ALOITA TÄSTÄ => Uusien jäsenten esittelyt => Aiheen aloitti: Ezmo - tammikuu 09, 2015, 17:36:40 IP

Otsikko: Moro vaan
Kirjoitti: Ezmo - tammikuu 09, 2015, 17:36:40 IP
Täältä päästä löytyy nuori maanviljelijä Pohjois-Pohjanmaalta. Puolivuotta sitten syntyi idea tyhjästä alkaa kasvattamaan chiliä. Aijempaa kokemusta tai tietämystä ei ole chileistä. Pari viikkoa olen lukenut netistä tietoja ja alkuviikosta pistin ensimmäiset siemenet multiin. Keväällä toinen satsi ois tarkoitus idättää lautalla, joka taitaa olla parempi keino. Tarkoitus on kasvattaa ikkunalaudalla muutamaa kasvia ilman sen kummempaa panostamista, mutta vaaranahan se on, että ens talveksi lamppuja viritellään ja kesällä kasvihuonetta pystytetään. :D
Otsikko: Vs: Moro vaan
Kirjoitti: 0lli - tammikuu 09, 2015, 17:47:47 IP
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 09, 2015, 17:36:40 IP
mutta vaaranahan se on, että ens talveksi lamppuja viritellään ja kesällä kasvihuonetta pystytetään. :D

Se on suurena riskinä kun tälle polulle lähtee ;D Mitäs lajikkeita lähti multiin? :)
Otsikko: Vs: Moro vaan
Kirjoitti: x46900 - tammikuu 09, 2015, 18:02:04 IP
^kyllä ne siemenet on luotu kylvetyksi multaan ja siellä itää ihan parhaiten. Lautalla on helpompi kontrolloida olosuhteita ja torjua tuhohyönteisiä. Mutta jos multaan osaa kylvää, saa kylvöastiat sopivaan lämpöön, eikä ole vaivana tuholaisia niin multa on siemenille luonnollinen paras paikka.

Muoks: lautalla pystyy seuraamaan elämän synnyn ihmettä ihan toisella tavalla kuin mullassa ja siinä mielessä lautta on lyömätön.
Otsikko: Vs: Moro vaan
Kirjoitti: Ezmo - tammikuu 09, 2015, 21:51:12 IP
Multaan meni Aji Cristal, Lemon Drop, Piri Piri ja ehkä vähän jälkijunassa Antillais Caribbean Habanero.

Aika hyvin on lämpö pysynyt 27 asteen hujakoilla, kun lämpöpatterin vieressä pidän. Patterissa ei ole termostaattia, joten se on koko ajan vakiolämmössä. Mullan kosteus todennäköisesti on hyvä, mutta sekin selviää tulevina viikkoina.

Hullun päähänpistona kummittelee ajatus tietokoneohjatusta minikasvihuoneesta, joka hoitaisi itse lämpötilan ja kosteuden. :D
Otsikko: Vs: Moro vaan
Kirjoitti: 0lli - tammikuu 09, 2015, 22:14:45 IP
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 09, 2015, 21:51:12 IP
Multaan meni Aji Cristal, Lemon Drop, Piri Piri ja ehkä vähän jälkijunassa Antillais Caribbean Habanero.

Hyvin valitut lajikkeet, kaikki vähän erilaisia! :)
Otsikko: Vs: Moro vaan
Kirjoitti: NPhoBiaz - tammikuu 09, 2015, 22:50:06 IP
Tervetuloa foorumille! :)
Otsikko: Vs: Moro vaan
Kirjoitti: Ezmo - tammikuu 09, 2015, 23:31:05 IP
Lainaus käyttäjältä: 0lli - tammikuu 09, 2015, 22:14:45 IP
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 09, 2015, 21:51:12 IP
Multaan meni Aji Cristal, Lemon Drop, Piri Piri ja ehkä vähän jälkijunassa Antillais Caribbean Habanero.

Hyvin valitut lajikkeet, kaikki vähän erilaisia! :)
Niistä kunnia kuuluu Chiliä ruukkuun blogin Jozpelle. Hyllystä löytyy vielä Early Jalapeño ja Bolivian Rainbow.

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 09, 2015, 22:50:06 IP
Tervetuloa foorumille! :)
Kiitän. :)
Otsikko: Vs: Moro vaan
Kirjoitti: Toby - tammikuu 11, 2015, 12:28:22 IP
Katto pohojalaane! Tervetulua :D