Kasvatus ja yleinen chilitieto => Tori => Aiheen aloitti: Fatalii - elokuu 12, 2009, 10:50:04 AP

Otsikko: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Fatalii - elokuu 12, 2009, 10:50:04 AP
Noniin... nyt se on viimein sitten tapahtunut, kaupoista saapi tätä ihmettä, tulisuuden puutetta ei ole kukaan vielä valittanut, aika harva maistaja on uskaltautunut kovin reilua haukkua ottamaan, aiempien vuosien nagat ovat olleet vitsi näihin verrattuna tulisuudeltaan ja maultaan.

Nagan aiheuttamia fiery naamoja ei tähän edes uskalla laittaa....

Takaan ja alleviivaan laadun.

Logostahan laadun tunnistaa.
(http://fatalii.net/etiketti.jpg)
(http://fatalii.net/nagaforest.jpg)

Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: axo - elokuu 12, 2009, 11:31:06 AP
No mites ne rocotot, tuleeko kauppoihin?
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Rigsu - elokuu 12, 2009, 11:53:20 AP
Eikun ostoksille :) Cristalit on ainakin olleet hyviä...

Onneksi omaa satoa odotellessa saa hyviä SUOMALAISIA, TUOREITA chilejä ihan lähikaupasta. Hyvä Fasse :) Thumbs up ja hatunnosto.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: MikaK - elokuu 12, 2009, 12:38:23 IP
Onko samoissa kaupoissa kuin cristallit? Voisin kuvitella tuon kohderyhmän olevan aika pieni. Itse täytyy yksi paketti varmaan ostaa kannatusmielellä. Luulen paketin kestävän pitkään.

Rocotot kiinnostavat nagoja enemmän.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kersu - elokuu 12, 2009, 12:38:38 IP
Ajattelin tässä vaan kysästä, että onko nuo tulossa samoihin kauppoihin, ku mihin niitä aji cristaleita tuli? Olisin erittäin kiinnostunu ostamaan näitä nimittäin ;)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kimppu - elokuu 12, 2009, 12:50:51 IP
Loistava juttu muuten tuo että mukana tulee kasvatusohje!  :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Fatalii - elokuu 12, 2009, 13:25:48 IP
Ikävä kyllä rocotojen kohdalla kohderyhmä on vielä huomattavasti pienempi, ei kovin järkevä yleiseen levitykseen verrattaen järkyttävän pitkään kasvukauteen... jos muita tuoreita menee hyvin niin on paljon todennäköisempää saada myös rocotoa tarjolle....
Kuuma kesä ei ole rocotoille kovin hyvä juttu.

Nagoista kiinnostuneiden kannattaa näitä nyt kysellä, suurimmat tukut tuntevat Fatalii-tuotteet ennestään.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: e-Boy - elokuu 12, 2009, 14:53:20 IP
Lainaus käyttäjältä: Fatalii - elokuu 12, 2009, 13:25:48 IP
Nagoista kiinnostuneiden kannattaa näitä nyt kysellä, suurimmat tukut tuntevat Fatalii-tuotteet ennestään.
Jos siis marketin hyllystä on tähän asti löytynyt Aji Cristallia, tuleeko tätä automaattisesti? Vai pitääkö ehdottaa erikseen kauppiaalle?
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: papereeka88 - elokuu 12, 2009, 15:23:19 IP
tuleeko tästä samanlainen lista kun aji crystaleista että mistä kaupungista saa ja mikä kauppa jne.?
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: snu - elokuu 12, 2009, 18:29:49 IP

LainaaTuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!

Onkohan tämä nyt ihan järkevää?

Tai toisaalta, onko sillä niin väliä ;)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: jeQQ - elokuu 12, 2009, 21:38:05 IP
Hela päivä etitty, ei löytynyt. Kampista pääasiassa katteltiin..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Fatalii - elokuu 12, 2009, 22:03:20 IP
Sen verran erikoinen tuote kyseessä että kannattaa varmaan erikseen pyytää....
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: juustohöylä - elokuu 12, 2009, 22:07:09 IP
kotimaista nagaa kaupasta, kuka olisi uskonut jokin vuosi sitten.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: jasuiitta - elokuu 12, 2009, 22:08:59 IP
on tainnu chilin suosio aikas paljon lisääntyä.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - elokuu 12, 2009, 22:16:40 IP
Hmph. Yritin ostaa fataliin aji cristaleja K-mustasta pekasta. Niitä on aikaisemmin siellä ollut. Olen jopa ostanut.

Tänään ei ollut, (eikä nagojakaan, joita en metsästänyt), jopa hintalappu puuttui. Sen sijaan oli FinGro "chililajitelmaa" tyrkyllä, eli erisorttisia chilejä pakkauksissa.

En viitsinyt investoida  "tuntemattomaan".
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: jeQQ - elokuu 12, 2009, 22:22:57 IP
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - elokuu 12, 2009, 22:16:40 IP
Hmph. Yritin ostaa fataliin aji cristaleja K-mustasta pekasta. Niitä on aikaisemmin siellä ollut. Olen jopa ostanut.

Tänään ei ollut, (eikä nagojakaan, joita en metsästänyt), jopa hintalappu puuttui. Sen sijaan oli FinGro "chililajitelmaa" tyrkyllä, eli erisorttisia chilejä pakkauksissa.

En viitsinyt investoida  "tuntemattomaan".

Nuo FinGron on aika kuraa. Ostin tollaisen FinGron puskan, keltaisia chilejä, suht mauttomia ja mietoja..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: jeQQ - elokuu 13, 2009, 16:58:38 IP
Naganeitsyys lähti ja vihelsi mennessään. Vähän vajaa puolet söin. Maku oli itseasiassa loistava ennen poltetta. Polte aivan järkyttävä mulle(jota cristalkin polttaa). Vettä tuli silmistä ihan tolkuttomasti, räkä valu sinne ja tänne. Litra jugurttia upposi kolmessa minuutissa ja suomiviinalla koitin hieman huuhdella pois.

Toisinsanoen, loistavaa kamaa.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Peisi - elokuu 13, 2009, 18:00:52 IP
Vantaan Tammiston K-Supermarket Jättijaossa oli hyllyssä ~10 pakettia, joista yhden nappasin mukaani. Pitää varmaan huomenna maistella kun tulee vieraita kyläilemään.  ;D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Fatalii - elokuu 14, 2009, 09:39:19 AP
Noniin, täytyy toivoa että muutkin hullut uskaltavat niitä ostaa, varmasti kiinnostaa monia, mutta pelottaakohan liikaa... :)

Oppiihan ainakin mitä on oikeasti tulinen.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Minbaari - elokuu 14, 2009, 10:06:16 AP
Oikein! Oppivat olemaan prkl! Kouvolan rismast ei ainakaan Keskiviikkona löytynyt tuota herkkua. Pitänee mennä sanomaan että tilaavat sitä. Ellei joku Kouvostoliittolaisista ole sitä ehtinyt mennä sanomaan..  ;)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: wille - elokuu 14, 2009, 14:25:04 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - elokuu 14, 2009, 10:06:16 AP
Oikein! Oppivat olemaan prkl! Kouvolan rismast ei ainakaan Keskiviikkona löytynyt tuota herkkua. Pitänee mennä sanomaan että tilaavat sitä. Ellei joku Kouvostoliittolaisista ole sitä ehtinyt mennä sanomaan..  ;)

Paiskaappas sinä vuorostas mailia rismaan.. Kiltisti ainakin Aji Cristalit ottivat hyllyyn, kun viestiä laitoin.  ;)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Jiri - elokuu 14, 2009, 21:13:06 IP
Jättijaosta otin paketin mukaan. Ajattelin illalla kokeilla... *grrrr*
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - elokuu 14, 2009, 22:27:26 IP
Olisiko nagaa mahdollista bongata vaikka heinon pikatukusta sörkasta? Kun näköjään K-mustaanpekkaan ja Viikin Prismaan ei pysty luottamaan?
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: jeQQ - elokuu 14, 2009, 23:35:24 IP
Tukuissa pitäisi Fatalii ilmeisesti olla aika tunnettu? En sitten pikatukusta tiedä, olisiko..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: tgr - elokuu 15, 2009, 14:21:29 IP
Vantaan Jättijaosta tarttui juuri rasia mukaan, yksi jäi vielä hyllyyn. K-kaupan Väiski oli laittanut ison varoituskyltin tuotteen kohdalle  ;D
Pienen palan maistelin tuoreeltaan, erinomaisen makuista tavaraa. Hintaa taisi 50g boxilla olla 6,95.

Mitenkäs nuo itää/ kasvaa jos ottaa siemenet talteen?
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: jeQQ - elokuu 15, 2009, 14:36:30 IP
Hyvin pitäisi itää, niinhän siinä boxissakin sanotaan, että kasvata omasi. :) Itse laitoin juuri kokeiluksi itämään!
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: biblo - elokuu 15, 2009, 16:58:47 IP
Eikö ne siemenet kuulu kuivattaa ennen idätystä?
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: TurboPuberteth - elokuu 15, 2009, 17:01:10 IP
Ei tarvitse.. Oli muuten Kuopion kolmisopen sittarista hävinny kaikki fataliin chilit :(
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: zinko - elokuu 17, 2009, 12:56:31 IP
Huomenna ois kuulemma tulossa Nagaa Kuopion Anttilan K-marketin hevi puolelle. Täytyy heti aamulla mennä hakemaan paketilinen.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: biblo - elokuu 17, 2009, 13:46:03 IP
Eilen tuli maistettua tätä laatua.

Aji Cristal oli tuota ennen "voimakkain" syömäni.Tämä olikin tattis moro-meininkiä.1,5l maitoa perään ja silti järkyttävä polte.

Ei turhaan kehuttu vahvaksi.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: CyberDog - elokuu 17, 2009, 14:24:56 IP
Kuopiossa ei tunnu menevän kauheen hyvin noi kaupaksi. Itellä on sen verran heikko rahatilanne että ei voi pitää yksinään kauppaa käynnissä :D Prismassa on ainakin lojunut samat Cristal laatikot jo jonkun aikaa...eivätkä näytä enää kauheen herkullisilta :( Mutta pitänee käydä anttilan kaupasta hakemassa Nagaa vaikka en supertulisesta niin välitäkään :D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Xbow - elokuu 17, 2009, 14:43:49 IP
Maukkaan oloisia Nagoja juu. Yksi kaverini käyttää näitä siten, että sivelee yhden chilin sisäpinnalla sopivasti ruokaa, esimerkiksi raakaa / kypsää pihviä, eikä laita sinne itse chiliä. Jossain olin lukevinani, että näin toimittaisiin ainakin toisinaan jossain päin siellä Nagalandin (http://en.wikipedia.org/wiki/File:India_Nagaland_locator_map.svg) / Assamin / Bangladeshin liepeillä. Eli pakko ei ole räimiä näitä esimerkiksi kahdeksaa ääntä kohti.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - elokuu 17, 2009, 18:25:13 IP
Ei ollut fataliilta mitään heinon pikatukussa.

Mukaan tarttu Amazon extra-hot ja chipotle kastikepullot.

Myös muita amazoneja ja tabasco chipotlea löytyi.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: revil - elokuu 17, 2009, 19:04:45 IP
Lahdesta launeen citymarketista löytyy,
oikein mehukkaan makuinen alkuun, ja kiva polte siitä eteenpäin.
Nam  :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Fatalii - elokuu 18, 2009, 00:50:02 AP
Kyllähän noissa potkua piisaa, ja onneksi makua myös niin että niitä voi käyttää ihan kohtuudella tekemättä ruuasta järkkytulista. :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Venkula - elokuu 18, 2009, 19:23:42 IP
Naga Morichia on nyt myös CM Kivihaassa Vaasassa.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: zinko - elokuu 18, 2009, 20:21:24 IP
No nyt on testattu. Ohan noissa kiitettävästi ytyä mutta hengissä selvisin.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: e-Boy - elokuu 18, 2009, 22:42:17 IP
Lainaus käyttäjältä: Venkula - elokuu 18, 2009, 19:23:42 IP
Naga Morichia on nyt myös CM Kivihaassa Vaasassa.
Hainkin jo sieltä yhden.  8) Siivun maistoin ja toista en aio raakana maistaa.  ;D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: MrFrost - elokuu 19, 2009, 13:38:22 IP
Pyysin viimeviikolls Espoonlahden KKK-Supermarket Lippulaivaa noita tilaamaan :)
ja aion useamman laatikon ostaa, sekä naga vodkaa varten, että kuivatukseen ja todellakin
jo pelkästään support mielessä, kun tällainen chilikulttuuriteko on fataliin toimesta tehty :)

celt muutaman podin viime viikolla lahjoitti, joten on jo päästy testaamaan.
Polte oli sanoisinko... erittäin mieto, piti laittaa tabascoa ja jersey deathia päälle :D

EI todellakaan mieto, jugurttia tarvitsi, aika reippaasti :) vähän vajaan puolikkaan isosta podista söin itse kahdessa erässä, sitten puolet toisesta puolikkaasta meni kolmen ensimmäistä kertaa übertulisia maistaneiden kesken ja se loppu sitten jäi kuivatukseen ja siementen talteen ottoon tuttavapariskunnalle.

Tuosta helvetillisestä poltteesta huolimatta, aivan loistavan makuinen paprika ennenkuin se iskee kuin miljoona volttia.

-T

Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: jeQQ - elokuu 19, 2009, 13:52:54 IP
Itellä meni litra parissa minuutissa, tuli aika öklö olo sen jälkeen. :D

Noista Nagan siemenistä, itse olen niitä ottanut talteen ja kuivatellut. Pitäiskö noiden olla tuollaisia vähä epämuodostuneen oloisa, pikku pringlesit tulevat lähinnä mieleen? Myös iso osa siemenistä on ollut podin sisällä jo tummia, ne nakkasin menemään..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: tgr - elokuu 19, 2009, 17:13:06 IP
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - elokuu 19, 2009, 13:52:54 IP
Noista Nagan siemenistä, itse olen niitä ottanut talteen ja kuivatellut. Pitäiskö noiden olla tuollaisia vähä epämuodostuneen oloisa, pikku pringlesit tulevat lähinnä mieleen? Myös iso osa siemenistä on ollut podin sisällä jo tummia, ne nakkasin menemään..

Sama juttu itsellä, n. neljännes siemenistä oli tummia ja loput aika epämääräisen muotoisia veijareita. Eipä tuo muoto haitanne jos itää ja kukkuu.
Muutoinkin Nagat meni todella pula-ajan malliin hyötykäyttöön; puolikkaan söin raakana, koska luulin olevani kova jätkä. Loput kuivattelin ja täytin pienen lasisen Peugeotin pippurimyllyn karkealla rouheella - onhan muuten pirullinen pöytämauste, mylly ihan "kireällä" tulee hienon hienoa punaista pölyä lisättäväksi ihan mihin vaan (ja lasinen mylly kirkkaanpunaisella rouheella on yksinkertaisesti kaunis). Kannat ja loput rippeet heitin mausteeksi tequilapulloon.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: manmanman - elokuu 20, 2009, 18:37:58 IP
Vantaan jumbon cittarista löytyi. Vastapäisessä prismasta taas ei..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: tonttu - elokuu 20, 2009, 18:44:44 IP
Lepuskin sellossa oli rasioita pino... 6.50€/paketti. Muutenkin oli aika hieno valikoima siellä. Mites on yleensä noi nagat hinnoiteltu? Eihän toisaalta tuo paljoa ole per scoville.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: jeQQ - elokuu 20, 2009, 19:11:11 IP
6,95e taisi olla jättijaossa.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Xbow - elokuu 21, 2009, 09:59:15 AP
Nagojen levitessä on hauska huomata tiettyjä suomalaisen perusluonteen piirteitä, jotka iskostuvat hyvin uusissa juutuubi videoissa. Kun on varotuksia, niin mitä silloin tehdään... :p Mut näytti siellä aina jollain hemmolla olevan chilitietämystäkin. Polte ja hullutus senkun vaan leviää, hyvä niin :) Btw, suomalaisten osuus noissa chilivideoissa on kohtuu hyvä, ottaen huomioon että meitä hulluja on vaan viitisen miljoonaa. "We have this thing called.... "
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Fatalii - elokuu 22, 2009, 12:16:33 IP
Xbow, bongannut etusivulta kenties jotain? :D

Jokatapauksessa, toivottavasti muilla on aikaa enemmän kun itsellä, tässä nimittäin lista kaupoista joista nagaa löytyy, eli muita auttaa suuresti jos tätä joku viitsii päivitellä!

Suurkiitos!

http://fatalii.net/naga
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: MrFrost - elokuu 22, 2009, 21:48:39 IP
Tuli tehtyä eilen appiukkoon lähtemätön vaikutus :D

Ensin heitin tapaksiksi vahvalla lastenkoskijalla täytettyjä pekoniin käärittyjä aji cristaleita
ja ennen saunaa appiukko väkisin itse halusi maistaa nagaa... No, raavas mieskin siinä kyynelehti,
parempi puolisko myös haukkasi pienen slicen, itse vetäsin vajaan sentin ja emännän pikkuveli
ei sitten uskaltanut edes maistaa, vaikka isosisko näytti mallia. :)

Laatutavaraa.

