Kasvatus ja yleinen chilitieto => Päiväkirjat ja fotoalbumit => Aiheen aloitti: Luigi - helmikuu 10, 2014, 20:02:16 IP

Otsikko: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - helmikuu 10, 2014, 20:02:16 IP
Tästä starttaa omalta osaltani kausi -14, mielestäni oikein hyvään aikaan ollaan liikkeellä. Toinen kausi siis kyseessä, ensimmäiset chilit kasvatin -09. Tuolloin sato oli kohtuullista ja ehkä joistakin virheistä tuli opittua  ::)

Lautalle lähti itämään seuraavat lajikkeet:

Aji Fantasy (C. baccatum)
Aji Cristal (C. baccatum)
Lemon Drop (C. baccatum)
Lemon Drop x PI 441511 (C. baccatum)
Trepadeira Werner (C. baccatum)
Biquinho (C. chinense)

Jokaista lajiketta 3 siementä paitsi Aji Cristal 5 siementä = 20. Yritetään ettei mopo keulisi heti alkuun :)

Jozpe:lle erityiskiitos siemenlahjoituksista!
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Jozpe - helmikuu 10, 2014, 20:32:22 IP
Tervetuloa vaan kovasti takaisin chilien kasvatuksen maailmaan! Yllättäen tämä päiväkirja menee seurantaan :)
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - helmikuu 17, 2014, 19:06:22 IP
(http://i.imgur.com/0JcVSTX.jpg)

Päitä alkaa pikkuhiljaa nousta, siirsin tänään itäneitä multiin.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Michilin - helmikuu 17, 2014, 21:54:59 IP
Ja noin helppoa on lauttaidätys  :o Ois varmaan itekki pitäny kokeilla niin ei olis ituihin menny yli kaks viikkoa  :-\
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - maaliskuu 04, 2014, 19:21:48 IP
Herätellään tätäkin.

Idätyksen lopputulos oli yli odotusten; vain yksi Lemon Drop ei ole tähän päivään mennessä nostanut päätään. Itämisprosentti siis 95%.

Taimet on siirretty kertakäyttöpurkkeihin pari viikkoa sitten, multana kestomultaa. Kasvua en ole havainnut juurikaan viimeisen viikon aikana. Vartta tuntuvat jotkin kasvattavan, luulen että johtuu osin heikosta lisävalaistuksesta (15W ESL). Nyt taloon on tullut 2X36W valaisin, joten valoa riittää myös iltaisin.

Hain kaupasta purkin Puutarhan Kesää. Joko olisi syytä alkaa lannoittamaan?

(http://i.imgur.com/OMBNMkN.jpg)

Yksi Aji Fantasy teki kolme sirkkalehteä

(http://i.imgur.com/tWsDYJE.jpg)
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Doodle - maaliskuu 04, 2014, 21:29:13 IP
Lannoitus kannattaa aloittaa heti noitten Sirkanlehtien ilmestymisen jälkeen, joten voit aloittaa mutta varovasti! Hyvin kasvavat ja näyttää olevan homma hyvin hanskassa.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Jani M - maaliskuu 04, 2014, 21:36:54 IP
Lainaus käyttäjältä: Doodle - maaliskuu 04, 2014, 21:29:13 IP
Lannoitus kannattaa aloittaa heti noitten Sirkanlehtien ilmestymisen jälkeen, joten voit aloittaa mutta varovasti! Hyvin kasvavat ja näyttää olevan homma hyvin hanskassa.

Ei kannata. Kyseessä on kestomulta, jossa on hyvinkin ravinteita tuollaisille, usein jopa kuukaudeksi eteenpäin.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Doodle - maaliskuu 04, 2014, 22:29:30 IP
Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 04, 2014, 21:36:54 IP
Lainaus käyttäjältä: Doodle - maaliskuu 04, 2014, 21:29:13 IP
Lannoitus kannattaa aloittaa heti noitten Sirkanlehtien ilmestymisen jälkeen, joten voit aloittaa mutta varovasti! Hyvin kasvavat ja näyttää olevan homma hyvin hanskassa.

