Ruoanlaitto ja ravintolat => Kodin mausteinen kokkaus => Aiheen aloitti: teppo42 - tammikuu 13, 2007, 00:43:10 AP

Otsikko: Kalakeitto
Kirjoitti: teppo42 - tammikuu 13, 2007, 00:43:10 AP
Työkaveri löysi jostain vanhasta lehdestä tällaisen:

(http://www.pichotel.com/pic/6096Fu12e/110593.gif)

Ihan hyvää oli, ja amatöörin jäljiltä oli tämän näköistä:

(http://www.pichotel.com/pic/6096Fu12e/110557.jpg)

Mun makuun kyllä ihan liian vähän chiliä (tietenkin!) ja ihan liian paljon limettiä. Mutta helppo ja nopea tehdä ja on hyvää. Mallitytöille tietenkin varoituksena että kookosmaito lihottaa.  :lol:

Jos ei ole aikaisemmin käyttänyt sitruunaruohoa, niin tiedoksi sen verran että se kannattaa leikata ISOIKSI paloiksi, eikä niitä ole tarkoitus syödä. Isot palat siksi että ne on helpompi sitten kerätä syödessä pois...
Otsikko: Kalakeitto
Kirjoitti: Red Hot Chili Peppers - tammikuu 13, 2007, 01:48:04 AP
Taitaapi olla kotoinen versio thaimaalaisesta Tom Yam keitosta, joka yleensä valmistetaan katkaravuista ja melko tuliseksi.
Lisää tuohon ohjeeseen kourallinen tuoretta chiliä (Thai Raw, Thai Dragon), kokonainen inkiväärin kynsi ja vielä hieman galangaa (löytyy etnisistä kaupoista) ja unohda Maizena, joka on aivan tarpeeton.
Hieman Kaffirin lehtiä kun vielä sais sekaan, mutta se taitaa olla Suomessa utopiaa...
Otsikko: Kalakeitto
Kirjoitti: teppo42 - tammikuu 13, 2007, 02:45:27 AP
Ei kyllä muistaakseni Tom Yamiin tule kookosmaitoa.
Otsikko: Kalakeitto
Kirjoitti: Mapa - tammikuu 13, 2007, 09:41:49 AP
Ja minun mielestä kyllä...

Ainakin Thaimaassa ollessani siihen taisi tulla...
Otsikko: Kalakeitto
Kirjoitti: Red Hot Chili Peppers - tammikuu 13, 2007, 10:23:17 AP
Olet oikeassa, ettei siihen perinteiseen Tom Yamiin sitä kookosmaitoa taida tulla, mutta kuten Maba, olen silti syönyt sitä Thaimaassakin  kookosmaidon kanssa.
Eihän siihen lohtakaan tule, mutta tarkoitin, että tuon keittosi perusajatus taitaa olla lähtöisin Tom Yamista.

Tuoretta sitruunaruohoa voi muuten syödäkin, vain nämä K-marketin vanhat ja kovat kannattaa poistaa kun ovat makunsa keittoon antaneet.
Otsikko: Kalakeitto
Kirjoitti: Janne - tammikuu 13, 2007, 10:33:03 AP
Lainaus käyttäjältä: "Red Hot Chili Peppers"
Hieman Kaffirin lehtiä kun vielä sais sekaan, mutta se taitaa olla Suomessa utopiaa...
Ei oo, löytyy Tampereen seudulta paristakin paikasta pakasteena ja kuivattuna. Eikä maksa paljon mitään.
Otsikko: Re: Kalakeitto
Kirjoitti: Janne - tammikuu 13, 2007, 10:37:01 AP
Lainaus käyttäjältä: "teppo42"Mallitytöille tietenkin varoituksena että kookosmaito lihottaa.  :lol:

Jos ei ole aikaisemmin käyttänyt sitruunaruohoa, niin tiedoksi sen verran että se kannattaa leikata ISOIKSI paloiksi, eikä niitä ole tarkoitus syödä. Isot palat siksi että ne on helpompi sitten kerätä syödessä pois...

