toukokuu 14, 2024, 18:36:02 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


W2011

Aloittaja wille, joulukuu 04, 2010, 21:01:19 ip

« edellinen - seuraava »

wille

Jaahans. Kauden 2011 ensimmäiset kylvöt suoritettu, joten kai se päiväkirjan avauskin on sitten taas paikallaan.
Tänään idätykseen päätyi ensimmäinen satsi, joka koostui pääasiassa capsicum chinenseistä. Kaksi c. frutescensia ja muutama c. baccatum päätyivät kivivillakuutioihin edellämainittujen lisäksi. Ja tähän kohtaanhan laitetaan perinteen mukainen kasvilista, eli idätykseen päässeet lajikkeet.

C. chinense
- Vanero
- Habanero, Pink
- Habanero, Sebaco
- Habanero, Peruvian White
- Cheiro Roxa
- Chupetinho
- Trinidad Scorpion, Morouga Blend
- Clavo
- Maraba
- Belize, red
- Bhut x Bell Pepper (c.chinense x c.annuum)

C. frutescens
- Manaus
- Tabasco

C. baccatum
- PI 260567 x Duke Baccatum
- CAP 832
- PI 260567
- Pea
- PI 17241

Kevättalvella sitten vielä toinen satsi. Täytyy vielä vähän funtsia mitä lajikkeita silloin laittaisi tulille... Ehdotuksia?
Ainoat annuumit tulevalle kaudelle ovat Serrano Mexico ja Jalapeño Hercules.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

wille



Idättelyä.



Manaus (c. frutescens). Siementen ulkonäön perusteella en odota suuria sankaritekoja itämisessä...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Azukki

Mullakin on noita Manauksen siemeniä, ensimmäinen siemen ollut kolme kuukautta itämässä ja toinen päälle kuukauden eikä eloa näy, toivotaan että joku noista itää sentään :P

Toni.A

Manausta on itselläkin ja itämässä tietenkin. Mulla näyttää hieman erilaisilta ne siemenet, varsinkin tuo alin siemen on sen näköinen, kuin olisi jo tyhjä ja itänyt.  :o

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Minbaari

Makoisan näköinen lista sulla. Multa saattaa sitten saada pistokkaan tai taimen tuosta manauksesta/aji gusanitosta/aribi gusanosta, jos idätykset menee sulla mäkeen. Mitens villit? Ajattelitko laittaa mitään uusia?
#816

wille

Katsotaan miten Manauksen käy... Tabasco Greenleafia olen yrittänyt toistuvasti idättää, mutta tulosta ei ole tullut. Siemenet on saman näköiset kuin nuo Manauksen siemenetkin. Onkos kellään muuten tota Greenleafia? Onnistumistarinoita? Terveitä siemeniä?
Sehän käsittääkseni on normitabasco, jolle on jalostamalla aikaansaatu parempaa resistanssia hyönteisiä ja kasvitauteja vastaan. Liekö muutenkin tuotteliaampi.

Villien kanssa mennään ehkä hieman rauhallisemmin tällä kaudella. Noita villejä baccoja on tulossa ja mahdollisesti Cumari Pollux ja Tepin Peru. Pidetään varaus siihen Manauksen pistokkaaseen, jos idätykset menee munilleen.  ;)

Dutch-Habanero f3:n siemeniä olisi muuten vieläkin, jos jotakuta kiinnostaa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Revenant

Mistä ihmeestä olet onnistunut tabasco greenleafin siemeniä saada, kun itse en edes kuvaa löydä. Ei sen puoleen että tarvitsisin, kiinnosti vain!  :D
Olisin muuten kiinnostunut noista Dutch Habanero f3 siemenistä!
Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265

wille

Lainaus käyttäjältä: Revenant - joulukuu 06, 2010, 12:19:37 ip
Mistä ihmeestä olet onnistunut tabasco greenleafin siemeniä saada, kun itse en edes kuvaa löydä. Ei sen puoleen että tarvitsisin, kiinnosti vain!  :D
Olisin muuten kiinnostunut noista Dutch Habanero f3 siemenistä!


Fataliillakin niitä oli jossain vaiheessa muistaakseni. Tässä Chilemanin tietoisku kyseisestä lajikkeesta, oikein kuvan kanssa.  ;)

Paiskaan sulle YV:tä noista D-Hf3:n siemenistä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

wille

Muutamia itusia on noussut kv-kuutioistaan.



Habanero Sebacon lisäksi ainakin Tabasco, PI260567 x Duke Baccatum ja normi PI260567 olivat nostaneet niskalenkkinsä ylös.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Ryhis

Näyttää ihan hautakiviltä nuo nimikyltit.

;D

"R.I.P. Habanero"
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

wille

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - joulukuu 11, 2010, 10:53:41 ap
Näyttää ihan hautakiviltä nuo nimikyltit.

