Heips!
Olen kohtuu vihreä chiliharrastaja vielä, mutta intoa riittää. Ekat chilit menivät multiin viime pääsiäisenä mistään mitään tietämättä. Voinkin tästä siis syyttää kollegaa, joka ne mulle lahjoitti. Kiitoksena lahjoitin hälle 3 tainta takaisin. Itse asiassa siemenet iti niin hyvin, että niitä saikin jaella ahkerasti eteenpäin.
Olenkin perustellut harrastustani sillä, että taksinkuljettajana vietän niin paljon aikaa töissä, että tarvitsin harrastuksen kotiin. Kieltämättä, pitkän vuoron jälkeen mieli kohenee kastellessa taimia ja voi sitä iloa, kun löytää ekan nupun. Herätessä tuskin malttaa laittaa kahvin valumaan, kun pitää päästä tarkastelemaan mitä yön aikana on tapahtunut. Pieniä iloja. ;)
Tällä hetkellä pöydällä on 2 jotain punaista chiliä sekä 2 paprikaa, punainen ja keltainen. Chilit tuottivat satoa, mutta paprika on ollut hiljainen. Toinen teki yhden peukalonpään kokoisen alun, mutta eräs ilta kuului kops, ja löysin sen lattialta. Hmm... :-\
Idätyslautta kokeilussa 3 lajin kesken, että saas nähä kuin käy. Perustimme muutama viikko sitten parin kollegan voimin oman blogin ja kyllä, työkavereiden kanssa voi tehdä muutakin yhdessä kuin ryypätä. :P Tässä odottelenkin yhtä Lemon Dropin tainta Mikolta.
Tervetuloa joukkoon kummalliseen ja tuliseen! :)
Blogianne olen muutaman kerran käynyt kurkkaamassa, taitaakin olla ensimmäinen suomalainen chiliblogi jota pyörittää useampi henkilö kerralla. Hyvä idea!
Tuosta se mopo alkaa pikku hiljaan karkaamaan.
Ideana olikin, että tulis niitä päivityksiä tasasemmin kun useampi kirjoittelee eikä tulis tyhjiä viikkoja/kuukausia. Ja samassa blogissä on kolme hieman eri sortin harrastajaa eli minä "siemenet multaan ja odottelemaan hurjaa satoa" ja Mikko "Hmm, rakennanpa itse vesiviljelmän". Jussi jää sopivasti meidän välimaastoon. ;)
Tervetuloa minunkin puolestani! :)
Mikä bloginne osoite on? Voisin käydä kurkkaamassa, jos laittaisit vaikka linkin tähän.
Vielä kerran: Tervetuloa!
CC:
http://vihreatwossikat.blogspot.fi/
Se löytyy vaarin tekemästä "Chiliblogit Suomessa" blogista ;).
Kiitos Lillen! Sinä se aina nopena poikana kerkeät kaiken kertomaan. ;)
On muuten näppärä tuo vaarin chiliblogit-blogi. Olen löytänyt sieltä paljon uusia blogeja.
Petralle! On muuten hieno ja asiallinen blogi. Vielä jotakin juttuja pitää ehkä säätää, mutta hyvä tulee.
Tuossa vielä linkki uudistetulle blogilleni, http://chillailijanchilit.blogspot.fi/
Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - lokakuu 17, 2012, 11:43:02 AP
Petralle! On muuten hieno ja asiallinen blogi. Vielä jotakin juttuja pitää ehkä säätää, mutta hyvä tulee.
Samaa mieltä. Mut tonkin hifistelypuolen jätän Mikolle. Parempi että yks säätää. Me muut ollaan vaan äänessä ;D
Pitää vielä muistaa maksaa yhdistyksen jäsenmaksu pois. Itselläni on yhdistystaustaa taksipuolelta vajaan 8v ajalta ja oma mielipiteeni onkin, että yhdistyksiä kannattaa ja pitää tukea. Vapaaehtoistyö on arvokasta.
