Kasvatus ja yleinen chilitieto => Chililajikkeiden arvostelut => Aiheen aloitti: Aji Inferno - elokuu 10, 2003, 23:22:26 IP

Otsikko: PI-439370 - (c.baccatum) Bulgaria
Kirjoitti: Aji Inferno - elokuu 10, 2003, 23:22:26 IP
(http://www.saunalahti.fi/thietavu/Chili/Baccatum/Ba_Bulgaria_raw_03.jpg)

Bulgarian kuvittelisi olevan suunnilleen viimeinen paikka mistä löytää baccatum-chilejä... No, joku on niitä sinnekin kantanut, ja tässä tulos. Pienikokoinen kasvi joka tuottaa melkoisen pyöreänmuotoisia, oransseja, aikalailla Habaneron näköisiä hedelmiä. Maku ei ole erityisen makea, paremminkin terävä ja pistävä, muttei epämiellyttävä. Antaa ruokaan taatusti makua. Tulisuus on keskinkertainen, tottumattomalle varmasti aikamoinen kokemus. Oikeastaan hauskan näköinen ja aivan käyttökelpoinen chili, tämä Bulgarian lahja maailmalle...
Otsikko: PI-439370 - (c.baccatum) Bulgaria
Kirjoitti: Fatalii - elokuu 11, 2003, 14:09:08 IP
Itselle tämä oli taas kuin taivaan lahja.... raakana selvästi Aji Cristal-tyyppistä makua (imho paras vaihe syödä cristal)ainakin leipien kanssa syötäessä, näitä on tullut haettua kourallisia kasvarista harva se päivä... kypsä vielä maistamatta tosin !

Pitänee malttaa ja antaa kypsyä jossain vaiheessa ;)
Otsikko: PI-439370 - (c.baccatum) Bulgaria
Kirjoitti: bassino - elokuu 02, 2005, 20:06:24 IP
Mahtaakohan tämä PI 439370 olla sama laji kuin tuo linkin osoittama? Bulgarian Apple (http://www.chileplants.com/search.asp?ProductCode=CHIBUA&ChileForm=&SearchMode=&LengthID=&WidthID=&UseID=&Color=&Location=&Keyword=bulgaria&HeatID=&TypeID=&CategoryID=&SeasonID=&NewProduct=&Letter=&SearchButton=Pressed)

Sain juuri Bulgariasta tuliaisia ja joukossa oli vastaavan näköisiä hedelmiä. Hedelmät ovat vielä raakoja ja väriltään kalpean vaalean vihreitä ja jokunen oranssi. Tuoksu on mieto, paprikamainen. Maussa on myös havaittavissa paprikamaisuutta. Mitään muuta erityistä makuvivahdetta en näissä havainnut. Hedelmät olivat melko huonolaatuisia, joten makukaana tuskin oli parhaimmillaan. Tulisia nämä eivät ole, mutta lämpöä löytyy jonkin verran (luokkaa 4-5) ja se pysyy suussa kohtalaisen pitkään. Kuva (http://img56.imageshack.us/img56/6328/bulgaria5co.jpg)
Otsikko: PI-439370 - (c.baccatum) Bulgaria
Kirjoitti: Aji Inferno - elokuu 02, 2005, 21:26:55 IP
Lainaus käyttäjältä: "bassino"Mahtaakohan tämä PI 439370 olla sama laji kuin tuo linkin osoittama? Bulgarian Apple (http://www.chileplants.com/search.asp?ProductCode=CHIBUA&ChileForm=&SearchMode=&LengthID=&WidthID=&UseID=&Color=&Location=&Keyword=bulgaria&HeatID=&TypeID=&CategoryID=&SeasonID=&NewProduct=&Letter=&SearchButton=Pressed)

Sain juuri Bulgariasta tuliaisia ja joukossa oli vastaavan näköisiä hedelmiä. Hedelmät ovat vielä raakoja ja väriltään kalpean vaalean vihreitä ja jokunen oranssi. Tuoksu on mieto, paprikamainen. Maussa on myös havaittavissa paprikamaisuutta. Mitään muuta erityistä makuvivahdetta en näissä havainnut. Hedelmät olivat melko huonolaatuisia, joten makukaana tuskin oli parhaimmillaan. Tulisia nämä eivät ole, mutta lämpöä löytyy jonkin verran (luokkaa 4-5) ja se pysyy suussa kohtalaisen pitkään. Kuva (http://img56.imageshack.us/img56/6328/bulgaria5co.jpg)

Hmmm... Ei tuo aivan samalta kuulostaisi tai ainakaan linkin kuvan mukaan näytä. Tässä on aikalailla pistävää ytyä ja hedelmä oranssi, ei punainen. Voivat kyllä hyvinkin olla jalostusmielessä läheisiä sukulaisia!
Otsikko: PI-439370 - (c.baccatum) Bulgaria
Kirjoitti: Fatalii - elokuu 02, 2005, 23:19:52 IP
http://juuri.org/fatalii/?u=g&c=search&word=439370&id=1254

Tuon tyypin baccatumeja vaikuttaisi olevan aika lailla, jopa hyvinkin samankaltaisia eri nimillä.
Otsikko: PI-439370 - (c.baccatum) Bulgaria
Kirjoitti: bassino - elokuu 03, 2005, 00:03:11 AP
Näistä ei siis ole sen tarkempaa tietoa, lienevätkö edes baccatumeja. Tuohon Bulgarian Applen kuvaukseen ne kuitenkin sopivat ainakin hedelmätyypin, värin, kokonsa ja mahd. alkuperänsä puolesta. Tuskin kuitenkaan itävät parhaalla tahdollakaan, joten lajike jäänee arvoitukseksi.