Hieman se mopo alkaa karkailla lapasesta ja ensi kesää kohden onkin puska määrää tarkoitus nostattaa jonkin verran 12:sta.
Seuraavat lajikkeet tuli laitettu multaan itämään 22.11.11
- Naga Morich 3kpl
- Habanero Dutch (marketti) 3kpl
- Jalapeno (mild) 3kpl
- Jalapeno Dutch (marketti). 3kpl
- Hungarian Yellow Wax 3kpl
- Sweet Banana 3kpl
- Aji Cristal 6kpl
- Lemon Drop 6kpl
- Delicias 3kpl
Kellarista löytyy talvehtimasta:
- Naga Morich
- Lemon Drop
- Jalapeno Hol.
- Jalapeno mild 2kpl
- Delicias
Ja lisäksi harkinnan alla on vielä muutama laji jotka saattavat myös päästä kasvamaan tontille:
- malawi Bird´s Eye
- Sugar Rush
- Super Chili
- Ramiro Orange
- Rawit
- Cheynne
Lisäksi tietenkin kasvattelen tomaatteja, kurkkua, perunaa, zibulaa, mansikkaa, vadelmaa, hernettä, porkkanaa, salaattia, persiljaa, ruohozibulaa ja tilliä.
Näiden päälle on tietenkin vielä omenapuut ja jokunen marjapuska.
Puuhaa ainakin riittää näiden kanssa ja onneksi on oma kaivo pihalla niin ei tuo veden loraaminenkaan ole ongelma.
===========================================================================================================
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
===========================================================================================================
Täydellinen lajike lista ja itämistilanne:
Itämistilanne: 55/83kpl 66,3%
C. pubescens
- rocoto Red 1/3kpl
C. Chinense:
- Naga Morich 3/3kpl (+1kpl?)
- Cajamarca 1/3kpl
C. Baccatum:
- Lemon Drop 4/6kpl
- Aji Cristal 6/6kpl
- Sugar Rush 2/3kpl
- Stripe 0/3kpl
- Starfish 3/3kpl
- Inca Red Drop 3/3kpl
- Jamy 1/3kpl
C. Chinense x C. Annuum:
- Habanero Dutch (market) 3/3kpl
C. Annuum:
- Jalapeno (mild) 3/3kpl (-1kuollut kypäräpää)
- Jalapeno Dutch (marketti). 3/3kpl
- Hungarian Yellow Wax 3/3kpl
- Sweet Banana 3/3kpl
- Black Scorpion Tongue 1/3kpl
- Inferno 2/2kpl
- Ramiro, Orange 3/3kpl
- Rawit 1/2kpl
- Jalastar 2/3kpl
- Bolivian Rainbow 2/2kpl
- Bird's Eye Baby 2/2kpl
- Malawi Bird`s Eye 1/2kpl
- Medusa 0/2kpl
- Cheyenne 0/3kpl
- Delicias 0/3kpl
Mysteerit: 1/5kpl
Muut itäneet kasvit:
- Kirsikkatomaatti Tiny Tim 2/2kpl (toinen kuollut)
- Amppelitomaatti Totem F1 1/1kpl
- Lehtisalaatti 8kpl
- Tilli 3kpl
- Persilja 1kpl
===========================================================================================================
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
===========================================================================================================
SADONKORJUU
C. Baccatum:
-Aji Cristal 21kpl
-Jamy 2kpl
C. Annuum:
-Sweet Banana 2kpl
-Hungarian Yellow Wax 9kpl
- Jalapeno (mild) 12kpl
- Ramiro Orange 3kpl
C. Chinense x C. Annuum:
- Habanero Dutch (market) 12kpl
Yllä mainituista lajikkeista on myös siemenet korjattu seuraavaa kautta ajatellen talteen.
Dodiin, sinulla näyttää olevan puuhaa ensi kesäksi ;D
Aika Annuum painotteinen lajikelista kyllä. Itse suosittelisin ehdottomasti muutamaa Chinenseä ja Baccatumia lisää. Oletko harkinnut Pubescenseja?
Eipä kieltämättä ole käynyt mielessä tuo, lähinnä nämä mitä edellä mainitsin ja jokunen amppelissa viihtyvä lajike niiden lisäksi voisi tulla kyseesee.
Kesään mennessä kasvihuoneen kattoon ilmestyy 25m tankoa amppeleita varten ja jokunen tappi ulkopuolellekkin.
Sieltä ne ensimmäiset chilit alkaa jo nostamaan päitään mullista, näkyvissä ovat jo:
- Habanero Dutch (marketti) 1/3kpl
- Jalapeno (mild) 2/3kpl
- Hungarian Yellow Wax 3/3kpl
- Sweet Banana 2/3kpl
- Jalapeno Dutch (marketti). 2/3kpl
- Naga Morich 1/3kpl
(Itäneet päivitetty 3.12.11)
Tilailin myös hieman siemeniä lisää, innolla odotan uusien lajikkeiden saapumista.
Seuraavia testaillaan tällä kaudella myös:
- Bird's Eye Baby C. annuum
- Black Scorpion Tongue C. annuum
- Bolivian Rainbow C. annuum
- Cheyenne C. annuum
- Jalastar C. annuum
- Malawi Bird`s Eye C. annuum
- Ramiro, Orange C. annuum
- Rawit C. annuum
- Super Chili C. annuum
- Sugar Rush C. baccatum
- Cajamarca C. chinense
Lainaus käyttäjältä: Nizo - marraskuu 28, 2011, 06:42:18 AP
Dodiin, sinulla näyttää olevan puuhaa ensi kesäksi ;D
Aika Annuum painotteinen lajikelista kyllä. Itse suosittelisin ehdottomasti muutamaa Chinenseä ja Baccatumia lisää. Oletko harkinnut Pubescenseja?
Itekin mietin sitä samaa. Eihän K^O^P:n kämppään mahu mitään muuta kun chilejä ::)...
