Maukas, intensiivinen ja tarpeeksi tulinen. Yksi meni parempiin suihin, nyt vietän mietintähetken vessassa. Kuvia tulossa myöhemmin. (ei vessasta)
Vatsaa polttaa, ihan oikeesti!
Kahden päivän kypsymisen jälkeen:
(https://lh5.googleusercontent.com/-5MJSKvZQ45M/Ub8pjd5ov7I/AAAAAAAAHlo/oElUlKT40bM/s720/2013_Kes%25C3%25A417%2520005.JPG)
Siis aivan kammottava tapaus. Harmi vain, että on niin hyvänmakuinen. Vesi kielellä odotan seuraavaa kypsää TD:tä. Nam! :'(
;)
Vääristääkö teikäläisen kamera noin pahasti vai oletkohan saanut jostain hybridisiemeniä tai muuten vaan väärää lajiketta? Douglahin pitäisi olla kypsänä täysin ruskea ja omiin silmiini tuon kuvan chili näyttää punaiselta. Ainakin Bluesmanin kasvattama Douglah ja itselläni kasvatuksessa olleet Douglahit ovat kypsyneet suoraan ruskeiksi ilman merkkiäkään punaisesta väristä.
Itse muuten mietin samaa. Tuo oli auringonvalossa tuollainen kirkkaan punainen, mutta sisällä rusehtava, hieman punaiseen menevä. Takuulla kypsyminen oli vielä kesken, niinkuin kirjoitin, maltoin kaksi päivää pitää sitä puskassa kiinni väriä vaihtamassa. En toki poissulje risteytymääkään vielä, jos tosiaan Bluesmanilla ja sulla on vaihtanut väriä ilman tuollaista punertavaa välivaihetta.. Siemenet ovat viime vuonna Semillaksesta ostettuja.
Mulla vaihtoi viime vuonna myös Douglah suoraan tumman vihreästä tumman ruskeaan. Siemenet Australiasta The Hippy Seed Companystä.
Tämän vuoden kasvi onkin sitten ilmeisesti samasta siemenpussista kuin jaolstenilla. Heinä-elokuulle mennee, että saan siitä maistiaisia ja värihavaintoja.
Jospa tuo onkin Douglah X Moruga Scorpion -hybridi. :D Kaksi mietoa lasten chinenseä laitettu kimppaan. Savusalsasta voisi tulla riittoisaa. ;)
Ei se lehtivihreä kai paluuta siihen podiin tee, kun on kerran lähtenyt. Ei nyt ole käsillä capsicumien geenilistausta, mutta taisi olla resessiivinen ominaisuus, joten risteymä olisi mahdollinen selitys.
Kuvan podissa ei ole oikeastaan mitään samanlaista kuin minun Trinidad Douglahissa. Tämän vuotiset ei ole vielä kypsiä mutta muotokin ihan erilainen. Ruskeaksi ne täälläkin vihreästä muuttui ainakin vielä viime vuonna.
Ah muokkasin vihdoin otsikkoa. Ennen juhannuksen viettoon lähtemistä kävin tsekkaamassa oksan, josta tuon hedelmän poimin. Eihän se td ollut, vaan 7pot barrakbore. Pahoittelut.
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - kesäkuu 23, 2013, 11:41:35 AP
Ah muokkasin vihdoin otsikkoa. Ennen juhannuksen viettoon lähtemistä kävin tsekkaamassa oksan, josta tuon hedelmän poimin. Eihän se td ollut, vaan 7pot barrakbore. Pahoittelut.
Jos vielä tarkentaisin lajijkenimeä joka on käsittääkseni 7pot Barrakpore. Vissiin.
Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 23, 2013, 14:04:35 IP
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - kesäkuu 23, 2013, 11:41:35 AP
Ah muokkasin vihdoin otsikkoa. Ennen juhannuksen viettoon lähtemistä kävin tsekkaamassa oksan, josta tuon hedelmän poimin. Eihän se td ollut, vaan 7pot barrakbore. Pahoittelut.
Jos vielä tarkentaisin lajijkenimeä joka on käsittääkseni 7pot Barrakpore. Vissiin.
Ja vielä kun viilataan pilkkua astetta enemmän niin tuloksena on "7 Pot Barra
ckpore"
Barrackpore, Trinidad ja Tobago (https://maps.google.fi/maps?q=barrackpore+trinidad&ll=10.201407,-61.391602&spn=0.03928,0.061111&hnear=Barrackpore,+Penal-Debe,+Trinidad+ja+Tobago&gl=fi&t=m&z=14)
Hot Pepper Forumin keskustelu aiheesta, alkuperäinen siemenlähde nimimerkki trinicoolieboy (http://thehotpepper.com/topic/10767-barrackpore-7-pot/)
Jep, kiitokset korjauksesta.
Joko se hullunmylly on taas päällä; jokaisella on kohta oma "versionsa" jostain muotichilistä? 8)
Ihan hyvä, jos tämäkin on hyvä lajike, mutta jos se ei ole 7pot ultratulisuuksineen, se ei ole 7pot, vaan jotain muuta... Kuten sadat "habanerot", "naga/jolokiat", Scorpionit, yms yms. Tietysti, jos esim. tätä oikeasti kutsutaan Karibialla 7potiksi, se muuttaa asiaa. Pelkkä nimien keksiminen ei oikein innosta.
Tää oli kyllä tulisempi, kuin normi 7pot. Ja hedelmäisempi. Ehdottomasti jatkoon.
