(http://www.saunalahti.fi/thietavu/Chili/Baccatum/Ba_Bulgaria_raw_03.jpg)
Bulgarian kuvittelisi olevan suunnilleen viimeinen paikka mistä löytää baccatum-chilejä... No, joku on niitä sinnekin kantanut, ja tässä tulos. Pienikokoinen kasvi joka tuottaa melkoisen pyöreänmuotoisia, oransseja, aikalailla Habaneron näköisiä hedelmiä. Maku ei ole erityisen makea, paremminkin terävä ja pistävä, muttei epämiellyttävä. Antaa ruokaan taatusti makua. Tulisuus on keskinkertainen, tottumattomalle varmasti aikamoinen kokemus. Oikeastaan hauskan näköinen ja aivan käyttökelpoinen chili, tämä Bulgarian lahja maailmalle...
Itselle tämä oli taas kuin taivaan lahja.... raakana selvästi Aji Cristal-tyyppistä makua (imho paras vaihe syödä cristal)ainakin leipien kanssa syötäessä, näitä on tullut haettua kourallisia kasvarista harva se päivä... kypsä vielä maistamatta tosin !
Pitänee malttaa ja antaa kypsyä jossain vaiheessa ;)
Mahtaakohan tämä PI 439370 olla sama laji kuin tuo linkin osoittama? Bulgarian Apple (http://www.chileplants.com/search.asp?ProductCode=CHIBUA&ChileForm=&SearchMode=&LengthID=&WidthID=&UseID=&Color=&Location=&Keyword=bulgaria&HeatID=&TypeID=&CategoryID=&SeasonID=&NewProduct=&Letter=&SearchButton=Pressed)
Sain juuri Bulgariasta tuliaisia ja joukossa oli vastaavan näköisiä hedelmiä. Hedelmät ovat vielä raakoja ja väriltään kalpean vaalean vihreitä ja jokunen oranssi. Tuoksu on mieto, paprikamainen. Maussa on myös havaittavissa paprikamaisuutta. Mitään muuta erityistä makuvivahdetta en näissä havainnut. Hedelmät olivat melko huonolaatuisia, joten makukaana tuskin oli parhaimmillaan. Tulisia nämä eivät ole, mutta lämpöä löytyy jonkin verran (luokkaa 4-5) ja se pysyy suussa kohtalaisen pitkään. Kuva (http://img56.imageshack.us/img56/6328/bulgaria5co.jpg)
Lainaus käyttäjältä: "bassino"Mahtaakohan tämä PI 439370 olla sama laji kuin tuo linkin osoittama? Bulgarian Apple (http://www.chileplants.com/search.asp?ProductCode=CHIBUA&ChileForm=&SearchMode=&LengthID=&WidthID=&UseID=&Color=&Location=&Keyword=bulgaria&HeatID=&TypeID=&CategoryID=&SeasonID=&NewProduct=&Letter=&SearchButton=Pressed)
Sain juuri Bulgariasta tuliaisia ja joukossa oli vastaavan näköisiä hedelmiä. Hedelmät ovat vielä raakoja ja väriltään kalpean vaalean vihreitä ja jokunen oranssi. Tuoksu on mieto, paprikamainen. Maussa on myös havaittavissa paprikamaisuutta. Mitään muuta erityistä makuvivahdetta en näissä havainnut. Hedelmät olivat melko huonolaatuisia, joten makukaana tuskin oli parhaimmillaan. Tulisia nämä eivät ole, mutta lämpöä löytyy jonkin verran (luokkaa 4-5) ja se pysyy suussa kohtalaisen pitkään. Kuva (http://img56.imageshack.us/img56/6328/bulgaria5co.jpg)
Hmmm... Ei tuo aivan samalta kuulostaisi tai ainakaan linkin kuvan mukaan näytä. Tässä on aikalailla pistävää ytyä ja hedelmä oranssi, ei punainen. Voivat kyllä hyvinkin olla jalostusmielessä läheisiä sukulaisia!
http://juuri.org/fatalii/?u=g&c=search&word=439370&id=1254
Tuon tyypin baccatumeja vaikuttaisi olevan aika lailla, jopa hyvinkin samankaltaisia eri nimillä.
Näistä ei siis ole sen tarkempaa tietoa, lienevätkö edes baccatumeja. Tuohon Bulgarian Applen kuvaukseen ne kuitenkin sopivat ainakin hedelmätyypin, värin, kokonsa ja mahd. alkuperänsä puolesta. Tuskin kuitenkaan itävät parhaalla tahdollakaan, joten lajike jäänee arvoitukseksi.