huhtikuu 20, 2024, 05:26:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kamerat ja valokuvaus

Aloittaja Lihamestari, tammikuu 16, 2011, 18:19:23 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

Mulla on tuollainen D3100. Ihan kelpo halpisrunko. Ei harmita, vaikka kulkee mukana olosuhteissa, joihin ei ehkä kalliimpaa kampetta ottais. Esimerkiksi kolmenkympin pakkasilla.

Tuohon D3100:n kaveriksi kun hommaa Nikonin 35mm f/1.8 -linssin, niin sillä pärjäilee jo pitkälle.

Lihamestari

Toi kiintee kolmevitonen on siinä vaiheessa ihan jees, jos tietää, mitä kuvaa!
Ja jos tommosen kiinteen haluaa, niin mä suosittelsisn suoraan 35 millistä kakkosen valovoimalla, niin menee sit vaikka tulevaan kinokennoiseen...

Jos noita tsilejä haluaa kuvailla ja niissä myöhemmin esiintyviä ongelmia, niin macro kehiin...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - tammikuu 24, 2013, 14:58:22 ip
Toi kiintee kolmevitonen on siinä vaiheessa ihan jees, jos tietää, mitä kuvaa!
Ja jos tommosen kiinteen haluaa, niin mä suosittelsisn suoraan 35 millistä kakkosen valovoimalla, niin menee sit vaikka tulevaan kinokennoiseen...

Jos noita tsilejä haluaa kuvailla ja niissä myöhemmin esiintyviä ongelmia, niin macro kehiin...


Täyskennoseen on sitten parempi esimerkiksi 50mm f/1.4

Makro-optiikka on aika kallista, maksaa melkein välittömästi enemmän, kuin runko. Ainakaan Nikonin croppikennoisiin ei löydy kunnon makroputkea sopuhintaan. Tai ainakaan minä en ole löytänyt. :D

PP

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 24, 2013, 15:09:30 ip
Makro-optiikka on aika kallista, maksaa melkein välittömästi enemmän, kuin runko. Ainakaan Nikonin croppikennoisiin ei löydy kunnon makroputkea sopuhintaan. Tai ainakaan minä en ole löytänyt. :D


Eikö Sigmalla ole vai pitääkö ole vielä parempi? Omalle Sonylle on 50 mm F2.8 makro, joka maksoi nelisensataa eikä ole valittamista.

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 24, 2013, 15:09:30 ip


Täyskennoseen on sitten parempi esimerkiksi 50mm f/1.4

Makro-optiikka on aika kallista, maksaa melkein välittömästi enemmän, kuin runko. Ainakaan Nikonin croppikennoisiin ei löydy kunnon makroputkea sopuhintaan. Tai ainakaan minä en ole löytänyt. :D
Sit ostaa kinokennoon viiskytmillisen ja käyttää tota kolmevitosta laajiksena ;)

Mulla on macroina Sigman 105 ja 50, kumpikin oli käytettynä ja alle kolmesataa  kappaleelta 8)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Jani M

No kas. Minä kun olen katsellut, niin kaikki sellaiset omistamisenhalua herättävät uutena jotain 700 eurosta ylöspäin. Pitääkin tsekata olisko jossakin jotain kivaa käytettyä.

boozeman

Itsellä on tuolla kamerarepun kätköissä aikoinaan ensimmäisen kymmenen joukossa maahan tullut Canon EOS 350D runko + muutama linssi. Tämä on/oli hyvä vekotin kun myrskybongausta aiemmin aktiivisesti harrastin. Sitä edellinen oli Canon Powershot G3 joka toimii edelleenkin, vaikka on festareiden "lähitaisteluissa" saanutkin osumaa. Nyt tammikuussa tuli ostettua Canon Powershot G15 ja olen toistaiseksi tyytyväinen hankintaani.