Joo onhan toi aikamoinen muutos kahdestatoista puskasta kahteenkymmeneen lajiin, pieni viidakon poikanenhan siintä voi syntyä mutta enköhä mä mahu perheeni kanssa sen sekaan (jos ei muuten niin viidakkoveitsi heiluu ;) ). Lajikkeet on osunu kyl aika C. annuum painotteiseks 14/20 mut näillä mennää tää kesä ainaki, kattoo sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan. On siel sentää seassa muutama muuki , 3 lajia C. bacatumia, 2 lajia C. chinenseä ja 1 C. annuum x chinense.
Hiljalleen niitä sieltä mullista nousee lisää koko ajan, itäneet:
- Habanero Dutch (marketti) 3/3kpl
- Jalapeno (mild) 3/3kpl
- Hungarian Yellow Wax 3/3kpl
- Sweet Banana 3/3kpl
- Jalapeno Dutch (marketti). 3/3kpl
- Naga Morich 3/3kpl
(Lista päivitetty 5.12.11)
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva015.jpg)
Talvehtimassa olevat lajikkeet tuli leikeltyä matalaksi, saa nähdä kuin niiden käy.
Naga ja Lemon Drop ainakin on kunnossa kun tekevät uusia lehtiä ja oksia jatkuvasti.
Muut ovatkin huomattavasti kuivempia yksilöitä.
Jännityksellä seurailen selviääkö kaikki kesään vai ei.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva032.jpg)
Naga Morich ja Lemon Drop
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva035.jpg)
Jalapenot Mild ja Dutch.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva037.jpg)
Delicias ja Jalapeno (Mild)
Lisää kuvia chileistä menneeltä ja tulevalta kaudelta osoitteessa:
http://s689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/ (http://s689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/)
Taimet saavat tällä hetkellä valoa aamusta iltaan kahden 30w eslin avustamana.
Vielä kun nuo Lemon Dropit ja Aji Cristallit heräisivät mullista eloon niin näyttäisi jo todella hyvältä.
Deliciaskin on vielä itämättä mutta edellä mainitut arvostan korkeammalle kuitenki.
Pari Tomaattia ja erinäisiä rehuja laittelinkin jo chileille seuraksi itämään, vielä odottelen viimeisintä siementilausta saapuvaksi.
Todella hyvällä prosentilla kyllä on siemenet itänyt tähän mennessä. 9:stä lajista 6:ssa on eloa, listaa löytyy edellisistä viesteistä joita myös päivittelen jälki käteen.
Tänään saapui siementilaus ja kuinka ollakkaan laitoin myös siemenet heti multiin itämään.
Uudet itämään laitetut lajikkeet:
- Bird's Eye Baby C. annuum x2kpl
- Black Scorpion Tongue C. annuum x3kpl
- Bolivian Rainbow C. annuum x2kpl
- Cheyenne C. annuum x3kpl
- Jalastar C. annuum x3kpl
- Malawi Bird`s Eye C. annuum x2kpl
- Ramiro, Orange C. annuum x3kpl
- Rawit C. annuum x2kpl
- Inferno C. annuum x2kpl
- Medusa C. annuum x2kpl
- Sugar Rush C. baccatum x3kpl
- Cajamarca C. chinense x3kpl
- Suprise seeds x5
Jo ennestään mullissa olleiden itämistilanne:
- Naga Morich 3/3kpl
- Habanero Dutch (marketti) 3/3kpl
- Jalapeno (mild) 3/3kpl
- Jalapeno Dutch (marketti). 3/3kpl
- Hungarian Yellow Wax 3/3kpl
- Sweet Banana 3/3kpl
- Lemon Drop 2/6kpl
- Aji Cristal 5/6kpl
- Delicias 0/3kpl
Muut itäneet kasvit:
- Kirsikkatomaatti Tiny Tim 2/2kpl
- Lehtisalaatti 8kpl
- Tilli 3kpl
Heitetäänpä vielä kuva näkyviin kaikesta mitä on itämässä/kasvamassa.
Vielä on pöydillä tilaa mutta jahka nuo tuosta kasvaa niin se kyllä loppuu varmasti.
Kuvan oikeassa reunassa näkyy käynnissä oleva projekti savustuslaatikon hyödyntämiseksi kylmäsavustuksessa,
ideanhan nappasin Mattsonin projekteista. Helppo toteuttaa kun jo oma tekemä savustusloota nurkissa on ja siihen vaan tuo uusi kansi ja siitä putki seuraavaan lootaan.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva040.jpg)
Päivitetäämpä vaihteeksi hieman itäneiden listaa:
C. Chinense:
- Naga Morich 3/3kpl
- Cajamarca 1/3kpl
C. Baccatum:
- Lemon Drop 4/6kpl
- Aji Cristal 6/6kpl
- Sugar Rush 2/3kpl
C. Annuum:
- Jalapeno (mild) 3/3kpl
- Jalapeno Dutch (marketti). 3/3kpl
- Hungarian Yellow Wax 3/3kpl
- Sweet Banana 3/3kpl
- Black Scorpion Tongue 1/3kpl
- Inferno 2/2kpl
- Ramiro, Orange 3/3kpl
- Rawit 1/2kpl
- Bird's Eye Baby 2/2kpl
- Jalastar 2/3kpl
- Bolivian Rainbow 1/2kpl
- Malawi Bird`s Eye 1/2kpl
C. Chinense x C. Annuum??
- Habanero Dutch (marketti) 3/3kpl
Mysteeri siemenet:
- 0/5kpl
Muut itäneet kasvit:
- Amppelitomaatti Totem F1 1/1kpl
- Kirsikkatomaatti Tiny Tim 2/2kpl (toinen kuollut)
- Lehtisalaatti 8kpl
- Tilli 3kpl
- Persilja 1kpl
Kävimpä hakemassa Naga morichin ja Lemon Dropin kellarista ylös jotta saisivat hieman enemmän valoa.
Lemon Dropissa varsinkin näkyvissä lehtien vaalenemista, vaikkakin molemmat tuottavat uusia jatkuvasti.
Tosin edellisiä ne aina pudottelee pois uusien ilmestyessä. Jalapeno ja Sweet Banana taistelevat tällä hetkellä
isoimman tulokkaan tittelistä. Valaistusta hoitaa tällä hetkellä 4kpl 30w esliä, joiden päälle olen hieman sijoitellut peilialumiinia.
Kellariin varmaan pitäisi jossain välissä ostella natikka hoitamaan valaistusta, kun sinne täytyy chilien kasvaessa niistä osa
kuitenkin kantaa. Pannuhuoneella on onneksi lämmin ja tilava paikka tähän tarkoitukseen.
Lisäksi päivitin ylempänä olevaa itäneiden listaa.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva049.jpg)
Lemon Drop ja Naga Morich paistattelemassa lamppujen valossa.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva054.jpg)
Lemon Dropin lehtiä hieman lähempää.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva056.jpg)
Yleisnäkymää itäneistä ja vielä itämässä olevista. Hetken ne vielä saa majailla näissä astioissa ja sitten siirto isompiin.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva061.jpg)
Jalapeno.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva057.jpg)
Sweet Banana.
Tänään mullista poistettu toinen Tiny Tim Kirsikkatomaateista koska se kuukahti.
Tilalle istutin Amppelitomaatti Totem F1:n, toivottavasti onnistuu tämän kanssa paremmin.
Osa chileistä pääsi jo isompiin astioihin kasvamaan ja samassa rytäkässä heivasin yhden Jalapeno Mildin menemään kun ei kypäräänsä suostunut kasteluista huolimatta luovuttamaan, lehdetön varsihan se hetken jo oli. Myös hieman siementen vaihtelua on tullut foorumin välityksellä harrastettua ja kävin lupaamani siemenet tänään postittamassa. Nälkä kun tuppaa kasvamaan syödessä, niin nyt täällä odotellaan muutamaa
C. Baccatumia ja yhtä C. Pubescenseä lajikkeisiin lisäksi.
Seuraavat kasvit saivat lisää elintilaa uusissa kipoissa:
C. Annuum:
- Hungarian Yellow Wax 3kpl
- Sweet Banana 3kpl
- Jalapeno (mild) 2kpl
- Jalapeno Dutch (market). 3kpl
C. Baccatum:
-Aji Cristal 3kpl
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva063.jpg)
Hieman yleisnäkymää tilanteesta.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva071.jpg)
Ryhmäkuva isoimmista taimista. Takarivi vasemmalta: Jalapeno Mild, Hungarian Yellow Wax, Keskirivi: Jalapeno Dutch, Sweet Banana,
Edessä Aji Cristal.
Lopuksi vielä kovasti kiitoksia kaikille siemeniä vaihtaneille/lähettäneille henkilöille.
Sieltä se posti taas kiikutti mukavan kirjeen, tällä kertaa sisältönä oli seuraavien lajien siemeniä:
C. Baccatum
- Inca Red Drop
- Stripe
- Starfish
C. Pubescens
- Rocoto Red
Kyllähän nämä täytyy jo tänään laittaa itämään, ei siinä taida olla vaihtoehtoja :D
Vielä kerran kovasti kiitoksia lähettäjälle ja
Hyvää Tulista Joulua Kaikille!!
Jouluyön tulokkaaksi ilmestyi mullista vihreine varsineen Malawi Bird`s Eye C. Annuum.
Hieman päivitystä tilanteeseen. Tuli jopa löydettyä yksi ylimääräinen chili Nagojen seasta, saas nähdä onko sekin Naga Morich
vai jokin muu lajike. Veden seassa olen tällä hetkellä antanut vain Biolanin merileväuutetta. Myöhemmin sitten saavat toki Puutarhan Kesääkin.
Toistaiseksi kastelussa pärjää suihkepullolla mutta eiköhän tuo tilanne tuota pikaa muutu, kunhan hieman kasvavat. Kesäksi täytyy kyllä miettiä jotakin järjestelmää kasvariin kastelun helpottamiseksi, osa puskista tulee jäämään kasvarin ulkopuolelle ja kannuakin saa silloin hieman heilutella. :D
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva078.jpg)
Sweet Banana pitää piikkipaikkaa isoimpana taimena.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva080.jpg)
Jalapenokin on jo hieman kasvattanut kokoa.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva085.jpg)
Hungarian Yellow Wax kasvaa myöskin kohtalaisesti.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva083.jpg)
Kolme Nagaa siinä kuuluisi kasvaa mutta neljä alkuahan tuossa selvästi näkyy, saa nähä mitä sielt tunkee.
Kaikki Starfishit on itäneet ja idätysastioissa olevat Lemon Dropit alkavat kaipaamaan enemmän multaa ympärillensä,
täytynee kellarista mennä purnukoita niille etsiskelemään. Ylempänä oleva lista päivitetty.
Tänään multaidätyksestä esiin on noussut Rocoto Red ja Bolivian Rainbow.
On se jännä seurailla kasvuja kun on näitä itselle täysin uusia lajeja tänä vuonna mukana jokunen.
Taivas varjele mitä se postiauto taas toi, sieltä tuli Jamy C. Baccatumin siemeniä ja tottakai ne on jo
mullissa itämässä. Nyt on kaikki lajikkeet itämässä mitä on ajateltu kasvattaa tänä kesänä.
Ensimmäinen mysteeri siemenistä on itänyt.
Kaikki viisi siementä olivat vaaleita, osa isompia ja osa pienempiä.
Siitä se arvuuttelu sitten alkaakin että mitä lajeja sieltä puskee pintaan.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva089.jpg)
Mysteeri chili.
Starfish on katkaissut runkonsa sirkkalehtien alta, mistähän moinenkin voisi johtua?
Samoin teki Malawi Birds Eye joka tosin myös lässähti multia vasten, kun taas Starfish on muuten tukevan oloisesti pystyssä.