-Timo
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Fatalii - elokuu 23, 2009, 00:50:31 AP
Kai on tullut käyttöohjeet luettua? ;)
"Ei käytettäväksi sellaisenaan."

Muussa tapauksessa:

MÄHÄN VAROTIN!!  ;D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kersu - elokuu 23, 2009, 12:09:31 IP
Eilen tuli tätä tavaraa hankittua Oulusta asti ku ei Raahesta löytyny. Pitihän se heti paljaaltaan maistaa, että miltä se naga maistuu ja kyllähän se poltteli :D tuota vois kyllä ihan hyvin laittaa kaikkeen ruokaan, puuroihin en kylläkään lisäisi.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Mikho - elokuu 23, 2009, 12:49:57 IP
Tänään suun poltto edessä, eli nagaa maistamaan. Ne aji cristalit on kyllä pirun hyviä. ;D :o
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: TurboPuberteth - elokuu 23, 2009, 16:17:47 IP
Jess.. Kuopista tätä tavaraa löytyy.. Tuli jo velipojan lärvi poltettua grillatessa.. Loistavaa kamaa!
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - elokuu 24, 2009, 20:38:36 IP
Niittarin K-puljusta tarttui paketti matkaan. Työmaalounaalla havaitsin nagan maistuvan ciabattan ja tsatsikin kanssa ihan hyvin. Eli siis purkkitsatsikia leivän päälle ja sen päälle naganhippuja.

Erittäin miellyttävä polte, ei liian tulinen. Nyt laitoin puoli nagaa tikkamasala kanaan. Kohta syödään.

Mutta mitään kasvatusohjetta en rasian ohessa havainnut (edit nyt se löyty fatalii.netistä)

Sen sijaan hyllyn vieressä roikkui isot Fataliin "varoitukset"

(http://fatalii.net/naga_eti_etu.jpg)

nappasin brosyyrin mukaani ja kuva oli mielestäni niin mainio, että löin paperin firman pakun takalasiin.

Fatalii voi ottaa yhteyttä jos ei pidä tämänsorttisesta mainonnasta.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Fatalii - elokuu 24, 2009, 23:11:46 IP
Räyhäkäs, oivaa mainontaa, hienoa että jaloa asiaa edistetään! :)

Tämän vuoden tavoite saavutettu, ensi vuodelle rima vielä korkeammalle.... :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kiksi - elokuu 25, 2009, 20:58:58 IP
Noniin tulihan sitä yksi loota ostettua. Tein ison padan ruokaa ja laitoin yhden veijarin mukaan. Jotenkin yllätyin kun polte ei ollut ihan älytön, no sitten sitä piti mennä maistamaan paljaaltaan. Ei perk! miten joku voi syödä näitä melkein kahdeksan!  ???

Tuleeko ensi satokaudeksi jotain uutta fatalilta?
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - elokuu 25, 2009, 22:33:25 IP
K-market herkkupähkinässä vihdintien varressa oli tänään nagaa myynnissä. 8-12 rasiaa.

edit: Lisäsin niittarin K-puljun ja myrkkypähkinän fataliin listalle http://fatalii.net/naga (http://fatalii.net/naga)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Flame - elokuu 26, 2009, 21:51:56 IP
Oulussa Raksilan Citymarketissa näytti olevan monta rasiaa noita nagoja tyrkyllä. Itsekin hypistelin, mutta jätin seuraavaan visiittiin. Sen sijaan mukaan lähti Fataliin tuoretta Aji Cristalia testaukseen, kun itselläkin tota lajiketta tulossa. Olivat oikein maukkaita ja kivasti tulisia. Taisi tehdä positiivisen vaikutelman myös avovaimoon. :D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Hakkis - elokuu 27, 2009, 10:49:30 AP
Nummelan C-ittarista lähti mukaan paketti Nagaa. Saapi nähdä miten toimii, kun illalla pitäisi maistaa. ;D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: EDi - elokuu 27, 2009, 19:10:44 IP
Jaa Nummelasta löytyy, täytyy siis cm:ssa käydä ostoksilla. Prismassa en ole havainnut.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: MikaK - elokuu 27, 2009, 19:58:05 IP
Tuli poimittua paketti jo listassa olevasta K-Seilorista. Samalla tyhjensin kaupan valikoiman irtohaboista. Mitäköhän myyjä ajatteli, kun ostin paketin nagaa, 400 gr habaa ja kolme pakettia jalluja :) Viikonloppuna tarkoitus savustaa puolet nagoista ja haboista, sitten kuivata koko satsi sekä jauhaa rouheeksi. Onpahan talveksi ruokiin lisättävää. Täytynee jossain välissä maistaa Fatalin nagaa sellaisenaan. Viime viikolla maistoin tutun bhut jolokiaa ja kiva verrata kovasti kehuttuja Fassen nagoja.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Jarkko T - elokuu 28, 2009, 16:52:35 IP
Joensuun chilihörhöt, nyt löytyy pahamaineista nagaa karsikon k-kaupasta, pohjanneidosta.. Käykäähän kiinnostuneet hakemassa omanne pois, jotta niitä uskaltaa pyytää toisenkin kerran tilaukseen. Hyllystä löytyy myös aji cristallia.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Fatalii - elokuu 30, 2009, 13:36:28 IP
Stokkalta löytyy nykyään myös...
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kiksi - syyskuu 01, 2009, 10:12:36 AP
Tämmöinen video osui silmään =D Heh!

http://www.youtube.com/watch?v=RKwWJek-WrE - "Aki vs a fresh naga morich from fatalii"

Tässä kyllä kiteytyy Xbow:n tuo suomalainen menttaliteetti..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Masasaurus - syyskuu 01, 2009, 11:03:42 AP
Oli tullut nagaa myös jämsän citymarkettiin. Hyvä hyvä.

Ja varoitus: naga menee läpi sellaisista ensiapulaukku / ambulanssi ym. kumihanskoista! Ja testasin että vesi ei mennyt läpi. Polttaa kivasti. Nyt jostakin paksummat venyvät ihonmyötäiset nagankestävät hanskat ruoanlaittoon. Vinkkejä otetaan vastaan...
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Rankkapanda - syyskuu 01, 2009, 13:30:38 IP
En nyt ole varma, mistä noita saisi (ainakin tukuista), niin sellaiset sinisen väriset jauhottomat lateksihanskat. Itse pilkoin koko paketillisen nagaa ja ei mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Starwhite - syyskuu 01, 2009, 13:45:54 IP
Ei ole ollut mitään ongelmia pilkkoa nagoja ilman mitään hanskapelleilyjäkään. Jos vähän polttelee se on vaan osa hauskuutta.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: TepinKapsikuumi - syyskuu 01, 2009, 15:06:07 IP
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 01, 2009, 13:45:54 IP
Ei ole ollut mitään ongelmia pilkkoa nagoja ilman mitään hanskapelleilyjäkään. Jos vähän polttelee se on vaan osa hauskuutta.

Niin ja vielä kun kerrot että ei ole myöskään ollut mitää ongelmia viedä niitä samoja kätösiä limakalvoille (omille tai vieraille) niin kyllä tätä voidaan pitää tunnustuksena masokismiin ;)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Xbow - syyskuu 01, 2009, 15:10:05 IP
Eipä kait siinä silloin niin ongelmia ole, jos pitää kätöset pois Nagan sisuksista / mehusta, kiltisti pitää vaikkapa kannasta / ulkopuolelta kiinni kun pilkkoo. Esimerkiksi veitsellä tai ompelusaksilla sitten pilkkoopi ja siirtää pikotut palaset vaikkapa anopin keittoon tms :p Ja pilkkomisvälineen pesun voi toki 'unohtaa' myös :p
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: jeQQ - syyskuu 01, 2009, 15:11:51 IP
Itte oon sen verran tumppu, että saan aina kapsaisiinia joka paikkaan.. Jos ei muuta, niin kaivan nenää pilkkomisen jälkeen..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Masasaurus - syyskuu 01, 2009, 15:52:35 IP
Pitää etsiä noita sinisiä hanskoja. Pari isompaa nagasatsia on palasteltu kuivumaan ja siemenet tallessa. Ja kun tykkään sormilla noita "perata" & palastella niin kyllä hanskoja tarvitsen. Ekan satsin jälkeen jopa sormenpäitä poltteli. Ilmeisesti harjoituksen puutetta tms. On muuten aika tujua tavaraa kuivattuna ja annostelu on tehtävä hyvin varovasti :-)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Starwhite - syyskuu 01, 2009, 15:56:40 IP
Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - syyskuu 01, 2009, 15:06:07 IP
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 01, 2009, 13:45:54 IP
Ei ole ollut mitään ongelmia pilkkoa nagoja ilman mitään hanskapelleilyjäkään. Jos vähän polttelee se on vaan osa hauskuutta.

Niin ja vielä kun kerrot että ei ole myöskään ollut mitää ongelmia viedä niitä samoja kätösiä limakalvoille (omille tai vieraille) niin kyllä tätä voidaan pitää tunnustuksena masokismiin ;)

Ja sen nagan pilkkomista syötäväksi ei muka voi jo?  :P
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: jussi007 - syyskuu 01, 2009, 17:54:41 IP
Lainaus käyttäjältä: Jarkko T - elokuu 28, 2009, 16:52:35 IP
Joensuun chilihörhöt, nyt löytyy pahamaineista nagaa karsikon k-kaupasta, pohjanneidosta.. Käykäähän kiinnostuneet hakemassa omanne pois, jotta niitä uskaltaa pyytää toisenkin kerran tilaukseen. Hyllystä löytyy myös aji cristallia.


Pitihän se paketti käydä...Ja samalla litran maito ja jugurtti   ;D  jäi vielä kolme pakettia.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: ihis81 - syyskuu 01, 2009, 18:12:37 IP
Lainaus käyttäjältä: Kiksi - syyskuu 01, 2009, 10:12:36 AP
Tämmöinen video osui silmään =D Heh!

http://www.youtube.com/watch?v=RKwWJek-WrE - "Aki vs a fresh naga morich from fatalii"

Tässä kyllä kiteytyy Xbow:n tuo suomalainen menttaliteetti..

BUAAAHAHHAHHHEHHEHEHEHEHEHHEHEHHE :D Ei saa hyvät ihmiset,
Nää pitäis kieltää tälläset videot, hyvä etten housuun kussut ja pskonut kun repesin tuota videota. Toi käsivatkuli oli ihan paras ;D Huhhuh, eipä olekkaan näin naurattanut aikoihin.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: ana198 - syyskuu 02, 2009, 08:26:17 AP
Tulipa kyseisen boxin sisältä yksi pienempi veijari laitettua viipaloituna munakkaaseen. Ensimmäisillä parilla haarukallisella ei tuntunut kuin pienehkö mutta mukava lämpö suussa mutta jo puolessavälissä alkoi tuntua kunnolla. Viimeisen haarukallisen perään piti kyllä jo maitopurkkia kaapista hakea:)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: HanippA - joulukuu 28, 2009, 19:03:22 IP
Mistä päin kauppaa näitä fataliin tuotteita pitäisi löytyä. Nummelan sittarissa kävin ohi ajaessa ja ei näkynyt vilaustakaan missään. :(
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Starwhite - joulukuu 28, 2009, 19:26:21 IP
Taitaa olla talvi vähäsen huonoa aikaa tuoreille suomalaisille marjoille. Noita voi paremmalla tuurilla löytää tai jopa tilata.
http://fatalii.net/chile/?u=g&c=search&word=gourmet&id=6822
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Lastunen - tammikuu 12, 2010, 13:06:55 IP
Löytyy myös Jyväskylästä seppälän Prismasta. Itseasiassa löytynyt jo useamman kuukauden. On se vaan hienoo kamaa. Laitoin maitopurkkeihin itämään muutaman taimen. Hitaasti ovat  loisteputken alla kasvaneet. Kevät aurinkoa odotellessa..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: yake - tammikuu 12, 2010, 23:50:29 IP
ei o täällä "maalla" vielä näkynyt. pitää antaa palautetta. pyydänkö kauppiasta kysymään siis omasta tukustaan fataliin tuotteita..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: zake - tammikuu 13, 2010, 18:21:45 IP
Onko tuoretta nagaa tarjolla myös näin talvisin? Entä tieteekö onko jossain päin Turkua niitä? (Olen malttamaton odottelemaan oman sadon valmistumista :P)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: ottulo - tammikuu 13, 2010, 22:53:50 IP
Lainaus käyttäjältä: zake - tammikuu 13, 2010, 18:21:45 IP
Onko tuoretta nagaa tarjolla myös näin talvisin? Entä tieteekö onko jossain päin Turkua niitä? (Olen malttamaton odottelemaan oman sadon valmistumista :P)

Länsikeskuksen Citymarketissa on ollut, mutta en tiedä onko näin talvella. Kannattaa käydä katsomassa, saa sieltä ainakin chilikastikkeita, jos ei muuta satu löytymään.  :D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Bulla - toukokuu 28, 2010, 22:36:53 IP
Millonha tulis tänne kokkolaan päin...
Tekis mieli maistaa ;)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: tuorfalas - toukokuu 29, 2010, 13:16:49 IP
Lainaus käyttäjältä: jeQQ - syyskuu 01, 2009, 15:11:51 IP
Itte oon sen verran tumppu, että saan aina kapsaisiinia joka paikkaan.. Jos ei muuta, niin kaivan nenää pilkkomisen jälkeen..

Itsehän kävin kusella habaneron pilkkomisen jälkeen =D Oppi kerrasta käsien pesun tärkeyden kun jääpussia piteli munien päällä.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: tonttu - toukokuu 29, 2010, 17:26:31 IP
Ilmeisesti asianomistajalla on hieman kiireitä, niin pistän tähän vähän mutua. Osoitteessa fatalii.net pystyy seuraamaan kasvutilannetta. Sinne tuli vastikään uudet kuvat kasvihuoneilta.

http://fatalii.net/chile/?u=g&c=new

Tossa suora linkki viimeisimpiin. Kuvista päätellen Aji cristalleja pistetään jo pakettiin/ kauppaan ja nagat on vasta kypsymässä.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Starwhite - toukokuu 29, 2010, 21:59:58 IP
Niitä tulee sinne lähikauppaan heti kun käytte kertomassa kauppiaalle että kysyntää olisi kovasti. Ei Fatalii niitä yksitellen lähettele joka kauppaan vaan ison satsin tukkuun mistä sitten kaupat tilaavat.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Chili-Hixu - toukokuu 29, 2010, 23:08:26 IP
Lainaus käyttäjältä: Xbow - syyskuu 01, 2009, 15:10:05 IPJa pilkkomisvälineen pesun voi toki 'unohtaa' myös :p
Minä pilkoin kuivattua habaa aamulla puukolla, ja unohdin vahingossa pestä sen, sitten äiti tuli sanomaan että isä oli leikannut kurkkua sillä samalla aivan haba pölyssä olevalla puukolla, ja oli ihmetelly että mikäs siinä nyt polttelee. xD
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - toukokuu 29, 2010, 23:23:35 IP
Lainaus käyttäjältä: Chili-Hixu - toukokuu 29, 2010, 23:08:26 IP
Lainaus käyttäjältä: Xbow - syyskuu 01, 2009, 15:10:05 IPJa pilkkomisvälineen pesun voi toki 'unohtaa' myös :p
Minä pilkoin kuivattua habaa aamulla puukolla, ja unohdin vahingossa pestä sen, sitten äiti tuli sanomaan että isä oli leikannut kurkkua sillä samalla aivan haba pölyssä olevalla puukolla, ja oli ihmetelly että mikäs siinä nyt polttelee. xD

Yhtiömme suosittelee myös habanerojen ja nagan pilkkomista ruokaan ja sitten samalla veitsellä limetistä siivuttamalla lohkoja gintonicciin!
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Hegu - kesäkuu 01, 2010, 16:22:14 IP
Lainaus käyttäjältä: Jarkko T - elokuu 28, 2009, 16:52:35 IP
Joensuun chilihörhöt, nyt löytyy pahamaineista nagaa karsikon k-kaupasta, pohjanneidosta.. Käykäähän kiinnostuneet hakemassa omanne pois, jotta niitä uskaltaa pyytää toisenkin kerran tilaukseen. Hyllystä löytyy myös aji cristallia.

joo kyllä tonne pitää rueta suunnistaa jos on viellä jaljellä :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Hegu - kesäkuu 01, 2010, 19:23:53 IP
ja kaikki viety joi juman p*****e noh liian hidas olin  :'(
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: tonttu - kesäkuu 01, 2010, 21:09:35 IP
Niin siis kaippa huomasit, että tuo viesti minkä perässä juoksit on viime vuodelta?
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - kesäkuu 02, 2010, 09:09:05 AP
OWNED.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Herpiili - kesäkuu 06, 2010, 16:04:54 IP
Aji Cristalia bongattu - Citymarket Mikkola, Pori. Hintaa 4,55e/60g rasia. Naga Morichia ei toistaiseksi näkynyt hyllyssä.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Marcelo - kesäkuu 06, 2010, 21:02:40 IP
Aji Cristal pongattu myös Citymarket Kuusamossa, perjantaina. Pari rasiaa tarttu mukaan, hintaan 4,70 rasia.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - kesäkuu 06, 2010, 21:37:43 IP
Täytynee katsastaa prisma lähiaikoina. Vaikuttaa siltä, että Fasse on nostanut hintoja, vaikka safkan alvit tippuivatkin vuodenvaihteessa  ;)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Larski - kesäkuu 06, 2010, 21:43:00 IP
Helsingissä Malmin citymarkettiin oli kans aji cristalia ilmaantunu. Hinta oli 4,75€/n. 4 kpl rasia. Suolanen kappalehinta mutta pakkohan sitä oli pitkästä aikaa päästä maistelemaan kunnon tavaraa.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: MikaK - kesäkuu 06, 2010, 22:15:24 IP
Espoossa Ison Omenan CM vienee hintakisan. 4,99€/60 grammaa. Ensi viikolla pitäisi löytyä myös Olarin Prismasta, mihin laitoin palautetta ja toivoin cristalleja valikoimaan. Kilohinta noussut aikalailla viime vuotisesta.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Jiri - kesäkuu 07, 2010, 10:21:39 AP
Aika arvokkaiksi ovat menneet, harmi sikäli että monelle tuntui olevan kynnyskysymys jo edellinenkin 3e hujakoilla pyörinyt rasiahinta. Chilejä koko kansalle oli varmaan alkuperäinen idea, mutta sitten siitä tulikin gourmet, ja gourmet on kallista ja vain eliitille, eikö niin(?) :-/
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kilp - kesäkuu 07, 2010, 11:09:46 AP
Aji Cristallit bongattu myös Leppävaaran Sellon sittarissa, Nagaa ei harmiksi ollut ainakaan vielä tarjolla.

Hintaa Cristallipaketille oli lätkäisty vajaat 5€ ja jumaleissön minkä kokoisia vötköjä oli parissa paketissa.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: -mtk- - kesäkuu 07, 2010, 11:38:45 AP
Rupeaahan tuo melko hinnakasta tosiaan olemaan, kohtahan ne maksaa jo melkein saman kuin itse kasvatettu :)

Kyllä noista Cristalleista joku kauppa jo viime vuonnakin viittä euroa pyyteli, jäivät tosin sillä hinnalla hyllyyn kun Penalta sai aika reilusti halvemmalla. Tosin, onpa nuo Penankin hinnat aika lailla nousseet. Katselin 2008 kesällä tehdyn tilauksen kuittia, jossa oli Cherqui 7€/kg, Jallut 12€/kg ja Baccat 15€/kg. Siinäkin jo melkoinen ero tämän vuotiseen 20€/kg kaikki laadut.

Toki kun ne muuttuu kasvattajan sivutuotteesta suurempaan rooliin, on ymmärrettävää että hinnatkin hieman nousevat. Kyllä tuo 20€/kg rupeaa sekin olemaan jo hieman siinä rajoilla. Himoonsa kyllä tilaa, mutta tuskin tänä kesänä kahtatoista kiloa tulee tilattua niin kuin viime vuonna...

Pahoittelut lievästä offtopicista.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kaltsu - kesäkuu 07, 2010, 15:49:02 IP
Mielestäni vitonen on aivan liikaa cristalli paketista. Ja tosiaan jäi penan jallut tilaamatta kovan hinnan takia. Juu on laadukasta ja namia ja jne. mutta jossain vaiheessa ainakin minä olen valmis luopumaan hyvästä liian korkean hinnan takia.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: koshui - kesäkuu 07, 2010, 21:46:53 IP
Eihän Penan Jalapenot nyt ole edes samalla sivulla hinnoissa Cristaliin nähden.
Kallein listattu Iso Omenan 4,99€/60g tekeepi 83,17€/kg ja halvin Porin Mikkola 4,55e/60g =  75,83€/kg. Siinä on pitäjällä katetta taikka hulppeasti suurempi vuokra.

20€/kilo on mielestani hyvin järkevä hintapolitiikka.
Tuossa Oulun stokkalla käydessä on Hollantilaiset habat ollee 19.90€/kg ja annuumit tais olla 18.90€/kg.
Fingron chili lajitelmat oli muistaakseni paketeissa 45€/kg hinnassa vajaa 50 ainakin jonka kanssa Fatalii siis kilpailee paketoinnissa.
Onko 1.5 - 2 kertainen hinta oikeutettua gourmee sanalla voi sitten olla montaa mieltä, monessa tuotteessa 2 kertaisella hinnalla ei vielä pirkasta pitkälle pötkitä.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Lastunen - kesäkuu 07, 2010, 22:15:35 IP
Eihän 5€ ole hinta eikä mikään pikku satsista chilejä. 5€ nyt ei ole muutenkaan yhtään mitään jos sitä vertaa ihan mihin tahansa! Femmalla voi vaikka pyyhkästä hanuriaan jos ei muuta paperia ole. En sillä, että mulla rahaa ois ( ja sitä muuten ei todellakaan ole ) vaan sillä, että tuote on kasvatettu, pakattu, kuljetuttu tukkuun, kuljetettu kauppaan ja kauppiaskin varmaan haluu vielä vetää vähän välistä. Itse ainakin voin maksaa 5€ pienestä rasiasta chilejä, ennekö omat puskat alkavat tuottaa kunnolla (toivottavasti) satoa.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - kesäkuu 07, 2010, 22:18:24 IP
Viime kaudella noita cristaleja sai Prismasta 3,49€ paketti. Paketissa oli joko 4 isoa tai kuusi pienempää. Mikäköhän lienee syynä hinnannousuun? Tuskin Fatalii v-mäisyyttään on kovan hinnan rätkäissyt. Olisiko mahdollista, että kauppa ei ole käynyt viime vuonna ja nyt pelataan pienemmällä riskillä, eli kovemmalla hinnalla? Saataisikohan itse chiliguru Fatalii jyrähtämään tähän ketjuun mielipiteensä? Itse aion kyllä noita "kalliimpia" Ajeja ostaa, enkä ota Naga Morich-"mainosta" pois hiacen perästä.

edit. Kurkkasin Fassen sivuja ja heti etusivulla vastaan pomppaa "Fatalii Gourmet Aji Cristal"-mainos. Pakkaus on tosiaankin muuttunut, viime sesonkinahan se oli styroxi"lautanen" jonka päällä chilit ja elmukelmu ympärillä. Nyt on tuollainen rasia jossa mm. Nagaa myytiin.

Ja oikein "gourmet" lukee kannessa  ;) Huomenna prismaan!!111

edit2. Femma on iso raha  :P
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kilp - kesäkuu 08, 2010, 01:30:47 AP
Ainakin arvostus omia Aji Cristal taimia kohtaan nousee, kun laskeskelee tällä kaudella jo syödyn sadon arvoa: 5, 10, 15, 20€  ;D

Eipä sinänsä. Ei käy arvosteleminen Fataliin hintoja, kun viereisessä kaupassa vastaava hollantilainen paketti randomchilejä oli siunattu kutakuinkin samalla hinnalla ja laatuerosta tuskin tarvitsee vääntää kättä.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Azukki - kesäkuu 08, 2010, 07:33:45 AP
Noita Aji Cristalleja löytyy myös turun länsikeskuksen citymarketista myös, 4,50€ paketti. Oli pakko ostaa vaikka oli suht tyyris :p
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Harri1980 - kesäkuu 08, 2010, 08:30:53 AP
Onkos joku laskenut hintaa itse kasvetetuille chileille?

Jos työlle ei laskisi hintaa, vaan pelkästään tarvikkeet, sähköt lannoitteet, mullat/sorat, jne.. sitten jos sato vielä jää pieneksi sattumalta.

Sinänsä chilien kalliit hinnat paprikoihin verrattuna kummastuttavat yleisesti. Paprikaa saa halvimmillaan alle 2€/kilo ja chilit ovat vähintään kymmenkertaisen hintaisia. Ainakin parvekkeelle viime kesänä chilit ja paprikat olivat suunnilleen yhtä satoisia. Chili teki enemmän hetelmää, mutta paprikat olivat suurempia kooltaan, joten painon kanssa suunnilleen samassa mentiin.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: MikaK - kesäkuu 08, 2010, 09:12:58 AP
Voisin kuvitella paprikoiden tuotantomäärien ja menekin olevan aikalailla eri luokassa chilien kanssa.

Itsekasvatetuissa taas hinta karkaa helposti käsistä, mutta kyseessä onkin harrastus eli se puuhailukin on osa sitä juttua, ei pelkkä sato. Olisko n. 150 euroa mennyt tänä vuonna valoihin, siemeniin, ruukkuihin, multaan ja oheistarvikkeisiin eli pari kiloa pitäisi saada satoa, että oltaisiin kaupan hinnoissa. Tämä edellyttäen ettei laske omalle työlle hintaa, eikä huomioi sitä hupia mitä kasvit on muuten tarjonnut.

Sitä ei kukaan kiellä etteikö Fatalin chilit ole laadullisesti ihan eri tasolla kuin mauttomat annuumit tai habat mitä lähinnä kaupoista löytyy. Viime vuonna Prismassa pakatut chilit olivat kaikki n. 45 euroa kiloa. Cristallit olivat kilohinnassa samalla viivalla annuumien kanssa. Tavallisen ostajan silmissä ongelma oli, että pakettihinta oli annuumeissa paljon halvempi. Asiaa tuntematon ottaa todennäköisemmin sen pienemmän paketin, koska eihän kukaan chiliä nyt niin paljoa käytä, kun se on niin tulistakin. Nyt kilohinnassa Cristallit on n. tuplat perusroskaan verrattuna.

Lähi K-kauppa myy irtotavarana habaneroja ja olisikin mielenkiintoista tietää mikä olisi Cristallien hinta, jos niitä olisi irtotavarana kaupan. Prismoissa ei kauheasti suosita irtotavaraa, mutta K-kaupat mieluusti myyvät tuotteita myös irtotavarana.

Hinnan nousuja en sikäli ihmettele. Kun lanseerataan uutta tuotetta, niin katteissa tingitään pakostakin, että madalletaan ostokynnystä ja luodaan asiakaspohjaa. Tämä olettaen ettei uusi tuote ole niin odotettu tai mullistava, että se myy paremmallakin hinnalla. Kun saadaan kauppaa aikaiseksi voidaan ryhtyä tervehdyttämään liiketoimintaa nostamalla hintoja. Hintojennostolla on yleensä vastareaktio eli voluumi tippuu, mutta tarkoitushan on tehdä kokonaisuutena parempaa tulosta ja päästä/pysyä kannattavana yrityksenä.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: -mtk- - kesäkuu 08, 2010, 09:25:45 AP
Lainaus käyttäjältä: koshui - kesäkuu 07, 2010, 21:46:53 IP
Eihän Penan Jalapenot nyt ole edes samalla sivulla hinnoissa Cristaliin nähden.
Niinpä, toisaalta niiden ei missään nimessä pidäkkään olla samalla sivulla. Toinen on kaupan tuote välikäsineen ja kyseessä on pienpakkaus. Toisaalta Penalta ostettuna ostaa suoraan tuottajalta ilman välikäsiä ja mielestäni luokkaa 3kg/tilaus voidaan määritellä jo tukkumääräksi.
Ei tuo kilohinta kohtaa jos vaikka vertaat 200g mansikkarasiaa 5kg:n laatikkoon. Lähinnä vain huomautin että ovat ne hinnat Penallakin aika reilusti nousseet ja tuskin Pena niistä aikaisemminkaan p-nettoa on ottanut.
Mutta luultavasti Penallakin rupeaa tulemaan leipä pöytään enenevässä määrin chileistä joten toisaalta hinnan nousun jollakin tapaa ymmärtää. Omaa kipurajaa tuo silti kyllä kolkuttelee ja siksi varmaan pienentää omaa tilausmäärääni tänä kesänä.

Mutta epäilen myös että Räyhäkkäällä on aika oikeaan osuva päätelmä, kauppiaat (tai tukkurit) pienentävät omaa riskiään nostamalla hintoja. Harmittavan usein noita Cristalleja näkyi viime kesänäkin marketeissa jo siinä kunnossa (jopa homeessa) ettei niitä kukaan osta. Ja kuten mainitsinkin, kyllähän tuota harrastettiin kauppiastasolla jo viime vuonnakin, olikohan tosiaan joku Mäntsälän k-supermercados joka kiskoi yli 5€ noista jo viime vuonna. Ei näyttäneet sillä hintaa kyllä kuluvankaan, varsinkin kun viereisessä kaupassa hinta oli 3,49€.

Mutta elämä on ja ei se ole hullu joka pyytää. Ja taitaa ne omakasvatukset kuitenkin kalleimpia olla, vaikkei edes työtunnille mitään hintaa laskisikaan. Toisaalta, ei niille harrastuksille hintaa pidä laskeakkaan...
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: tuorfalas - kesäkuu 08, 2010, 15:22:21 IP
Kajjjaanin Citymarketissa on tästä viikosta alkaen ollut Aji Cristallia saatavilla  :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - kesäkuu 08, 2010, 20:33:21 IP
Ei ollut perhana Fataliin tuotteita ainakaan Viikin prismassa. Matkaan tarttui joku ihme hollantilainen sortimentti, jossa useampi eri chili. Eipä näissä ole makua kuin nimeksi. Polte vähän varioi ja sitäpaitsi kaikissa on paksu "nahka". Jallu oli ihan kiva, mehukas, mutta tosin mauton.

Etsintä jatkuu..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Arska1987 - kesäkuu 08, 2010, 21:14:51 IP
Onko ne Kajjjaaanissa ihan Fataliin tuotteita? Jos on niin pyydä kauppiaita tilaamaan Nagoja? Namnam...
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: PP - kesäkuu 08, 2010, 21:23:00 IP
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - kesäkuu 08, 2010, 20:33:21 IP
Ei ollut perhana Fataliin tuotteita ainakaan Viikin prismassa.

Kävin toteamassa saman. Laitoin juuri netin kautta palautetta ja pyynnön Fataliin chilien myyntiin ottamisesta. Saapa nähdä vastaavatko, kun rastitin, että toivon vastausta.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: ottulo - kesäkuu 08, 2010, 23:30:17 IP
Eilen kävin Kupittaan Cittarissa hakemassa paketin Cristaleja, kun Itäharjun Prismassa ei ollut. Ei kyllä ollut viime vuonnakaan, mutta nyt vois laittaa toivetta.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Aji Inferno - kesäkuu 09, 2010, 04:14:07 AP
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - kesäkuu 07, 2010, 15:49:02 IP
Mielestäni vitonen on aivan liikaa cristalli paketista. Ja tosiaan jäi penan jallut tilaamatta kovan hinnan takia. Juu on laadukasta ja namia ja jne. mutta jossain vaiheessa ainakin minä olen valmis luopumaan hyvästä liian korkean hinnan takia.

Eri mieltä. Oluttuopista useimmat täällä maksavat helposti sen 5 euroa tai enemmänkin, eivätkä valita. Suomessa chilin tms. kasvatus on väistämättä PALJON kalliimpaa kuin muualla, kuten vaikka meksikossa tai intiassa. Syyt jokainen ymmärtää. Eli jos haluamme hyvää, maukasta ja laadukasta, eli jotain parempaa kuin kasvotonta bulkkikamaa, se maksaa. Ja se on myös kiitoksemme heille, jotka ylipäätään viitsivät tätä vuoksemme tehdä!

Jokin 5 euroa ei ole miljoona. Jos siihen ei ole varaa, syystä tai toisesta, sitten ei ole. Se on silloin ymmärrettävää - ja silloin ei ole varaa siihen kaljatuoppiinkaan. Mutta normaalissa elämässä 5 euroa loistavan laadukkaasta chilipaketista ei todellakaan ole liikaa millään mittarilla! Eihän niitä todella joka päivä tarvitse ostaa, sen enempää kuin jokapäiväisiä kaljatuoppejakaan?

Ei minullakaan ole todellakaan liikaa rahaa, mutta maksan mielelläni (!) silloin kun koen saavani jotain rahani vastineeksi. Ja pätee myös vaikkapa musiikkiin: maksan *mielelläni* hyvästä musiikista vaikkapa iTunesissa, enkä etsi musiikkiakaan ilmaiseksi. Hyvillä asioilla elämässä on arvonsa. Niin chilissäkin. :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kaltsu - kesäkuu 09, 2010, 07:38:21 AP
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 09, 2010, 04:14:07 AP
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - kesäkuu 07, 2010, 15:49:02 IP
Mielestäni vitonen on aivan liikaa cristalli paketista. Ja tosiaan jäi penan jallut tilaamatta kovan hinnan takia. Juu on laadukasta ja namia ja jne. mutta jossain vaiheessa ainakin minä olen valmis luopumaan hyvästä liian korkean hinnan takia.

Eri mieltä. Oluttuopista useimmat täällä maksavat helposti sen 5 euroa tai enemmänkin, eivätkä valita. Suomessa chilin tms. kasvatus on väistämättä PALJON kalliimpaa kuin muualla, kuten vaikka meksikossa tai intiassa. Syyt jokainen ymmärtää. Eli jos haluamme hyvää, maukasta ja laadukasta, eli jotain parempaa kuin kasvotonta bulkkikamaa, se maksaa. Ja se on myös kiitoksemme heille, jotka ylipäätään viitsivät tätä vuoksemme tehdä!

