toukokuu 04, 2024, 07:09:58 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Edistyneempi muu-kasvatus :)

Aloittaja sorrii, elokuu 11, 2015, 10:57:06 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Ne joilla on akvaario, vois laittaa akvaarion hyötykäyttöön ;)
Muutama vuosi sitten tämä kävi mielessä kun ekoja kertoja foorumia luin ja silmien eteen sattui vesiviljelyaiheita. "Voisiko vesiviljely toimia akvaariossa, jossa on eläviä kaloja?" ja ilmeisesti se on mahdollista.

AirMan

Sitten pitäisi löytää kalalajeja, jotka ovat syömäkelpoisia ja pysyvät hengissä paljon ravinteita sisältävässä vedessä ja kokoonsa nähden pienissä altaissa, mielellään ympäri vuoden. Menee puolet ideasta hukkaan, jos kalat ovat jotain pienikokoisia akvaariokaloja tai ruutanoita. Varmaan olisi myös hyvä, jos kalat syövät säiliöihin kertyvää levää, ettei sen torjuntaan tarvitse erikseen pimentää säiliöitä ja putkia tai käyttää kemikaaleja. Vai onko muita vesieläimiä, joille levä maistuu? Ravut? Kotilot?

Entä meneekö homma lopulta kohti sitä, että pyritään ylläpitämään pienoiskoossa astioissa ekosysteemiä, joka on sama kuin pumppaisi järvivettä kasvien kasteluun?
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

sorrii

elokuu 12, 2015, 08:28:09 ap #3 Viimeisin muokkaus: elokuu 12, 2015, 08:31:24 ap käyttäjältä sorrii
Tuossa jutussa kasvatettiin vain salaattia, joka lienee vähän vaatimattomampi kasvi kuin chilit esim. Tuskimpa löytyy edes sitä ruutanaa, joka eläisi jossain EC2.5 -liemessä ...
..luulen  :) ..

On muutenkin jäänyt mulla kokeilematta saalaattien tai yrttien kasvattelut kotona. Jos muistelen sitä vihermassaa mitä oon leikannut chileistä jotka ovat kasvaneet keittiössäni ebbissä natikan valossa tuottamatta juurikaan hedelmää, niin luulen että olisin elänyt paksusti mutustelemalla samoissa systeemeissä, samoilla ravinteilla ja lampuilla jotain salaattia. Ehkä itse jättäisin nuo kalat kuitenkin vielä pois  8) 8) ...

PS. Ledien tehokkuutta alkuun on myös todistettu tutkimuksilla, jossa on kasvatettu salaattia. Siitäkö sitten on järkevää tehdä johtopäätös että samoilla lampuilla voi kasvatella helposti Nagaa ja Habaneroja  ;) ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Ei niitä ravinteita oo tarkotus sinne akvaarioon lisäillä vaan kasvit pärjäis sillä kalankakalla pelkästään. Se kyllä vähän karsii kasvatettavia kasveja. Ja toki kalat söis mahdolliset levät.
Mutta toisaalta... Onhan Suomessakin rehevöityneitä järviä joitten rannalla kasvaa kaikenlaisia kasveja ja ihan hyvin ne hauet ja ahvenet ainakin porskuttaa vaikka lähipellolta on tonnikaupalla tullut fosforia...
Onkos kellään kahta akvaariota ja intoa testaamaan? Akvaario 1 lannoitus pelkällä kalankakalla, akvaario 2 lisätyillä ravinteilla?