maaliskuu 29, 2024, 08:19:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Aquafarmin ilmapumpun päälläoloaika

Aloittaja Sauli Särkkä, marraskuu 02, 2004, 11:40:33 ap

« edellinen - seuraava »

Sauli Särkkä

Pidättekö te, jotka Waterfarmia tai Aquafarmia (tai vastaavaa) järjestelmää käytätte, ilmapumppua päällä 24h vai vähemmän?

EDIT: niin, ja väliaineena on poltettu savi (kevytsora). Aji Cristalin (3kpl, kastelurenkaan ympärillä) taimet on laitettu suoraan soraan pystyyn ja ovat tykänneet olla siinä jo reilun viikon. Kasvavat ihan mukavasti. Kastelurenkaan keskellä on testissä Bolivian Rainbow, joka on kivivillassa.


-Sale
Sauli Särkkä

#002

Vanja

Alussa kannattaa pitää pumppua koko ajan päällä, etteivät vaan juuret kuivuisi lecasorassa. Jossain vaiheessahan kun kasvit kasvaa, niiden juuret kasvavat läpi siitä Aquafarmin "välipohjasta" suoraan vesisäilöön, silloin uskaltaa pitää pumppua välillä poiskin päältä.

Itse pidän kyllä omaa pumppua 24/7 päällä koska silloin kun vesi kiertää se myöskin hapettuu, eikä siitä ole ikinä haittaa...
Mikään ei ole tärkeää paitsi puutarhan hoito. Eikä sekään ole niin kovin tärkeää.

Sauli Särkkä

Kiitoksia pikaisesta vastauksesta. Tämä varmisti ajatukseni.



-Sale
Sauli Särkkä

#002

Fatalii

Hassusti tulee käymään tuon bolivian rainbown jos se on keskellä ja 3 cristalia sen ympärillä... :)
On meinaan vähän eri kokoluokan kasveja.

Itselläni oli waterfarmissa ensin 4 kasvia, nyt 2 ja tulevana kautena ehdottomasti vain yksi kasvi.
Toisaalta, onhan tuo aquafarm selvästi kookkaampi.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Sauli Särkkä

Noo...tuo Bolivian Rainbow on erittäin experimentalalina tuossa, kun on ainoana kivivillassa. Cristalit näyttävät kiihdyttävän kasvuaan nyt pikkuhiljaa--ovat ilmeisesti tottumassa alustanvaihtoon. Yksi niistä kävi AIVAN täysin velttona, eli oli moninkerroin itsensä päälle käpertynyt ja lerpahtanut ihan miten sattuu..mutta siitä nousi ja kasvaa nyt ihan mukavasti.

Cayenne 2-litraisessa Pauliinassa (Pirkan lannoitteilla) näyttää pukkaavan isoimpia lehtiä, joita minun "puutarhassani" on tällä hetkellä. Otin huvikseni sisällä kasvaneesta mansikasta erään kuivuneen mansikan, hajotin sen pikku tomuksi Cayennen purkin pintamullan sekaan ja sieltä puskee pienimpiä kasveja, joita olen koskaan nähnyt. Tiedä sitten, onko kyse mansikasta vaikko jostain ihan muusta...mittaa on sirkkalehdillä n. 1x1mm ja korkeutta saman verran.



-Sale
Sauli Särkkä

#002

theBro

Otetaas aihetta esille, kun immeisillä on oletettavasti kertynyt kokemusta reilusti noista edellisistä postauksista. Eli itse olen vasta waterfarmia käynnistellyt ja muistelisin jostain nähneeni, että tunti päällä tunti poissa (pumpulle) olis toimiva konfiguraatio. Ja sitten, kun juuret yltää litkuun, voisi yöksi sammuttaa pumpun. Onko tällainen toimiva pumppailu vai pitäisikö pulputtaa reilummin? Muutaman päivän kokemuksella tuo tunti-tunti -menetelmä on ainakin pitänyt kasvin hengissä. Kyllähän tuo vehje saa kurluttaa vaikka sen 24/7, mutta mikä tapa olisi "paras"?

Sauli Särkkä

Näin jälkikäteen väittäisin, että jatkuva ilmastus on paras.


-Sale
Sauli Särkkä

#002

Nike

Kasvit eivät yhteytä yöllä, joten en ole ikinä pitänyt pumppua päällä pimeän aikaan,ja mitään "pahaa" ei ole ilmennyt.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

theBro

Pitänee säätää ajastinta. Ja heti kun taimi osoittaa kasvamisen merkkejä on luvassa seuraava shokki ja tutustuminen aurinkoon.  :twisted: