toukokuu 23, 2024, 10:23:52 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Heijastin

Aloittaja petri78, huhtikuu 22, 2008, 12:09:48 ip

« edellinen - seuraava »

petri78

Onko kukaan ite tehny valaisimille heijastimia, mistä materiaalista kannattais tehdä ja mistä saa? jos jostain löytyis sitä peltiä joka on pikku monttuja täynnä.

GynZi

Lainaus käyttäjältä: "petri78"Onko kukaan ite tehny valaisimille heijastimia, mistä materiaalista kannattais tehdä ja mistä saa? jos jostain löytyis sitä peltiä joka on pikku monttuja täynnä.


Tyhjiä kaljatölkkejä on tullu käytettyä tohon tarkotukseen, e27 kantaset sopii sinne sisälle ku nakutettu :)
Artesaanirakastelija

Lare78

No ainakin itse oon suunnitellu leikkaavani heijastimet joko kiiltoanodisoidusta (kiiltävä pinta)
tai stuccovalssatusta (pikku monttuja) alumiinista. Tuo stuccovalssattu vaan tuppaa syömään
valotehoa aika rankasti, koska sen pinta ei ole kovinkaan heijastava.
1m x 2m levy ei hirveitä maksa ja siitä tekee samalla useamman kappaleen.
Duunissa kun saan vielä osat koneella tarkasti leikattua ja särmättyä, niin ei pitäis olla isokaan homma.
Lähinnä ihan tämmöistä olen ajatellut. -siis mutta kiiltävällä pinnalla.
Alumiinin haittapuolena on tietenkin sen lämmönjohtavuus, mikä taas meinaa sitä, että heijastin
saattaa "käydä" vähän kuumana. Noh, tuuletuksella siitä selviää. ;)
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä!

ajke

Miulla on loisteputkien heijastimena Vikuproppia. http://www.vink.fi/TUOTTEET/Mainosala/Products/PP_-_Polypropylen.aspx
Toinen kuva ylhäältä.

Kevyttä, helppoa työstää, heijastaa ihan hyvin, ja tärkeintä kaikessa, oli ilmaista, kun kaivoi roskiksesta  8)

romantiikka

Heijastimen idea on heijastaa mahdollisimman paljon valoa siksi en suosittelisi "mutu" materiaalien käyttöä ellet omista valomittaria.
Halvalla pääsee kun jostain kaivaa 150cm loisteputki runkoja joista ottaa heijastimen ja muotoilee sen sopivaksi.Romiksilta tai kierrätys keskuksesta löytää helposti erilaisia heijastimia modaukseen.

Torakka

tein hieman erikoisemman heijastimen mutta toimii silti ei yhtä kirkas kun noissa kuvissa mutta heijastaa hyvin. kaverini lupasi tehdä minulle kunnon heijastimen koulussa kirkaasta alumiinistä ja hitsata sen ja taitaa sen kunnolla

Mape

Kumpi puoli alumiini foliosta on parempi puoli heijastamiseen Kiiltävä vai se matta?
---

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Mape"Kumpi puoli alumiini foliosta on parempi puoli heijastamiseen?
Melkein tekisi mieli vastata: Unohda koko juttu.
Mutta kun on lamppu tuossa pöydällä, foliota keittiössä ja luksimittari valon mittaamiseen, päätin vähän tutkia asiaa.

Laitoin mittarin reilun puolen metrin päähän 23W ESL-lampusta. Tässä joitakin mittaustuloksia:
Ilman mitään heijastinta - 500 luksia
Kiiltävä folio takana        - 800 lx
Folion himmeämpi puoli  - 700-800 lx
U-muotoon taivutettu folio - 1000-1500 luksia aivan riippumatta siitä, kumpi puoli oli eteen. Kaaren muoto ja etäisyys lampusta vaikuttaa enemmän.
Heijastimen muoto on tärkein tekijä. Foliosta ei pysty muotoilemaan tehokasta heijastinta. Teho saattaa kirkkaimmillaan tulla vain hyvin pienelle alueella, eli valaistavien kasvien määrä vaikuttaa myös.

Toivottavasti tästä nyt selvisi jokaiselle pääasia: KÄYTTÄKÄÄ HYVÄÄ HEIJASTINTA, niin valoteho voi jopa kolminkertaistua. Samalla hinnalla.

Mape

kiitos chilivaari. en meinannut itse siitä tehdä vaan kaveri kysyi että kumpi puoli on parempi. joten ajattelin ottaa asiasta selvää....
---

Chilivaari

Noita folioita on monen tyyppisiä. Tämän merkkiä en tarkistanut, mutta eroa ei ole kovin paljon eri puolilla. Himmeä ei ole kovin himmeä.

Heijastimen tekoon folio on aivan liian ohutta. Ei siitä pysty muotoilemaan paitsi jonkun tukevamman pohjan päälle, mutta silloinkin kiinnitys on ongelma.

MrFrost

Bilteman alumiiniteippiä alle 4 euron hintaan tuli ostettua, kuten toisesta threadista tässä samassa "macgyver" osiossa huomaa.

Melkeen tolla teippirullalla päällystäisi 10, ellei enemmänkin noita varjostimia.

Liimankestosta kommentoin puolen vuoden päästä enemmän, mutta bilteman jeesusteippiin vedoten luulisin sen kestävän kevyesti perus ESL:ien lämpötlavaihtelut.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

cola

Chilivaari: Mistä oot tommosen mittarin hankkinu ja onko kallis?

