Muitakin kuin minä..
Onkos lupakirjaa tai oletteko ollut koneen kyydissä yms tarinoita kehiin!
Cessnan kyydissä on tullut pyörittyä aika paljonkin ihan kersana. Sittemmin pari palolentoa.
Ilmailu on kyllä muutenkin lähellä sydäntä. WWII lentokoneet ja saman aikakauden ilmailuhistoria kiinnostuksen pääaiheena. Osittain sukurasite. Noissa toisen ison rähinän aikaisissa koneissa on sitä jotain. Se muotoilu ja se ääni. Toki käyttötarkoituskin tekee kiinnostukseen oman silauksensa.
Omat suosikit ehdottomasti Spitfiren eri kehitysvaiheet sekä ME-109.
Eritoten tämä Mersu:
(http://www.planet.fi/~mohman/kymimus/mt452_2.jpg)
PPL/NF/TOW +GPL löytyy. Eli rakas harrastus lähinnä moottorilentokoneiden ohjaamosta ja tekniikan osalta. Siinä sivussa sitten palovalvontalentoja ja SAR-keikkoja (useimmiten henkilöiden lentoetsintää viranomaisten pyynnöstä) paikallisen ilmailukerhon puuhapetterinä.
Aika vakava on tuo ilmailupuolen verenmyrkytys...
Varsinaisesti ei, mutta polttareissa mut istutettiin taitolentokoneeseen. Hullun hommaa!
Tuo on aika suosittu ohjelmanumero polttareihin, kavereiden mielestä ainakin aina tosi kiva juttu :D
Kyllähän mäkin siitä tykkäsin. Ei siinä mitään.
ilmailu on vain valitettavasti arvokasta puuhaa, onneksi ultrakevyet koneet eivät kuluta kuin 15-18 litraa tunti mutta tuo kone jolla itse olen lentänyt on piper ja siihen mahtuu neljä ihmistä kyytiin. kulutus on siinä 33-36 litraa tunti ja lentobensa maksaa tällä hetkellä 2.45 € litra
vakuutukset on 2000€ vuodessa ja eikä sitä tee halvaksi myöskään moottorinvaihto joka täytyy suorittaa parin tuhannen tunnin välein. uusi moottori maksaa karvan yli 20.000€
mutta...
Airbussin matkustajana lähinnä! Kerran oli todella lähellä, että pääsin helikopterin kyytiin..
Tältä päivältä uskomattoman hieno uutinen, jos on totta.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/maahan-haudattu-havittajalaivue-loytyi-burman-viidakosta/art-1288463544225.html
Tekisi taas mieli Spitin kyytiin.
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - huhtikuu 20, 2012, 23:21:17 ip
Tältä päivältä uskomattoman hieno uutinen, jos on totta.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/maahan-haudattu-havittajalaivue-loytyi-burman-viidakosta/art-1288463544225.html
Tekisi taas mieli Spitin kyytiin.
(http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQb--OgqJnsLVcscjsVrV4Jcw3crF16lYmFs1WEhHAA6nC5U2idpQ)
Mmmmmm... Spitfire.
Kaapin perältä löytyy tätä nykyä jo vanhentunut laskuvarjohyppääjän C-kelppari. Tähän vuodenaikaan polte taivaalle pääsystä on aina kova, mutta lajin kalleus on pitänyt jalat viime vuosina maassa. Kertakaikkisen upea laji - kuten isot pojat sanoo "parasta mitä voi housut jalassa tehdä".
Olen miettinyt tuota laskuvarjohyppäämistä itsekkin mutta on sen verta tapaturma-altis laji että jos jätän väliin.. kurssi maksaa sen 400€ ja hypyt 25€ kpl Jos on hypännyt yli 15 kertaa niin hinta putoaa ja toki korkeuden mukaan on myös hinnoittelut ainakin utissa. Hinta ei ole mielestäni paha
mutta jos joskus koittaisi. :) Enemmän luotan koneeseen jossa on moottori kuin kiinan katulapsien valmistamaan laskuvarjoon jonka on joku krapulainen opettaja pakannut. mutta täytyy joskus käydä hyppimässä
Varjoliitäjä ilmoittautuu :) PP3 lupakirja löytyy, ilman moottoreitakin on kiva lennellä :P
Täällähän on aikas korkealentoista meininkiä. :)
Se on hyvä se :) Huomenna mennään taas vetämään puhtaan valkoisia luonnonvoimaa käyttäviä lentolaitteita moottorikoneella taivaalle.