Nagojen seasta kasvanut ylimääräinen alku vaikuttaa myös Nagalta aina vaan enemmän, veikkaisinkin että jossain siemenessä olikin toinenkin
siemen kiinni ja se siten lipsahti multiin. Muuten kun yritinkin olla niin pirun tarkkana. Mysteeri chilissä ei ole vielä mitään ihmeempää muutosta tullut muuta kuin pituutta lisää toki, odottelenkin kovasti että ilmenisi jotain muutakin siihen kuin sirkkalehdet jotta vähitellen pääsisin arvuuttelemaan mikä laji sieltä on tupsahtanut. Isoimmasta taimestani (Sweet Banana) kävi nuorempi pojistani napsaisemassa lehden pois uhmapäissään, tosin kasvi ei tästä ollut moksiskaan.
Rocoto Redi C. Pubestensin alkukin kaatoi vartensa multia vasten hetkeksi, vaihdoin hieman kipon paikkaa ja taas on Rocoto kasvamassa ylöspäin. Mahtoikohan ottaa nokkiinsa kun astia nojasi suoraan patteriin ja oli kohtuu lämmin. katkenneen Starfish C. Baccatumin pätkät on vielä elossa, istutin siitäkin sirkkalehtien pätkän takaisin multiin ja lehdet on jopa hieman elävämmännäköiset tällä hetkellä. Toivottavasti nuo nyt alkavat kasvamaan kunnolla ja loppuu tuo katkeilu ja kaatuilu kaikkien chilien osalta heti alkuunsa.
Mullista uutena itäneenä löytyi Jamy C. Baccatum
Siirsin tuon päivitetyn lajike/itämislistan aloitus viestiin, helpottaakseni sen löytämistä.
Jälleen uusi itänyt kasvi kohottelee itseään mullista valoon, tällä kertaa Inca Red Drop C. Baccatum.
Eli päättelin siis oikein kun Rocoto alkoi piristymään kauempana lämpöpatterista. Jotain jääny edes mieleen jatkuvasta foorumin selaamisesta vaan kun muistaiski aina kaiken kun tietoa janoaa.
VOI PERKELE!! harsosääsket pätkähti paikalle, siitä alkaa sit sotiminen niitä vastaan.
Vesiastioihin laitoin etikkaa ja Fairya ja suihkutin chilit läpi mäntysuopaliuoksella, tätä käsittelyä sit annetaaki noille pari seuraavaa päivää.
Kesä kun olis ni lataisin nokkosvettä tuholaisille mut eihä se voi viel olla, ahistavia ötököitä. Jollei tol ala harsosääsket hävii ni pistän viikonlopuks huoneen säppii ja Baygonia pelii reilusti.
Jo nyt havaitsen kemikalisten aseitteni tehoavan ja löydän taistelukentältä vihollisen ruumiita, tehostin tuota veden vaikutusta vielä sokerilla ja nyt tarkistaessani huonetta en löytänyt enää yhtäkään lentävää ötökkää, äsken niitä oli muutama kymmenen. Tarkkailu jatkuu ja ruumiita tulee varmasti vielä lisää.
Eilis päivän aikana harsosääskiä on ilmestynyt kohtalainen määrä ansoihin, nyt vaikuttaa jo siltä että harsosääski-invaasio part 1 on nujerrettu.
Varmuuden vuoksi ansat saa jäädä paikoilleen ja mäntysuopaliuostakin otetaan käyttöön jos yksikin lentävä öttiäinen vielä tavataan, eilisen aikana niitä vielä kuitenkin pörräsi. Nyt en löyödä niitä vaikka kuin puhkun ja puhaltelen chilejäni.
Kyllä mulla on multa ihan näkyvissä, oon aatellu et silloin olis helpompi seurata koska se alkaa olemaan rutikuivaa.
Kylhän ton peittäminen on myös käyny mieles mut en viel ole päättäny/keksiny et kummin ois parempi.
Viime kauden kyl selvisin ihan näinki mut mut...
Heitänpä vaihteeksi hieman kuvia siitä miltä täällä homma näyttää.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva114.jpg)
Mysteeri chili ei ole vielä hirveästi miksikään muuttunut.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva102.jpg)
Habanerot.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva105.jpg)
Nagat.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva110.jpg)
Hungarian Yellow Wax jota ötökät ilmeisesti vähän maisteli.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva107.jpg)
Sweet Banana ei ole luopunut isoimman uuden kasvin paikasta vieläkään.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva112.jpg)
Talvehtimassa ollut Lemon Drop tyrkkää uutta oksaa ja lehteä.
Lopuksi vielä pari kuvaa yleisnäkymästä.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva120.jpg)
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva116.jpg)
Noista peileistä ei kyllä heijastukseen ole mitään hyötyä. Veivaa vaikka tuohon lampun yläpuolelle joku folio tms. jonka mattapinnan pistät heijastamaan.
Peilialumiinia mä siihe meinasin tunkea sitä kun tuppaa löytymään nurkista jonkin verran, työn yksi eduista (olen valaisin tehtaalla töissä :D ) .
Tuli siihen tehtyä kunnollinen peilikin töis kunhan sille tekasen vielä kannakkeet ni sit on hyvä.
Toinen Inca Red Drop itänyt, aloitusviestin listaa päivitetty.
Nyt on itänyt viimeinenkin IncaRed Drop, vielä olisi muutama lajike joissa ei ole ollut tähän mennessä pienintäkään merkkiä elosta.
Tätä kautta on varjostanut muutenkin osan chilien katkeilu/ kuihtuminen, nyt elämästään taistelee Rocoto, Bird`s Eye Baby ja Mysteeri chili. Näistä tuo Mysteeri todennäköisesti menetetään mutta noilla kahdella muulla on vielä hitusen toivoa. Cajamarca on myös ollut hyvin kitukasvuinen alusta asti, hieman nosti mullista vihreää näkyviin muttei edes sirkkalehtiä ole vaivautunut tekemään. Osa chileistä taas kasvaa oikeen kivasti samanlaisella hoidolla, kun nuo muutamat ei sitten meinaa pärjätä.