Ei kannata. Kyseessä on kestomulta, jossa on hyvinkin ravinteita tuollaisille, usein jopa kuukaudeksi eteenpäin.
Jaa.. Mää olin jostakin lukevinani, että lannoitus kannattaa aloittaa heti sirkanlehtien jälkeen ja sen mukaan olen nytten toiminut kasvattaessa.. Ei vain tullut muistettua, että kestomullassa on jo valmiiksi riittävästi ravinteita.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Jani M - maaliskuu 05, 2014, 07:45:41 AP
Lainaus käyttäjältä: Doodle - maaliskuu 04, 2014, 22:29:30 IP
Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 04, 2014, 21:36:54 IP
Lainaus käyttäjältä: Doodle - maaliskuu 04, 2014, 21:29:13 IP
Lannoitus kannattaa aloittaa heti noitten Sirkanlehtien ilmestymisen jälkeen, joten voit aloittaa mutta varovasti! Hyvin kasvavat ja näyttää olevan homma hyvin hanskassa.

Ei kannata. Kyseessä on kestomulta, jossa on hyvinkin ravinteita tuollaisille, usein jopa kuukaudeksi eteenpäin.
Jaa.. Mää olin jostakin lukevinani, että lannoitus kannattaa aloittaa heti sirkanlehtien jälkeen ja sen mukaan olen nytten toiminut kasvattaessa.. Ei vain tullut muistettua, että kestomullassa on jo valmiiksi riittävästi ravinteita.

Taimi- ja kylvömullassa näin. Myös esimerkiksi kivivilla, kookoskuitu ja muut lannoittamattomat kasvualustat tarvii mietoa lannoitusta heti alusta lähtien.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - maaliskuu 05, 2014, 18:30:54 IP
Kiitoksia infosta. Aloitetaan lannoitus siis vasta myöhemmin.

Ai niin. Viimeinenkin Lemon Drop itää. Kaikki 20 siementä itivät, olen hämmentynyt  ::)
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - maaliskuu 18, 2014, 21:45:41 IP
Herätellään taas tämä ajan tasalle. Piti viikko sitten postata, ja kuvatkin oli jo otettu, mutta ei saanut aikaiseksi  ::)

Tämänhetken tilanne, chilit ottamassa keinovalohoitoa

(http://i.imgur.com/DCStSs5.jpg)

Aji Cristalin lehden pinta on jotenkin kummallinen

(http://i.imgur.com/kxuQ7t5.jpg)

Hain kipollisen puutarhan kesää. Annostelin pulloon 1ml/litra annoksen, mitä mieltä uskaltaako antaa?

Ensiviikon alussa siirrän isommat taimet suurempiin kippoihin.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: jaolsten - maaliskuu 18, 2014, 22:02:13 IP
Uskaltaa antaa tuon vahvuista lientä, siinä on EC-arvo n. 1,5mS. Etenkin, kun nuo "ruukut" ovat vähän pienehköt. Isompiin multa/turvemääriin voi käyttää laimeampaa liuosta alkuun. Alla puutarhan kesän väkevyystaulukko ja kokemusten ja tarinoiden perusteella laatimani lannoitusohje.

(https://lh3.googleusercontent.com/-Gz3d-7D03oU/UxIWO_UN_uI/AAAAAAAAJWw/PvghV3Kdci0/s512/Puutarhankes%25C3%25A4_annostelu.JPG)

LainaaTaimen ensimmäinen elinkuukausi:
Multa-/turveviljely: 1 teelusikallinen 10 litraan vettä (EC-arvo ~0,3 mS)
Vesiviljely: 2 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~0,6 mS)

Taimivaiheessa, 1-4 kuukautisille taimille, helmikuun alusta huhtikuun loppuun:
Multa-/turveviljely: 2 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~0,6 mS)
Vesiviljely: 4 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~1,5 mS)

Kukitukseen ja sadonkäynnistykseen toukokuusta eteenpäin
Multa-/turveviljely: 8 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~2,3 mS)
Vesiviljely: 10 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~2,7 mS)

Satovaiheessa, kun raakileita alkaa olemaan enemmän oksilla, heinäkuusta eteenpäin:
Multa-/turveviljely: 2 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~0,6 mS)
Vesiviljely: 4 teelusikallista 10 litraan vettä (EC-arvo ~1,5 mS)

Kypsymisvaiheessa, kun useimmat alkavat vaihtamaan väriään, elokuusta eteenpäin:
Vesi-/Multa-/turveviljely: ENINTÄÄN 1 teelusikallinen 10 litraan vettä (EC-arvo ~0,3 mS). Voi jättää kokonaan lannoittamattakin, etenkin jos ei sadota pitkään esim. kasvihuoneessa.

Turve-/multaviljelyssä ei välttämättä tarvitse antaa lannoitetta jokaisella kastelukerralla. Tähän ei voi yleispätevää ohjetta antaa, vain suuntaa-antavan neuvon: Mitä enemmän vettä haihtuu ruukusta ympäristöön, sitä harvemmin lannoitetta lisätään kastelun yhteydessä. Jos veden haihtuminen ruukusta estetään, jolloin kaikki neste poistuu juuriston ja kasvin kautta, voidaan jokaisella kastelukerralla lisätä lannoitetta. Jos esim. kesällä pidetään tummaa ruukkua auringossa, voi veden haihtumisen seurauksena lannoite väkevöityä multaan. Lopulta voi tästä seurauksena olla lannoiteyliannostus.

Eli seuratkaa kasvienne käyttäytymistä ja ympäristöä, etenkin vallitsevia olosuhteita!
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - maaliskuu 27, 2014, 21:54:13 IP
Chilit nauttivat näistä aurinkoisista päivistä. Siirsin lähes kaikki (17kpl) isompiin "ruukkuihin".

(http://i.imgur.com/tHjZ51H.jpg)

(http://i.imgur.com/jT1X9hG.jpg)
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - huhtikuu 02, 2014, 20:13:52 IP
Kaikki chilit on siirretty maitopurkkeihin. Suurimmat kasvavat ihan silmissä, saa taas kohta siirtää suurempiin multiin.

(http://i.imgur.com/WZG6JIX.jpg)

Nuo kolme jotka siirsin nyt olivat "kypäräongelmaisia", joiden sirkkalehdistä repesi osa siementä irroittaessa. Ovat kasvultaan kuin eriaikaan kylvettyjä... Hauskana detaljina, pisin taimi on 16cm ja lyhin 4cm. Molemmat Lemon Droppeja  ::)
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - huhtikuu 13, 2014, 17:50:18 IP
Asensin tuon ylimääräisenä olevan kirkasvalolampun ikkunalle chilivaloksi. Tuntuvat chilit tykkäävän, on tosin ulkoapäin vähän epäilyttävän näköinen viritys. Saas nähdä kiinnostuuko naapurit  :)

(http://i.imgur.com/thJOWvN.jpg)
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Jozpe - huhtikuu 13, 2014, 21:35:15 IP
Lainaus käyttäjältä: tupi - huhtikuu 13, 2014, 17:50:18 IP
Asensin tuon ylimääräisenä olevan kirkasvalolampun ikkunalle chilivaloksi. Tuntuvat chilit tykkäävän, on tosin ulkoapäin vähän epäilyttävän näköinen viritys. Saas nähdä kiinnostuuko naapurit  :)

Itsellänikin loistaa tuo chilien taimihylly aika kauas ikkunasta varsinkin iltaisin. Vielä ei ole tullut kukaan heittämään hamppuvitsejä :D
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - huhtikuu 25, 2014, 17:16:37 IP
Jahas, edellisestä kirjoituksesta melkein pari viikkoa. Chilit sen kun kasvaa kunhan verhoja aamuisin avaa ja välillä vettä antaa  8)

Joka kerta kun käyn täällä katsomassa edellisen viestin "yleiskuvaa", hämmästyn kasvuvauhtia. Tämänhetkinen tilanne:

(http://i.imgur.com/6H6b5ze.jpg)

Useassa rangassa näkyy nupun alku, kun tarkasti katsoo. Hienoa, onhan jo huhtikuu!  :D

Yritin muutamaa kuvata, vaikka ei siitä tällä kalustolla juuri mitään meinannut tulla. (Lumia 920)

Aji Cristal
(http://i.imgur.com/lTV6hjF.jpg)

Aji Fantasy
(http://i.imgur.com/SBtBOLl.jpg)

Toinen Aji Cristal
(http://i.imgur.com/ReqaP7E.jpg)

Pitäisikö nuo ensimmäiset nuput nyppiä irti, kunhan ensin tulevat kunnolla esiin? Näin ei tekisi turhan ajoissa pientä satoa ja hidastaisi kasvua?
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Jani M - huhtikuu 25, 2014, 18:03:47 IP
Lainaus käyttäjältä: tupi - huhtikuu 25, 2014, 17:16:37 IP
Pitäisikö nuo ensimmäiset nuput nyppiä irti, kunhan ensin tulevat kunnolla esiin? Näin ei tekisi turhan ajoissa pientä satoa ja hidastaisi kasvua?

Suotta nyppii. Putoavat todennäköisesti itsekin. Kukkimisen jälkeen toki, mutta se kukkiminen itsessään nyt ei ihan niin hirveästi rasita kasvia. Podinalut voi nyppästä pois, jos niitä alkaa muodostua.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - huhtikuu 25, 2014, 19:50:20 IP
Lainaus käyttäjältä: Jani M - huhtikuu 25, 2014, 18:03:47 IP
Suotta nyppii. Putoavat todennäköisesti itsekin. Kukkimisen jälkeen toki, mutta se kukkiminen itsessään nyt ei ihan niin hirveästi rasita kasvia. Podinalut voi nyppästä pois, jos niitä alkaa muodostua.
Kiitos vastauksesta! Näillä teen.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - toukokuu 09, 2014, 21:40:11 IP
Kyllästyin toukokuun räntäsateeseen ja viimaan, chilitkin alkavat kellastuttaa lehtiä ja kasvattamaan pitkää vartta. Siispä kävin kotiuttamassa 400W natikan  8)

Miten saan otettua asetelmasta järkevästi kuvia? Puhelimena Lumia 920 ja kuvassa juokseen raitoja. En muista oliko ilmiöllä nimeä, tiedätte kyllä mitä tarkoitan. Anyone?

Sitten vielä tärkeämpi asia, natikka asettui sellaiselle korkeudelle että korkeimpiin latvoihin etäisyyttä jää 60cm. Palaako?
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Rikkaruoho - toukokuu 09, 2014, 21:48:57 IP
Lainaus käyttäjältä: tupi - toukokuu 09, 2014, 21:40:11 IP
Kyllästyin toukokuun räntäsateeseen ja viimaan, chilitkin alkavat kellastuttaa lehtiä ja kasvattamaan pitkää vartta. Siispä kävin kotiuttamassa 400W natikan  8)

Miten saan otettua asetelmasta järkevästi kuvia? Puhelimena Lumia 920 ja kuvassa juokseen raitoja. En muista oliko ilmiöllä nimeä, tiedätte kyllä mitä tarkoitan. Anyone?

Sitten vielä tärkeämpi asia, natikka asettui sellaiselle korkeudelle että korkeimpiin latvoihin etäisyyttä jää 60cm. Palaako?

Ei kyllä pala 60cm etäisyydellä 400w natikan voimalla ainakaan. Itsellä lehdet kärvähtää kyseisen natikan kanssa vasta kun sattuu pääsemään kaarevan heijastimen "sisäpuolelle" eli noin 20cm päähän lampusta.
Kuvia olen napsinut lamppu päällä S4 kanssa myös muutaman, välillä nuo raidat kerkeää kuvaan ja välillä niitä ei kuvissa ole. En tiedä sen tarkemmin..
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Jani M - toukokuu 09, 2014, 23:36:56 IP
Jännästi tosiaan vaikuttaa kameran asento natikkaan nähden siihen juovikkuuteen.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - toukokuu 10, 2014, 11:33:13 AP
Muutama kuva ruukunvaihto-operaatiosta. Viikon päivät tuskailin mistä löydän järkevästi tarpeeksi suuria ruukkuja, marketit kun ottavat helposti sen 2,5€ kappaleelta. Eikä muuten mutta 2,5*20kpl=50€. ProTip: Käykää kysymässä kasveja/kukkia/pensaita myyvistä puutarhaliikkeistä. Sain itse valita parista eri kokoluokasta, eikä maksanut mitään  8)

(http://i.imgur.com/7OEstbt.jpg)

(http://i.imgur.com/NvqxxtF.jpg)

(http://i.imgur.com/SGqGfz7.jpg)
Hyvinvoivan näköinen Trepadeira Werner
(http://i.imgur.com/miXJH6g.jpg)
Lemon Drop x PI 441511 alkoi pudottaa lehtiä, katsotaan josko tuoreet mullat ja natikka tekisi ihmeitä
(http://i.imgur.com/wT7y5nX.jpg)

(http://i.imgur.com/VqXvYMq.jpg)

Myöhemmin kuvia med SPNA.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - toukokuu 12, 2014, 21:07:36 IP
Tässä siis tämänhetkinen asetelma

(http://i.imgur.com/9hNcWoB.jpg)

Aji Cristal puski ensimmäisen kukan auki

(http://i.imgur.com/sMg2Lbk.jpg)

(http://i.imgur.com/DJDVJF3.jpg)

Ruukku-operaatio oli sen verran massiivinen, että ensimmäinen säkki multaa loppui. Uudeksi eräksi valikoitui Kekkilän Puutarhamulta. Saas nähdä huomaavatko chilit eron...
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - toukokuu 27, 2014, 18:38:10 IP
Otin uusia kuvia ja tulin tänne katsomaan viimeistä postausta kahden viikon takaa. Heh, kyllä on edistystä tullut  8)

Helteisen loppukuun ansiosta suurin osa chileistä sai olla monta päivää pihalla. Siirsin nyt takaisin natikan alle. Natikan valossa kuvien ottaminen vaatii näköjään hirveästi järjestelyjä kuvakulman yms. suhteen, joten otin kuvat natikka pois päältä valaisten loisteputkilla. Kuvat aika laaduttomia mutta ehkä idea selviää...

(http://i.imgur.com/Q43X5ZF.jpg)

(http://i.imgur.com/g042JIy.jpg)
1,5L vesipullo hahmottamassa mittakaavaa. Alkoi olla eteinen ahdas, fillari siirtyi olohuoneeseen  ::) Mopillekin löytyi hyödyllistä käyttöä.

(http://i.imgur.com/d690NuT.jpg)
Aji Cristal availee kukkia ja pukkaa jo podia. Pari kukkaa kerkesin nyppimään kunnes alkoi kaduttaa. Antaa tehdä podia jos kerran niin on päättänyt.

(http://i.imgur.com/z2SLhA8.jpg)
Lemon Drop x PI 441511 taitaa olla tällä hetkellä massiivisin. Korkeutta mullan tasosta latvaan 63cm ja leveyttä latvalla 40cm. Nuppuja toista kymmentä ja lisää tulee.

(http://i.imgur.com/xxznSVK.jpg)
Aji Fantasy. Nuppuja 15-20 ja kukkia auki muutama. Yksi kauneimmista.

(http://i.imgur.com/6y6LECM.jpg)
Biquinho kasvaa tuuheana kohti kattoa kääntäen lehtiä ylöspäin. Todella häiriintyneen näköinen :o

(http://i.imgur.com/lanfPjx.jpg)
Trepadeira Werner ja Lemon Drop eivät meinaa pysyä pystyssä. Nämä vievät tilaa sivulle saman verran kuin ylöspäin. En ole tukenyt kepeillä ainakaan vielä kun kerran pystyssä pysyvät.