;D

"R.I.P. Habanero"


;D Ja idätys sinkkiarkuissa?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

wille

11/18 lajiketta itänyt. Nuo idulla olevat pääsivätkin nyt sitten valaistuksen alle ja saivat hyvin mietoa Puutarhan Kesä-seosta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Revenant

joulukuu 14, 2010, 20:09:25 ip #12 Viimeisin muokkaus: joulukuu 14, 2010, 22:23:25 ip käyttäjältä Revenant
Miten isoja kasvien pitää olla, että niille voisi antaa ihan täydet lannoitteet? Itse en ole meinaan antanut omilleni vielä mitään, ja sulla on iduillekkin annettu puutarhan kesää (tosin mietona kuten sanoit).   :D
Enintään 300 merkkiä, jäljellä: 265

wille

Lainaus käyttäjältä: Revenant - joulukuu 14, 2010, 20:09:25 ip
Miten isoja kasvien pitää olla, että niille voisi antaa ihan täydet lannoitteet? Itse en ole meinaan antanut omilleni vielä mitään, ja sulla on iduillekkin annettu puutarhan kesää (tosin mietona kuten sanoit).   :D


Mullahan nuo kasvinalut on kivivillakuutioissa, joissa ravinteita ei ole laisinkaan. siksi siis jo nyt aavistus ravintoa. Itse kysymykseen on vähän vaikea sanoa mitään. Nimittäin jos tässä totean, että "täydet lannoitteet vaan kehiin heti, kun kasvi on 20cm", niin joku menee ja antaa kunnon lannoiteöverit huonossa valossa hujopiksi venähtäneelle nelilehtiselle baccatumin taimelleen.  ;)

Sanotaan nyt vaikka niin, että kun kasvista näkee kasvuspurtin olevan aluillaan ja valoa on riittämiin, voi ruveta työntämään kunnolla ravinteita. Tällä kasvuspurtilla siis tarkoitan tervettä kasvua. Ei pelkkää vartta.

Vaikea ja hyvä kysymys. Kaikki riippuu kuitenkin aina kaikista ympärillä vallitsevista olosuhteista. Yksinään lannoitteen määrä ei vielä takaa minkäänlaista onnistumista tai epäonnistumista. Lämmön, valon, kastelun ja ravinteiden suhde pitäisi saada aina mahdollisimman optimaaliseksi.  :)

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

MatskuPetteri

Melkosen pienenä rupesin antaan aivan minimaalisesti, Puutarhan Kesää. Annostusta en oo lisänny lainkaan mut kun imevät nyttemmin enempi vettä ni saavat enempi ravinnettakin, eiks nii?
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8116.msg118869#msg118869
Hyvin on menny tähän asti.
Alimmat lehdet on muutamissa muuttunut kauniin keltaisiksi. Oon kyl miettiny onko kysymys ravinteen vai valon puutteesta.
Aketza: Laita kaikkea mahdollista itämään.

wille

Ruukunvaihdon jälkeen olen odottanut, että kasvi saa imettyä mullassa valmiina olevat ravinteet loppuun, ennenkuin olen alkanut lannoittaa. Kasvin kasvun myötä olen nostanut ravinteen määrää suosituksia kohti. Milloin kasvi on tarpeeksi suuri saadakseen täyttä lannoitusta, on vaikea sanoa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

bluesman

Mulla olis myös Aji gusaniton/Manauksen siemeniä (ja toisessa yksilössä tuoreita podeja). Ilmoittele jos kiinnostaa.

Jan

Lainaus käyttäjältä: MatskuPetteri - joulukuu 15, 2010, 09:07:03 ap
Melkosen pienenä rupesin antaan aivan minimaalisesti, Puutarhan Kesää. Annostusta en oo lisänny lainkaan mut kun imevät nyttemmin enempi vettä ni saavat enempi ravinnettakin, eiks nii?
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8116.msg118869#msg118869
Hyvin on menny tähän asti.
Alimmat lehdet on muutamissa muuttunut kauniin keltaisiksi. Oon kyl miettiny onko kysymys ravinteen vai valon puutteesta.


Käsittääkseni kasvit yleensäkin aika nopeasti kasvettuaan hylkäävät ensimmäiset lehtensä, jotka jäävät muiden varjoon. Eli ei tuossa mitään huolestumisen aihetta pitäisi olla, elleivät uudemmatkin lehdet ala kellastumaan ja tippumaan.

wille

Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 15, 2010, 10:17:34 ap
Mulla olis myös Aji gusaniton/Manauksen siemeniä (ja toisessa yksilössä tuoreita podeja). Ilmoittele jos kiinnostaa.


Pamautin YV:llä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

wille

Noniin. Manaus sitten otti ja iti, kaikesta huolimatta. Toissa aamuna huomasin idun nousseen kv-kuutiosta ylös. Itämättä on enää Maraba ja Pea.



Joululahjoja tuli laitettua valmistumaan tuossa pari viikkoa sitten. Voi olla sopivan tukevaa.



Siitä vaan sitten skinkan päälle digestiiviryypiksi. Pikkupulloissa ihan perinteistä kosakkaa maustettuna yhdellä kokonaisella savustetulla PI 260560:lla ja 1/4 Lemon Dropilla.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit