ALOITA TÄSTÄ => Uusien jäsenten esittelyt => Aiheen aloitti: Leo82 - maaliskuu 22, 2012, 20:47:59 IP

Otsikko: Päivää.
Kirjoitti: Leo82 - maaliskuu 22, 2012, 20:47:59 IP
Hyvää, sanoi aloitteleva chilinviljelijä, päivää.

Elikkäs olen tässä hieman kokeillut josko olisi hieman chilipeukalon vikaa, toistaiseksi tammikuussa idättämäni siemenet ovat kasvaneet jonkin verran jo.
Chileillä on ollut metsästä kaivettua multaa ja hiekkaa. Kasvatusvalona olen kokeillut 10W "terraario" lediä kiinasta, vaikuttaa toimivalta.

Tulisiin ruokiin tuli viime vuonna perehdyttyä hieman enemmän lähinnä niiden lääkinnällisten vaikutusten takia. Allergia, arvaamaton vatsa, poskiontelon tulehdukset yms riesana olleet vuosia.
Tänä talvena vaikuttaakin, että chili olisi auttanut. Tosi koetus tulee koivunsiitepölyaikaan  :)
Otsikko: Vs: Päivää.
Kirjoitti: Whili - maaliskuu 22, 2012, 20:52:33 IP
Lisää Pirkammaalaisia !!

Lisää valoa chileille !!  Aurinkoiselle ikkunalle äkkiä !!

Jep, chili on terveellisempää kuin tyrnimarja.
Otsikko: Vs: Päivää.
Kirjoitti: Tyttii - maaliskuu 22, 2012, 21:07:12 IP
Tervetuloa terveeseen seuraan!

Ei ole flunssat vaivannut vuosiin. Enkä ole ainoa.
Otsikko: Vs: Päivää.
Kirjoitti: Leo82 - maaliskuu 22, 2012, 21:11:13 IP
Viikonloppuna siirsin eteläikkunalle sen mitä mahtui, muutama saa kärsiä itäisestä näköalasta. Teen pientä vertailua.

Tyrnimarja... mmm... Hyvää soosia:

2    rkl etikkaa
2    rkl vettä
1    rkl sokeria
1    silputtu naga morich
1-2 silputtua Orange Habaneroa

Pilttipurkkiin kaikki yhteen ja unohda jääkaappiin noin viikoksi.
Sitten kun muistat niin ota purkki pois, siivilöi chilit pois tai muussaa ne hienoksi silpuksi litkun joukkoon.
Lisää oman maun mukaan lingottua/keitettyä 100% tyrnimehua (ei kaupan saattaa sisältää tyrniä vaan kunnon paksua "mummon mehua")

Itse laitoin tyrniä 2/3 osaa niin että tuli  kaksi tabasco pullollista täyteen namia polttavaa maustetta.
Toimii kalalle, katkaravuille, pelkältään kurkkukipuun, ruisleivän päällä...
Otsikko: Vs: Päivää.
Kirjoitti: Whili - maaliskuu 22, 2012, 21:18:21 IP
HYYYIIII STNA !!

Toihan kuullostaa sekä herkulliselta ja terveelliseltä yhtäaikaa !!
Otsikko: Vs: Päivää.
Kirjoitti: Huru-ukko - maaliskuu 23, 2012, 00:13:37 AP
Moro... :). Mistäs olet tyrnisi saanut...?
Otsikko: Vs: Päivää.
Kirjoitti: jaolsten - maaliskuu 23, 2012, 00:52:51 AP
Tyrniä tullut ittekkin käytettyä jo puolen elämää, kun on jokasyksyinen tapa käydä puristamassa muutama ämpäri täyteen  ;D

Tervetuloa, jatka terveellisellä linjalla vaan!
Otsikko: Vs: Päivää.
Kirjoitti: Ryhis - maaliskuu 23, 2012, 10:20:01 AP
Aloha!
Otsikko: Vs: Päivää.
Kirjoitti: Leo82 - maaliskuu 23, 2012, 10:25:15 AP
Ihan omista tyrnipuskista sitä saa, sen mitä jaksaa poimia tikkuisin sormin. Entisellä maatilalla asumisen hyviä puolia :)
Otsikko: Vs: Päivää.
Kirjoitti: Huru-ukko - maaliskuu 23, 2012, 10:54:52 AP
Mulla on muutama puska myös, marjaa on tullut vasta kolmena vuotena. Eli ovat muutaman vuoden ikäisiä vasta. Itse keräilin tyrniä aiemmin saaristosta puristelemalla tyrnitongeilla, ja sama systeemi on käytössä edelleen.
Puskat ei ole saanut vahinkoja, ja sormetkin pysyy suurinpiirtein ehjinä...