(http://i.imgur.com/uSgOlC5.jpg)
Kypärävikaiset eivät meinaa millään alkaa kasvaa, lajit ovat Lemon Drop ja Aji Cristal. Olen myös pitänyt natikan alla mutta eivät vaan tunnu kasvavan tuollaisista hintelistä taimista miksikään. Nuo viereiset Trepadeira Werner (takana) ja Aji Fantasy (edessä) ovat ihan mallikkaan näköisiä.

***BONUS***
(http://i.imgur.com/GaYJbmA.jpg)
Semifinaalin kisakatsomo oli erittäin pätevästi parvekkeella, sai sivusilmässä seurata chilien kasvua.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Jozpe - toukokuu 27, 2014, 20:07:24 IP
Komiasti ovat kasvaneet, eli kasvuolosuhteet on kunnossa  :) Onnittelut siitä.

Tuo Lemon Drop x PI xxxdiipadaapa2385 kasvaa aina itsellänikin todella massiiviseksi, mutta se tuntuu myös tekevän massiivisia podeja.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - kesäkuu 03, 2014, 20:01:05 IP
Pistin muutaman pituutta venähtäneen chilin uusiin ruukkuihin. Pari näistä (Trepadeira Werner ja Aji Cristal) pääsivät testimielessä 20cm Pauliinoihin. Tuli uusi ongelma eteen: Olisin mielelläni siirtänyt Aji Cristalit ja Aji Fantasyn 25cm kippoihin, mutta nuo pahukset sadottavat. En uskalla tehdä mitään ettei raakoja podeja ala putoilla.  ::)

Yksi suuressa ruukussa oleva Lemon Drop on kellastuttanut kaikki lehtensä ensimmäiseen haaraan, tilannetta seurataan. Natikkaa voisi nostaa, valokeila ei silmämääräisesti näytä riittävän kunnolla reunimmaisille chileille. Eteinen alkaa olla muutenkin niin ahdas chileistä, että alan harkita osan ulos siirtämistä. Käytävällä ohikulkutilaa 50cm, oli vielä vähemmän kunnes siirsin osan ruukuista päällekkäin.

(http://i.imgur.com/LIM8JJo.jpg)

(http://i.imgur.com/ng1yh1i.jpg)
Lemon Drop oli yksi niistä lajikkeista, jonka kasvattamista halusin ehdottomasti yrittää myös tänä vuonna. Tuo puskee aggressiivisesti podia.

(http://i.imgur.com/9VIPYkU.jpg)
Tämä on Lemon Drop x PI 441511:n podi. En ensin huomannut näitä, mutta naureskelin huomattuani. Odotin pitkulaisia hedelmiä  :D

(http://i.imgur.com/36sigFN.jpg)
Aji Fantasyt ovat myös päässeet vauhtiin. En tiedä kauanko nämä ovat kypsyneet, huomasin kun kurkkasin chilipöheikköä alhaalta päin.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: PP - kesäkuu 03, 2014, 20:07:04 IP
Lainaus käyttäjältä: tupi - kesäkuu 03, 2014, 20:01:05 IP
Pistin muutaman pituutta venähtäneen chilin uusiin ruukkuihin. Pari näistä (Trepadeira Werner ja Aji Cristal) pääsivät testimielessä 20cm Pauliinoihin. Tuli uusi ongelma eteen: Olisin mielelläni siirtänyt Aji Cristalit ja Aji Fantasyn 25cm kippoihin, mutta nuo pahukset sadottavat. En uskalla tehdä mitään ettei raakoja podeja ala putoilla.  ::)

On harvinaista, että podit putoaisivat ruukunvaihdon vuoksi. Sinuna katsoisin, ovatko ruukut täynnä juuria reunoja myöten ja vaihtaisin ruukun isompaan, jos ovat.

