Niin siinä taas kävi, että etanoita saa poimia kasvarista >:( >:(
Mikäs siinä jos söisivät pelkkiä lehtiä, mutta kun tuntuu poditkin maistuvan.
Onko kellään hyviä hyviä vinkkejä etanoiden torjuntaan ??
Onhan kyllä noita myrkkyjäkin..
Mesurol (http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet/ammattituotteet/tuholaisten-torjunta/mesurol--etanansyoetti/) metiokarbi MYRKKY varoaika 7vrk
Ferramol (http://www.esbau.fi/ferramol.html) rautafosfaatti (luomu)
10kg/93,00€ löytyykö Tampereelta kiinnostusta kimppaan ??
Siilit niitä kuulemma pistelee poskeensa, mut eipä se paljon kasvariin auta. Toiset siis puutarhakeskusteluissa on kertoneet, et siilien ruokinnalla pääsivät eroon noista etanoista.
Tuhka on kuulemma tehokasta, ripottelee sitä ringiksi kasvien ympärille, niin ei pitäis etanoita enää kiinnostaa.
Lainaus käyttäjältä: IceQueen - elokuu 13, 2013, 22:30:20 IP
Siilit niitä kuulemma pistelee poskeensa, mut eipä se paljon kasvariin auta. Toiset siis puutarhakeskusteluissa on kertoneet, et siilien ruokinnalla pääsivät eroon noista etanoista.
Kasvariin oma lemmikkisiili. Ihan kiva ajatus ;D
Lainaus käyttäjältä: Jani M - elokuu 13, 2013, 23:32:45 IP
Tuhka on kuulemma tehokasta, ripottelee sitä ringiksi kasvien ympärille, niin ei pitäis etanoita enää kiinnostaa.
Tuhka voisi toimia, mutta jokaisen kastelukerran jälkeen pitäisi suorittaa uusi tuhkaus ???
Oon kuullut, että jotkut ovat viritelleet kuparilangasta lenkkejä kasvien juurille ja tyveen.
Etanat eivät kuulemma voi sietää kuparia, eikä kait muitakaan metalleja.
Kaljaa peliin.... ;D (http://puutarha.net/artikkelit/54/etanat_torjunta.htm)
Uskaltaisko tuudittautua ajatukseen että ne ei iske jos on NFT-systeemit...
Eivät olleet meikäläisen kasvihuoneen etanat oluelle persoja. Ainoastaan kaksi kovakuoriaista on olut-ansaan tippunut. Keräämällä sain oman etana-invaasioni taltutettua ja huomasin, että paras aika keräämiselle oli klo 8-9 aamulla. Tähän aikaan etanat olivat runkojen alaosissa alaspäin tulossa tai jo turpeen/bubblerin kannen päällä matkalla piiloon. 40-50 etanaa sain kerättyä ja pariin päivään ei ole löytynyt enää kuin pari pientä yksilöä.
Etanoille voi tehdä myös piilopaikkoja laudanpätkistä, joista ne on helppo päivittäin käydä keräämässä.
Lainaus käyttäjältä: Michilin - elokuu 14, 2013, 09:07:52 AP
Uskaltaisko tuudittautua ajatukseen että ne ei iske jos on NFT-systeemit...
Kyllä ne hyökkäävät myös NFT-rehujen kimppuun, mikäli pääsevät sinne jotain kautta kiipeämään.
Minä kärsin samasta ongelmasta, kunnes rupesin kylvämään ferramolia. Sillä lähti invaasio seis vuosia sitten ja nyt aloitan kauden aina kylvämällä kourallisen kyseistä ainetta kasvariin ja vähän oven eteenkin. Nyt ongelmaa ei ole sitten koskaan syntynytkään. Yksi paketti on nyt kestänyt 4 vuotta, joten hyvin riittoisaa.
Lainaus käyttäjältä: Melchran - elokuu 14, 2013, 13:56:57 IP
..Keräämällä sain oman etana-invaasioni taltutettua ja huomasin, että paras aika keräämiselle oli klo 8-9 aamulla. Tähän aikaan etanat olivat runkojen alaosissa alaspäin tulossa tai jo turpeen/bubblerin kannen päällä matkalla piiloon. 40-50 etanaa sain kerättyä ja pariin päivään ei ole löytynyt enää kuin pari pientä yksilöä.