Tossa Jussin kanssa jo pohdittiinkin, että jos keväällä on mopo karannut käsistä, suattaapi olla, että laitettais pienimuotoinen chilikirppis pystyyn. Eli vaihtareita chileistä ja vaikka kirppismuotoisena ruukkuja, lamppuja yms pikkurahalla eli kolikolla. Toiselle turha on toiselle tarpeeton. Hyvä tapa tyhjentää varastot jotta saa lisää tilaa uusille. ;)
Tarkoitus ei olisi tienata, vaan kattaa porukan kahvikulut yms pois. Mutta jätettiin mietintäasteelle. :)
Tervetuloa kuuman kokkauksen porukkaan! :)
Tervetuloa, blogihan oli tosi mielenkiintoinen. :)
ChiliChillailija, nyt on hieman lisäyksiä tehty. Vielä jotain oleellista? ;)
Lainaus käyttäjältä: PetraK - lokakuu 17, 2012, 22:44:35 IP
ChiliChillailija, nyt on hieman lisäyksiä tehty. Vielä jotain oleellista? ;)
Kyllä se varsin mainio on. :)
Sitä paitsi olen huomannut oman blogini ansiosta, että se muuttuu niinkun hiljalleen aina. Jotain tulee aina hiukan lisättyä ja säädettyä
Vantaan chilitaksit RY ;)
Tervetuloa mukavan harrastuksen pariin
Aloha!
Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 18, 2012, 09:37:52 AP
Vantaan chilitaksit RY ;)
Ehkä enemmänkin Taksimafian Pääkaupunkiseudun paikallisosasto... ;D
Tai siis Puutarhaosasto. Mikko on varmaan meistä se DonMikko...
Terveppä hei ja tervetuloa minunkin puolesta harrastamaan. Olkoot chilit tulisia sinussa.
Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 18, 2012, 16:36:17 IP
Terveppä hei ja tervetuloa minunkin puolesta harrastamaan. Olkoot chilit tulisia sinussa.
"Chilit SINUSSA" :D :D
Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 18, 2012, 16:47:55 IP
Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 18, 2012, 16:36:17 IP
Terveppä hei ja tervetuloa minunkin puolesta harrastamaan. Olkoot chilit tulisia sinussa.
"Chilit SINUSSA" :D :D
Koitin jotain sotaisten tähtien lausetta vähän apinoida:"Mei te vors pii vith juu" ja silleen.
Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 18, 2012, 18:37:16 IP
Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 18, 2012, 16:47:55 IP
Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 18, 2012, 16:36:17 IP
Terveppä hei ja tervetuloa minunkin puolesta harrastamaan. Olkoot chilit tulisia sinussa.
"Chilit SINUSSA" :D :D
Koitin jotain sotaisten tähtien lausetta vähän apinoida:"Mei te vors pii vith juu" ja silleen.
No tuo olis ollut ymmärrettävää, jos aloittaja olisi jyväskyläläinen.. ::)
Tervetuloa kutienkin minunkin puolestani.
Terevetuloa chilinkasvattajien joukkoon!
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - lokakuu 18, 2012, 18:50:46 IP
No tuo olis ollut ymmärrettävää, jos aloittaja olisi jyväskyläläinen.. ::)
Hehheh. ;D
Ihan vaan vilkuilin tuossa ZenGrown sivuja, että pitäsikö ihan vaan puhtaasti kokeilumielessä hankkia sellanen. 2paikkanen olis aika edullinenkin ja tarjouksessa, mutta eihän se riitä mihinkään... Eihän? ;)
Lainaus käyttäjältä: PetraK - lokakuu 23, 2012, 10:11:28 AP
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - lokakuu 18, 2012, 18:50:46 IP
No tuo olis ollut ymmärrettävää, jos aloittaja olisi jyväskyläläinen.. ::)
Hehheh. ;D
Ihan vaan vilkuilin tuossa ZenGrown sivuja, että pitäsikö ihan vaan puhtaasti kokeilumielessä hankkia sellanen. 2paikkanen olis aika edullinenkin ja tarjouksessa, mutta eihän se riitä mihinkään... Eihän? ;)
Esikasvatuksen silla saa varmaan tehtyä todella näyttävästi ja hyvin, mutta ennenpitkään loppuu kyllä tila kesken :/
Valaisinhan ei ole kiinteä Zengrow:ssa, eli sinällään hyödyllinen kampe myös idättämisessä käyttää pelkkää valaisinta.