Sain tänään tuliaisia Meksikosta, CHILITIKKARIN. Tikkarin tuonut henkilö kertoi että joillakin niitä syöneillä oli moisista tullut huuliin rakkuloita,
saas nähdä kuin tuo lämmittää omassa suussa.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva.jpg)
Lainaus käyttäjältä: K^O^P - tammikuu 20, 2012, 20:29:43 IP
Sain tänään tuliaisia Meksikosta, CHILITIKKARIN. Tikkarin tuonut henkilö kertoi että joillakin niitä syöneillä oli moisista tullut huuliin rakkuloita,
saas nähdä kuin tuo lämmittää omassa suussa.
Tikkarin tuonut henkilö ei tiennyt chilistä paljoa. Chili ei aiheuta rakkuloita, ei edes Naga tai huipputulinen chiliuute. Tikkari voi tietysti aiheuttaa, jos siihen on käytetty jotain rakkuloita aiheuttavaa. :D
Juu ei tiedä se on varmaa, sille henkilölle kun on vain eri värisiä chilejä. Tuossa koitin hieman valottaa asiaa itsekkin muttei se oikeen tuntunut menevän perille. Tiedä vaikka nämä rakkulatkin olis jotain allergiaperäisiä ilmestyksiä. ;D
No eipä ollu kummonen tikkari, oma suuni ei kyllä havainnut minkäänlaista tulisuutta. No tiedänpähän nyt ettei vesimelonin makuiset tikkarit ole ainakaan hyviä, vaan hirveetä kuraa. Poppamiehen Sitruuna Kostajasta ja Synkästä Salmiakista sentään löytyy poltettakin, jälkkäriks semmosta ni saa karseen maunki suusta muuttumaan hyväksi.
Siirretty isompiin astioihin seuraavia lajikkeita:
- Ramiro Orange C. Annuum 2kpl
- Jalastar C. Annuum
- Black Scorpion Tongue C. Annuum
- Sugar Rush C. Baccatum 2kpl
- Naga Morich C. Chinense
Nyt koki tää kausi kyllä kolauksen 3 vuotias juniori päätti purkaa uhmaikäänsä chileihin ja leikkeli 15 kasvia lähes mullan tasalta saksilla poikki.
Kyllä nyt ahistaa, eihä ne ollukka ku 20-30cm korkeiks jo kasvanu. :(
Kannattaa pitää vielä. Eiköhän niillä ole niin hyvät juuret, että alkaa kasvattaa uutta kasvustoa. Voi tulla kyllä aika tuuheita puskia.:)
Josko sitä jonkin aikaa sit seurais kuinka noiden käy, täytyy ny toivoo et haarottusvat. Ei välttämättä inpirois laittaa uusia siemenii itämää tähä välii.
Aamulla viel annoin Baygonia noille ettei harsosääsken ketaleet niihi iske, ne kun päätti kans tulla takas. No nyt kävi sit vähä isompi tuholainen asialla. Jos nyt ois sit edes vähä tuuria matkas ja tulis niit tuuheita puskia ja viel reilummal sadolla ni kyl poju sit ansaitsee ylimääräsen karkkipussin palkkioks, just nyt ei kyl iha vaa tunnu siltä.
Pienen päivittelytauon jälkeen laittelen hieman infoa missä mennään.
Osa pojan leikkelemistä chileistä jopa on vielä hengissä mutta suurin osaa ei näytä mitään kasvun merkkejä. Muutama uusi siemenkin tuli heiteltyä tuon seurauksena varuiksi multiin ja niistä iti kaikki. Osa kaipaisi jo hieman isompia astioita ja ne niihin laitetaankin kunhan taas kerkiää säätämään noiden parissa enempi. Viime vuotinen Lemon Drop on alkanut näyttämään luovuttamisen merkkejä. Lopuksi hieman kuvia vielä chileistä.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva065.jpg)
Pari Habaa ja Nagaa, takana Kirsikkatomaatti, edessä Sugar Rush x2.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva066.jpg)
Bolivian Rainbow, Sugar Rush, Naga Morich, Habanero ja Jalapeno.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva069.jpg)
Takana pari Aji Cristallia, keskellä Lemon Drop ja edessä Naga.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva072.jpg)
Vasemmalla Starfish , oikealla Inferno.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva063-1.jpg)
Aji Cristal x2, Hungarian Yellow Wax x3, Sweet Banana, Jalapeno, Inferno ja Bird´s Eye Baby.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva071-1.jpg)
Starfish, Inferno, Inca Red Drop x3, Jamy, Habanero x2, Sugar Rush x2 ja pari Tomaattia.
Sitten ilmeistyi kauden ensimmäiset nuputkin chileihin, Hungarian Yellow Wax C. Annuum tehnyt muutaman nupun ja Aji Cristal C. Baccatum tehnyt toista kymmentä nuppua. :)
Tulipa tuossa naistenpäivänä vietyä töihin hieman namuja tarjolle, Poppamiehen Sitruuna Kostajaa ja Synkkää Salmiakkia. Kyllä näki paljon erilaisia reaktioita. Osalla oli hiki otsalla ja kyyneleet silmissä, parilla naama oli aivan punaisena. Jokunen hyppi paikoillaan että sai syödyksi, kun taas löytyihän sieltä jokunen jotka ottivat molempia maistaakseen ja vain yksi maistajista sylkäisi karkin suustansa. Yksi jopa innostui niin että lähti töiden jälkeen ostamaan oman purkin. Muutama toki ei uskaltanut maistaa ollenkaan ;D
Nyt on kauden ensimmäinen kukkakin jo täysin avautuneena Hungarian Yellow Wax C. Annuumissa ja pari Rocoton alkua toistaiseksi ainakin hengissä, edellisestä yrityksestä nuo menivät kuolemaan.
Chilit kasvaa tällä hetkellä aika kivaa vauhtia, ainakin Chinenset ovat ottaneet selvästi lisää leveyttä ja hieman korkeutta. Tuli myös jokunen aika sitten lahjoitettua siskon miehelle siemeniä kuudesta lajista ja nyt sielläkin on 18 puskan alkua kasvamassa kovaa vauhtia.
Hommasin myös tuollaisen 15w kasvilampun pienimpien kasvien yläpuolelle lisukkeeksi, saa nyt sitten nähdä onko siitä sen enempää hyötyä mutta ostinpa sellaisen kuitenkin.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva079.jpg)
Hungarian Yellow Waxin kukka.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva088.jpg)
Inferno.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva083-1.jpg)
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva082.jpg)
Toinen Jamy C. Baccatumkin päätti itää. Hieman oli siemenissä itämis ajalla eroa kun nuo tuli laitettua multiin 2.1.12 ja ensimmäinen iti 10.1.12 ja toinen 12.3.12. No pääasiahan se on että ylipäätään itävät :)
Hyvältä näyttää. Kaikki lisävalo on tarpeen (alimmaisen kuvan jouluvalot) :D Töissä ei ole lokkeja enää, eivät muut uskalla eväitäni juuri maistaa :)
TerVeHdyS! Aika vähän on valoa suhteessa taimien määrään.. lähinnä se, että joutuu pitämään valoja niin kaukana kasveista. Huomaa muutamista taimista, että koittavat kurkotella valoon, jonka takia kasvavat pitkiksi hennoiksi ruohoiksi. Loisteputki on todettu hyväksi, sen alle kun mahtuu monta taimea ja putken saa lähelle latvoja. Mutta alkaahan ulkona jo auringolla olla voimaa paljon, joten eiköhän se siitä lähde! :)
Tyttii: Meillä töissä näitä lokkeja aina välillä esiintyy, tosin ei jostain syystä myöskään minun eväillä. Nyt hiljattain työkaverilta oli vedetty isommalla porukalla ketsuppipurkki tyhjäksi päivässä ja tuo tuli pyytelemään pientä tulista palvelusta. Voi sitä riemun määrää kun lokit eksyvät nagaketsuppipullolle.
Toisten karkkiaskit ja pussit on myös eräiden mieleen vaan eivätpä tuon tempaukseni jälkeen ainakaan mun karkkeihin koske. Jouluvalot nyt on vaan jotenkin tuohon vierashuoneeseen unotunu mut olkoo ny viel sit hetken :)
Babu: Kyllähän sieltä ulkoa sitä valoa tunkee aika reilusti kunhan vaan on aurinkoisia päiviä.
Viime vuonnakin nuo tuosta satoa tuotti ni eiköhä ne nytki ees vähä. Valojen päällä toki on myös peilialumiinilevyjä vaikkei niitä kuvissa näkynytkään. Viime vuonna nuo oli mielestäni kuitenkin enempi honteloita kuin nyt ovat, tosin olihan se eka kasvatuskauteni chileille.
Jotain aina pitää joka kaudesta kuitenkin oppia uutta ja siksi olenkin kirjannut paljon tapahtumia ylös ja valokuvannut hirmuisen läjän kuvia. Nyt kuitenkin tuo kasvien määrä on moninkertaistunut viime vuoteen nähden niin pitänee jatkossa hommailla lisää valoja jahka taas kerkiää. Eniten kuitenkin kiinnostaa jokin kastelujärjestelmä kesäksi hommata helpottamaan, Blumat on pyörinyt mielessä tällä hetkellä eniten. Tällä kaudella tavoitteet on huomattavasti korkeammalla kuin viime kesänä, silloin kun riitti että saa satoa. Nyt olisi tarkoitus tehdä erinäisiä sooseja, jauhteita, sinappia, ketsuppia ja säilykkyitä talven varaksi varastoon.
Jotain edistystä taas tapahtunut kun osa chileistä kukkiikin jo kuvasti, yhdestä jopa on naposteltavaa kehittymässä. 10cm korkea Infernokin yrittää nuppuja jo tehdä, hieman huvittavan näköinenhän tuo on niin pienenä. Jotkin lajit ovat taas harpanneet lisää pituutta, Jalapenot ja Hungarian Yellow Waxit ovat tällä hetkellä n. 40cm korkeita ja Aji Cristallit yli 60cm, yksi Lemon Dropeista yltää jo 50cm:n.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva090-1.jpg)
Aji Cristal.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva097.jpg)
Jalapeno.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva093.jpg)
Hungarian Yellow Wax.
Pitkästä aikaa hieman päivitystä tännekkin, osa chileistä on jo siirretty kasvihuoneen puolelle laatikoihin joissa on sekaisin turvetta ja multaa n.55l per kasvi.
Huomenna tarkoitus hakea jonkinlainen turve ja multakuorma lisää ja siirtää lisää chilejä kasvariin.
Yölämpöjä säädellään 1000w terassilämmittimen ja valopetroolilämmittimen avulla.
Pari chiliä kuukahti ajasta ikuisuuteen tuon siirronkin yhteydessä mutta sitä rataahan tämä kausi on muutenkin tuntunut menevän.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva098.jpg)
Näkymää ovelta, tilaa on vielä reilusti.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva101.jpg)
Chilit ylhäältä alas laatikoittain: Rocoto Red, Jalapeno Mild, Jamy, Jalastar, Inca Red Drop, Jalapeno Red Dutch.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva103-1.jpg)
Kurkut ja osa tomaateista.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva105-1.jpg)
Starfish kaksin kappalein.
Seuraavana siirtoa odottelevat Nagat, Habat, Aji Cristallit, Hungarian Yellow Waxit, Sugar Rushit.
Vielä niitä huomisen jälkeenkin taitaa jokunen muu lajike jäädä sisälle vuoroaan odottelemaan
Lisää multaa (700l) ja turvetta (640l) tuli kannettua taas kasvihuoneeseen tänäänkin ja saman tien siirtelin chilejä sinne kasvamaankin. Pari päätyi amppeliin ja loput laatikoihin.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva109.jpg)
Lemon Drop.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva107-1.jpg)
Inferno.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva114-1.jpg)
Aji Cristallit.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva113.jpg)
Nagat ja Habat.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva111.jpg)
Hungarian Yellow Waxit ja Sugar Rushit.
Jälleen lisää täytettä kasvarin puolelle, toki vieläkin jää kymmenen chiliä laittamatta. Nekin pääsee uusiin multiin kunhan vielä sen 700l sitä haen. Tällä kertaa joukossa on myös mysteeri josta ainakaan itsellä ei ole mitään hajua mikä lajike on kyseessä. Pari tomaattiakin livahti amppeleihin.
Siirtoa odottelee vielä Sweet Bananat, Rawitit, Ramiro Orange, Black Scorpion Tongue ja kolme tomaattia.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva122-1.jpg)
Bird´s Eye Baby.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva126-1.jpg)
Red Cherry tomaatit.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva116-1.jpg)
Lopuksi pari kuvaa mysteeristä.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva119.jpg)
Mysteeri.
Onko mysteeri hennosti karvainen? Villi veikkaus: Inca Red Drop. Se on minulla kutakuinkin tuon näköinen, lehdet on reunoilta aaltoilevat, kasvutyyli sama ja kukkia/nuppuja samaan tyyliin.
Onhan se, itsekkin sitä olen juurikin Inca Red Droppiin vertaillut moneenkin kertaan. Vierekkäin nyt kasvavat ja kovasti toisiaan kyllä muistuttavat. Olen kyl noihin muihinki sitä kovasti koittanu yhdistää ja en kyl itekseni ole oikee uskaltanu veikata mikä laji se on.
Tänään tuli asenneltua Blumat kastelujärjestelmä kasvihuoneeseen, hetkihän siinä taas vierähti että sai jokaisen tiputtimen säädeltyä. No jospa tuo kuitenkin hieman kastelua helpottaisi, säiliö on näin aluksi vain 200 litrainen mutta jos se ei riitä vaihdan sen 1000 litraiseen.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva128.jpg)
Lainaus käyttäjältä: K^O^P - kesäkuu 04, 2012, 15:19:07 IP
Tänään tuli asenneltua Blumat kastelujärjestelmä kasvihuoneeseen, hetkihän siinä taas vierähti että sai jokaisen tiputtimen säädeltyä. No jospa tuo kuitenkin hieman kastelua helpottaisi, säiliö on näin aluksi vain 200 litrainen mutta jos se ei riitä vaihdan sen 1000 litraiseen.
Kaksisataa litraa riittää hyvin ellet aio olla poissa yli viikkoa. Säädöt ei siteen välttämättä tule heti kohdilleen, joten kannattaa tarkistaa ne illallalla tai huomenna.
Antureita sulla näyttää olevan vähänlaisesti noin isoihin astioihin. Kokemukseni mukaan kosteus yltää hyvin 15-20 cm päähän tippuletkusta eli kasvit voi tuossa jäädä kuiviksi toiselta puolelta. Tippuletkun ulottaminen kauemmas kartiosta voisi auttaa, mutta letkun pää täytyy silloin tukea tikulla tms. irti maasta.
Sen verran epäileväluonne olen et tarkistelen kyl viel tosi moneenkin kertaan, jossain vaiheessa voi olla et olenki enempi poissa kuin viikon mut uppopumppu on kaivossa ja säiliön saa naapuriki tarvittaessa täytettyä, antureita toki vois olla enempi mut kaupassa ei ollu ku 36 kpl tarjolla. Tähän joku tietty sanoo et 40kpl setti ois ollu halvempi, näin se ois tietty ollukki mut pitää näin alkukesästä heti saada homma aluillee ni loppukesäl toi sit toimii hyvi. Jossain välis voi tietenki olla et ostan antureit viel lisääki. Joillain kasveilla on oma anturi ja osa joutuu jakamaan sen toisen kanssa, kuitenkin kahta kasvia kohden on vähintään yksi anturi.
Jokunen kypsäkin chili löytyy jo kasvihuoneesta raakileiden lisäksi. Pari viikkoa nuo on ollut täysin Blumatin kastelun varassa ja säiliön täyttö kavereitten vastuulla, kaikki ainakin tuon ajan selvinneet. Murkutkin tehneet pesän multalaatikkoon ja sen tuosta heti kättelyssä myrkytin.
Kova rikkaruohojen kitkeminenkin oli heti kotiin palattuani vastassa tuolla, nokkosiakin tunkenut kasvariin todella rajusti kasvamaan. Nokkoset pätkinkin ämpäreihin ja laitoin nokkosvedet ja uutteet niistä likoamaan jo kaiken varalta. Sitten vielä rajusti kuvia tästä hetkestä.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva173.jpg)
Rawit
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva171.jpg)
Bird's Eye Baby
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva170-1.jpg)
Lemon Drop
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva167-1.jpg)
Inferno
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva165.jpg)
Jamy
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva164.jpg)
Jalapeno (Mild)
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva161.jpg)
Inca Red Drop
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva159.jpg)
Sugar Rush
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva158.jpg)
Hungarian Yellow Wax
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva155.jpg)
Habanero
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva150.jpg)
Aji Cristal
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva149.jpg)
Sweet Banana
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva152.jpg)
Black Scorpion Tongue
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva146.jpg)
Lopuksi vielä kuva yleisnäkymästä.
Magee puu tuolla takana!
Taidan itsekin nakutella ens vuonna palstan kasvihuoneeseen tuollaisen lautapenkin, näyttää kovin toimivalta ratkaisulta.
8)
Juu puu on kyl magee, harmi vain että sitä piti hieman lyhennellä ja poistaa pari haaraa siitä kokonaan mätä vian takia. Kaksi haaran pätkää siinä vielä on jälellä neljästä.
Jottei kasvattaminen olisi ihan ruusuilla tanssimista on jonkun kissa käynyt kääntämässä persiljapenkin ympäri ja vääntänyt sinne paskat, kyllä pistääkin vihaksi.