Illalla ja aamulla, sekä yöllä taskulampun kanssa on metsästelty ja saalistakin on tullut ;D Hieman on etanalauma harventunut,
eikä pahempia tuhoja ole enään ilmaantunut, että hyvä niin ja ensikaudelle sitten ehkä Ferramol käyttöön heti alkukesästä.
Huitase ääntä kohti! :D
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=13783.msg257708#msg257708 (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=13783.msg257708#msg257708)
Työläs konsti tämäkin, mutta mitäpä nyt ei chilien eteen tekisi? :)
Plussaa tietty että kun keväällä virität niin ei vaatine jatkotoimenpiteitä.
https://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutarha/pihan-tarvikkeet/kankaat-peitteet-harsot/etanaeste-20-cm-x-14-m/ (https://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutarha/pihan-tarvikkeet/kankaat-peitteet-harsot/etanaeste-20-cm-x-14-m/)
Chileissä ei onneksi ole, mutta pihan kasveissa etanoita, ja varsinkin kotiloita on kerättäväksi asti.
Sattuisko kellään foorumilaisella olemaan kokemusta oman pihan etanoiden/kotiloiden syömisestä? Tai edes ravintolan etanoiden? Kun tuo hyönteissyönti nyt nostaa päätään niin miksei sit siirrytä kerralla nilviäisiin ja muihin limaisiin pikku paskiaisiin...
Tähän väliin se siperian kokonen facepalmi. ;D ;D
Lainaus käyttäjältä: Toby - elokuu 19, 2013, 22:31:16 IP
Sattuisko kellään foorumilaisella olemaan kokemusta oman pihan etanoiden/kotiloiden syömisestä?
Sattuusattuu: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=13783.msg257708#msg257708 (http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=13783.msg257708#msg257708)
LainaaTai edes ravintolan etanoiden?
-Tähän en ota kantaa, eiköhän nyt kuitenkin. :D
Pihamaalla saapastelee satoja kottaraisia ja rastaita :o
Hieman tuo rastaspaljous voisi ahdistaa jos olisi marjapensaita, muttakun ei ole.
Menkööt vaikka pari 7potiakin tirppojen suihin, ei haittaa..
Nyt ahdistaa etanoita ;D
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1231588_10151900847349920_1518538152_n.jpg)
Tommosia
^ Hyi kamala :o
Nyt meni kyllä ruokahalu hetkeks... Tästedes tarkistan aina kunnolla onko podin pinnalla reikiä ja vielä varmuuen vuoksi avaan jokaisen ennen syöntiä. Uhhuh.
Nom nom nom! Tulee proteiineja mukaan ku tollasen laittaa naamaan :D
Lainaus käyttäjältä: Michilin - lokakuu 15, 2013, 08:58:30 AP
Nom nom nom! Tulee proteiineja mukaan ku tollasen laittaa naamaan :D
No joo mutta tuommonen kinderpodi mallia limavana ei oikein houkuttele. Että olkaa hyvä vain ja maistakaa toki itse ensin.
Lainaus käyttäjältä: Toby - lokakuu 15, 2013, 12:44:42 IP
Lainaus käyttäjältä: Michilin - lokakuu 15, 2013, 08:58:30 AP
Nom nom nom! Tulee proteiineja mukaan ku tollasen laittaa naamaan :D
No joo mutta tuommonen kinderpodi mallia limavana ei oikein houkuttele. Että olkaa hyvä vain ja maistakaa toki itse ensin.
Chililiemessä marinoidut etanat ovat oikeasti tosi hyviä, valkosipulikastetikkeella myös :)
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - lokakuu 15, 2013, 12:56:45 IP
Lainaus käyttäjältä: Toby - lokakuu 15, 2013, 12:44:42 IP
Lainaus käyttäjältä: Michilin - lokakuu 15, 2013, 08:58:30 AP
Nom nom nom! Tulee proteiineja mukaan ku tollasen laittaa naamaan :D
No joo mutta tuommonen kinderpodi mallia limavana ei oikein houkuttele. Että olkaa hyvä vain ja maistakaa toki itse ensin.
Chililiemessä marinoidut etanat ovat oikeasti tosi hyviä, valkosipulikastetikkeella myös :)
Vähän aikaisemmin syksyllä olisin kommentoinut tuohon että "tervetuloa hakemaan" :P Nyt niitä ei enää näy mutta keväällä taas saisi ;)
Taitanee olla ravintelissa tilattavat etanat vähän eri lajia kuin nämä "villinä kasvavat", eikähän lie niitäkin ihan kasvateta syötäväksi. En jaksa uskoa, että kukaan niitä luonnosta kerää :)
tiedä sitten miten hyvin villit soveltuvat syötäväksi, viisaammat tarkentakoon.
Mutta ainakin ravintolassa saatavat ovat oikein maittavia :)
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - lokakuu 15, 2013, 16:55:02 IP
Taitanee olla ravintelissa tilattavat etanat vähän eri lajia kuin nämä "villinä kasvavat", eikähän lie niitäkin ihan kasvateta syötäväksi. En jaksa uskoa, että kukaan niitä luonnosta kerää :)
tiedä sitten miten hyvin villit soveltuvat syötäväksi, viisaammat tarkentakoon.
Mutta ainakin ravintolassa saatavat ovat oikein maittavia :)
Lehtokotilot on maultaan asiaan perehtyneen suomalaisen keittiömestarin mukaan "yhtä hyviä" kuin yleisesti käytetyt ranskalaiset. Lehtokotiloiden pieni koko vaikutti siihen että niitä ei ole järkevä kaupallisesti hyödyntää, joissakin luomuravintoloissa nuo olivat listalla.
Ihan etana taas on vissiin syömäkelvoton ihan kansainvälisesti? Paksunahkainen sitkeä jööti, luulisin. :D
Edit: Ja kyllä uskon vahvasti että tarhaavat noita "aitoja" kotiloita, sillä kotilon suolenpuhdistusoperaatio oli melko ikävä homma.
Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 15, 2013, 16:58:37 IP
Edit: Ja kyllä uskon vahvasti että tarhaavat noita "aitoja" kotiloita, sillä kotilon suolenpuhdistusoperaatio oli melko ikävä homma.
Ainakin jollain vastaavalla elikolla suolenpuhditus tapahtui niin että viimeiset päivät (olikohan viikko tms.) ennen pannulle laittoa elävät jauhoastiassa. Ei mitään hajua puhdistetaanko noiden sisuksia mekaanisesti ennen pannulle laittoa mutta ei kyllä tee mieli edes kokeilla, jotenkin ei nuo nilviäiset ruokalistalla kiinnosta :P
Joo kauraleseitä söi omatkin kokeilut. Astian puhdistus päivittäin jätöksistä kunnes tuote oli valkeaa ei ollut järin mukavaa. :D
Luonnollisestikkin tarhattuna kotilon ruokavaliosta on helppo kontrolloida myrkyllinen ja pilaantunut eväs pois jolloin jauhokäsittelyltä vältytään.
Mun pitää kanssa keväällä keksiä jotain, tää paikka kuhisee kotiloita. Niitä on seinissäkin ihan älytön määrä. Montakohan oon jo listinyt ;D edelliset asukkaat ei hoitanut pihaa ollenkaan, ei edes nurmikkoa leikannut koskaan. Onkohan sen takia ne kotilotkin vallannut tän pihan
Itse en rehellisesti sanottuna usko että noille on tehtävissä mitään. Täytyy vaan estää niiden pääsy esim. salaattipenkkeihin ym. kriittisiin kohteisiin joillakin kaupallisilla "etanaesteillä" ja kädet ristissä toivoa kotiloiden kannalta huonoa talvea joka niitä oikeasti vähentäisi.
