huhtikuu 28, 2024, 11:23:05 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Moro chilipäät!

Aloittaja bassino, marraskuu 11, 2011, 20:51:32 ip

« edellinen - seuraava »

bassino

Anoppi teki vuosikausia pakkasessa seisseistä chileistä soosia ja sitä maistettuani jäi sen verran muikea polte suuhun, että piti pitkästä aikaa kirjautua foorumille. Chilihommat jäi tauolle muutama vuosi sitten ja pakkasen perukoille oli jäänyt jonkin verran satoa, jonka olin jo pitkään ajatellut olevan pilalla. Ainakin Canarioita, Lemon Droppia, Aji Cristallia ja Jalapenoa näytti rasioista löytyvän. Suurin osa, ellei kaikki sadosta oli peräisin vuodelta 2006. Kastikkeen maussa en huomaa mitään sivumakua, joten yllättävän pitkään nämä näyttävät käyttökelpoisina säilyvän.

Täällähän on hommat todella hienolla mallilla. Kaikki mennyt rutkasti eteenpäin. Fataliilla näyttää myös homma kehittyneen todella kunnioitettavasti.

Joskohan sitä ensi keväänä saisi jokusen siemenen taas itsekin itämään. Addiktion uudestisyntymiseen ei näköjään tarvita kuin teelusikallinen tuoretta kastiketta ;D
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

ChIlIDoG

Itse olen aika tarkka pakasteitten syöjä. Pakastaminenhan ei pyäytä pilaantumista vaan ainoastaan hidastaa. Ja nuodatan suurinpiirtein seuraavaan:
hedelmät ja naudanliha 10-12kk
kasvikset, siipikarja 8-10kk
riista 6-8kk
sianliha 4-6kk
jauheliha 4kk
leipä, leivonnaiset, kala 3kk

näitä listojahan löytyy netistä ja poikkeavat paljonkin mutta harvoin yli 12kk

bassino

Mikrobiologisesti pakasteet on melko turvallisia pidemmänkin säilytyksen jälkeen. Mikrobit eivät lisäänny pakastimessa ja kuten tässäkin tapauksessa, jos pakasteet vielä kuumennetaan 100 asteeseen valmistuksen yhteydessä niin riski pöpöjen suhteen on olematon. Tietenkin mitä pidempi säilytysaika, sitä enemmän elintarvikkeiden rakenne, maku jne., eli laatu kärsii. Tässä tapauksessa laadussakaan ei kuitenkaan ollut mitään valittamista, vaikka säilytysaika oli hyvinkin pitkä :)
"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)