Jokin 5 euroa ei ole miljoona. Jos siihen ei ole varaa, syystä tai toisesta, sitten ei ole. Se on silloin ymmärrettävää - ja silloin ei ole varaa siihen kaljatuoppiinkaan. Mutta normaalissa elämässä 5 euroa loistavan laadukkaasta chilipaketista ei todellakaan ole liikaa millään mittarilla! Eihän niitä todella joka päivä tarvitse ostaa, sen enempää kuin jokapäiväisiä kaljatuoppejakaan?

Ei minullakaan ole todellakaan liikaa rahaa, mutta maksan mielelläni (!) silloin kun koen saavani jotain rahani vastineeksi. Ja pätee myös vaikkapa musiikkiin: maksan *mielelläni* hyvästä musiikista vaikkapa iTunesissa, enkä etsi musiikkiakaan ilmaiseksi. Hyvillä asioilla elämässä on arvonsa. Niin chilissäkin. :)

Jup, en maksa kalja tuopistakaan vitosta.  :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: MikaK - kesäkuu 09, 2010, 08:08:20 AP
Kaikki hinnathan ovat suhteellisia ja paljolti riippuvaisia kuinka usein hankinnan kohde tulee hankittua. Mikäli ostan tuopin noin kerran vuosineljänneksessä ei hinnalla ole kauheasti väliä, vaan voi keskittyä makuun. Mikäli ostaisi tuopin joka päivä alkaisi hinta nousemaan ratkaisevaan asemaan. Viime kesänä ostelin cristalleja 1-3 pakettia per kauppakeikka, kun piipahdan ruokakaupassa kerran viikossa. Purkki cristallien kysynnän perusteella tuoreet ajit jäävät juuri siihen gourmet-luokkaan itsellä eli paketti tulee ostettua vain erikoistapauksissa, eikä arkikäyttöön.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Aji Inferno - kesäkuu 09, 2010, 13:25:52 IP
Lainaus käyttäjältä: MikaK - kesäkuu 09, 2010, 08:08:20 AP
Kaikki hinnathan ovat suhteellisia ja paljolti riippuvaisia kuinka usein hankinnan kohde tulee hankittua. Mikäli ostan tuopin noin kerran vuosineljänneksessä ei hinnalla ole kauheasti väliä, vaan voi keskittyä makuun. Mikäli ostaisi tuopin joka päivä alkaisi hinta nousemaan ratkaisevaan asemaan. Viime kesänä ostelin cristalleja 1-3 pakettia per kauppakeikka, kun piipahdan ruokakaupassa kerran viikossa. Purkki cristallien kysynnän perusteella tuoreet ajit jäävät juuri siihen gourmet-luokkaan itsellä eli paketti tulee ostettua vain erikoistapauksissa, eikä arkikäyttöön.

Ei chiliä suomen oloissa kannata arkikäyttöön tuottaakaan - hintakilpailu halpamaiden tuotoksia vastaan on toivotonta. Mutta kyllähän esim. fassen Cristalien laatu on huimaa luokkaa - eivät todellakaan paini samassa sarjassa geneerisen tuontichilin kanssa.  8)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: PP - kesäkuu 09, 2010, 13:51:49 IP
Viikin Prismasta tuli vastaus, että Fataliin Aji cristal on tullut tänään valikoimaan.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: tuohisuu - kesäkuu 09, 2010, 15:13:50 IP
Viime kesänä pidin cristalli ja naga settejä kalliina. Nyt kun on koettanut kasvattaa omat chilit niin se ~30 kilohinta ei tunnu enää niin pahalta  :D 
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: PeeVee - kesäkuu 09, 2010, 18:37:01 IP
Lahdessa Launeen Citymarketissa Fassen Cristalia! 3,99€ 60g paketti. Ja podit on "suurehkoja"...
(http://3.bp.blogspot.com/_57EJW-kW2gA/TA-wkGMV1EI/AAAAAAAAAO0/sMVEtDAwntU/s400/DSCN1309_001.JPG)

edit. ja herkullisia!
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Jiri - kesäkuu 09, 2010, 18:44:38 IP
Citymarket Sello:

(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs564.snc3/30796_400193288259_620118259_4169176_3685478_n.jpg)
YUMMY! Rahalle on kyllä vastinetta. Ei tuu kyllä enää tarjottua niin paljon kavereille kuin viime vuonna...

Podit ovat kookkaampia ja ehkä mehukkaampia kuin viime vuonna. Tulia ja raikkautta on sopivasti.
Mielestäni tämä on edelleen paras yksittäinen chililajike markkinoida kotimaisia chilejä isolle yleisölle.

1.lk Suomi <- Agreed.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: psyphish - kesäkuu 09, 2010, 19:45:11 IP
Kävin poistamassa 5 rasiaa citymarketista noita cristaleita. Todella makoisia, tulta ja raikkautta.  :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: PP - kesäkuu 09, 2010, 20:04:13 IP
Viikin Prismasta lähti rasia mukaan. Hintaa taisi olla 4,49 €. Oranssi yksilö menee parhaillaan nassuun sämpylän kanssa ja hyvää on. :D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Arska1987 - kesäkuu 09, 2010, 20:52:51 IP
Nyt laitoin Iisalmen citymarketille palautetta ja aikoivat hoitaa asian kuntoon. Eli toivottavasti kohta pääsee maistelemaan cristallia+ muita hyviä herkkuja.
Nopeasti vastasivat palautteeseen, laitoin palautteen klo.18.38 ja vastaus tuli kauppiaalta klo.19.35
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Avon Barksdale - kesäkuu 09, 2010, 21:59:48 IP
4.49 euroa maksoi omassakin sittarissa. Jäi hyllyyn hinnan takia.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Arska1987 - kesäkuu 09, 2010, 22:13:00 IP
Jos tuo hinta on liikaa teidän mielestä, ??? ni miettikää ja laskekaa paljonko menee rahaa kasvatukseen, voitollekin pitäis jäädä. ::) :P ::)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: psyphish - kesäkuu 09, 2010, 22:17:43 IP
Lainaus käyttäjältä: Arska1987 - kesäkuu 09, 2010, 22:13:00 IP
Jos tuo hinta on liikaa teidän mielestä, ??? ni miettikää ja laskekaa paljonko menee rahaa kasvatukseen, voitollekin pitäis jäädä. ::) :P ::)

Varsinkin kun katsoo Fataliin kasvihuonetta.. jos on täysin omakustanteinen niin ei ihan halvaks tule sähköt ja vedet yms. ravinteet.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Avon Barksdale - kesäkuu 09, 2010, 22:37:16 IP
Lainaus käyttäjältä: psyphish - kesäkuu 09, 2010, 22:17:43 IP
Lainaus käyttäjältä: Arska1987 - kesäkuu 09, 2010, 22:13:00 IP
Jos tuo hinta on liikaa teidän mielestä, ??? ni miettikää ja laskekaa paljonko menee rahaa kasvatukseen, voitollekin pitäis jäädä. ::) :P ::)

Varsinkin kun katsoo Fataliin kasvihuonetta.. jos on täysin omakustanteinen niin ei ihan halvaks tule sähköt ja vedet yms. ravinteet.

;D ;D

Eihän Fataliin toiminta ole mitenkään vertauskelvollista kotiviritelmiin. Homma on puhdasta bisnestä totta kai, niin minäkin toimisin. Hinta nousee niin kauan kuin kysyntää on.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: psyphish - kesäkuu 09, 2010, 22:44:05 IP
Lainaus käyttäjältä: Avon Barksdale - kesäkuu 09, 2010, 22:37:16 IP
;D ;D

Eihän Fataliin toiminta ole mitenkään vertauskelvollista kotiviritelmiin. Homma on puhdasta bisnestä totta kai, niin minäkin toimisin. Hinta nousee niin kauan kuin kysyntää on.

Voi kai niitä jotenkin verrata.. Kyllä mullakin chilit on aika kalliiksi tullut vaikka ekaa hyvin vähäisissä määrin onkin kasveja. :p
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Mikho - kesäkuu 09, 2010, 22:52:32 IP
Launeen sittarissa 3,99€
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: PP - kesäkuu 10, 2010, 01:44:50 AP
Oman vielä olemattoman sadon hinnaksi tulee satoja euroja/kg vaikka sitä tulisi ämpärikaupalla eikä työlle laske hintaa. En siis itke 80 e/kg hintaa kaupassa.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Aji Inferno - kesäkuu 10, 2010, 04:35:29 AP
Aji Cristal on yksi parhaista chililajikkeista koko maailmassa. Muistan vielä kun noin 14 vuotta sitten Cristal oli todellinen huippuharvinaisuus ja amerikkalaiselta tutulta saamistani siemenistä kasvattamani kasvi kuoli - ja samoin kaverini kasvi. Ajattelin silloin, etten enää koskaan näkisi tai maistaisi tuota chiliä. Nyt sitä kasvatetaan kaupallisesti suomessa! Tavallaan niin mielettömän uskomatonta...! ;)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: MikaK - kesäkuu 10, 2010, 08:22:45 AP
Sikäli hauska, että hintataso jopa CM-ketjun sisällä on 3,99-4,99 euroa per rasia. Valitettavasti itse asustan väärän hintapään alueella.

Itse ostin viime kesänä reilun kilon verran Fatalin Aji Cristalleja ( iso syy oman sadon liki täydellinen puuttuminen ) joten suhteellisen raju hinnannousu siirtää tuotteen juuri siihen tuottajan haluamaan gourmet-luokkaan eli ostan ehkä pari rasiaa tänä vuonna. 

Yleisemmin asiaa pohtien veikkaan rasioiden jäävän enemmän kaupan hyllyyn kuin viime vuonna, jolloin myös näki homehtuneita Cristalleja kaupassa. Hinnannosto tietysti tarkoittaa, että kauppias saa saman liikevaihdon kuin viime vuonna vaikka myisi neljänneksen vähemmän. Koska sisäänostohintakin on noussut, niin ehkä viidenneksen myynnin pudotus antaisi saman katteen. Mikäli chilifoorumilaisetkin jättävät rasian hyllyyn hinnan takia, niin voin vain arvata mitä ns. mattimeikäläinen miettii katselleessaan chilejä kaupassa tuntematta lajikkeita tai laatua. 

Fatalin kannalta tietysti hyvä että se mikä ei mene tuoreena päätyy purkkiin ja huhuttuihin muihin jalosteisiin. Tuoreiden hinnannousu viitannee myös purkkien hinnan nousevan noin viidestä eurosta noin seitsemään, mutta silloin kilpailijat ja omat sadot eivät olekaan vastassa.

Mode tai admin voisi ehken erottaa Aji Cristalli keskustelun omaksi ketjukseen Naga-ketjusta?
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kaltsu - kesäkuu 10, 2010, 08:45:16 AP
Jos nytkin osa chiliharrastajista jättää ostamatta Cristallit kovan hinnan takia niin kuinka moni ei chilinharrastaja sen tekee, uskoisin että moni. Minusta järkevämpää olisi kampanjoida halvemmalla hinnalla niin ostokynnys ei jäisi siitä hinnasta kiinni. Uskoisin että kun Fatalii on siirtynyt isompiin kasvihuoneisiin ja todennäköisesti tehokkaampiin kasvatusmenetelmiin eli "tehotuotantoon" niin silloin pitäisi kustannukset laskea mikä heijastuisi hintoihin. Tai sitten on välistä vetäjiä matkalla paljon. Mikähän mahtaa olla se kilohinta jolla Fatalii myy tukulle? Tai se kasvatuksen todellinen kilohinta? Onko se sama mitä meillä kotikasvattajilla? Luulisin, että huomattavasti halvempi. No, tämä on minun olettamusta.

Minusta on turha verrata tälläisen kotikasvattajan kilohintoja kun kuitenkin painitaan aivan eri sarjoissa. Kotikasvattajalla on myös siinä harrastus kyseessä. Sama se on kalastuksessa. Kalalla tulee kova kilohinta kun sen itse pyytää, mutta kaupallinen troolari kun sen kalan pyytää täysin eri mittapuulla niin kalan kilohinta laskee.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Harri1980 - kesäkuu 10, 2010, 08:59:54 AP
^JOS suuremmat kasvihuoneet on rahoituksen kautta rakennettu, niin ymmärrän täysin hinnan nousut. Pankki haluaa lyhennyksiä ja satokausi on rajallinen Suomessa. Enää ei voi tehdä puolittain talkoona vaan tulosta pitäisi syntyä.

Pitänee loppukesästä kannatusmielessä ostaa rasia tai mutamia. Kesän ensimmäisen tuoreen chilin haluan kuitenkin syödä omasta puskasta ja siitä ei voi tinkiä, vaikka näyttää menevän ainakin kuukauden päähän.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kaltsu - kesäkuu 10, 2010, 09:09:33 AP
Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - kesäkuu 10, 2010, 08:59:54 AP
^JOS suuremmat kasvihuoneet on rahoituksen kautta rakennettu, niin ymmärrän täysin hinnan nousut. Pankki haluaa lyhennyksiä ja satokausi on rajallinen Suomessa. Enää ei voi tehdä puolittain talkoona vaan tulosta pitäisi syntyä.

Pitänee loppukesästä kannatusmielessä ostaa rasia tai mutamia. Kesän ensimmäisen tuoreen chilin haluan kuitenkin syödä omasta puskasta ja siitä ei voi tinkiä, vaikka näyttää menevän ainakin kuukauden päähän.

Se on hieno asia että suomessa joku kasvattaa chiliä kaupallisesti. Jotkut myöskin on kotimaisesta tuotteesta valmis maksamaan, mutta jos kohde ryhmä on kovin pieni niin ei tuo kovin kannattavaa ole. Kovalla hinta pyynnillä vielä taataan se ettei erinomaisia chilimakuja saada levitettyä "Matti Meikäläisille".
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: MikaK - kesäkuu 10, 2010, 09:35:37 AP
Oletan Citymarkettien sisäänostohintojen olevan samalla tasolla eli iso osa hinnanmuutoksesta ei olisi Fatalista kiinni, koska yksi CM Lahdessa myy rasiaa hintaan 3,99 ja toinen Espoossa 4,99. Tietysti Espoo on varakkaampaa seutua kuin Lahti  :P, mutta siltikin.

Hinnan kuluttajillehan ei tarvitse olla missään suhteessa tuotteen kustannuksiin, vaan hinta markkinoilla määräytyy sen mukaan mitä kuluttajat ovat valmiita tuotteesta maksamaan. Tietysti tuottajan, tukun ja kauppiaan liiketoiminnan pysyminen kannattavana kokonaisuudessa on pitkässä juoksussa liiketoiminnan elinehto. Yksittäisen tuotteen kohdalla kustannuslaskenta on niin monesta tekijästä riippuvainen ja todennäköisesti kolme laskijaa saakin erilaisen tuloksen.

Tuottaja, tukku, kauppias ja kuluttaja tekevät kukin omat päätöksensä, mitkä vaikuttavat ketjun muihin osiin sekä muiden myöhempiin päätöksiin.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: jortikka71 - kesäkuu 10, 2010, 17:53:47 IP
AC:tä bongattu Jkl:n Seppälän Prismasta..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Julli- - kesäkuu 10, 2010, 18:14:46 IP
Lainaus käyttäjältä: jortikka71 - kesäkuu 10, 2010, 17:53:47 IP
AC:tä bongattu Jkl:n Seppälän Prismasta..
No jopas! Yleensä CM kauppiaat olleet ainoat viksut tällä kylällä. Pitääpä poimia matkoilla ajit matkaan.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Aji Inferno - kesäkuu 10, 2010, 19:43:19 IP
Eivät hinnat ainakaan tule laskemaan, sillä homman kannattavuus on jo nytkin luullakseni kyseenalaista. Eikä esim. Fatalii's Gourmet tähtääkään suuren kansan keittiöihin, joissa halpa tuontipaprika täyttää tarpeet eikä ihmisillä ole edes käsitystä chilin laadusta ("chili on vain chiliä"). Nuo ovat juuri tarkalleen gourmet- eli ylellisyystuotteita niille, joilla on niihin halua ja varaa. Juuri samasta syystä valmistetaan hienoja ja loistavasti soivia high-end hifilaitteita musiikin ystäville, vaikka suuri kansa on aivan tyytyväistä Anttilan pakettistereoihin ja iPodeihin. Samaten, on olemassa syy Kolmen Leijonan ja vaikkapa single malt Islay Laphgroaigh -viskien hintaerolle. Känniin tulee molemmista, mutta toinen on lähinnä paloöljyä, toinen nautinnon lähde. Ei chili ole asiasta mikään poikkeus. Päin vastoin, esim. säilykenagasta voisi pyytää selvästi enemmänkin, jolloin ihmiset ehkä alkaisivat antaa sille arvoa esim. kalliiden (!) kotimaisten kala- tai riistasäilykkeiden tapaan. Oletan noiden FG-tuotteiden löytyvän joskus tulevaisuudessa esim. lentokenttien tax-free myymälöistä, jolloin japanilaiset ja muut turistit voivat viedä kotiinsa tuliaisina ainutlaatuisia suomalaisia chilielämyksiä! ;)

Meidän on aivan turhaa valittaa fassen tai muiden suomalaisten chilituotteiden hinnoista, sillä ei niissä ilmaa ole - olkaamme vain pirun kiitollisia siitä, että tällaisia laatutuotteita täältä ylipäätään saa! Vielä pari vuotta sitten käsityksemme chilistä oli parhaimmillaankin jonkin Finngron mauttomia, tulettomia ja usein homeisia ties missä kasvatettuja sekalaisia chilejä... Paljon on muuttunut! :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - kesäkuu 10, 2010, 20:21:15 IP
Aji Inferno puhuu kyllä asiaa. Erityisesti allekirjoitan Kolmen Leijonan viskin rinnastamisen paloöljyyn. Jos puhutaan budjettikänneistä, ei ole Glenn Scanlanssin voittanutta! Mieluummin ryypiskelisin kaasutinspriitä kuin kolmea jellonaa.

Huomenna käyn ostamassa prismasta paketin tai kaksi noita Aji Cristaleita ja juhlin rankan viikon päättymistä chilinapostelulla ja jollain leffalla.

Nyt jokaisen chiliharrastajan tulee ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä rohkeasti markkinoimaan Fataliin tuotteita. Kesällä on häitä, juhannusjuhlia, juhannushäitä ja kaikenmaailman valmistujaisia jossa pitää tavata sukulaisia yms. nämä kaikki tilanteet ovat otollista maaperää kunnolliselle chilitietoiskulle!

Helvettiin "tapaskoa saa siwastakin" ja "paprikatuarejuusto on hyvvee" - ajattelu ja kunnon potku housuntakamuksiin! Mars tilaamaan habasipsejä! Huomenna HETI säilykejallujen sijaan Aji Cristal-viipaleita! Jos AC paketti maksaa vitosen ja paketista jakamalla saa edes yhden ihmisen kiinnostumaan laatuchilistä, on viikon hyvä työ tehty!

Suomi on jo kärkimaita kahvin lipittelyssä, jäätelön syönnissä ja viinan kittaamisessa. Kyllä perkele yksi koisokasvi sekaan mahtuu!
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: karko - kesäkuu 10, 2010, 20:26:38 IP
Tänään löytyi Fataliin Aji Cristalia myös Jyväskylän Keljon Citymarketista.
Viime viikolla niitä ei vielä ollut ja huomautin asiasta kauppiaalle.
Nyt olivat tilanneet.

Näillä pärjää siihen asti kunnes omat ovat kypsyneet.

3:n Ajin pläjäys oli 4.04€.

Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Avon Barksdale - kesäkuu 10, 2010, 21:26:27 IP
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 10, 2010, 19:43:19 IP
Paljon löpinää

En halua sinällään halua kritisoida Fataliia hinnoistaan. Totta kai hintoja kannattaa nostaa, jos porukka ostaa näitä kaupasta. Tyhmähän pitäisi hommaa hyväntekeväisyytenä.

Ihan näin kauppatieteitä opiskelevana täytyy kyllä ihmetellä että homma ei muka ole kannattavaa melkein 80 euron kilohintaan, kun kasvatushomma on jo aika isossa mittakaavassa. Ilmeisesti näitä chilejä kasvatetaan Hagelbergin kauppapuutarhassa (loistavat tomaatit ja kurkut btw), joten homma on ammattimaista eikä kovinkaan verrattavaa mihinkään ikkunalaudan chiliviritelmiin. Jos toiminta ei ole kannattavaa niin se loppuu. Kiva olisi tietää onko muut tuotteet antaneet tilaa tuolla chileille. Veikkaan että on.

Toinen mikä arveluttaa, niin on se että ennen nämä cristalit kilpailivat kaupan muiden chilien kanssa. Hinta on noussut viime vuodesta joku 30 prosentia. Nyt alkaa kilohinnassa olla niin älyttömän iso ero että perusjanari aika helposti jättää cristalit hyllyyn ja ottaa halvat hollantilaiset kärryynsä. Aika harmi.

Toisin sanoen jos tuolla toiminta-asteella ja 80 euron kilohinnalla (totta kai tuottajalla on se pienempi) ei homma ole kannattavaa, niin takaisin koulunpenkille mars mars. Satavarmasti ensi kesänäkin näitä saa kaupasta ja se todistaa että homma on kannattavaa. Itselle ainakin hinta on sen verran kova että podit jää hyllyyn.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: PP - kesäkuu 10, 2010, 21:38:39 IP
Löysin lyhyen lehtijutun ammattiviljelystä. Hintakysymystä tuossa ei tosin käsitellä.

http://www.ilkka.fi/teemat/teematarticle.jsp?article=426760&category=48
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Aji Inferno - kesäkuu 11, 2010, 00:12:35 AP
Juuri siinä se ongelma olikin: fataliin chilit kilpailivat alkuun kaupan chilien kanssa - ja se oli kilpailu mahdotonta voittaa edes paremmalla laadulla. Toki tuotannon mittakaavaa saattaisi voida kasvattaa, mutta siinä käy sitten taas helposti niin, että laatu heikkenee tuotantokulujen ollessa yhä paljon monia tuontimaita korkeammat, jolloin koko hommasta katoaisi viimeinenkin järjen hitunen...

Voi hyvinkin olla, että kokeilu loppuu siihen, ettemme me (laatuchilin todellinen käyttäjäyhteisö!) sittenkään katso huippulaatuista ja -makuista kotimaista vaihtoehtoa edes 4 euron arvoiseksi. Se vain olisi minusta lähinnä surkuhupaisaa, tietäen että moni täällä jo sauhutteleekin rahansa taivaan tuuliin, tai maksaa taksikyydistä viikonloppuna kymmeniäkin euroja - jne. Minusta se, jos kitisemme tosiaan 4 (!) eurosta parempaa makunautintoa mitä useimmat meistä kotona koskaan pystyisimme kasvattamaan, silloin emme edes ansaitse Fataliita ja Heinää maahamme. Mutta jos kaupan halpapaprikat tyydyttävät, niin jokaiselle toki makunsa mukaan.  8)

Itse kyllä maksan vähistäkin rahoista mielelläni tuon verran - ja tingin sitten vaikka muusta. Kun jo 13 vuotta ollaan rakennettu chilikulttuuria suomeen ja päästy näinkin uskomattoman hienoon tilanteeseen koko maailmaakin ajatellen, niin kitinällemme ei ole minusta oikeutusta. Ei kun kauppoihin - ja naattimaan!!  ;D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: -mtk- - kesäkuu 11, 2010, 13:38:16 IP
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 11, 2010, 00:12:35 AP
Juuri siinä se ongelma olikin: fataliin chilit kilpailivat alkuun kaupan chilien kanssa - ja se oli kilpailu mahdotonta voittaa edes paremmalla laadulla. Toki tuotannon mittakaavaa saattaisi voida kasvattaa, mutta siinä käy sitten taas helposti niin, että laatu heikkenee tuotantokulujen ollessa yhä paljon monia tuontimaita korkeammat, jolloin koko hommasta katoaisi viimeinenkin järjen hitunen...
(varoitus, alla oleva sisältää lievää provoa  :) )

Ja tuotannon kasvattaminen ei sinällään ole mikään ratkaisu, jos ei ole olemassa markkinoita joka tuotetta ostaa. Ongelmaksi voi myös muodostua se, että tuote alunperin pyrki kilpailemaan kaupan normichilien kanssa. Nyt kuluttajilla on olemassa referenssi siitä, mitä kotimainen, hyvälaatuinen chili maksaa. Samaisen kuluttajan näkökulmasta viime vuoteen ei ole mikään muu muuttunut, kuin pakkauskoko pienentynyt ja hinta noussut. Tuote ei muutu "kurmeeksi" vain nostamalla hintaa, huolimatta siitä kuinka hyvä tuote oikeasti on. Tai ainakin se vaatisi kohtuullisen merkittäviä markkinointipanostuksia. Epäilen, että jos paketti AC:tä olisi ensimmäisenä vuotenaankin maksanut saman kuin nyt, niin kukaan ei olisi puhunut hinnasta yhtään mitään. Ihmisillä on taipumus kiinnittää huomiota vain hintaan ja etenkin sen näennäisesti perusteettomaan nousuun, vaikka alkuperäinen hinta olisikin ollut "hinnoitteluvirhe". On niitä hyviä tuotteita vähemmälläkin tapettu, toisaalta tässä tapauksessa pelastus saattaa olla se, ettei tuote ole ilmeisesti vielä kovinkaan tunnettu, jolloin hintamielikuvaa viime vuodelta ei kovinkaan monella ole.

Toisaalta, miksi se sitten ei ole tunnettu tuote? Tässä on ehkä taas tätä suomalaisten perisyntiä - tehdään loistava tuote, mutta markkinointipuoli on sitten hieman hakusessa. Pelkällä viidakkorummulla asiakaspohjan luominen kestää verraten kauan, eikä se siedä helposti hinnanmuutoksia, ainakaan ennenkuin riittävä, hyvän päälle ymmärtävä, asiakasmassa on riittävän suuri. Kuten täälläkin voi havaita, moni kyllä ostaa tuotetta korkeammasta hinnasta huolimatta, kun tietää saavansa jotain oikeasti hyvää. Toki myös markkinointiresurssit saattavat olla rajalliset, mutta sitä ei pitäisi silti jättää lapsipuolen asemaan jos haluaa tuotetta ostettavan muutenkin kuin marginaaliryhmien toimesta.
Toivottavasti tässä ei käy niin kuin monissa hyvissä suomalaisissa innovaatioissa, eli ensi kesänä markkinoille tulisi ruotsalaista Aji Cristallia hintaan 2,99€ paketti. Tokihan kansa tätä ostaisi, "koska sehän on 1-2 euroa halvempaa kuin kotimainen, ja on siinä etäisesti sama makukin." (vrt. ruotsalaiset uudet perunat)

Ja toivon myös sydämestäni, ettei tämän tuotteen kohtaloksi koidu (ahneet?) kauppiaat. Kuten nytkin on havaittavissa, hinta vaihtelee (ainakin itselleni) psykologisesti siedettävästä 3,99 eurosta 4,99 euroon kaupasta riippuen. Koska tuottaja saa oletettavasti aina saman hinnan, mielestäni parasta mitä kuluttaja (ja chiilinystävä) voi tässä tehdä, ei suinkaan ole lopettaa kitiseminen ja maksaa, vaan äänestää jaloillaan. Hakea se paketti sieltä missä se on (omalla alueella) halvin ja muistaa kitistä muihin kauppoihin heidän kalliista hintatasostaan kilpailijaansa nähden. Uskon oikeasti, että sillä on yksittäisen kaupan hinnoitteluun vaikutusta jos riittävän moni huomauttaa samaa tuotetta olevan saatavissa halvemmalla kilpailijalta. Näin ollen itse asiassa oikeastaan pahin, mitä chilinystävä voi tehdä, on ostaa tuotetta "hinnalla millä hyvänsä". Se vain vahvistaa kauppiaan näkemystä oman hinnoittelunsa oikeellisuudesta ja näin ollen pitää paitsi hinnat korkealla, niin myös uusien asiakkaiden kokeilukynnyksen korkeana ja näin ollen pitää asiakaspohjan pienenä.

Mutta ainahan se on helppo katsomosta huudella  ;D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Filago - kesäkuu 11, 2010, 17:28:00 IP
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 11, 2010, 00:12:35 AP
Minusta se, jos kitisemme tosiaan 4 (!) eurosta parempaa makunautintoa mitä useimmat meistä kotona koskaan pystyisimme kasvattamaan, silloin emme edes ansaitse Fataliita ja Heinää maahamme. Mutta jos kaupan halpapaprikat tyydyttävät, niin jokaiselle toki makunsa mukaan.  8)

Itse kyllä maksan vähistäkin rahoista mielelläni tuon verran - ja tingin sitten vaikka muusta. Kun jo 13 vuotta ollaan rakennettu chilikulttuuria suomeen ja päästy näinkin uskomattoman hienoon tilanteeseen koko maailmaakin ajatellen, niin kitinällemme ei ole minusta oikeutusta. Ei kun kauppoihin - ja naattimaan!!  ;D


Ei ne kaupasta ostetut Cristalit ole mielestäni sen kummempia kuin itse kasvatetut. Kaupan halpapaprikan lisäksi meillä on vaihtoehto: kasvata itse ikkunalla/parvekkeella/pihalla/kasvarissa. Ja itse kasvatetuissa lajikevalikoimaa on sadoittain... Minusta Heinän isommissa laatikoissa on hyvä idea, ostetaan kerralla enempi, halvemmalla, ja säilötään talveksi, kannatan lämpimästi. Sit taas syömakaman kesäksi voi hyvin kasvatella itse.

Ja voihan sitä syömakamaakin toki ostaa pikkulaatikossa ja kalliimmalla kilohinnalla, jos haluaa luopua valikoimasta erilaisia makuja, ja uskoo sitä myyttiä, että Fataliin Cristal maistuu erilaiselta ja kiljoona kertaa paremmalta kuin omasta kasvarista noukittu Cristal tai mikä tahansa muu oman maun mukaan valittu lajike. Tosin multa jäänyt Cristalit tänä vuonna vähiin senkin takia kun omat Rocotot puskee satoa sisällä ja talvellakin niin tasaisen tappavasti, että se aika hyvin kattaa tarpeet.. ja ei mielestäni häviä kaupan kalliille pikkulaatikko Cristalille missään.. ei maussa eikä varsinkaan hinnassa ( tai siinä mystiseesä "laadussa"). Ja nyt kun kohta pääsee testaamaan tuon meksikolaisvalikoiman chilit itse kasvatettuina, niin ehken siinäkään ei Cristal enää paljon innosta ;).

Sinänsähän se on kivaa että kaupasta saa chiliä, mutta ei se nyt vielä mikään messiaaninen teko ole...

Filago
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - kesäkuu 11, 2010, 21:41:14 IP
Nonnih. Ehdin juuri ja juuri ennen sulkemisaikaa Viikin prismaan ja kävin heti hakemassa paketin ajeja.

Prkl. Kyllä vähän, mutta ihan vähän, hyllyllä sieppasi tuo hinta. 4,49€ ja paketissa oli kolme chiliä. Sitten pienellä tonkimisella löysin paketin jossa oli neljä chiliä. Kolme isoa ja yksi pieni. On kyllä perkele. Chili alkaa olemaan samassa hintaluokassa tryffeleiden ja muotihuumeiden kanssa. Luulin, että 60g olisi enemmän kuin viime vuoden paketeissa, mutta helkkari, palkoja oli jopa vähemmän kuin viime vuonna.

Mutta joo, olihan ne hyviä. Yhtä hyviä kuin viime vuonna. Sääli, että koko paketti meni 6 leivän päälle. Meetwurstikin olisi halvempaa. Laadukas meetwursti.

Paljonko maksaisi ostaa kilo Ajeja suoraan Fataliilta tai kauppapuutarha hagel...hagel..washingtonilta?

Hinnoittelu valitettavasti vie tuotteen tosiaan "kurmeeluokkaan" ja kun meidän perheessä ei olla totuttu edes sisäfileeseen, jonka kilohinta on maltilliset 60€/kg.

Jotain tarttis tehrä. Paljonkohan Aji Cristal maksaa Heinon pikatukussa?
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Rankkapanda - kesäkuu 11, 2010, 22:16:59 IP
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - kesäkuu 11, 2010, 21:41:14 IP
Jotain tarttis tehrä. Paljonkohan Aji Cristal maksaa Heinon pikatukussa?

Empä tänään Heinon tukussa Vantaalla niitä ainakaan spotannut.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - kesäkuu 11, 2010, 22:20:21 IP
Eipä sitten löydy pikatukustakaan. Ei kyllä löytynyt viime vuonnakaan, joten...
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Aji Inferno - kesäkuu 11, 2010, 22:45:42 IP
Lainaus käyttäjältä: -mtk- - kesäkuu 11, 2010, 13:38:16 IP
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 11, 2010, 00:12:35 AP
Juuri siinä se ongelma olikin: fataliin chilit kilpailivat alkuun kaupan chilien kanssa - ja se oli kilpailu mahdotonta voittaa edes paremmalla laadulla. Toki tuotannon mittakaavaa saattaisi voida kasvattaa, mutta siinä käy sitten taas helposti niin, että laatu heikkenee tuotantokulujen ollessa yhä paljon monia tuontimaita korkeammat, jolloin koko hommasta katoaisi viimeinenkin järjen hitunen...
(varoitus, alla oleva sisältää lievää provoa  :) )

Ja tuotannon kasvattaminen ei sinällään ole mikään ratkaisu, jos ei ole olemassa markkinoita joka tuotetta ostaa. Ongelmaksi voi myös muodostua se, että tuote alunperin pyrki kilpailemaan kaupan normichilien kanssa. Nyt kuluttajilla on olemassa referenssi siitä, mitä kotimainen, hyvälaatuinen chili maksaa. Samaisen kuluttajan näkökulmasta viime vuoteen ei ole mikään muu muuttunut, kuin pakkauskoko pienentynyt ja hinta noussut. Tuote ei muutu "kurmeeksi" vain nostamalla hintaa, huolimatta siitä kuinka hyvä tuote oikeasti on. Tai ainakin se vaatisi kohtuullisen merkittäviä markkinointipanostuksia. Epäilen, että jos paketti AC:tä olisi ensimmäisenä vuotenaankin maksanut saman kuin nyt, niin kukaan ei olisi puhunut hinnasta yhtään mitään. Ihmisillä on taipumus kiinnittää huomiota vain hintaan ja etenkin sen näennäisesti perusteettomaan nousuun, vaikka alkuperäinen hinta olisikin ollut "hinnoitteluvirhe". On niitä hyviä tuotteita vähemmälläkin tapettu, toisaalta tässä tapauksessa pelastus saattaa olla se, ettei tuote ole ilmeisesti vielä kovinkaan tunnettu, jolloin hintamielikuvaa viime vuodelta ei kovinkaan monella ole.

Toisaalta, miksi se sitten ei ole tunnettu tuote? Tässä on ehkä taas tätä suomalaisten perisyntiä - tehdään loistava tuote, mutta markkinointipuoli on sitten hieman hakusessa. Pelkällä viidakkorummulla asiakaspohjan luominen kestää verraten kauan, eikä se siedä helposti hinnanmuutoksia, ainakaan ennenkuin riittävä, hyvän päälle ymmärtävä, asiakasmassa on riittävän suuri. Kuten täälläkin voi havaita, moni kyllä ostaa tuotetta korkeammasta hinnasta huolimatta, kun tietää saavansa jotain oikeasti hyvää. Toki myös markkinointiresurssit saattavat olla rajalliset, mutta sitä ei pitäisi silti jättää lapsipuolen asemaan jos haluaa tuotetta ostettavan muutenkin kuin marginaaliryhmien toimesta.
Toivottavasti tässä ei käy niin kuin monissa hyvissä suomalaisissa innovaatioissa, eli ensi kesänä markkinoille tulisi ruotsalaista Aji Cristallia hintaan 2,99€ paketti. Tokihan kansa tätä ostaisi, "koska sehän on 1-2 euroa halvempaa kuin kotimainen, ja on siinä etäisesti sama makukin." (vrt. ruotsalaiset uudet perunat)

Ja toivon myös sydämestäni, ettei tämän tuotteen kohtaloksi koidu (ahneet?) kauppiaat. Kuten nytkin on havaittavissa, hinta vaihtelee (ainakin itselleni) psykologisesti siedettävästä 3,99 eurosta 4,99 euroon kaupasta riippuen. Koska tuottaja saa oletettavasti aina saman hinnan, mielestäni parasta mitä kuluttaja (ja chiilinystävä) voi tässä tehdä, ei suinkaan ole lopettaa kitiseminen ja maksaa, vaan äänestää jaloillaan. Hakea se paketti sieltä missä se on (omalla alueella) halvin ja muistaa kitistä muihin kauppoihin heidän kalliista hintatasostaan kilpailijaansa nähden. Uskon oikeasti, että sillä on yksittäisen kaupan hinnoitteluun vaikutusta jos riittävän moni huomauttaa samaa tuotetta olevan saatavissa halvemmalla kilpailijalta. Näin ollen itse asiassa oikeastaan pahin, mitä chilinystävä voi tehdä, on ostaa tuotetta "hinnalla millä hyvänsä". Se vain vahvistaa kauppiaan näkemystä oman hinnoittelunsa oikeellisuudesta ja näin ollen pitää paitsi hinnat korkealla, niin myös uusien asiakkaiden kokeilukynnyksen korkeana ja näin ollen pitää asiakaspohjan pienenä.

Mutta ainahan se on helppo katsomosta huudella  ;D


Allekirjoitan kyllä valtaosan tuosta, ellen kaikenkin. :) Kyse ei ole helposta operaatiosta - toivotaan toimijoille onnea, jotta toimiva tasapaino löytyy tuottajien ja meidän ostajien välillä.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - kesäkuu 11, 2010, 22:46:11 IP
Jos tahdotte edullisesti niin soittakaa keskon tukkuun ja kysykää hinnat...

kimppatilaus ja 10 kg niin hinta jää varmasti 2-2.60€ kg...  
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - kesäkuu 11, 2010, 22:48:04 IP
Joo tuota Fingro tavaraa on monessa paikkaa...( en ole uskaltanut myöskään investoida)

mutta kohta on nagaa kaupoissa!!    muutama viikko vielä...

kesko myy kyllä kun kilpinen saa puskat tyhjiksi!!
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - kesäkuu 11, 2010, 22:49:51 IP
Keskon tukku? Miksei samointein osta sieltä, mistä keskokin ostaa. Pakettiautolla puutarhan pihalle, hynät tiskiin ja auto täyteen.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Aji Inferno - kesäkuu 11, 2010, 22:54:45 IP
Tässä näkyy kyllä meidän ostajienkin tarpeiden erilaisuus. Filagon kommentti kotikasvatetun chilin laadullisesta yhdenvertaisuudesta esim. Fassen tai Heinän tuottamiin ei ole oma kokemukseni - ei ole ollut koskaan 13 kasvatusvuoteni aikana. Liekö tyhmyyttä, osaamattomuutta tai kieltämättä huonoja kasvuoloja pimeällä parvekkeella, mutta se hyvin vähä sato mitä olen saanut, on aina ollut laadultaan enintään sitä sun tätä. Usein jopa huonoa. Mutta uskon kyllä, että toisen kasvattamina toisissa oloissa tilanne on aivan toinen.

Nuo määrät ovat sitten toinen juttu. Minulle jo tuo 3..4 Cristalia/paketti on kerralla liikaa. Isolla laatikolla en tekisi kerrassaan mitään. Käytän 1-2 palkoa kerralla, enkä edes kovin usein. Käytän kyllä tunnetusti chiliä paljon, mutta 80% Habanero Tabascon ja 10% nagajauheen muodossa. Tuoreelle on vähän käyttöä keittiössäni, ja siten tuo "gourmet" hinnoittelu sopii hyvin. Ymmärrän kyllä erilaiset tarpeet ja käyttömallit.

Ai niin... Omaan (nyky)makuuni Cristal on vähän turhankin tulista. Mutta esim. Chilacaa pistäisin poskeen joka päivä miten paljon tahansa - kunhan joku sitä täällä tuottaisi! ;)  (ei suostu kasvamaan parvekkeellani - ajanhukkaa)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - kesäkuu 11, 2010, 23:29:42 IP
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - kesäkuu 11, 2010, 22:49:51 IP
Keskon tukku? Miksei samointein osta sieltä, mistä keskokin ostaa. Pakettiautolla puutarhan pihalle, hynät tiskiin ja auto täyteen.


Joo voihan sen niinkin tehdä... 8)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Jiri - kesäkuu 12, 2010, 01:15:15 AP
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - kesäkuu 11, 2010, 22:49:51 IP
Pakettiautolla puutarhan pihalle, hynät tiskiin ja auto täyteen.

Lainaus käyttäjältä: pena - toukokuu 27, 2010, 20:16:25 IP
Soita 040-8363127  Terveisin Pena

Näin.

(Voisin muuten lähteä hakumatkalle mukaan. Tää oli muistaakseni Salossa.)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Arska1987 - kesäkuu 12, 2010, 09:12:17 AP
Nyt on/oli Aji Cristalleja Iisalmen shittarissa!!!  :P
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Lastunen - kesäkuu 15, 2010, 23:56:24 IP
Lainaus käyttäjältä: Lastunen - kesäkuu 07, 2010, 22:15:35 IP
Eihän 5€ ole hinta eikä mikään pikku satsista chilejä. 5€ nyt ei ole muutenkaan yhtään mitään jos sitä vertaa ihan mihin tahansa! Femmalla voi vaikka pyyhkästä hanuriaan jos ei muuta paperia ole. En sillä, että mulla rahaa ois ( ja sitä muuten ei todellakaan ole ) vaan sillä, että tuote on kasvatettu, pakattu, kuljetuttu tukkuun, kuljetettu kauppaan ja kauppiaskin varmaan haluu vielä vetää vähän välistä. Itse ainakin voin maksaa 5€ pienestä rasiasta chilejä, ennekö omat puskat alkavat tuottaa kunnolla (toivottavasti) satoa.
Muutamia ajatuksia:

-Ostin tänään Jykylän Keljon sitarista paketin Aji Cristalleja. Pitkään pyörittelin paketteja käsissäni ja mietin: ostanko semmosen missä on 3 isoa vai 5 pientä Cristallia, päädyin viiteen pieneen.

-Hinta on päivittäiseen järsintään melko kova, mutta herkutteluun ihan jees.

-5€ on edelleen rahana pieni raha. Totesin sen jälleen, kun tankkasin auton tankin täyteen ( 65€) ja maksettuani normaalit 150€:n kauppaostokset.

- Maistoin ekaa kertaa elämässäni kyseistä lajiketta ja jouduin totemaan etten olisi ikinä arvannutkaan miten erimakuisia chilit voivatkaan olla. Tämä oli ihan huippu hyvää. Paketissa lukeva teksti: RAIKAS kotimainen, kuvasi tuotetta paremmin kuin hyvin! Loistava makunautinto!

- Verrattuna irtomyynnissä oleviin punasiin, keltasiin ja vihreisiin, ilmeisesti jalostettuhin puikuloihin...no joo, eihän näitä pysty edes vertaamaan...

-Onneksi itselläkin on sama lajike kasvamassa ja tällä hetkellä puskassa on jopa 4 hyvää podia. Toivon vaan ettei kylmät kelit ja etenkin yöt tuhoa kasvia.

- Ostan toistekin :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Hegu - kesäkuu 16, 2010, 17:37:38 IP
tänään löysin kun kävin joensuun prismassa noita Aji cristaleja. Pakko oli ostaa ja kyllä oli hyvää kun maistoin juuri ja saampa laittaa ensikaupeksi noitakin kasvamaan
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: papereeka88 - kesäkuu 17, 2010, 21:51:35 IP
HInta ja osto hommis voi olla ongelmana sekin,että jos itse kasvattaa ja sattuu olemaan otolliset olot ja saa satoakin ei tarvitse ostaa...lisäksi kun hassaa paljon rahaa omiin touhuihin niin kyllähän sen oman sadonkin pitäisi maistua.Mutta jos laadullisen chilin kasvatus olisi helppoa heinänteko hommaa niin kaikkihan sitä tekis varsinkin jos olisi hyvät markkinat.Suomessa ongelmana on se,että suomalaiset eivät ole valmiita laadun ja kotimaisuuden nimissä maksamaan kovempaa hintaa,jos vieressä on halvempi ulkomailta tehty tuote,jonka laatu on niin tai näin.Tämä pätee yleisesti kaikkiin ruoka-aineksiin.Isäni on ollut 20 vuotta kalatuote jalostus yrittäjänä ja eipä ole helppoa hommaa.PIenet yritykset ei kannata ja jos meinaa tehdä isoa tarvitaan yleensä ulkopuolista rahoitusta ja riskit kovenevat.Vaikkakin tuntuu,että chilit ovat löytämässä suuren yleisön tietoisuuteen niin se vanhempi sukupolvi jolla yleensä on enemmän rahaa käytettäväksi kuin nuoremmilla ovat ehkä tottuneet ei chiliä sisältävään ruokavalioon ja jokainen tietää,että tottumuksia on vaikea muuttaa ja kaikki uusi on pelottavaa.Tälläinen melko pienen marginaalin tuote vaatisi valtavan määrän mainontaa sekä nykypäivänä brändäystä.Vaikka jokaiselle chilistille kaikki fataliilta tuleva on loisto tuotetta niin kysykääpä vanhemmiltanne,kavereiltanne tai sukulaisiltanne,että tietävätkö he mikä tai kuka fatalii on?veikkaisimpa,että suurin osa ei tiedä?Edes omat vanhempani,jotka ovat useasti jo olleet tekemisissä fataliin aji crystalin kanssa eivät osaisi sanoa,että mitä tuotetta fatalii tuottaa,paitsi ehkä onnekaan arvauksen kautta ;)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - kesäkuu 17, 2010, 22:00:31 IP
Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - kesäkuu 17, 2010, 21:51:35 IPaji crystalin

Mulle ainakin tuntematon tuote. Aji Cristal on paljon tutumpi.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Fatalii - kesäkuu 18, 2010, 16:03:00 IP
Tervehdys kaikille ja kiitos palautteesta!

Koitan tässä kaiken kiireen keskellä vastailla esiin tulleihin kysymyksiin.

Tavallisille kuluttajille chili on viime vuosiin asti meinannut lähinnä tabasco-kastiketta, sahajauhonmakuista chilipulveria, täysin tuletonta "chilisekoitusta" tai eksoottisimmillaan ulkomaisia "tuoreita" annuumeja tai satunnaisesti hieman tympeähkön makuisia heikkokuntoisia habaneroja. Me chilipäät olemme saaneet nautiskella itsekasvatetuista harvinaisista tuorechileistä sekä ulkomailta tilatuista kastikkeista ja muista spesiaalituotteista. Oma käsityksemme chilien hinnoittelusta muodostuu lähinnä ulkomailta rahdatusta bulkista, joka kasvatetaan tehotuotettuna jossain maailman äärissä sekalaisissa olosuhteissa. Tätä bulkkikamaa tuotetaan maailmanmarkkinoille valtavia määriä. Volyymit polkevat näiden tuotteiden hinnan väkisinkin sellaiselle tasolle, ettei kukaan pieni paikallinen tuottaja pysty kilpailemaan millään muulla kuin laadulla, maineella ja kotimaisuudella.

Chilien hintamielikuva muodostuu tavalliselle kuluttajalle juurikin sen kaupan miljoona pakettia maailmalle viikossa toimittavan annuumipaketin muodossa. Laatumielikuvaan merkittävästi vaikuttava asia on myös se tv-kokki, joka kertoo että "sitten ruokaan laitetaan punaista chiliä josta pitää ehdottomasti poistaa siemenet" :-)

Aiheesta täysin jostain syystä (:D) sokaistuneena Itseltäni tuppaa aina välillä unohtumaan, kuinka vähän ihmiset chileistä tietävät. Moni tutustuu kotimaiseen chiliin nyt ensimmäistä kertaa omassa marketissaan ostaessaan rasian Aji Cristaleita. Pakkaus joutuu kilpailemaan myymälässä paitsi niiden ulkomaisten chilituotteiden, myös kaikkien muiden vihannesosaston artikkeleiden kanssa. Joissakin kaupoissa on myytävänä chilejä kilohintaan koreissa, joista löytyy pohjalta aina se muutama iloisesti homehtunut yksilö niiden useiden nahistuneiden joukosta joita lukuisat ihmiset ovat sormillaan hypistelleet. Kun tavara ei vaihdu kyllin usein, muuttuu tämmöinen chililaari jätelaariksi ja se ei ole kenenkään etu.

Näin tienraivaajana ja ensimmäisenä suomalaisena chilibrandina Fatalii Gourmet chilien pitää näyttää hyvältä, pakkauksen pitää olla laadukas, jämäkkä ja hyvin ilmastoitu, visuaalisen ilmeen uskottava ja hinnan edustaa tuotteen laatua, ennenkuin kukaan on edes koko tuotetta vielä maistanut. Ja kaikki tämä laatu maksaa vielä enemmän, etenkin meillä Suomessa. Kuten jokainen kotimainen yrittäjä tietää, rahaa menee aina enemmän kuluihin kun mitä alunperin suunniteltu.
Uskaltaisin väittää että kaiken tehdyn työn jälkeen näillä katteilla ei monikaan tätä puuhaa harrastelisi. Chilituotteiden tuominen valtakunnalliseen jakeluun on kallista lystiä sillä se vaatii melkoisen kapasiteetin ja investoinnit. Monet eksoottiset lajikkeet vaativat pitkän kauden mikä Suomen oloissa tulee helposti yllättävän kalliiksi. Tukkujen tarvitsemiin määrin on pystyttävä vastaamaan kylmempänäkin kesänä. Kasvatusmetodeista ollaan valittu parasta makua tuottava, lähinnä omien katteiden kustannuksella.

Koko ketju pusikosta kuluttajan lautaselle on tärkeä. Puutarhalta toimitetaan vain priimalaatua pakkaajalle, jossa chilit pakataan ja punnitaan käsin, etiketöidään ja jokaiseen pakkaukseen tulostetaan myös pakkauspäivä. Chilit säilytetään kylmässä, josta ne toimitetaan edelleen tukuille ja sieltä kauppoihin ympäri suomen. Meillä ei ikävä kyllä ole mitään sananvaltaa siihen, kuinka paljon rasia kaupassa maksaa. Kauppiaat määrittelevät loppukädessä tuotteelle hyväksi katsomansa hinnan. Tällä hetkellä kuluttajahinta verrattuna erillispakattuihin ulkolaisiin tuontichileihin on hyvinkin järkevä. Jo pelkästään se, että eksoottista ja erikoista huippuchiliä kasvatetaan täällä meillä Suomessa kaikkein edistyneimpien kasvatusmetodien (tämän vuosituhannen aikainen kokemus mullattomasta viljelystä sekä kaikkein korkealaatuisimmat ravinteet ja tarkat reseptit) avulla perustelee tuonti/bulkkichiliä huomattavasti korkeamman hinnan. Puhumattakaan siitä että merkkituote (Fatalii Gourmet) vaatii valmistajalta bulkkituotetta enemmän vastuuta ja vastuudentuntoa.

Meillä chilipäillä on ollut etuoikeus maistella lajikkeita ja tuotteita, joista 99% ihmisistä ei ole koskaan kuullutkaan saati olisivat ikinä päässeet niitä maistamaan.
Mikä onkaan sen parempi tapa edistää suomen chilikulttuuria kun tuoda eksoottiset, herkulliset ja lukuisat chililajikkeet kaikkien saataville kauppoihin.
Näin ihmiset oppivat varmasti paremmin että chili voi olla herkullinen, päinvastoin mitä ovat tähän asti tottuneet niistä hollantilaisista bulkkichileistä saamaan käsitystä,
ei niiden maku. tai tulisuuden tyyppi anna kovin mairittelevaa kuvaa chileistä ja niiden monipuolisuudesta.

Pyhä tarkoitus on päästä tarjoamaan näitä elämyksiä kaikille kuluttajille jotakuinkin sillä tuopillisen hinnalla :-)

Suurkiitos kaikille teille hyvää asiaa edistäneille chilipäille jotka ovat tämän tehneet mahdolliseksi, ilman massiivista chilipääjoukkoa tästä ei olisi tullut alunperinkään yhtään mitään. Tuette parhaillanne toimintaa joka tuo tulevaisuudessa varmasti lisää erikoisia ja erilaisia herkkuja kauppojen hyllyille.
On ollut ilo kuulla tärkeimmiltä asiakkaltamme että tuotteemme ovat haluttuja, tässä vaiheessa vielä suuri kiitos kuuluu varmasti teille aktiivisille kaupoissa pyörineille chilipäille! :)
Voin taata että kasvattamistani, yli kahden tuhannen lajikkeista löytyy vielä monta ylläriä jotka tulevat saamaan jopa kulttichilien maineen chilipäiden keskuudessa, puhumattakaan jalosteista joita meillä onkin jo lisää tuoteputkessa...

Kiitoksia vielä paljon reilusta palautteesta.
Palautteet saa parhaiten perille lähettämällä suoraan sähköpostia osoitteeseeni fatalii at sci.fi, sähköpostista kun riippuvainen on niin sitä tulee lueskeltua pahimmankin härdellin keskellä.

(http://fatalii.net/fg_banneri.jpg)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kadotus - kesäkuu 18, 2010, 17:19:23 IP
Noniin, eiköhän ihmiset nyt ymmärrä mistä tulee Fataliin chilienkin hinta. Itsehän en enää edes suostu ostamaan pakettia jossa on muutama punanen pötkylä ja lukee etiketissä "Punainen chilipaprika, 1.lk Hollanti" koska ensimmäistä luokkaa ei näissä ole muu kuin paska maku. Joskus harvoin ostan jotain hollantilaisia jos on joku chilimix paketti missä on kivannäkönen sisältö, ne jallut on meinaan joskus ihan ok. Ja silloin jos tarjolla on kotimaisia en edes harkitse hollannin chilejä, ne habatkin meinaan todellakin on vähän mitä on.

Kun menee kauppaan ja näkee fataliin herkkuja hyllyssä, voi tehdä valinnan ja jättää sen karkkipussin ostamatta tai vähentää vaikka tupakointia (ei kaikki syö karkkia tai polta tupakkaa mutta ymmärtänette pointin.) Ite ostelin viimekesänä eri kaupoista aina silloin tällöin fataliin aji cristaleita vaikka niitä oli jo kotonakin reilusti. Halusin äänestää (varsin vaatimattomat varat sisältävällä) lompakollani ja näin omalta osaltani edesauttaa kyseisten tuotteiden saatavuutta myös jatkossa. Ja toisaalta ei mikään voita vihreää aji cristalia, paitsi ehkä 2 vihreää aji cristalia...  :P
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Jiri - kesäkuu 18, 2010, 17:45:25 IP
Tiksin Prismasta poistettu 2 askia ra(i)kkautta. On toi vaan hyvää. Paraikaa rouskuttelen fetascnackiin silputtuna - On muuten asiallinen combo.
Huomenna lähtee muutama grilliin juustotäytettynä.

Kiitos :-)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Avon Barksdale - kesäkuu 18, 2010, 17:48:44 IP
Näyttää pahasti siltä että Citymarketit ja sun muut vetävät niin paljon välistä että kusevat toiminnallaan omille nilkoilleen ja samalla myös Fataliin. Esimerkki omasta Prismasta; viime vuonna aji cristal -aski maksoi jotain hieman alle 4 euroa ja paketit homehtuivat hyllyyn, kun niitä ei ostettu. Tänä vuonna niitä ei ole edes siellä myynnissä enää.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - kesäkuu 18, 2010, 17:58:19 IP
Niinpä.  Citymarket vetää kovia hintoja mutta huomioidaan tässä se että kävijämäärät ovat isoja sekä he tilaavat tuotteen kuin tuotteen myyntiin jos asiakkaat tahtovat.. ja tosiaan..tuotteet voi jäädä hyllyyn mutta kauppiaat ottavat sen riskin kyllä.. 

ainakin meillä lahdessa.  Iso kiitos paavolan citymarketin kahdelle kauppiaalle joidenka kanssa olen hyvissä väleissä.

Ja katselin kyllä hymyillen erästä "nuorta paria"   jotka tutkivat kristallipakettia ja chilikastikkeita silmät kiiluen.(ostivat ainakin jonkun chilikastikkeen,en nähnyt että mitä)

siitä tuli hyvä mieli itsellekkin että sana leviää..(toivon näin)

Pidetään harrastusta yllä!!         ja nauttikaa kesästä
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - kesäkuu 18, 2010, 19:02:23 IP
Nyt saatiin Maestro itse jyrähtämään painava sanansa. Ja täytyy kyllä sanoa, että vakuuttavasti asia ilmaistiinkin. PRKL, jos maailmassa on kaksi maata jossa Aji Cristalia saa ruokakaupasta ja toinen niistä on piskuinen Suomi, kaukana peräpohjolassa, kaukana keskieurooppalaisista kadunvarsikahviloista!

Kyllähän tätä toimintaa pitää tukea!

Jatkokysymyksenä seuraa; Mitä maksaa per kilo ja kuinka iso satsi pitää tilata, jos haluaa ostaa suoraan kauppapuutarhalta? Ja onko sellainen toiminta edes mahdollista?

edit: Pistin Fataliille sähköpostia aiheesta.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kadotus - kesäkuu 19, 2010, 00:29:07 AP
Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - kesäkuu 18, 2010, 19:02:23 IP
Jatkokysymyksenä seuraa; Mitä maksaa per kilo ja kuinka iso satsi pitää tilata, jos haluaa ostaa suoraan kauppapuutarhalta? Ja onko sellainen toiminta edes mahdollista?
edit: Pistin Fataliille sähköpostia aiheesta.

Ja kerrot sit meille muillekkin mitä hän vastas!  8)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Aji Inferno - kesäkuu 19, 2010, 03:45:23 AP
Hienoa, että suuri chilimiehemme itse aukaisi suunsa!  :)

Sillä *täsmälleen* tuosta tässä kaikessa on kysymys! Jos haluat kuulla ääntä iPodistasi, voit tyytyä vakiokuulokkeisiin tai ostaa vaikkapa keskimäärin surkeat Creativen valmistamat kuulokkeet tai kaiuttimet. Mutta jos rakastat musiikkia (ruoanlaittoa), ostat kukaties Koss:n Porta Pro kuulokkeet - tai Fataliin Aji Cristaleja. Kummassakin tapauksessa rahallinen panostus on hyvin kohtuullinen, mutta se nautinto lopputuloksena... Ah, voiko sellaiselle edes laittaa hintalappua?! :)

Suomi on todellakin erittäin todennäköisesti AINOA MAA MAAILMASSA, jossa Aji Cristal on myynnissä supermarketeissa! Ajatelkaapa tuota ihan tosissaan! Chileläisen huippumaukkaan harvinaisuuden päätyminen lähimpään supermarketiisi ei ole mikään ihme - se on tämän porukan vuosien työn tulosta! Fataliille kuuluu ilman muuta suurin kunnia asiasta, mutta koko homma ei olisi ollut mahdollinen ilman tämän chiliyhteisömme työtä 90-luvun puolivälistä tähän päivään. Suomi *on* juuri nyt ehkä maailman tietyssä mielessä edistynein chilimaa! Missään muualla ei kaupoista esim. saa tällaista tuotevalikoimaa...

Onko ylpeyden aihetta?!

ON! :)

Eli eipä valiteta vaikka Aji Cristaleista. Ollaan kiitollisia siitä, että ylipäätään saamme noita herkullisia harvinaisuuksia!!
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: psyphish - kesäkuu 19, 2010, 10:44:40 AP
Itse olen hyvin tyytyväinen ja mieleeni ei kertaakaan juolahtanut valittaa hinnoista saatika pakkausten koosta. Cristaleita olen jo 5 pakettia syönyt tässä parin viikon sisällä ja näin jo kerran untakin että marketissa oli iso hyllyllinen eri lajeja. Järkyttää ajatella että niin moni elää vielä tietämättömyydessä, itsekkin vielä helmikuussa pureskelin pahvin makuisia "punaisia chilejä", nyt en voi enää kuvitella elämää ilman chilejä ja niistä luotavia herkkuja. Ruoka ilman lämpöä, se ei nälkää vie.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Dani - kesäkuu 20, 2010, 17:56:08 IP
Olarin Prismasta lähti juuri äskettäin mukaan rasiallinen Aji Cristaleita. Nagaa odotellessa...
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - kesäkuu 20, 2010, 21:54:28 IP
Ei oo Fassesta kuulununna..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: papereeka88 - kesäkuu 20, 2010, 22:03:23 IP
tai aika harvassa olla nuo vakavat valittajat...suomalaisethan valittavat melkein kaikesta mihin liittyy raha :D mutta silti joka vuosi ihmiset ostavat kalliilla hinnalla kesän ensimmäiset uudet perunat tai mansikat...taitaa olla sama juttu noitten aji cristaleiden kanssa :) alkukaudesta kuuluu napinaa hinnasta ja sen jälkeen se sitten loppuu ja ihmiset mussuttaa tyytyväisesti chiliä.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - kesäkuu 20, 2010, 22:03:27 IP
Kyllä se vastaa.  Miettii vielä..

Kuulemma joka päivä postinsa katsoo  8)

mutta voipi olla kiirusta kun kohta on nagat kaupoissa... ihan kohta..... näin hän sanoi minulle  8)

Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Chao - kesäkuu 21, 2010, 19:38:43 IP
Tänne savon suuntaan(varkaus) oli myös eksynyt kristallia,hinta noudatti viimevuotista linjaa a 4.49,pari poksia lähti matkaan,yllättäen tulisimpia oli vihreät yksilöt,tuote on kyllä sitä mitä luvataankin,raikasta hedelmäisyyttä,yllättävillä tulisuus eroilla.
Tuotteen hinta vielä kohtuullinen kun vertaa ettei oikein vertailu kohtaa löydy perusmarkettien valikoimista,tässä ilmeisesti tuote jolla halutaan saada uusia chilinystäviä,muistakin kuin meistä itse kasvattajista,jos fatali lähtee tuoteBalettiaan laajentamaan olisi toive oranssit habat,tätä ei löydy mistään tuoreena,purkista kyllä,naga on kyllä tuttu tuote fatalilta,aargh....... ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - kesäkuu 27, 2010, 21:21:14 IP
  ENSI VIIKOLLA SAA NAGAA  KAUPASTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


ELI JO YLIHUOMENA VOIT KATSASTAA KAUPPASI TARJONNAN!!!!!!

SATO KYPSYNYT JA KORJATTU!!



  KIITOS FATALII!!!!
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: tonttu - kesäkuu 28, 2010, 20:00:53 IP
En löytänyt tähän hätään fassen Aji cristal ketjua, mutta tosiaan Juhannukseksi sain vihdoin Keuruullekkin Cristalleja KKK marketista löytyy 4.85 egee ja lupasivat jatkossa pitää chilejäkin hyllyssä. Oli ihan kivasti ainakin 6 rasiaa mennyt muillekkin kaupaksi ja itse tässä pari kertaa käynyt jo santsaamassa.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - kesäkuu 30, 2010, 16:49:19 IP
Hmm.. ei vieläkään näy nagaa.. :(

käympäs taas katsomassa....
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - kesäkuu 30, 2010, 17:07:10 IP
Tarkennusta siis  :D

sain chilikunkun kiinni ja naga tulee hyyyvin pian myyntiin!!

Kuulemma näinä päivinä!!

jipii....

Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Larski - heinäkuu 09, 2010, 15:43:46 IP
Nyt oli nagat ilmaantunu Malmin citymarkettiin. Hintaa tais olla 6,75€/rasia.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Hegu - heinäkuu 09, 2010, 22:04:58 IP
täytyy lähteä huomenna katsastamaan joensuun citymarket jos olisi tullut tännekkin
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: PeeVee - heinäkuu 13, 2010, 17:07:25 IP
Launeen sittariin oli ilmestynyt nagaa, oiskohan ollu 6,99e/rs... Jäi ostamatta kun on omaakin kypsymässä. Tullut vain jotenkin tavaksi kiertää aina ensin hevi-osasto läpi ja tarkistaa chilitilanne... ;D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Xbow - heinäkuu 16, 2010, 22:33:16 IP
Nekalan suurjaossa ( siis ei pubiruusu vaan kauppa ) oli Nagarasioita 6.95 tms / kpl. Rasioissa oli sekä vihreitä että punaisia. Intiassahan kuulemma ( Oulussa tarjoilijatar mainitsi ) käyttävät raakaa nagaa tms chinenseä ruuanlaitossa.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Disturbed - heinäkuu 17, 2010, 18:54:19 IP
Oulun sittarissa oli nagaa myös tullut myyntiin hintaan 5.99e/rasia,
oikein olivat hyvän näköisiä ja rasioita jäi minun käyntini jälkeen
vielä 4 sinne hyllyyn.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Hegu - heinäkuu 19, 2010, 05:42:05 AP
ei oo tullu viellä nagaa joensuuhun. Ainakaan prismaan tai cittariin. Toivottavasti tulee tällä viikolla
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Starwhite - heinäkuu 22, 2010, 03:54:19 AP
Vanha viisaus pätee, jos kaupassa ei vielä ole niin pyytämällä sinne saa kohta.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Charkko - heinäkuu 23, 2010, 08:27:10 AP
Eilen löytyi vantaalla tikkurilan ylivedosta naga morich rasioita,hinnaltaan 9e
niin on hyvää et kaks rasiaa tarttu matkaan heti,kun omat on vielä kasvamassa.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Azukki - heinäkuu 23, 2010, 09:08:58 AP
Kupittaan cittarissa löytys nagaa, en muista hintaa
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Evilyn - heinäkuu 25, 2010, 17:44:41 IP
Citymarket Ruoholahti, muistaakseni jotain 6,30€
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: MrFrost - heinäkuu 25, 2010, 19:22:18 IP
Lainaus käyttäjältä: Charkko - heinäkuu 23, 2010, 08:27:10 AP
Eilen löytyi vantaalla tikkurilan ylivedosta naga morich rasioita,hinnaltaan 9e
niin on hyvää et kaks rasiaa tarttu matkaan heti,kun omat on vielä kasvamassa.

9e?!?

Huh, on kyllä ylivedon monivedossa kertoimet kohdallaan....

-Timo
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - heinäkuu 25, 2010, 19:45:34 IP
Samaa sanoin cittarin pässikauppiaalle!!   ei juntti usko...

8,95€ rasiasta on liikaa!!!   samoin krissepaketti 5,90€

hyllyyn jää!  itse toki ostin kun pakko oli saada..  mutta launeelle menen tästä lähtien...mikäli ensikesänä ei satoa tule..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Nagakasvattaja - elokuu 17, 2010, 21:30:39 IP
Mikkelin shittarissa  oli about vähän yli 6€, pakko oli ostaa kun omat nagat ei ole vielä kypsynyt.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: popcornmaker - elokuu 20, 2010, 21:05:18 IP
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - heinäkuu 25, 2010, 19:45:34 IP
Samaa sanoin cittarin pässikauppiaalle!!   ei juntti usko...

8,95€ rasiasta on liikaa!!!   samoin krissepaketti 5,90€

hyllyyn jää!  itse toki ostin kun pakko oli saada..  mutta launeelle menen tästä lähtien...mikäli ensikesänä ei satoa tule..

Eikös tuo vaan kannusta kasvattamaan itse
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: ozmium - elokuu 20, 2010, 22:09:05 IP
Moneen kertaan tullut ostettua Nagaa kuten myös Aji Cristalia ihan vain sen takia, että sitä kaupasta saa ja aion ostaa jatkossakin. Onhan nuo hyviä :) Molempia kyllä kasvaa kotonakin..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Harri1980 - elokuu 21, 2010, 14:43:20 IP
Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - elokuu 20, 2010, 21:05:18 IP
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - heinäkuu 25, 2010, 19:45:34 IP
Samaa sanoin cittarin pässikauppiaalle!!   ei juntti usko...

8,95€ rasiasta on liikaa!!!   samoin krissepaketti 5,90€

hyllyyn jää!  itse toki ostin kun pakko oli saada..  mutta launeelle menen tästä lähtien...mikäli ensikesänä ei satoa tule..

Eikös tuo vaan kannusta kasvattamaan itse

Montakos Nagaa tuollaisessa paketissa on? Alkaa olla melkein 2€/podi hintaa. Toki Yhdellä kunnollisella Nagalla maustaa koko ruoan, joten kyllähän tuosta rasiasta riittää useampaa kokkaukseen.

Onneksi parvekkeella alkaa olla jo kypsiä Nagoja ja niitä tulee vähintään 50 kpl kolmesta puskasta, jos kerkeävät kypsyä.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - elokuu 21, 2010, 15:33:38 IP
muistaakseni rasiassa on 4-6 podia koosta riippuen...

ja jos heität yhden nagan safkaan niin joo.... saat tulista  ::)

kukaan muu ei sitten enää syökkään samaa safkaa.....paitsi me chilipäät  ::)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Harri1980 - elokuu 21, 2010, 16:32:02 IP
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - elokuu 21, 2010, 15:33:38 IP
muistaakseni rasiassa on 4-6 podia koosta riippuen...

ja jos heität yhden nagan safkaan niin joo.... saat tulista  ::)

kukaan muu ei sitten enää syökkään samaa safkaa.....paitsi me chilipäät  ::)

1-2 kuivattua bhut jolokiaa (=Naga) olen aina laittanut keittoon. Välillä joutuu hieman hikoamaan, kun sattuu kaksi suurempaa tai normaalia tulisempaa yksilöä samaan kattilaan. Mutta hyvää on! Ja kyseessä siis 3-3,5 litran keittoannos mihin noita kuivattuja olen laittanut. Ja vaimo syö myös. Välillä valittaa liiasta tulisuudesta.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Xbow - elokuu 24, 2010, 20:38:47 IP
Tampereen Satamakadun pikku K-markettiin oli ilmestynyt näitä hintaan 6,95 / rasia. Jos ei vielä satu olemaan nuita, niin asianlaidan saa helposti korjatuksi :D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Ryhis - elokuu 26, 2010, 21:30:36 IP
Kauppakeskus Arabian K-kaupassa oli sekä Nagaa, että Aji Cristallia. Hinnat taisivat heilua kuuden euron molemmin puolin, Cristal n.5,5€/rasia ja Nagapaketti taisi lähteä hintaan 6,95€
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - elokuu 26, 2010, 21:42:40 IP
festareilla halpaa vasta olikin!!

naga oli 25€ kg ....
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Hombre - elokuu 26, 2010, 22:46:02 IP
Lainaus käyttäjältä: Tomppa - elokuu 26, 2010, 21:42:40 IP
festareilla halpaa vasta olikin!!

naga oli 25€ kg ....
oi voi...
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - elokuu 26, 2010, 22:57:09 IP
mielestäni toi on todella edullista verrattuna kaupan hintaan..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: kalat69 - elokuu 27, 2010, 08:34:07 AP
joo, mutta sepä oli penan nagaa, ja sitähän saa penalta siihen hintaan kun vaan soittaa ja tilaa :D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Aji Inferno - elokuu 27, 2010, 23:19:38 IP
Lainaus käyttäjältä: kalat69 - elokuu 27, 2010, 08:34:07 AP
joo, mutta sepä oli penan nagaa, ja sitähän saa penalta siihen hintaan kun vaan soittaa ja tilaa :D

Lähes sama oli hinta messuilla Fataliinkin standilla.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kuikka K - elokuu 28, 2010, 19:06:19 IP
Oli pakko tulla hehkuttaa, vihdoinki sain ostettua savonlinnan prismasta. On perrrrkeleen mehukkaita, hakkaa valitettavasti omat mennen tullen,vielä :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: ALIS123 - elokuu 28, 2010, 19:44:01 IP
Kävin lpr citymarketista hakemas vähän aji cristalia ja näkyy olevan nagaa kans hyllyssä, 6,90€/60g tai jotain sinne päin.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Larski - syyskuu 01, 2010, 16:33:51 IP
Lapuan entisessä Simpsiömarketissa komeili nagapaketteja hyllyssä hintaan 7,9€. Oli jopa tuoreemman ja vähemmän nahistuneen näköstä kamaa ku Helsingin suunnalla yleensä, jotenka ilmeisesti niitä täällä joku ostaaki. Loistavaa!
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - syyskuu 01, 2010, 16:38:05 IP
Tästä lähtien tilaan itse suoraan kasvattajilta chilit jos tarvitsen paljon ja nopeasti..

jumalauta kun kilohintaa on nagalla 170€ ja kristallia saa 60-90€  kg niin säästää melko tukun rahaa...

jos hinta on 20-25€ kg....

mutta..kohta joku vastaakin että jos emme osta kaupasta niin emme saa ikinä mitään hyvää kauppaan kun tuote ei mene kaupaksi..yms...yms...

joo...   siinä voi syyttää ahnetta paskaa joka johtaa kauppaa.... 8)

itse asiassa täällä on ketjukin joka käsittelee tuota... hmm...   pengonpas esiin..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: ALIS123 - syyskuu 01, 2010, 18:50:40 IP
Nagassa tuon hinnan vielä pystyy hädin tuskin maksamaan koska se 60g paketti riittää jonku aikaa mutta cristalin hinta on ihan tolkuton koska ne tulee yleensä syötyä päivässä, on vaa liian hyvää :D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Tomppa - syyskuu 01, 2010, 18:59:21 IP
Paketissa on tasan 50g nagaa....  ja kyllä..      olen kerran sen syönyt..

"äitiii... mä en haluu chiliä...yyy...  polttaa...

"äiti"   Turpa kiinni nyt on kallista gastronoomista herkkua....    ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: wille - syyskuu 04, 2010, 16:00:56 IP
Tänään löytyi Kouvolan kävelykatu Manskilta torikauppiaalta Fatalii Gourmet Naga Morich-valkosipulinkynsiä. Avovaimolle siinä sitten tietenkin tokaisin, että "kato perkeles, fassen valkosipulia!" No, kauppias virnisteli, että "tahdotkos maistaa, höhhöhhöö?" No tottakia sitä haluttiin maistaa, ja oli muuten todella hyvää. Kauppias kyseli vielä ennen maistiaista, että olenko ihan varma, että haluan tässä keskellä katua maistaa...  ::) ovat kuulemma tulisiakin... Mutta ajatella, chiliä kouvostoliittolaisessa katukuvassa. Jokin on mennyt oikein.

Noh, joka tapauksessa purkillinen lähti mukaan kuudella €urolla. Omnomnom.  :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Minbaari - syyskuu 04, 2010, 16:26:31 IP
Lainaus käyttäjältä: wille - syyskuu 04, 2010, 16:00:56 IP
Tänään löytyi Kouvolan kävelykatu Manskilta torikauppiaalta Fatalii Gourmet Naga Morich-valkosipulinkynsiä. Avovaimolle siinä sitten tietenkin tokaisin, että "kato perkeles, fassen valkosipulia!" No, kauppias virnisteli, että "tahdotkos maistaa, höhhöhhöö?" No tottakia sitä haluttiin maistaa, ja oli muuten todella hyvää. Kauppias kyseli vielä ennen maistiaista, että olenko ihan varma, että haluan tässä keskellä katua maistaa...  ::) ovat kuulemma tulisiakin... Mutta ajatella, chiliä kouvostoliittolaisessa katukuvassa. Jokin on mennyt oikein.

Noh, joka tapauksessa purkillinen lähti mukaan kuudella €urolla. Omnomnom.  :)

Mahtavaa!! Toivo elää.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Nikodeemus - syyskuu 09, 2010, 19:16:00 IP
Onko mitään havaintoja Riihimäki-Hyvinkää-Järvenpää-huudeilla?
Hyvinkään cittarin kävin ratsaamassa tänään, mutta laihoin tuloksin :(
Myös Aji Cristalia olisi mukavaa löytää kaupasta.
Kaikki kämpästä löytyneet on syöty ja reflat uhkaa pikkuhiljaa...
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Nagakasvattaja - syyskuu 13, 2010, 21:29:22 IP
Imatran shittarissa aivan mustia/homeisia nagoja  :o
Jäivät sitten hyllyyn, valitus tuli laitettua.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Minbaari - syyskuu 19, 2010, 05:32:20 AP
Kouvolan Citymarketissa on myynnissä fataliin naga morichia 1,99€ rasia. Ja oli ainakin Torstaina priimaa kamaa!
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Harri1980 - syyskuu 19, 2010, 10:06:35 AP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - syyskuu 19, 2010, 05:32:20 AP
Kouvolan Citymarketissa on myynnissä fataliin naga morichia 1,99€ rasia. Ja oli ainakin Torstaina priimaa kamaa!

Oikeasti 1,99€?
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Minbaari - syyskuu 20, 2010, 05:44:09 AP
Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - syyskuu 19, 2010, 10:06:35 AP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - syyskuu 19, 2010, 05:32:20 AP
Kouvolan Citymarketissa on myynnissä fataliin naga morichia 1,99€ rasia. Ja oli ainakin Torstaina priimaa kamaa!

Oikeasti 1,99€?

Kyllä!  :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: wille - syyskuu 20, 2010, 09:26:40 AP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - syyskuu 19, 2010, 05:32:20 AP
Kouvolan Citymarketissa on myynnissä fataliin naga morichia 1,99€ rasia. Ja oli ainakin Torstaina priimaa kamaa!

Suuri ja mahtava Kouvostoliitto... Rock on! Kerrankin positiivista kehitystä, ja hintakin on aika passeli.  ;)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: tulimies - syyskuu 20, 2010, 09:43:58 AP
Joo tikkurilan ylivedossa oli 9 euroa ja rapiat päälle ..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Nagakasvattaja - syyskuu 21, 2010, 23:51:19 IP
Lainaus käyttäjältä: Minbaari - syyskuu 19, 2010, 05:32:20 AP
Kouvolan Citymarketissa on myynnissä fataliin naga morichia 1,99€ rasia. Ja oli ainakin Torstaina priimaa kamaa!
Pakko käydä viikonloppuna kattomassa kun ajelen ohi  ;)

Matkaevästä.  ;D
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: DrIdo - syyskuu 26, 2010, 14:22:57 IP
tällä hetkellä kouvolan citymarketissa tarjouksessa 2.99 paketti nagaa. pari rasiaa jäljellä oli vielä perjantaina.

pitää tarkkailla tilannetta miten hinta muuttuu siellä
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Hegu - syyskuu 26, 2010, 17:59:30 IP
joensuun pilkon cittarissa rasia hinta 6.99 euroa. Piti napata mukaan pari rasiaa että on talvelle nagaakin  ;)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: sik - joulukuu 16, 2010, 15:24:09 IP
Lainaus käyttäjältä: Nikov - syyskuu 09, 2010, 19:16:00 IP
Onko mitään havaintoja Riihimäki-Hyvinkää-Järvenpää-huudeilla?
Hyvinkään cittarin kävin ratsaamassa tänään, mutta laihoin tuloksin :(
Myös Aji Cristalia olisi mukavaa löytää kaupasta.
Kaikki kämpästä löytyneet on syöty ja reflat uhkaa pikkuhiljaa...

Jokelan K-Marketista (nyk supermarket) ainakin sai ennen remonttia. Kannattaa käydä katsomassa.

Riihimäelle tulossa lähiaikoina
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Lihamestari - joulukuu 16, 2010, 16:08:56 IP
Ei kannata käydä katsomassa ennen kesää!
Viimeiset meillä myydyt rasiat oli pakattu 29.10.2010

Uutta satoa lupailtu kesäkuulle...
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: psilly - heinäkuu 25, 2014, 12:24:25 IP
Tervehdys! Osaisko joku sanoa, että mistä Helsingissä sais tällä hetkellä tuoreita Naga Moricheja tai tulisempia chilejä? Näitä Fataliin Naga boxeja oli ennen Kampin K-kaupassa, mutta nyt ei ole näkynyt kun oon tässä pari kertaa käynyt.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Whili - heinäkuu 25, 2014, 12:36:44 IP
Tuolta http://www.fataliigourmet.net/Tuotteet löytyy tuotteet ja saatavuus.
Eipä ole tosiaan näkynyt kaupoissa entiseen malliin, mutta toivottavasti edes noista mainituista löytyy..
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: psilly - heinäkuu 25, 2014, 13:13:36 IP
Kiitos... itsekin jo nuo jälleenmyyjät löysin ja tuli todettua, että siellä on vähän vanhaa tietoa. Kävin etsimässä Lasipalatsista Maatilatori Eat&Joy -kauppaa, mutta se oli lopettanut siellä... siitä sitten Kluuviin, mutta ei löytynyt sieltäkään kyseistä putiikkia... tai siellä oli joku Armas keittiö & viinitupa alakerrassa, jota joku arveli ehkäpä samaksi paikaksi. Se oli vaan jo kiinni silloin kun olin siellä (klo 18:00 jälkeen)... nyt juuri lähdössä katsomaan uudestaan.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: PP - heinäkuu 25, 2014, 14:19:30 IP
Fatalii ei toimita tänä vuonna tuorechilejä kauppoihin. Sivuilla on vanhoja tietoja tuoreista.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: psilly - heinäkuu 25, 2014, 14:47:05 IP
Ok, kiitos!  :-\ Vältyinpä turhalta reissulta.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: x46900 - heinäkuu 25, 2014, 15:19:28 IP
 http://heinanpuutarha.fi/tuotteet/  (http://heinanpuutarha.fi/tuotteet/) tuolta löytyy.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: psilly - heinäkuu 25, 2014, 15:42:00 IP
Juu.. kiitos... mutta nyt olisin halunnut vain muutamia tuoreita testattaviksi ja tuo tulee liian kalliiksi.  :-\ Ehkä laitain tänne torille oman ilmoituksen.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Kaisuli-Haisuli - heinäkuu 25, 2014, 17:40:42 IP
Lainaus käyttäjältä: x46900 - heinäkuu 25, 2014, 15:19:28 IP
http://heinanpuutarha.fi/tuotteet/  (http://heinanpuutarha.fi/tuotteet/) tuolta löytyy.

Onneksi Pena ei petä  :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: MiM - heinäkuu 25, 2014, 18:30:52 IP
Mitäs Fataliille on käynyt? Niitähäön oli kaikkialla viime syksynä. Nyt täytyy panosta entistä enemmän omaan tuotanton, jos tuota kautta ei enää saa.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Jame - heinäkuu 25, 2014, 18:48:09 IP
Lainaus käyttäjältä: MiM - heinäkuu 25, 2014, 18:30:52 IP
Mitäs Fataliille on käynyt? Niitähäön oli kaikkialla viime syksynä. Nyt täytyy panosta entistä enemmän omaan tuotanton, jos tuota kautta ei enää saa.

Epäilen että aika paljon on mennyt tuorechilejä roskikseen kun ei kansa osta tällaista extriimitavaraa. Ainakin viime vuonna oli Cittarin hyllyissä jo parhaat päivänsä nähneitä Nagoja. Harmi sinänsä, sieltä minäkin ostin useamman rasian Rocatoja ja päätin että noita pitää yrittää kasvattaa myös itse.

Taitaa vaan perushärmäläiset olla sen varran vanhoillista sakkia etteivät ihan helpolla osta 50-70 gramman rasiaa jotain järkyttävän tulista joka maksaa 7-8 egeä rasialta eli  pahimmillaan 160 €/kg.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Aji Inferno - heinäkuu 25, 2014, 19:13:46 IP
Lainaus käyttäjältä: MiM - heinäkuu 25, 2014, 18:30:52 IP
Mitäs Fataliille on käynyt? Niitähäön oli kaikkialla viime syksynä. Nyt täytyy panosta entistä enemmän omaan tuotanton, jos tuota kautta ei enää saa.

Siinä kävi niin, että yhteistyökumppani päätti lopettaa chilin tuottamisen omista syistään. Uusi kumppani on löytynyt, mutta muutos kestää sen verran kauan, että tämä kesä menee siellä vähän poikkeuksellisesti ja osin ensi kautta valmistellen. Eivät Fataliin chilit sun muut mihinkään ole katoamassa. :)
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: MiM - heinäkuu 25, 2014, 20:42:18 IP
Hyvä, jos tulevat takaisin.

Tuosta edellisestä viestistä kannattaisi ehkä ottaa sen verran vaariin, ett voisi miettiä se pakkauskoko. Harva tarvitsee 10 kpl nagaa, ja kun paketin hinta vastaa puoli kiloa hyvää lihaa, niin ostopäätös jää helposti tekemättä.
Otsikko: Vs: Tuoretta Fataliin Naga Morichia suomen marketeissa!!!
Kirjoitti: Muurahaiskarrhu - toukokuu 20, 2016, 13:51:41 IP
Onkohan tänä vuonna tulossa Fataliin chiliä marketteihin?