Lohessa on paljon enemmän kaloreita kuin kookosmaidossa :)
Sitruunaruoho kannattaa halkaista pitkittäissuuntaan melkein tyveen asti ja paukutella vähän veitsensyrjällä rakennetta rikki, näin saa makua irti ja ruoho on pitkinä suikaleina helposti poistettavissa.
Otsikko: Kalakeitto
Kirjoitti: tellie - tammikuu 16, 2007, 00:24:10 AP
Lainaus käyttäjältä: "Red Hot Chili Peppers"inkiväärin kynsi

Kuullutkaan inkiväärin kynsistä  :P Ovatko siis niitä "muhkuroita" joita siitä juuresta kasvaa? Nehän ovat aivan eri kokoisia...?
Otsikko: Kalakeitto
Kirjoitti: Hombre - tammikuu 16, 2007, 08:05:56 AP
Inkivääristä käytetään juuri, eikä siinä ole mitään kynsiä. Yleensä sitä laitetaan noin peukalon kokoinen pala, joka raastetaan raastimella tai pilkotaan veitsellä pieniksi paloiksi. Inkivääri on myös hyvä freesata öljyssä pannulla.
Otsikko: Re: Kalakeitto
Kirjoitti: teppo42 - tammikuu 16, 2007, 18:27:56 IP
Lainaus käyttäjältä: "Janne"Lohessa on paljon enemmän kaloreita kuin kookosmaidossa :)

Oliko toi hymiö nimenomaan tarkoittamassa että tuo väite ei ole totta? Nimittäin alkoi epäilyttämään, ja ainakin tämän sivuston mukaan ei olekaan: http://www.mobilecalories.com/ Valitsin ton ihan vaan kuukkelilla ekojen tulosten joukosta...

Jos tajusin noiden taulukot oikein ja vielä laskinkin oikein, niin sadassa grammassa lohta olisi 817kJ ja sadassa grammassa kookosmaitoa olisi 871kJ. Yllättävänkin lähelle tuli toi lohi, koska olen aina itse automaattisesti luokitellut kaiken kalan vähäkaloriseksi.  :shock:

Itse en kaloreita laskeskele (loppuu laskimesta muisti...), mutta toi väite oli niin yllättävä että piti tarkistaa. Jos löydät toisen lähteen joka tukee omaa väitettäsi niin tervetuloa vaan.
Otsikko: Kalakeitto
Kirjoitti: JartsaP - tammikuu 17, 2007, 10:00:05 AP
Kyllähän lohessa kaloreita piisaa, ja vieläpä rasvoja, mutta ne on hyvin terveellistä sorttia ne rasvat. Siksi kala on terveysruokaa.

Moni muu kala onkin sitten huomattavasti vähärasvaisempaa (esim. ahven 1.7%) ja sitä myötä vähäkalorisempaa, mutta toisaalta sen rasvan takia kai lohi onkin niin hyvän makuista.

Lohessa on jotain 10-15% rasvaa ja saman verran proteiinia. Kookosmaidossa on yli 20% rasvaa ja hyvin vähän proteiinia, joten sikälikin lohi on terveellisempää.
Otsikko: Re: Kalakeitto
Kirjoitti: Janne - tammikuu 30, 2007, 17:34:49 IP
Lainaus käyttäjältä: "teppo42"
Jos tajusin noiden taulukot oikein ja vielä laskinkin oikein, niin sadassa grammassa lohta olisi 817kJ ja sadassa grammassa kookosmaitoa olisi 871kJ. Yllättävänkin lähelle tuli toi lohi, koska olen aina itse automaattisesti luokitellut kaiken kalan vähäkaloriseksi.  :shock:

Itse en kaloreita laskeskele (loppuu laskimesta muisti...), mutta toi väite oli niin yllättävä että piti tarkistaa. Jos löydät toisen lähteen joka tukee omaa väitettäsi niin tervetuloa vaan.
Hupsistaheikkaa joo, ilmeisesti katsoin jonkun vähärasvaisemman kookosmaidon kaloreita kun tuota kirjoitin. Kookosmaidosta riippuen siis näyttäisi että ero kaloreissa on jonkinverran kookosmaidon eduksi. (enemmän kaloreita = aina parempi ;) )
Ja tokihan lohi kaloripitoista on kuten jo todettiin, rasvaa se on kalankin rasva vaikka tosiaan hyvin terveellistä.