Kolme pakkolaukaisuhyppyä on tullut muutoma vuosi sitten hypättyä. Kurssin jälkeen ei kuitenkaan tullut jatkettua, mutta kyllä suunnitelmissa lupakirja vielä joskus hankkia.
DC3:lla lennetty Etelä-Afrikassa, kiinnostus etenkin vähän vanhempiin lentäviin koneisiin on ollut lapsesta asti kova, kuten juniinkin. :)
Harrastin tänään ilmailua, osallistumalla Fly in -ilmailutapahtumaan.
Huom: vain katsojana.
95 eurolla olisi päässyt purjekoneen kyytiin, taitolentosellaisen ei varmaan ilman lääkärintarkastusta(kaan)
mutta:
kuvat puhukoot puolestaan, ja päivän blogisivuni lopussa säälittvälaatuinen videotekele:
http://linkerquu.blogspot.com/2012/05/piikajarvi-fly-in.html (http://linkerquu.blogspot.com/2012/05/piikajarvi-fly-in.html)
Lainaus käyttäjältä: linker - toukokuu 19, 2012, 16:22:50 ip
Harrastin tänään ilmailua, osallistumalla Fly in -ilmailutapahtumaan.
Huom: vain katsojana.
95 eurolla olisi päässyt purjekoneen kyytiin, taitolentosellaisen ei varmaan ilman lääkärintarkastusta(kaan)
mutta:
kuvat puhukoot puolestaan, ja päivän blogisivuni lopussa säälittvälaatuinen videotekele:
http://linkerquu.blogspot.com/2012/05/piikajarvi-fly-in.html (http://linkerquu.blogspot.com/2012/05/piikajarvi-fly-in.html)
95euroo :o aika kova hinta, ja kyl yleensä purjelentokoneen kyytii pääsee kai ihan omalla vastuulla/vastuunvapautuslomakkeella :P
Kerro helvetissä paikka missä pääsee ilmaiseksi lentämään ::) Pelkkä hinaus maksaa purjekoneelle kerhosta riippuen 25-40€ kerta..
Sitäpaitsi..
Lentokerosiini kallistuu kokoajan ja nyt tulee uusia määräyksiä yksityisilmailuun niin kulut nousee 6% koneesta riipuen..
Lainaus käyttäjältä: Bruce Willis - toukokuu 20, 2012, 20:24:01 ip
Kerro helvetissä paikka missä pääsee ilmaiseksi lentämään ::) Pelkkä hinaus maksaa purjekoneelle kerhosta riippuen 25-40€ kerta..
Sitäpaitsi..
Lentokerosiini kallistuu kokoajan ja nyt tulee uusia määräyksiä yksityisilmailuun niin kulut nousee 6% koneesta riipuen..
Kouvolan Valkealassa Selänpään lentokentällä missä me hinaillaan varjoliitimiä(jolla itse lennän), Purjekoneet vedätään ilmaan "vintturilla"(kuorma-auto jossa vinttaussydeemi). Ottavat kuulemma n.50e per lento kyytiläiseltä. No eihän se hinaus koskaa ilmainen ole :D mutta varmasti halvempaa vintturilla kuin moottorikoneella.
Itse kylläkin kerran purkkarin kyyti ilmaiseksi pääsin kun joku kyytiin lähtijä jänisti..ja kone piti hallille saada..ja yksi vintturin vaijeri maassa vielä oli..eli mielummin ne sen koneen veti ilmaan kuin oisivat autolla/miesvoimin hallille vieny..ja vaijerillekin parempi vaihtoehto, kuin raahata maata pitkin vintturille asti.