Kasvatus ja yleinen chilitieto => Chililajikkeiden arvostelut => Aiheen aloitti: H-Bomb - heinäkuu 09, 2003, 21:53:31 IP

Otsikko: PI 441551 Brasilia
Kirjoitti: H-Bomb - heinäkuu 09, 2003, 21:53:31 IP
Suhteellisen pienikokoinen ja puskamainen, jalostettu baccatum Brasiliasta. Marja on kooltaan noin 5x5cm, malliltaan kellomainen ja väri kypsänä oranssinpunainen-punainen. Seinämät ovat suhteellisen paksut ja rakenne on "rapea".
(http://www.lut.fi/~hnystrom/441551.jpg)
Tuoksu tuo mieleen Lemon Dropin. Maku kypsänä herkullinen, makea ja hedelmäinen. Tulisuutta sopisi olla enemmän, nyt ehkä 4-5 eli mieto, mutta voileivän päällä aivan mahtava! Kypsyy _todella_ nopeasti ja vaikuttaa satoisalta (pääsato tekemättä). Suosittelen lämpimästi vaikkakin makuarvio on täysin subjektiivinen.
Otsikko: PI 441551 Brasilia
Kirjoitti: timppa - heinäkuu 24, 2003, 00:54:09 AP
Yhdyn edelliseen, tosin muutamista asioista itselläni hieman erilaisia kokemuksia...

Oma kasvini ei ainakaan ihan niitä pienimpiä kasveja ole, tällähetkellä suunnilleen hieman yli metrin korkuinen. Mikä sitten on pieni ja mikä ei... kasvutapana on mahdoton rönsyily ja jos rönsyjen pituutta mittailtaisiin niin saataisiin varmaan aika hurjia mittoja. Lieneekö syy tähän rönsyilyyn se, että kasvi on ollut koko kesän sisällä ikkunalaudalla ja hakee valoa vai mikä? Ja sitten tuohon marjojen kypsymiseen... omassa kasvissani se on ollut melkoisen hidasta, varmaankin luokkaa lähes kuukausi vihreästä punaiseen...

Joka tapauksessa _erittäin_ herkullisen makuinen ja juurikin "rapea". Ei kovin tulinen mutta tuoreeltaan ja jopa sellaisenaan syötäväksi oikein sopiva. Satoakin on tullut ja tulee vielä ihan mukavan paljon, marjojen alkuja ihan kivasti; ja mikä parasta niin uusia kukkia tulee jatkuvalla syötöllä vieläkin lisää  :)

Voin suositella kyllä tätä lajiketta jokaiselle.
Otsikko: PI 441551 Brasilia
Kirjoitti: Fatalii - heinäkuu 27, 2003, 20:52:23 IP
Mielenkiintoista ja ristiriitaista sinänsä muuten tuo lajikkeiden maun arvostelu... esim. lajike PI260560 (C.Baccatum) kasvaa itselläni sekä parvekkeella että kasvarissa (kasvatettu myös sisällä)... saisivat mokomat aivan eri arvostelut kummassakin paikassa, onpahan meinaan semmoinen ero että huhhuh...

Kaikki molempia versioita maistaneet ovat ehdottomasti samaa mieltä... parvekkeella / sisällä kasvatetut olivat selvästi suorastaan kitkeriä verrattuna kasvarin vastaaviin... eipä silti, hyviä kuitenkin, mutta kun kasvarin vastaavaa rouskaisi niin ai ETTÄ!

Niihin tulee semmoinen himo ettei se puska-raukka kerkeä satoa kypsyttelemään kun ne tulee popsittua sitä mukaa kun uutta tulee (tosin söin muutaman kypsän kasvarista tänään! :P)

Kasvarista tulee paitsi huomattavasti maukkaampia, myös selkeästi mehukkaampia ja kypsänä myös tulisempia!

Sama pätee kaikkiin muihinkin lajikkeisiin jotka ovat kasvaneet kasvarissa, esim Maraba (C.Chinense) kasvarista, ai että kun osaa olla herkkua!! :)

En malta odottaa Rocotoja kasvarissa.... :D
Otsikko: PI 441551 Brasilia
Kirjoitti: cornell - heinäkuu 18, 2006, 13:22:57 IP
-Oma yksilöni (Fataliin siiduista) oli reilusti haarova, puskamainen ja noin 1-1.5 metrin korkuinen, vaati tukemista
-Aikainen kukkija ja nopeahko sadon tuottaja
-Sato runsas,  hedelmien koko n. 5x5 cm, osa vähän pienempiä
-Tulisuutta löytyi vain siemenkannasta ja siitäkin vain hitunen
- hedelmä makea, aromiltaan suht. vaatimatton- hedelmäinen,  kuori rapea
-raakana maku mitätön
-helpohko kasvatettava, ei ravinneherkkä, pölyttyy helposti
- loistava salaattivihannes

Mulla kasvi kasvoi kasvihuoneessa hydrossa. Palot kypsyvät yksitellen ja satokausi oli pitkä. Tämä on mielestäni hyvä ominaisuus tuoreena käytettävälle lajikkeelle.