Ensin ostat hirveän hintaiset ledit tai natikan ja rakennat muutaman ebbin + kasvatuskaapin. Näinhän kaikki aloitteliat nykyään tekevät.
Itse aloitin 15W kirjoituspöytävalaisimella ja käytän sitä muiden loistarien ohella edelleen.
Toisin sanoen vaikka into on suuri niin kokeile pikku hiljaan rauhassa, kun taas että ostat hirveän hintaisen natikan sun muut ja kuukauden päästä toteat ettei tämä ollut juttusi.
//: Kyllä minullekin natikka kelpaisi mutta kyllä tähän asti on noilla vanhoilla ihan hyvin pörrätty.
Siis mitäh, eiks tää ollutkaan välineurheilua? 8)
Onneksi olen kohtuu persaukinen taksikuski, joten jokaista mielitekoa ei onneksi voi toteuttaa. Viime keväänä mentiin 15-20w esleillä, maitopurkeilla yms. Nyt olen siirtynyt kirsikkatomaattirasiasta Chilivaarin ideoimaan idätylauttaan. Sain kollegalta akvaarion ja loisteputkivalaisimen ihan ilmasiks. Et pieni hyppäys on tehty eteenpäin. Halvalla. ;)
Itseasiassa äidilleni ajattelin joululahjaksi ostaa tollasen 2paikkasen ZenGrown, koska tykkää tuoreista yrteistä ja usein kaupan yrtit päätyvätkin kippoon. Itselleni sitten joskus sellasen isomman kun perse kestää maksaa sen.
Kierrätyskeskuksessakin tullut käytyä valaisimia etsimässä ja levittänyt kollegoille sanaa, et "turhilla" puutarhakamoilla, lampuilla yms saa mua muistaa.
En mitään henkilökohtaista tarkoittanut, vaan totesin vaan pikemminkin noin yleisellä tasolla kuinka viime aikoina aloitteliat ovat toimineet.
Jotkut hyvällä menestyksellä, jotkut sillä menestyksellä että tori osiolle on ilmestynyt myynti-ilmoituksia ;).
Ne lamput yms taitaa olla myynnissä kaikkien niiden zumbavideoiden, jumppapallojen yms harrastusvälineiden kanssa. ;D
Ei, en ottanut henk koht. Onneksi toi lompakon ohuus hillitsee kaikkia harrastuksia...
Hmm... Lompakon ohuus hillitsee usein myös täällä. :(
Mutta jossakin kirjoitit, että haluat kasvatuksen olevan osa sisustusta, joten tuskinpa olisit edes huolinut tuollaista mötikkää. Vai? *Toiveajattelua?*
Joo, ei ollut missään nimessä tarkoitus loukata, muotoilin koko homman hitusen väärin.
Kun foorumilla on jo pyörinyt vuoden, puolitoista niin on jo ehtinyt nähdä muutamia huvittavia tapauksia joissa eräät käyttäjät ensimmäisenä päivänä lukevat chilikasvatuksesta, toisena päivänä juoksevat kauppaan ja ostavat hienot ja kalliit vehkeet ja lopuksi kolmantena päivänä huomaavat ettei tämä nyt ollutkaan niin huippusiistiä ja alkavat levittää myynti-ilmoituksia :D.
"Maltti on valttia", tämän olen joutunut itsekin toteamaan useasti ja varmasti tulenkin vielä kokemaan...
Jätä PetraK 2 paikkainen zengrow ostamatta ja hanki tollanen indoor gardeni. :) Itellä ns. 23 malli, johon voi laittaa sen 6 yrttiruukkua. Tässä yritän sanoa että 2paikkanen on ainoastaan 2 paikkanen. :) Hintakin puoltaa indoor gardenin puolesta, sillä se ei ole kun parikymppiä kalliimpi kun zen grow. Ja kyllä, tiedän mistä puhun, vaikkei itellä tuota zg2 ole. Herbie 23 ja zg6 löytyy.
Lainaus käyttäjältä: Lillen - lokakuu 23, 2012, 23:09:50 IP
"Maltti on valttia", tämän olen joutunut itsekin toteamaan useasti ja varmasti tulenkin vielä kokemaan...
