tästä on varmaan sata ohjetta mutta laitettakoon kuitenkin yksi tänne. chilien määrä on pahasti alakanttiin mutta jokainen voi tehdä oman versionsa, ite ajattelin laittaa parisataa grammaa thai rawitteja(myönnetään, olen ihastunut niihin iloisiin pikku veijareihin)...
tässä ohje:
Harissa
* 2 kuivattua punaista chiliä (isokokoista)
* 3 valkosipulin kynttä
* 2 tl korianterin siemeniä
* 2 tl juustokuminaa (jeeraa)
* 2 tl kummaa
* 1 tl suolaa
* 6 rkl oliiviöljyä
Tee näin
1. Liota kuivattuja chilipalkoja kuumassa vedessä tunnin ajan.
2. Kuivaa chilit ja laita mortteliin (tai pieneen sekoittimeen) yhdessä valkosipulin kynsien, korianterin kuminoiden ja suolan kanssa. Murskaa tahnaksi ja valuta päälle vähän kerrallaan puolet oliiviöljystä. Siirrä pieneen kannelliseen purkkiin ja kaada päälle loput oliiviöljystä.
3. Chilitahna säilyy jääkaapissa 4-6 viikkoa.
tässä toinen:
10–15 kpl chilipalkoja puhdistettuna
8-10 kpl valkosipulinkynsiä
1 rkl kuminaa
1 rkl valkoviinietikkaa
1 tl suolaa
oliiviöljyä
*Sekoita ainekset tahnaksi yleiskoneessa ja siirrä tahna puhtaaseen lasipurkkiin.
*Peitä pinta oliiviöljyllä säilymisen helpottamiseksi ja siirrä jääkaappiin.
Vinkki:
Voit käyttää valmistuksessa muitakin raaka-aineita kuten tomaattipureetä, cayannea, timjamia ja ennen tarjoilua voit ohentaa tahnan juoksevammaksi esimerkiksi vedellä. Harissa kuuluu ehdottomasti mukaan, kun tarjoillaan couscousia tunisialaiseen tapaan.
Mahtaakohan tuota saada jauheena Suomesta?
Joskus pikkunappulana olin Tunisiassa ja sieltä ostettiin harissajauhetta tuliaisina. :P Vähän hatarat muistikuvat on, kun reissusta on niin kauan aikaa, mutta tykättiin kovasti sikäläisestä ruoasta.
Lainaus käyttäjältä: "Smaug"Mahtaakohan tuota saada jauheena Suomesta?
Joskus pikkunappulana olin Tunisiassa ja sieltä ostettiin harissajauhetta tuliaisina. :P Vähän hatarat muistikuvat on, kun reissusta on niin kauan aikaa, mutta tykättiin kovasti sikäläisestä ruoasta.
Kierrä etnokauppoja ja kysele. Täältä saa ainakin hyvää purkkiharissaa eräästä etnokaupasta.