huhtikuu 16, 2024, 08:17:52 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Vesimeloni

Aloittaja papereeka88, maaliskuu 15, 2011, 17:27:49 ip

« edellinen - seuraava »

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Omskakas - maaliskuu 10, 2019, 10:31:48 ap
Nurmoossa kasvatetaan avomaalla vesimelonia: https://yle.fi/uutiset/3-10356257

Tästä innostuneena tilasin Ämeriikasta muutamaa melonin siementä. Ainakin jutun kuvassa oleva golden midget pitäs viihtyä Suomen kesässä. Kasvatus avomaalla mansikkamuovilla katetussa kesäkurpitsapenkissä.


Niin kasvatetaan myös täällä meilläpäin: https://yle.fi/uutiset/3-10344593

Mulla on ko. puutarhan meloneista kerättyjä siemeniä jemmassa, ja tälle vuodelle on yksi itu noussut. Viime syksynä niitä idättelin jo menestyksellä, mutta taimivaiheen hoito jäi kokonaan puuttumaan, joten kuivahtivat, enkä tiedä olisiko talvetus onnistunut kuitenkaan. Nämä on mun käsityksen mukaan Rannikon tänne jalostamia, joten pärjäävät hyvin ja maku on kohdallaan.

MorugaReaper


Seemnemaailm:sta olen tilannut vesimelonin siemeniä. Useana vuonna olen niitä kasvatellut. Kesällä helteellä ovat hyviä virkistäviä.
Varsinkin venäläiset arbuusit kasvavat ulkona hyvin. Suosittelen.



https://seemnemaailm.ee/fi/vegetables/watermelon-melon/


Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: MorugaReaper - maaliskuu 14, 2019, 10:21:57 ap

Seemnemaailm:sta olen tilannut vesimelonin siemeniä. Useana vuonna olen niitä kasvatellut. Kesällä helteellä ovat hyviä virkistäviä.
Varsinkin venäläiset arbuusit kasvavat ulkona hyvin. Suosittelen.
¨



https://seemnemaailm.ee/fi/vegetables/watermelon-melon/


Meloneihin enempää puuttumatta, seemnemaailm lähettää jos jotain lajiketta puuttuu samankaltaista tilalle, ja väittää että se on se sama lajike, jopa huolimatta erilaisesta latinankielisestä nimestä. Ei suostu myöntämään virhettään. Välttäkää asiointia.

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: ottulo - maaliskuu 11, 2019, 22:15:27 ip
Mulla on ko. puutarhan meloneista kerättyjä siemeniä jemmassa, ja tälle vuodelle on yksi itu noussut. Viime syksynä niitä idättelin jo menestyksellä, mutta taimivaiheen hoito jäi kokonaan puuttumaan, joten kuivahtivat, enkä tiedä olisiko talvetus onnistunut kuitenkaan. Nämä on mun käsityksen mukaan Rannikon tänne jalostamia, joten pärjäävät hyvin ja maku on kohdallaan.


Jos meinaat avomaalle, laitoit liian aikaseen. Ohje on 2-3 viikkoa max ennen lopullista istutusta. Juuret ei sais kasvaa kiinni taimetusruukkuun.

Huru-ukko

Ei sitä ole mikään pakko taimetysruukussa pitääloppuun asti. Sama käytänäntö kuin kaikilla muillakin kasveilla

Kun itse viljelin meloneja ja kurpitsoita, niin ne oli ulos siirrätäessä 9 litran ruukuissa.

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Omskakas - maaliskuu 15, 2019, 20:16:36 ip
Lainaus käyttäjältä: ottulo - maaliskuu 11, 2019, 22:15:27 ip
Mulla on ko. puutarhan meloneista kerättyjä siemeniä jemmassa, ja tälle vuodelle on yksi itu noussut. Viime syksynä niitä idättelin jo menestyksellä, mutta taimivaiheen hoito jäi kokonaan puuttumaan, joten kuivahtivat, enkä tiedä olisiko talvetus onnistunut kuitenkaan. Nämä on mun käsityksen mukaan Rannikon tänne jalostamia, joten pärjäävät hyvin ja maku on kohdallaan.


Jos meinaat avomaalle, laitoit liian aikaseen. Ohje on 2-3 viikkoa max ennen lopullista istutusta. Juuret ei sais kasvaa kiinni taimetusruukkuun.


Ajatus on tosiaan siirtää isompaan tarvittaessa, kuten Huru-ukko mainitsi. Alkuun oli pelkässä turvenapissa, nyt tuo yksi itänyt on ~17 cm ruukussa ja saa lisätilaa kun siltä näyttää. Hieman kun järjestää, niin saanen mahtumaan sisällä aika pitkään, ja parvekkeelle vähän ennen maan tasalle istutusta.

Ylvis

Chilit kun odottavat ulospääsyä, niin kokeilen vesimelonia. 2 Mini Loven siementä laitettu multaan. Saas nähdä itävätkö, ja eihän mulla ole edes paikkaa mietittynä ulkona, jos saan ne kasvamaan.

Huru-ukko

Jos ulkona on lämmin paikka, voit saada syksyllä 2-3 nyrkinkokoista melonia. Kokeilin itse kasvatella moniakin lajikkeita kasvarissa, (en vesimelonia), joista tuli muutama pieni maistiainen.