Ensi kesänä olisi tarkoitus taas pienimuotoisesti lähteä myrskyjenkin perään kuvailemaan. Järkkäri on aina järkkäri, mutta tuo G15 on kooltaan sitä luokkaa, että sen ottaa helpommin matkaan kun valovoimakin on 1:1.8 - 1:2.8

https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 24, 2013, 19:05:38 ip
No kas. Minä kun olen katsellut, niin kaikki sellaiset omistamisenhalua herättävät uutena jotain 700 eurosta ylöspäin. Pitääkin tsekata olisko jossakin jotain kivaa käytettyä.
Mä oon tulta digicamera.netistä väijyny epätoivoisia uhreja! :D
Kattelee semmoisia ilmoituksia, mitä on nosteltu kuukauden päivät ja hintaa pudoteltu tasaisin väliajoin.
Sit oon semmoiselle laittanu tarjouksen, joka muutamalla yksärillä on yleensä lyöty lukkoon.

Noikin on sellaisia ilman vakaajaa ja moottoria olevia, mut sitä moottoria ei paljoa kaipaa macroilussa.
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Jani M

Mulle kelpais ihan täysin manuaalinenkin lasi. :D Kunhan vain sopuhintaan löytyis, kun en tasan mihinkään muuhun sitä tarvis, kuin noiden chilien kanssa.

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 24, 2013, 23:12:46 ip
Mulle kelpais ihan täysin manuaalinenkin lasi. :D Kunhan vain sopuhintaan löytyis, kun en tasan mihinkään muuhun sitä tarvis, kuin noiden chilien kanssa.
Kyllä noita löytyy, kunhan jaksaa päivystää ja notkua noilla foorumeilla! ;)
Eli väijy Digicamera.netin myyntipalsta tai Kameralaukun myyntipalsta, kun on dollarit valmiiks takataskussa ja jäitä hatussa, niin pääsee tekemään hyviä kauppoja.
Vähän niinku kalastusta, ekaks heitellään ja sit kun napaa, niin alkaa vaan väsyttämään kohdetta! ;D
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - tammikuu 24, 2013, 23:20:07 ip
Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 24, 2013, 23:12:46 ip
Mulle kelpais ihan täysin manuaalinenkin lasi. :D Kunhan vain sopuhintaan löytyis, kun en tasan mihinkään muuhun sitä tarvis, kuin noiden chilien kanssa.
Kyllä noita löytyy, kunhan jaksaa päivystää ja notkua noilla foorumeilla! ;)
Eli väijy Digicamera.netin myyntipalsta tai Kameralaukun myyntipalsta, kun on dollarit valmiiks takataskussa ja jäitä hatussa, niin pääsee tekemään hyviä kauppoja.
Vähän niinku kalastusta, ekaks heitellään ja sit kun napaa, niin alkaa vaan väsyttämään kohdetta! ;D


Lisään tähän vielä yhden linkin, joka osoittaa Kamerafoorumille. Omat vermeeni ostin tuolta, ja silloin tällöin tulee vilkuiltua josko jotakin kiinnostavaa olisi sopuhintaan. Linkki vie Digi-osastolle, mutta myös filmivermeille löytyy oma osastonsa parin klikkauksen takaa.

juksu

Kameroita on ollu jos jonkinlaisia lomosta, minoltan filmijärkkään ja cänöniin.. Koulussa sai räplätä myös hasselbladeja ja muuta ihqua joihin itellä ei olis koskaan varaa. Nykyään kuvailen, jos jaksain kuvailla, Canonin 7D pökylällä.
Putkia on tullu testailtua roppakaupalla ja täsä mitä on jääny kotio:
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
Canon EF 50mm f/1.8
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Sigma 180mm F3.5 APO MACRO EX IF / HSM
Peleng 8mm f3.5 Fisheye Lens
Sitte siihe kaikkia muuta sälää päälle mm. rengassalama. Tässä olen alkanu yhä enempi kiinnostua videokuvauksesta ja tilaukseen läksi just "timeri" jotta vois vähän testailla kotonakin noita time lapse juttuja.. Lähes kaikki roina paitsi rungot on yleensä tullu ostettua käytettynä, koska eipä noilla putkilla paljon toi hinta tipu vaikka myis joskus etäppäinkin.

Elitisti jerk, kuittaa :D mutta mitäpä muutakaan työtön taiteilijan planttu voi!
- mind is a terrible thing to taste -

jaolsten

Tuli vastaan tällainen lasi:

Tamron 272 SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro - Canon Mount
http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=661&setcurrency=eur

Onko kellään kokemuksia?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

ottulo

Munkin tuli hommattua ohjelmoitava kaukolaukaisin, kun suht edullisesti sellaisia löytyi. Vähän timelapse-juttuja jo kokeilinkin, mutta toistaiseksi ei ole ollut paljon kuvattavaa.

Bongasin tuollaisen ensin: http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=4093
Ongelmana se, että ei löytynyt sopivaa versiota (väärä kaapeli) omaan kameraan, joten piti etsiä ebaysta. Lisäksi silloin saatavilla oli vähän halvemmalla (50€) pelkkä lankaversio. Lopulta tilasin kiinakaupasta vähän yli 30€ hintaan vastaavan langattoman...

Muutaman kokeilun perusteella voin sanoa että toimii ja ihan kivasti. Ei ole kokemusta muista ohjelmoitavista härpäkkeistä, mutta muutamat jutut tässä lievästi ihmetyttävät (esim. "pakko" säätää sekä kuvien intervalli että viive intervallin kulumisen ja kuvan ottamisen välille, ja asetetun viiveen lisäksi ennen laukaisua ilmenevä viive [ellen ole jotain tulkinnut väärin]).

Jani M

Mulla on tommonen Hähnelin ohjelmoitava kaukolaukaisin. Ei oo ollu valittamista, mitä nyt ei hirveästi rakasta kosteutta, menee se kapula pimeäksi. :D Kyllä se on siitäkin toipunut purkamisen ja huolellisen kuivaamisen jälkeen.

http://www.camerastore.fi/hahnel-giga-pro-kaukolaukaisin-nikon-p-1412.html

juksu

helmikuu 24, 2013, 00:34:16 ap #115 Viimeisin muokkaus: helmikuu 24, 2013, 00:36:13 ap käyttäjältä juksu
Lainaus käyttäjältä: ottulo - helmikuu 23, 2013, 21:43:18 ip
Munkin tuli hommattua ohjelmoitava kaukolaukaisin, kun suht edullisesti sellaisia löytyi. Vähän timelapse-juttuja jo kokeilinkin, mutta toistaiseksi ei ole ollut paljon kuvattavaa.

Bongasin tuollaisen ensin: http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=4093
Ongelmana se, että ei löytynyt sopivaa versiota (väärä kaapeli) omaan kameraan, joten piti etsiä ebaysta. Lisäksi silloin saatavilla oli vähän halvemmalla (50€) pelkkä lankaversio. Lopulta tilasin kiinakaupasta vähän yli 30€ hintaan vastaavan langattoman...

Muutaman kokeilun perusteella voin sanoa että toimii ja ihan kivasti. Ei ole kokemusta muista ohjelmoitavista härpäkkeistä, mutta muutamat jutut tässä lievästi ihmetyttävät (esim. "pakko" säätää sekä kuvien intervalli että viive intervallin kulumisen ja kuvan ottamisen välille, ja asetetun viiveen lisäksi ennen laukaisua ilmenevä viive [ellen ole jotain tulkinnut väärin]).


Itellä lähti lontooo Ebaystä abbauttia 10euroa.
Heitä ilman muuta linkkiä johonkin omaan youtuubi pätkään etc. jos löytyy.

Aluksi suunnittelin hommaavani ohjelman puhelimeeni, mutta eihän tuo HTC ymmärrä mitään usb juttuja (paska puhelin). Olis ollu kyllä ihan käyttistä tuo ohjelma jos toimis..

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - helmikuu 23, 2013, 16:04:49 ip
Tuli vastaan tällainen lasi:

Tamron 272 SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro - Canon Mount
http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=661&setcurrency=eur

Onko kellään kokemuksia?


Muistaakseni kaverilla oli Tamronin 90mm macro (en varma oliko just sama) mutta mielestäni oiva peli, parempi jopa mitä sigman 105mm joka osaa sahauksen hämärässä. Tokihan makroilussa mennään aika kovasti manuaalilla, mutta silti.
Kannattaa plärätä läpi jokunen "review" sivu, esim http://www.the-digital-picture.com/ http://www.fredmiranda.com/reviews/ ja onhan niitä netti pullollaan.
- mind is a terrible thing to taste -

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: juksu - helmikuu 24, 2013, 00:34:16 ap
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - helmikuu 23, 2013, 16:04:49 ip
Tuli vastaan tällainen lasi:

Tamron 272 SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro - Canon Mount
http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=661&setcurrency=eur

Onko kellään kokemuksia?


Muistaakseni kaverilla oli Tamronin 90mm macro (en varma oliko just sama) mutta mielestäni oiva peli, parempi jopa mitä sigman 105mm joka osaa sahauksen hämärässä. Tokihan makroilussa mennään aika kovasti manuaalilla, mutta silti.
Kannattaa plärätä läpi jokunen "review" sivu, esim http://www.the-digital-picture.com/ http://www.fredmiranda.com/reviews/ ja onhan niitä netti pullollaan.

Jep. Pyyntöni tuolla "toisella foorumilla" oli: O: EF 100mm f/2.8 USM macro tai vastaava


Ja sain tosiaan tuosta Tamronin 90mm ihan ok tarjouksen. Toki, sain myös Canonin 100mm:stä vielä hyytävämmän tarjouksen ja saattaa huomenna olla kaupanteon aika.

Kiitokset linkeistä! Tästä se uuden opettelu taas alkaa. Ja vanha jatkuu, eihän tuota kuvausta ikinä opi edes välttävästi, liikaa muuttujia  ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PP

Lainaus käyttäjältä: juksu - helmikuu 24, 2013, 00:34:16 ap
Itellä lähti lontooo Ebaystä abbauttia 10euroa.


Sama laite vai joku muu? Tahtoo kanssa.

juksu

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 24, 2013, 12:39:07 ip
Sama laite vai joku muu? Tahtoo kanssa.


Eiku joku tuommonen halpis  shitti, kattoo nyt miten edes toimii.. Tuleepahan ainakin testattua. Entijä onko tuo sama kuin tuo Gingtu Timer siitä löytyy youtuubistaki joku testivideo.
Tuohan ei ole langaton, niinkun tuo kalliimpi, mutta itsellä ei ole edes tarvetta langattomalle kun löytyy jo tuo erillinen langaton laukaisin canoniin.
- mind is a terrible thing to taste -

ottulo

Lainaus käyttäjältä: juksu - helmikuu 24, 2013, 00:34:16 ap
Lainaus käyttäjältä: ottulo - helmikuu 23, 2013, 21:43:18 ip
Munkin tuli hommattua ohjelmoitava kaukolaukaisin, kun suht edullisesti sellaisia löytyi. Vähän timelapse-juttuja jo kokeilinkin, mutta toistaiseksi ei ole ollut paljon kuvattavaa.


Heitä ilman muuta linkkiä johonkin omaan youtuubi pätkään etc. jos löytyy.


Eipä löydy vielä tuubista, kun kahdesta kokeilusta eka ei ollut varsinaisesti "timelapse" vaan pikemminkin diaesitys, ja jälkimmäisessä ei tapahtunut mitään... ;D
Chileistä nopeimmat pukkaa just ekaa varsinaista lehtiparia, mietinkin virittäiskö kameran tässä välissä napsimaan vai odottaisko että tahti vielä tosta kiihtyy. Toistaiseksi meinaan menty jokseenkin hitaalla vaihteella.