LainaaYksi suuressa ruukussa oleva Lemon Drop on kellastuttanut kaikki lehtensä ensimmäiseen haaraan, tilannetta seurataan.

Jos uusi kasvu on tervettä ja vain alalehdet kärsii ja tippuu, mitään ei luultavasti ole vialla. Chileillä on tapana kellastuttaa ja pudottaa lehtiä alhaalta alkaen hyvin vaihtelevaa tahtia.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - kesäkuu 03, 2014, 20:16:01 IP
Kiitos vinkeistä. Täytyy varmaan vaihtaa noissa pienissä ruukuissa olevat, satoa tekevät, suurempiin. Siirto oli alunperin tarkoitus tehdä vielä kukkavaiheessa, mutta en "kerinnyt".
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Jani M - kesäkuu 03, 2014, 20:16:25 IP
Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 03, 2014, 20:07:04 IP
Lainaus käyttäjältä: tupi - kesäkuu 03, 2014, 20:01:05 IP
Pistin muutaman pituutta venähtäneen chilin uusiin ruukkuihin. Pari näistä (Trepadeira Werner ja Aji Cristal) pääsivät testimielessä 20cm Pauliinoihin. Tuli uusi ongelma eteen: Olisin mielelläni siirtänyt Aji Cristalit ja Aji Fantasyn 25cm kippoihin, mutta nuo pahukset sadottavat. En uskalla tehdä mitään ettei raakoja podeja ala putoilla.  ::)

On harvinaista, että podit putoaisivat ruukunvaihdon vuoksi. Sinuna katsoisin, ovatko ruukut täynnä juuria reunoja myöten ja vaihtaisin ruukun isompaan, jos ovat.

Jos juuripaakkua ei revi, niin eivät ole moksiskaan vaihdosta isompaan ruukkuun.
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: Luigi - heinäkuu 01, 2014, 17:42:14 IP
Nostetaan!

Kuukauden aikana en ole hirveästi toimenpiteitä chileille tehnyt, valoa ja lannoitetta, hienosti kasvaa. Aikaisemmin puhuttu ruukunvaihto onnistui hyvin. Valoa jouduin kertaalleen nostamaan, ovat kasvaneet jonkin verran korkeutta.

Eteinen oli itseasiassa jo niin tukossa, että vein kaksi puskaa (Aji Fantasy ja Lemon Drop x PI 441511) porukoille. Korkein chili on tällä hetkellä sama kuin jossain aikaisemmassa postauksessa mainittu Lemon Drop x PI 441511, tosin korkeutta tällä hetkellä 145cm.  ::)

Sato kypsyy pikkuhiljaa, siitä tällä kertaa muutama kuva.

(http://i.imgur.com/UhVyIeO.jpg?1)
Aji Cristal

(http://i.imgur.com/AmpoZK2.jpg?1)

(http://i.imgur.com/fZP33Oz.jpg?1)

(http://i.imgur.com/ul4M9eM.jpg?1)
Trepadeira Werner

(http://i.imgur.com/GFKG5wC.jpg?1)
Lemon Drop x PI 441511

(http://i.imgur.com/pK9s4tJ.jpg?2)
Lemon Drop

(http://i.imgur.com/i3xIm5V.jpg?2)
Aji Fantasy

(http://i.imgur.com/Z3GqXH3.jpg?2)

Mistä tiedän koska tuo punaiseksi kääntyvä Aji Cristal on kypsä?
Otsikko: Vs: Tupin 2014
Kirjoitti: PP - heinäkuu 01, 2014, 18:10:37 IP
Hyvin näyttää kasvavan.

Lainaus käyttäjältä: tupi - heinäkuu 01, 2014, 17:42:14 IP
Mistä tiedän koska tuo punaiseksi kääntyvä Aji Cristal on kypsä?

Sitten kun se on kirkkaanpunainen eikä väri enää muutu. Aji Cristalin maku on joidenkin mielestä paras oranssina, joten kannattaa maistella podeja eri vaiheissa, jopa vihreänä.