Minulla on murolaatikoista leikattu n. A4 kokosia paloja ja siihen foliota päälle. Olen vetänyt folion pahvin toiselle puolelle ja teipannu kiinni.
Niitä saa aina tarpeen mukaan siirettyä paikasta toiseen. Pitäis ilmeisesti jotenkin taivuttaa niitä jos kerta valotehoa tulee silleen lisää.

Mulla on myös 4 kasvia vierekkäin ja olen ympyröinyt sen foliolla. Mielestäni se toimii aika hyvin. Onko sillä kauheesti mitään merkitystä onko folio sileä vai ruttuinen ?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "cola"Chilivaari: Mistä oot tommosen mittarin hankkinu ja onko kallis?
Eipä tuollaisia harrastuskäyttöön hankita: http://www.videodirect.com/accessories/gossen/gossen-color-pro-3f-light-meter.html
Silmälläkin näkee melko hyvin valon voimakkuuden erot, jos pääsee vertailemaan rinnakkain. Heijastinta rakennellessa voi verrata samanlaiseen lamppuun ilman heijastinta tai heijastimen edelliseen versioon. Kamera on hyvä mittari, jos sen valotuksen saa lukittua tai valotustiedot voi jälkikäteen lukea kuvasta. Kuvauskohde pitää silloin olla tasainen pahvi.

Erityisesti sileällä foliolla tulee helposti epätasaista, läikikästä valoa. En tiedä, onko siitä chileille kauheasti haittaa, mutta kuvauksessa on.  :wink:

cola

Ciao. Löysin tämmösen lux mittarin aika halvalla:  http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1437
Siitä en tiedä että onko hyvä. Olis todella kiva mittailla ja saada paras valoteho aikaiseksi, mutta jotenkin tuntuu että laite joutuis kaapin perälle muutaman mittauksen jälkeen ;)

Millä mitataan valon Joulea?  Kasvit ilmeisesti tarvitsevat 100 joulea valoa neliösenttimetriä kohti. Olis kiva tietää paljon minun valoilla joulea saa aikaan ja paljonko valoja pitäisi lisätä jotta tuo tarvittava määrä täyttyisi.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "cola"Kasvit ilmeisesti tarvitsevat 100 joulea valoa neliösenttimetriä kohti. Olis kiva tietää paljon minun valoilla joulea saa aikaan...

Valon mittaaminen on todella vielä aika sekavaa. Kuhunkin tarkoitukseen on omia mittayksiköitä. On Lumeneita, Lukseja, Kandeloita ja Joulejakin. Eikös siinä pitäisi mainita myös aikayksikkö, missä ajassa tuo energia pitäisi tulla?

Lumenit kertovat vain valolähteen säteilyvoimakkuuden, ei mitään sen tehosta kasvin pinnalla. Eli siinä ei näy heijastimet eikä edes etäisyys kasvista. Sillä vertaillaan vain eri lamppujen valotehoa verrattuna esimerkiksi niiden ottamaan sähkötehoon.

Luksi ja Kandela taas ovat valaistuksen voimakkuuden yksiköitä. Eli ne kertovat, paljonko valoa tulee kasviesi lehdille. Lampun heijastin, mahdolliset linssisysteemit, etäisyys kohteesta jne. tulevat huomioon otetuksi. Näistä voisi olla olemassa joku laskukaava, millä lukseista saa Jouleja, kun otetaan pinta-ala ja aika huomioon. Kerro minullekin, jos löydät tuon muunnoskertoimen. :wink:

Ettei asia olisi liian yksinkertainen, valon väri eli aallonpituus vaikuttaa kaikkiin näihin ja niitä voidaan mitata jotakin väriä painottaen. Kasvihuoneissa käytettäviä purkauslamppuja mitattessa niin pitää tehdäkin, sillä niistä ei tasapainoista valoa saada, vaan energiaa siirtyy vain muutamalla aallonpituudella.

Abloy

1 kandela vastaa noin normi kynttilää,
1 lumen = 1 kandela * steradiaani eli valon määrä jonka lamppu säteilee 1  sr kulmaan. Luksi tarkoittaa kasvin saamaa valoa, 1 lux = 1 lumen / neliömetri.
Sikäli huonoja nuo yksiköt että loisteputket tuottaa enemmän lumeneita kuin eslit pelkästään sen takia että se valo leviää isompaan kulmaan ja sen takia niitä ei voi pelkkien lumeneitten avulla verrata.
1577

RakuLa

Mietin tuollasita Juissin 2l mehupurkkia
se on sisältä vähän Mylarin kaltaista heijastavaa materiaalia (saman tyylinen ku Pringles purkin sisäpuoli)
Jos sen purkin leikkaas hienosti auki, nii siittä sais kans kunnon Ghetto heijastimen  ;D

biblo

Kyllä noiden mehupurkkien kuten sipsipussienkin sisäosa on ihan mylaria.Itse olen kahvipaketit pessyt ja niistä heijastimia värkkäillyt,samaa kamaa sekin.
"Grow food, not lawns"

RakuLa

haha jos olis kunnolla tilaa, nii vois tehdä jonku "kierrätysmateriaaleilla chilin kasvatus" blogin
laittaa joku tietty budjetti minkä saa maksimissaan käyttää koko touhuun :D

lampunkantojakin sais esim. kirppareilta rumista ja huonosti heijastavista kattolampuista. Nikkarois ne uudestaan paremmin heijastaviksi kasvivaloiksi (mutta luultavasti edelleen rumiksi  ::) )
Ja sitä rataa

Tosin tälläkin hetkellä kasvatukseni on vähän tälläistä kierrätystouhua...

TunturiTiger

Eiköhän helpoin ja paloturvallisin tapa olis tehdä heijastin tommosesta litrasesta karhutölkistä..?  ;)