Eikö 7pot ole itsekkin jostain jalostettu lajike?. Eli ei alkuperäinen luonnossa kasvava. Maallikkona tuntuu että siitä jalostetut lajikkeet voivat käyttää sitä 7pot nimeä jos siihen on lupa (jos sellaisia tarvitaan tuotesuojauksen nimissä).
Ja ihan sama minulle kutsuuko sitä joku Karibialla nimellä vai Egyptissä, jos kanta on vakiintunut ja hyvänakuinenkin, kai se on paikkansa jalostajan mielestä ansainnut aivan samalla tavalla kuin Jigsaw.
Tämä on siis näkemykseni siemenkauppiaiden potenttiaalisena asiakkaana. Infernollahan on varmasti näistä lajeista ja lajikkeista valtava tietomäärä.
Oma kiinnostus chileihin on aika materiastinen, eli käyttökelpoisuus ja maku.
Tuo tietona kiinnostaa, mistä tulee vaatimus olla ultratulinen että ansaitsee olla 7pot, vai onko se vain henkilökohtainen näkemys?.
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 26, 2013, 10:28:39 AP
Eikö 7pot ole itsekkin jostain jalostettu lajike?. Eli ei alkuperäinen luonnossa kasvava. Maallikkona tuntuu että siitä jalostetut lajikkeet voivat käyttää sitä 7pot nimeä jos siihen on lupa (jos sellaisia tarvitaan tuotesuojauksen nimissä).
Ja ihan sama minulle kutsuuko sitä joku Karibialla nimellä vai Egyptissä, jos kanta on vakiintunut ja hyvänakuinenkin, kai se on paikkansa jalostajan mielestä ansainnut aivan samalla tavalla kuin Jigsaw.
Tämä on siis näkemykseni siemenkauppiaiden potenttiaalisena asiakkaana. Infernollahan on varmasti näistä lajeista ja lajikkeista valtava tietomäärä.
Oma kiinnostus chileihin on aika materiastinen, eli käyttökelpoisuus ja maku.
Tuo tietona kiinnostaa, mistä tulee vaatimus olla ultratulinen että ansaitsee olla 7pot, vai onko se vain henkilökohtainen näkemys?.
Caribbean Agricultural Research and Development Institute: A catalogue of the commercial hot pepper landraces of Trinidad and Tobago (http://www.cardi.org/wp-content/themes/default/files/publications/Hotpepper_cat_2008.PDF)
Kotiseudullaan kutsutaan siis nimellä "Seven Pod" ja Barrackpore tulee nimeen lisänä alkuperänsä vuoksi: Barrackpore (https://maps.google.fi/maps?q=barrackpore+trinidad&ll=10.201407,-61.391602&spn=0.03928,0.061111&hnear=Barrackpore,+Penal-Debe,+Trinidad+ja+Tobago&gl=fi&t=m&z=14)
Eli esittämäsi tiedon varassa voisi sanoa että tämä Barracpore on alkuperäinen Seven Pot ?. Tai ainakin kuuluu niihin?. Tosin sitä ei lue tuossa catalogissa missään...
Eikä tuo Mapsi sinällään mitään todista, kuin sen että sen niminen paikka on olemassa.
Kiitos linkeistä :).
Yritä seuraavalla keralla löytää tekstiä jonka saa raahattua kääntäjään, ettei joudu kahdessa ikunassa kirjoittamaan sitä sinne itse ;) ::). Voi vielä vahingossa jäädä joku sana muistiinkin ;D.
Tämä seiskapata on harrastelijan itsensä Barrackporesta tuoma. On nimennyt sen siksi paikan nimellä varustettuna että se eroaa hienoisesti alkuperäisestä.
Hienoa että on tulinen, löytyy parvekkeelta...
Itsellä ollut ny kans kyseinen lajike kokeilussa
Poltetta löytyy tosiaan reilusti!!! Maku on hyvä, mutta omalla vaatimattomalla toleranssilla sen maun maistelu jää aika lyhyeen poltteen yltyessä.
Kuva omasta Barrackporesta halkaistuna
(http://imageshack.us/a/img513/6465/dbd1.jpg)
En pitänyt kyseistä marjaa oikein minään, en päästäisi jatkoon.
Seiskapotit ei kuulu täälläkään suosikkien joukkoon. Joo, on makua ja poltetta.
Tuota ensimmäistä vähempi ja jälkimmäistä enempi. Tilaa jos olisi, niin voisihan tuota kasvatella
vaikka ihan huvikseen, mutta nyt on maukkaammat lajikkeet etusijalla :)
..Mutta kasvatelkaa ja ottakaa maukkaista hetelmistä siemenet ja jalostakaa,
ehkä jonain päivänä sitten minäkin taas kokeilen :D
Mulla myös sitä on, ihan hyvänmakuinen 3 sekunnin ajan kunnes polte turruttaa makuaistin. Mausteena Naga menee kumminkin ohi, joten ei tule enää ensi vuoden kasvatuksiin mukaan.
7Pot Barrackpore Tulisuus: 10+
(https://lh5.googleusercontent.com/-ThEZstE4gBw/UjWML2SEB7I/AAAAAAAAIfE/6U7-BPC-Rac/s720/2013_syys15%2520001.JPG)
Niin kaunis on Marja, mut pelottava puraista. Intensiivinen polte, mutta joistain marjoista se viimeisin terä jää puuttumaan. Silti yksi kauden iloisimmista yllätyksistä. Pelottaa vartiotornin jakajat ovelta tehokkaammin, kuin pakettiauton kokoinen susikoira.
Kuvankaunis.