Kasvatus ja yleinen chilitieto => Päiväkirjat ja fotoalbumit => Aiheen aloitti: pownedi - tammikuu 31, 2010, 14:34:08 IP

Otsikko: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - tammikuu 31, 2010, 14:34:08 IP
Morjensta pöytään tänne foorumille. Tuossa viikko sitten tein vihdoin sen päätöksen, että kokeilen chilien kasvattamista. Fataliilta siemeniä useaa sorttia ja kylvin ne eilen (30.1) kaktusmultaan/kylvömultaan. Mielenkiinnolla jään odottamaan ensimmäistä vartta mikä mullan alta nousee. Pari kysymystä heräsi myöskin.. Täytyykö idätys-vaiheessa multaa kastella? Juttuja kun olen selaillut niin jotkut suorastaan uittavat niitä vedessä ja toiset eivät lisää vettä ollenkaan. Ja toinen kysymys olisi, että miten chilien kuivatus onnistuu? Ehkä turhan aikainen kysymys, mutta askarruttaa silti. Roikkumaan kuivaan paikkaan? Uuniin?


Tässä vielä istuttamiani lajeja:

Habanero Brown, Large
CGN 22871
Bolivian Rainbow
Aji Cristal
Jalapeno, Early
Turbo Pube
Naga Morich
Bird's Eye Baby

Itäneitä;

Kaikki Bolivian Rainbowit
Kaikki Jalapenot
Kaikki Bird's Eye Babyt
1 Naga Morich
1 Turbo Pube


Ja muutama kuva plantaasista!

(https://dl.dropbox.com/u/3658788/Photo0033.jpg) Anttilasta halpa idätysboksi, tais olla perätin 9e!
(http://dl.dropbox.com/u/3658788/Photo0034.jpg) Lajikkeita sopivasti alottelijalle, vai? (;
(https://dl.dropbox.com/u/3658788/Photo0035.jpg) Lämpötila suhteellisen hyvä..
(https://dl.dropbox.com/u/3658788/Photo0036.jpg) Pikkuset Habaneron siemenet pilkistää sieltä (:
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: teemu - tammikuu 31, 2010, 15:44:15 IP
Ei sitä kannata kyllä päästää multaa kuivumaan idätyksen aikana. Lämpötilat näyttäs sopivilta mun silmään, vaikka en itsekkään mikään ammattifarmari ole. Mulla iti samoissa lämpötiloissa.

Kuivatuksen voi hoitaa kuivurilla, halkasemalla podit ja pujottamalla naruun, uunissa abaut 50C luukku vähän raollaan tai sitte ihan vaan halki, jonnekin ja jotain päälle ettei pölyty.

Niin ja teretulemast vaan!
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - tammikuu 31, 2010, 15:50:22 IP
Okei, jos vaikka laittais boksin pohjalle vähän vettä! Mites kauan tollasilla lajikkeilla yleensä kestää itää ja kasvattaa ensimmäiset sirkkalehdet?

Damn, osaapas ollakin sitten kauhea innostus päällä...  ;D
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: teemu - tammikuu 31, 2010, 16:01:38 IP
Voipi olla että jotkut itää ihan päivässä parissa, joillakin voi taas mennä viikkoja tai jopa kuukausi(a). Malttia vaan ja kosteena pidät idätysalustan. Niinkun useasti jo sanottu: Ei tää mitään rakettitiedettä ole ;)

Lenkin ilmestyminen mullan pinnalle riippuu tietenkin myös siitä, että miten syvälle kylvit siemenet.

