toukokuu 14, 2024, 07:28:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Siementen säilytysratkaisut

Aloittaja varis, marraskuu 17, 2022, 17:36:27 ip

« edellinen - seuraava »

varis

marraskuu 17, 2022, 17:36:27 ip Viimeisin muokkaus: marraskuu 17, 2022, 17:38:44 ip käyttäjältä varis
Jos uusia lajikkeita ja risteytettyjä versioita tulee kymmeniä lisää joka vuosi, niin eihän ne pysy missään järjestyksessä. Mitä käytätte siemenkirjaston organisointiin?

Entä mihin säilötte siemenet? Paperi- vai muovipussi parempi? Miten pitkään chilin siemenissä säilyy itävyyttä?

Mä ostin halpoja paperipusseja Pakkaustukusta, mutta muovisiakin on. Paperipussit on aika lailla samaa kokoa kuin kaupassakin, mutta vaan halvempaa laatua. Vähän liian isoja että mahtuis johonkin teepusseille tarkoitettuun minivitriiniin. Riittävän iso peltinen purkki vois olla vaihtoehto? Tai jotkut käyttää kansiotakin, mutta siihen pitäs sit siirtyä pienempiin muovipusseihin. Nyt hätävaroiksi oon vähän ryhmitellyt näitä sellaisiin isompiin noin 18cm paperipusseihin.

Onko lajin mukaan luokittelu paras ratkaisu pitemmän päälle? Villichilit ja risteytykset vaikka omiin nippuihinsa vielä.

Huru-ukko

Minulla on nyt itänyt hyvin v.2014 olevat PI585273 siemenet. Peruvian Red rocotossa on yli 130 siemenessä vain 3 ittänyttä, joiden idut jäi muutamaan milliin samalta vuodelta.
Lajikekohtainen vaihtelu on suhteellisen isoa. (Esim. juuresten siemeniin annetaan 2-3 vuoden hyvä itävyys.)

Minulla on siementen säilytykseen isoja mappeja joihin pistän irto valokuvataskuja. Yhteen taskuun mahtuu 4 lajiketta.
Välilehdillä on helppo pitää eri lajit erillään.
Siemenet laitan 10x10 sentin Minigrip pussiin. Niihin voi kirjoittaa mitä pussissa on, ja valokuvataskujen läpi näkee hyvin nimet.
Täytyy taittaa kerran kun pistää valokuvakansioon.
Kokeilin pienempiä, mutta ei sovi minun sormille.

Pidemmän päälle luotan enemmän muovipussiin. Mutu.....Ehkä paperipussi voi saada kosteutta.

varis

maaliskuu 02, 2023, 23:13:46 ip #2 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2023, 23:16:15 ip käyttäjältä varis
Vähän aiheen sivusta - mutta kannattaako kaikista lajikkeistaan tehdä taulukko/tietokanta - auttaa sen järjestyksen pitämisessäkin. Tuohon olisi käytännöllistä tallettaa tietoja kuten laji(t), lopullinen koko, tulisuus, väri, maku, siementen määrä, fenotyypit/sukupolvet ym. niin voi esim. helposti etsiä että joko mulla oli tällaisia lajikkeita tai jopa ettei tuu hankittua samaa kahteen kertaan :D Ja tietysti risteytysten tekemisessä se olis oikein hyödyllinen...

Tuon voisi exporttaa ja pistää jakoon vaikka CSV:nä jos joku muukin haluaa tarkastella sitä (onko Variksella jotain kiinnostavaa jne).

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: varis - maaliskuu 02, 2023, 23:13:46 ipVähän aiheen sivusta - mutta kannattaako kaikista lajikkeistaan tehdä taulukko/tietokanta - auttaa sen järjestyksen pitämisessäkin. Tuohon olisi käytännöllistä tallettaa tietoja kuten laji(t), lopullinen koko, tulisuus, väri, maku, siementen määrä, fenotyypit/sukupolvet ym. niin voi esim. helposti etsiä että joko mulla oli tällaisia lajikkeita tai jopa ettei tuu hankittua samaa kahteen kertaan :D Ja tietysti risteytysten tekemisessä se olis oikein hyödyllinen...

Tuon voisi exporttaa ja pistää jakoon vaikka CSV:nä jos joku muukin haluaa tarkastella sitä (onko Variksella jotain kiinnostavaa jne).
Villeissä tuo olisi hyvä kun esim Eximiumiakin on montaa eri ja tietoa on vaikeaa löytää. Nettiin saa vaikka mitä taulukkoja tehtyä.