Lainaus käyttäjältä: "Hombre"Inkivääristä käytetään juuri, eikä siinä ole mitään kynsiä.
BEEP - väärin  8). Inkivääristä käytetään maavarsi (rhizome).
Otsikko: Kalakeitto
Kirjoitti: Hombre - tammikuu 30, 2007, 17:57:44 IP
BEEP - väärin . Inkivääristä käytetään maavarsi (rhizome)

Joo, okei niin käytetään maavarsi tarkkaanottaen. Myönnän virheeni.
Ajattelin, että useimmat tuntevat saman asian täälläkin nimellä juuri.
Mutta, Janne näemmä onkin hyvin perillä asioista :lol:
Otsikko: Vs: Kalakeitto
Kirjoitti: teppo42 - tammikuu 23, 2014, 18:23:50 IP
Morjens! En ole täällä vähään aikaan käynyt, mutta jostain muistini kätköistä kaivoin tiedon että olen jonkunlaisen kookospohjaisen kalakeiton joskus tehnyt, ja lopulta jäljitin itseni tänne kun tuota reseptiä haeskelin. Valitettavasti tuota ei nyt näköjään enää tuossa näy, joten pitää kysäistä että oiskohan joku tuon ottanut aikoinaan talteen ja voisi nyt sen tähän laittaa. Ostin nimittäin jo kalaakin mutta en löytänytkään tuota reseptiä enää muualta kuin tästä langasta, tai siis nähtävästi en tästäkään.
Mutta siis jos joltakulta tuo löytyisi nyt parissa päivässä niin olisin kiitollinen.
Otsikko: Vs: Kalakeitto
Kirjoitti: Tunari - tammikuu 24, 2014, 12:28:53 IP
Tässä eräs versio:

1l kalalientä
4 limettiä
8 salottisipulia
2 kg perunaa
10 porkkanaa
2 tlk kookosmaitoa
2.5 dl kookoskermaa
50 - 100g voita
1 pkt koskenlaskijaa (kelpaa maustettukin)
tilliä
purjosipulia
8-10 maustepippuria
1-2 kg lohta tai muuta kalaa
Chiliä oman maun mukaan....

Valmista kalaliemi. Keitä kalaliemessä lohkotut perunat ja kuutioidut porkkanat. Mausta sitruunan tai limetin mehulla.
Lisää puolet tillistä sekä sipulirenkaat ja pippurit... Keitä miedolla lämmöllä kunnet perunat puolikypsiä.
Lisää kalapalat, kookosmaito, -kerma ja voi. Pilko koskenlaskija pienemmiksi kuutioiksi ja kiehauta juustot sulattaen.
Anna hautua kannen alla 10-15 min., lisää loput tillit ja purjot sekaan ja tarjoile...

-Teemu
Otsikko: Vs: Kalakeitto
Kirjoitti: teppo42 - tammikuu 24, 2014, 17:16:25 IP
Kiitos, vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Ei kyllä ole se resepti jota hain, siinä oli muistaakseni ihan vain muutama aines. Tuossa reseptissä luetelluista mulla ei ole puoliakaan käytettävissä täällä. Jos joltakulta ei satu tämän illan aikana tuota reseptiä löytymään niin täytynee huomenna sitten yrittää tuurilla vaan viritellä jonkunlanen kalakeitto kasaan. Veikkaan että huonosti käy (en osaa tehdä ruokaa) mutta katsotaan...
Otsikko: Vs: Kalakeitto
Kirjoitti: Huru-ukko - tammikuu 24, 2014, 18:24:59 IP
Kalaa, vettä, perunoita ja suolaa.  Jos haluat hifistellä, niin lisää kerma sitten kun olet lisännyt suolan ja ottanut kattilan pois levyltä. Tilliä jos on.
Otsikko: Vs: Kalakeitto
Kirjoitti: Siika - tammikuu 24, 2014, 18:55:08 IP
Eikä haittaa jos tuohon edelliseen soppaan vaikka pari kuivunutta ruisleivän kannikkaa lopuksi heittää pehmenemään :) :)
Otsikko: Vs: Kalakeitto
Kirjoitti: Miquel - tammikuu 24, 2014, 20:41:00 IP
Ja sitä sipulia samaan syssyyn perunoiden kanssa kiehumaan!
Otsikko: Vs: Kalakeitto
Kirjoitti: teppo42 - tammikuu 25, 2014, 15:58:08 IP
No juu mulla meni pupu pöksyyn ton keiton kanssa, joten laitan nyt perinteisesti ton lohenpuolikkaan vaan uuniin. Josko sitten seuraavasta saisi keiton aikaiseksi.
Eli edelleen jos joku löytää itseltään tuon alkuperäisen postaamani reseptin niin se minua vielä kiinnostaisi.