Tästä päivästä lähtien alan keräämään kauden aloitusviestiin sadonkorjuu tilastoa kypsinä kerätyistä herkuista, raakoina tipahtaneista ei niin jaksa välittää. Samasta listastahan sitten näkee myös mukavasti mitä siemeniäkin löytyy.
Kyllä näyttää nyt vahvasti siltä että sato jää viime vuotista huonommaksi vaikkakin kasveja on lähes nelin kertainen määrä. Kaikki on tehty muuten samallalailla kuin viime kesänkin paitsi Blumat on kastelussa tukena ja multien seassa asustelee murkkuja, alkuun näytti että niistä pääsin eroon mutta sitten niitä alkoi ilmestymään joka laatikkoon. Eivätkä pirulaiset kuole millään. Kurkkua kyllä tulee vaikka kuin paljon mutta chilejä vain muutamia. Tänään päätin niistäkin tekasta pari 0,7l pulloa chilivodkaa toiseen iskin 4 Habaneroa ja toiseen valkosipulia, Jalapenoa ja Hungarian Yellow Waxia sekaisin. Saa sitten muutaman viikon päästä nähdä kuin tuo Habavodka potkii, toinen onkin jo tuttu sekoitus viime vuodelta. 8)
Baygonin puuteria olen itse käyttäny, murkut kuolee kerrasta ja ei hirveesti haittaa ole ihmiselle.
Kokeilin myös toista taktiikkaa: chilin purkki isompaan astiaan ja täytin mäntysuopavedellä, siinähän olivat pari päivää murkut sukeltelemassa. :P
Kyl tässä joku kauden päättävä supermyrkytys on kohta lähellä jollei nuo muuten suostu kuolemaan Raidin puuteri ei juuri tehonnut mutta tuota Baygonia vois viel koittaa. Hukuttaminen ei oikeen onnistu kun on nuo 350l multa-astiat chileillä, chilit kyllä kukkii ahkerasti muttei järin montaa bodia ole vielä ilmestynyt. Aji Cristallissa, Inca Red Dropissa ja Hungarian Yellow Waxissa nyt on sentään reilusti raakileita mutta sais ne muutkin tehdä.
Viime vuoteen kun vertaa niin silloin tuli esim. yhdestä Naga puskasta yli 200kpl Nagaa ja nyt ei ole kolmesta Naga puskasta tullut mitään vaikkakin kukkivat kovasti.
Sitten testataan kuinka itseltä onnistuu seuraavalla reseptillä:
Paholaisen hillo
Ainekset
800 g kuorittuja tomaatteja tomaattimehussa
400 g punaisia paprikoita (laitoin 500g)
4–6 punaista chiliä (4 Habaneroa kun ei enempää ollut)
6–8 valkosipulin kynttä (6 saa ainakin ekaan satsiin riittää)
1 tl suolaa
1 tl mustapippuria
2 tl oreganoa
1/2 dl etikkaa
1 pkt (330 g) Dansukker Hillo-marmeladisokeria
Leikkaa tuoreisiin tomaatteihin ristiviillot ja pane ne 30–60 sekunniksi kiehuvaan veteen. Valuta vesi pois ja jäähdytä tomaatit kylmän juoksevan veden alla. Irrota kuoret, leikkaa tomaatit lohkoiksi ja poista kovat kantaosat. Pane tomaattilohkot paistokasariin. Jos käytät säilöttyjä tomaatteja, kaada ne liemineen kasariin ja leikkaa saksilla neljään osaan.
Halkaise pestyt paprikat ja chilit, poista siemenet ja silppua puolikkaat. Murskaa kuoritut valkosipulin kynnet. Lisää silput ja mausteet kasariin. Anna kiehua puolisen tuntia.
Lisää etikka ja hillo-marmeladisokeri. Kuumenna uudelleen kiehuvaksi ja keitä 3–5 minuuttia silloin tällöin sekoittaen. Jäähdytä hetki ja purkita. Säilytä jääkaapissa.
Tarjoa grillattujen liha- ja makkararuokien kanssa tai hampurilaisten, ruokien ja kastikkeiden mausteena.
Överimakea tuolla dansukkerin reseptillä.
Onhan siinä juu makeutta mutta itelle onneks kelpaa ja tulee syötyä pois. Lisääkin täytynee tehdä ja ehkä hieman reseptiäkin muokailla johonkin suuntaan. Vetäisin tämän satsin vielä sauvasekottimella ihan soosiksi, joten sattumia ei joukosta löydy.
Sitten oli aika siirtää osa kasveista sisätiloihin takaisin kasvamaan ja kasvihuoneellakin lämmittimet otettu käyttöön yöksi. Tänään keräilin kasvihuoneelta kaikki kypsät chilit 12kpl Aji Cristallia, 1kpl Jamy ja 1kpl Jalapeno, sato onkin tänä vuonna jäänyt varsin vaatimattomaksi niin kuin ketjun aloitusviestistäkin käy ilmi. Toki sisätiloissa olevissa puskissa on monia kymmeniä chilejä kasvamassa, joten vielä on pikkaisen toivoa ja kasvihuoneeltakin löytynee n.100 raakiletta.
Sisälle kiikutin seuraavia puskia:
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva188.jpg)
Hungarian Yellow Wax, parikymmentä raakiletta tässäkin puskassa.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva186.jpg)
Jalapeno Mild, jokunen alku löytyy tästäkin.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva184.jpg)
Inferno, täynnä pieniä raakileita.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva182.jpg)
Bird's Eye Baby, nuppineulan nupin kokoista palloa siellä täällä.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva180-1.jpg)
Ramiro Orange, kolme chiliä roikkuu lähes kypsinä.
(http://i689.photobucket.com/albums/vv256/K-O-P/Chilit/Kuva178.jpg)
Black Scorpion Tongue, innostui tekemään nuppuja uudelleen sisälle siirtämisen jälkeen.