Ja kyllä, tähän jää koukkuun aiiika pahasti. Fiilis on kieltämättä jees kun saa sen ekan oman pikkukasvin kasvamaan, saati sitten kukkimaan ja tuottamaan vielä satoakin :D.
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: CyberDog - tammikuu 31, 2010, 16:30:13 IP
Joo, silleen kosteena vaan pidät ne. Tollanen boksi on kiva kun sinne voi laittaa pohjalle sitä vettä. Mut kannattaa seurailla myös että se pintamulta pysyy kosteena. Lämmöt näyttää hyvältä. Mulla on idätyslämmöt tällä hetkellä semmonen 26-28 astetta kun toi kylppäri on hivenen lämmin :P
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - tammikuu 31, 2010, 16:37:08 IP
Joo, sormella aina välillä kokeilen tosta pinnalta. Eihän oo vaaraa että jos hulauttaa tonne boksiin vettä, siis ei mitään litraa mutta sillee vähän, että kasvit sitten homehtuis? Äiteeltä tuli sellasta neuvoa, et ei sais laittaa vettä.. Itäkää pojjaat, itäkää!  ;) jos olis kesään mennessä huone tyylikkäästi koristeltuna jos jonkinmoisilla chileillä!
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: CyberDog - tammikuu 31, 2010, 16:46:42 IP
No jos se pelottaa että homehtuu niin voit sumutella päivittäin noita idätyksiä. Siis sen sijaan että laittaisit vettä sinne pohjalle. Mulla ei oo homehtunu koskaan. Mut kait sekin on mahdollista.
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - tammikuu 31, 2010, 16:59:53 IP
Jees, mut kaippa tuo altakastelu olis parempi keino.. Nooh, pitää katella ku lähtevät kasvamaan! (: Tähän ketjuun lisäilen kuvia varmaan tonne kesään asti.
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 01, 2010, 17:44:07 IP
Nonniiiin, päivittelyä! Virittelin valon tuohon kasvatusten yläpuolelle, mukavasti tuo lämpöä lisää, n. 28 astetta keskimäärin (: valon määrällä ei varmaan tässä vaiheessa hirveesti väliä.

(https://dl.dropbox.com/u/3658788/Photo0037.png)

Ja mukavaksi yllätykseksi; saan tutulta minikasvihuoneen ja loisteputkitelineen (150cm). Enään kasvilamppu tuosta paikallisesta elektroniikkakaupasta ni johan pöhisee!

Lisää päivittelyä kunhan ituja rupeaa näkymään... See ya soon  ;)
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 01, 2010, 21:46:30 IP
Ai jumankauta! Kurkkasin lootaan ni eiköhän sieltä pilkistä kahdesta Jalapenon siemenestä ihan pikkiriikkinen about 1.5mm pituinen valkonen käpälä  :D voi tätä onnen päivää
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: Ryhis - helmikuu 01, 2010, 21:56:56 IP
Siitä se lähtee, kohta käy kämppä ahtaaksi ;)
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 01, 2010, 22:21:42 IP
Niinhän siitä taitaa loppujen lopuks käydä.. Kesää odotellessa  :D
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 02, 2010, 23:08:02 IP
Kävimpäs varovaisesti hiuspinnillä ropeltamassa siemeniä vähän esiin mullasta.. Tuli laitettua melko syvään (0.5-1cm) siemenet ni ajattelin vähän avittaa. Ei kait sillä väliä, noh, pointti oli kuitenki se, että siinä ropeltaessa tein mukavan havainnon. Kaikki laittamani Jalapenot (5 siementä) ovat itäneet. Muissa lajikkeissa ei näykkään sitten mitään eloa. Bird's eye babya lukuunottamatta, mutta siitä en ollu aivan varma.

Ja tuli täkäläisessä lamppukaupassa käytyä ja sieltä tuleepi tässä lähiaikoina ostettua joku 50 wattinen loisteputki. Wattien määrästä en mene takuuseen, myyjä puhui enemmänkin seinille ku mulle!  :D Näytti olevan vähän hukassa. Eihän tuommonen ole liikaa jos on yli 50 wattia? Ja mitenkäs.. Iskenkö warm whitea vai cold whitea? Onko noviisin kannalta merkitystä?