Tuo nimenomainen maltti on jokaiseen asiaan melkeinpä chilien suhteen hyvä pitää mielessä. Idätys, esikasvatus, ulos siirtäminen, kukkiminen, sato ja mitä näitä muita nyt on.
Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 23, 2012, 23:34:11 IP
Jätä PetraK 2 paikkainen zengrow ostamatta ja hanki tollanen indoor gardeni. :) Itellä ns. 23 malli, johon voi laittaa sen 6 yrttiruukkua. Tässä yritän sanoa että 2paikkanen on ainoastaan 2 paikkanen. :) Hintakin puoltaa indoor gardenin puolesta, sillä se ei ole kun parikymppiä kalliimpi kun zen grow. Ja kyllä, tiedän mistä puhun, vaikkei itellä tuota zg2 ole. Herbie 23 ja zg6 löytyy.
Niin, mutta IG:ssä lamppua ei voi säätää haluamaansa korkeuteen/kohtaa n, eikä sitä saa irti.
Ja voithan sinä ostaa sen neljä paikkaisen ZenGrow
ChiliChillailija, niiltä löytyy myö kaksi muuta vartta lampulle, vakio on 41cm ja tarvikkeena saa 53cm tai 68cm korkean varren. ;D
Ja taas mulle annettiin hyiä ideoita pohdittavaksi. Mutta oikeestaan hauskaa tässä on myös suunnittelu ja haaveilu. Ainakin mun kohdalla suunnitelmat elää koko ajan, joten virtuaalishoppailu toimii näin ens alkuun. :)
Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - lokakuu 24, 2012, 08:47:18 AP
Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 23, 2012, 23:34:11 IP
Jätä PetraK 2 paikkainen zengrow ostamatta ja hanki tollanen indoor gardeni. :) Itellä ns. 23 malli, johon voi laittaa sen 6 yrttiruukkua. Tässä yritän sanoa että 2paikkanen on ainoastaan 2 paikkanen. :) Hintakin puoltaa indoor gardenin puolesta, sillä se ei ole kun parikymppiä kalliimpi kun zen grow. Ja kyllä, tiedän mistä puhun, vaikkei itellä tuota zg2 ole. Herbie 23 ja zg6 löytyy.
Niin, mutta IG:ssä lamppua ei voi säätää haluamaansa korkeuteen/kohtaa n, eikä sitä saa irti.
Ja voithan sinä ostaa sen neljä paikkaisen ZenGrow
Indoo Garden todellakin myy erimittaisia valaisimen varsia. Vakio valaisin 23:ssa on n. 30cm korkeudella ruukusta, kun Zen Growssa tuo mainitsemasi säädettävyys loppuu 40cm:iin... Myöskään nelipaikkaista zengrowta ei ole olemassakaan. Mielestäni tuo IG on myös huomattavasti tyylikkäämpi.
Anteeksi, piti kirjoittaa kuusi paikkaisen ZenGrown.
Mutta ei ole kovin käytännöllistä ostaa montaa erikokoista lamppua, kun ZenGrowssa tarvitsee vain yhden lampun, jota voi säätää sivuille ja mihin tahtoo.
Tuo tyylikkyysasia on taas mielipide johon en ota kantaa.
PetraK Mitä kuuluu??? :)
Kuuluu hyvää, kiitos kysymästä.
Mulle tuli tollanen 2paikkanen Herbie23 lehtitilauksen lahjuksena. Maksoin Herbiestä 60€ ja sainko 10 nroa tai jotain sisustuslehteä kaupanpäälle. ;) Nyt toiminut lähinnä kalliina valaisimena, mutta viikonloppuna, kun blogikaverini Mikon kanssa tehdään mulle eka bubbleri kokeiluun, samalla laitan tonkin käyttöön.
Kämpässä muutama pöytä täys chilejä (reilu parikymmentä eri lajiketta) ja into senkun kasvaa. Kaverit odottaa innolla, koska tietävät saavansa kaikki ylimääräiset kasvit, mitkä eivät kesällä partsille mahdu. ;D
Juuri tänään minua ilahdutti löytää Alma Paprikasta ensimmäinen nuppu. :)