Huippuhyvän ajoleikkurin ansiosta olen itsekin innokas nurmikonleikkaaja ja se toki tehokkaasti tappaa kotiloita mutta se on silti hyödytöntä sillä kotiloiden invaasio on jatkuvaa tontin rajalla sijaitsevasta valtavasta kosteikosta jossa pikkuinen joki kuohuaa läpi vuoden. ::)
Lainaus käyttäjältä: Jonna.K - lokakuu 29, 2013, 23:12:16 IP
Mun pitää kanssa keväällä keksiä jotain, tää paikka kuhisee kotiloita. Niitä on seinissäkin ihan älytön määrä. Montakohan oon jo listinyt ;D edelliset asukkaat ei hoitanut pihaa ollenkaan, ei edes nurmikkoa leikannut koskaan. Onkohan sen takia ne kotilotkin vallannut tän pihan
Leikkaamaton ja hoitamaton piha on etanoille oivallinen mellastuspaikka.
Mutta kyllä noita pystyy aikas hyvin torjumaan ja estämään niiden pääsy rehujen kimppuun.
-Ketätään kaikki näkyvissä olevat yksilöt pois ja hävitetään
-Pidetään nurmikko lyhyenä (linnut popsivat etanoita)
-Etanaesteitä rehujen eteen
-Ansoja ja myrkkyjä (katso viestiketjun 1. viesti)
tää on pieni välikevennys.. ;D
(http://nensarjakuvat.files.wordpress.com/2009/11/elc3a4inlajit-80-lehtokotilo-72.jpg?w=700&h=247)
Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 30, 2013, 23:49:55 IP
tää on pieni välikevennys.. ;D
(http://nensarjakuvat.files.wordpress.com/2009/11/elc3a4inlajit-80-lehtokotilo-72.jpg?w=700&h=247)
Tää on aivan mahtava! Hyvä välikevennys kyllä oli, kiitos näistä nauruista :D
Tästä lisää etanavitsiä. Juhani Laaksosen "Ruma lapsi" -sarjakuvaa. Huumori ei kyllä ole samaa tasoa kuin edellinen, mutta menköön.
(http://gloom.fi/sites/default/files/styles/comic_large/public/comic/etanatissit.jpg)
Lisää pakkasta kiitos !!!
Pakkanen nitistää tappajaetanoita
"Kovasta pakkasesta ja vähälumisesta talvesta on yllättävää iloa. Kotipuutarhojen epätoivotut vieraslajit, kuten espanjansiruetana ja lehtokotilo kestävät huonosti paukkupakkasia.
- Varsinkin espanjansiruetanan kanta tulee todennäköisesti romahtamaan, ennustaa Luonnontieteellisen keskusmuseon emeritusintendentti Ilmari Valovirta .
Lehtokotilo kestää paremmin pakkasta, sillä lajia esiintyy luontaisestikin Lapissa. Siellä on kuitenkin talvella runsaasti lunta.
- Olennainen tekijä on lumen puute, sillä lumipeite yleensä suojaa karikkeen sekä lehti- ja risukasojen suojissa talvehtivia nilviäisiä ja niiden munia.
Vaikka lunta myöhemmin tulisikin, se ei enää auta, sillä maa on jo syvässä roudassa.
- Kaikilla näillä eläimillä on tietty alin lämpötila, jonka ne kestävät. Jos niiden kudokset jäätyvät, solut hajoavat sulaessaan ja ne kuolevat, Valovirta kuvaa.
Munat kestävät pakkasta paremmin, mutta kannat jäävät pieniksi. Tuhonilviäiset myös ilmaantuvat pihoille lehtiä syömään vasta myöhemmin kesällä."
-Aamulehti-
Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 09, 2016, 11:58:27 AP
Lisää pakkasta kiitos !!!
Punkkikannat kuulemma kans putoaa pakkasten vuoksi
:thumbup: Jes kuolema etanoille ja punkeille! Takapihan jälkeen alkaa kaupungin metikkö, josta molempia pursuaa meidän terassille. Saan ensi kesänä taistella pienempää etanainvaasiota vastaan... Tänä kesänä kasvit olivat sisällä :fire: