteen vaihtoa noihin, koska ne käsittääkseni toimivat huomattavasti paremmin chilien kasvatuksessa, ZGn omahan on suunnattu tyyliin salaateille jne. enemmänkin?
Ihan pytyn kyljessä olevalla annostuksella menin.
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

mxv

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - tammikuu 21, 2013, 13:59:02 ip
Lainaus käyttäjältä: mxv - tammikuu 21, 2013, 11:42:08 ap
Millaisella annostuksella noiden kanssa (micro+mato) oot ZG:ssä mennyt, aloin harkitsemaan tuon ZGn oman lannoitteen vaihtoa noihin, koska ne käsittääkseni toimivat huomattavasti paremmin chilien kasvatuksessa, ZGn omahan on suunnattu tyyliin salaateille jne. enemmänkin?
Ihan pytyn kyljessä olevalla annostuksella menin.


Tottakai :) Lähinnä tarkoitin, että missä kasvuvaiheessa millainen annostus jne. Kysyn lähinnä kokemattomuudesta näiden lannoitteiden kanssa eikä ZG:n oma anna paljoa viitettä mihinkään; "2 tl vedenvaihdon yhteydessä".

Lihamestari

Siellä toisen litkupullon kyljessä on ohje, minkä verran missäkin vaiheessa annetaan!
Taimille menee laimeampi liuos ja isommille vähän heavympi.
Oiskohan ollu toisen tai kolmannen lehtiparin kohdalla mulla vaihtunu taimilannasta siihen vahvempaan...

Mittaat zeniin menevän vesimäärän ja sit vaan lääkeruiskulla mittailet lantaliemet joukkoon.
Mä vaihtelin laiskuudesta riippuen liemiä viikon-parin välein ;D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

LupeKani

Viime vuonna roikkui ruukuista pieni tikku vedenpintaan asti, lorina lähti todella hyvin pois varsinkin jos veden pinta oli korkealla. Resonointiin auttoi parit kumimaton palaset reunoilla, siinä missä kansi kohtaa vesiastian. Myös alapuolelle pumpun alle ja pumpun suojan ympärille laitoin kumimaton palaset, tuosta tuli sopivan hiljainen sen jälkeen. Ainoa mikä häiritsee on se, että kannen päällä oleva kansi on hieman väljä ja vesi vuotaakin välillä ihan ison kannen päälle. Ruukkuina on nyt 8cm halkaisijaltaan olevat ruukut, hieman puukkoa se vaati, että ne sinne sai ahdettua, mutta minkäs teet kun halvalla ruukkuja sai. Viime vuonna oli 4 kasvia alkuun Zengrowssa, tänä vuonna yritän pihalla minikasvarissa(mahdollisesti) 6 yksilöä. Katsotaan riittääkö tila juurien osalta :)
Puutarhan kesä toiminut ihan hyvin kasvatuksessa ainakin tähän asti ja tuo on sen verran riittoisaa, että saa riittää jatkossakin...

mxv

Tulipa poistettua suuremmat zenin vuoto/ääniongelmat eristämällä kansi samaan tyyliin kuin caderusso tuolla jossain 2-sivulla, nyt laite ei pidä juurikaan muuta ääntä kuin pientä lorinaa.

Siirsinpä sitten myös siitä Bolivian Rainbowin ja Mysteryn turpeeseen ruukkuihin ja pistin Nagaa ja (lisää) Lemon Droppia itämään zeniin.

Olisko kellään muuten vinkkiä mistä sais hydrosoraa (turun alueelta mieluiten), sillaista jonka kanssa ei tarvis alkaa säätää/kikkailee PH-säätöä (jos sillaista on olemassa ylipäätään)?