Tälläsiä iltapäivityksiä, nyt nukkumaan.......  ::)
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 03, 2010, 14:33:48 IP
Itäneitä löytyy tällä hetkellä;

1. Kaikki Jalapenot (5 siementä)
2. Bird's eye baby (1 siemen)
3. Naga Morich (1 siemen)
4. Bolivian Rainbow (1 siemen)

Baby ja Naga olivat nousseet tässä koulupäivän aikana!  :)
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 03, 2010, 22:26:09 IP
Tuli tilattua Biltemasta 12" 3-voimakkuuksinen pöytätuuletin ja ripustuskoukut lamppua varten.. Ja koristekiviä Bonchi-viritelmää varten sitten tulevaisuudeks!

edit. ja Bolivian Rainbow liittyi itäneiden joukkoon iloiseen!  :D
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 04, 2010, 15:22:02 IP
Happy day, trallallallaa...  :D Ja tuon lisäks toinen hyvä uutinen, nyt on siis kasvilamppu tilauksessa ja sitten saan vielä ilmatteeks loisteputkivalaisimen 36wx2 putkilla, 120cm. Isken varmaan warm white ja cold white putket kiinni.

(https://dl.dropbox.com/u/3658788/kuvia/tsili.png)
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 07, 2010, 16:59:57 IP
Ja päivittelyä taas..

Itäneitä on todella paljon, en jaksanu laskeskella. Ajit ja Turbo Pubet ei oo vielä oikein kunnolla heränny.

Jalapenot sitten niidenkin puolesta;
(https://dl.dropbox.com/u/3658788/Photo0040.jpg)

Nagakin on heittäny sirkkalehtensä kunnolla esiin!
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 08, 2010, 16:32:10 IP
Kehitys on nopeaa, sanan varsinaisessa merkityksessä! Lehdet avautuu ja kasvaa.. Kohta onkin ruukkujen vaihto edessä.

Päätin ottaa testaukseen äiteen suositteleman lannotteen, ei mitään hajua mitä on, mut kuulemma tuttu ison kasvihuoneen pitäjä lannottaa pelkästään tällä. Pientä vaaleenpunasta raetta. Blandasin veteen ja tuikkasin yhen Jalapeenon persiiseen. Kahtellaan mitä tulee, vai tuleeko mitään vai kuoleeko koko kasvi!  :D
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: Miksaa - helmikuu 08, 2010, 16:56:43 IP
Lainaus käyttäjältä: pownedi - helmikuu 08, 2010, 16:32:10 IP
Kehitys on nopeaa, sanan varsinaisessa merkityksessä! Lehdet avautuu ja kasvaa.. Kohta onkin ruukkujen vaihto edessä.

Päätin ottaa testaukseen äiteen suositteleman lannotteen, ei mitään hajua mitä on, mut kuulemma tuttu ison kasvihuoneen pitäjä lannottaa pelkästään tällä. Pientä vaaleenpunasta raetta. Blandasin veteen ja tuikkasin yhen Jalapeenon persiiseen. Kahtellaan mitä tulee, vai tuleeko mitään vai kuoleeko koko kasvi!  :D
Tulis mieleen heti Puutarha Kesä. Sitä on itselläkin. Toinen vaihtoehto on Nutriforten tomaatti- ja mansikkaravinne (http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/tomaattimansikka.htm), mutta siitä en tiedä minkäväristä se on. Sitä käyttävät ainakin isoilla kasvareilla...
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 08, 2010, 17:11:39 IP
Ei mitään hajua merkistä. Merkillisesti pakattu vanhaan jäätelörasiaan ja päällä lukee permanenttitussilla "Lannoite"  ;D

Testataan, jos vaikka pomppais hilit katosta läpi!
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: Kimppu - helmikuu 08, 2010, 17:15:19 IP
Lainaus käyttäjältä: Miksa73 - helmikuu 08, 2010, 16:56:43 IP
Lainaus käyttäjältä: pownedi - helmikuu 08, 2010, 16:32:10 IP
Kehitys on nopeaa, sanan varsinaisessa merkityksessä! Lehdet avautuu ja kasvaa.. Kohta onkin ruukkujen vaihto edessä.

Päätin ottaa testaukseen äiteen suositteleman lannotteen, ei mitään hajua mitä on, mut kuulemma tuttu ison kasvihuoneen pitäjä lannottaa pelkästään tällä. Pientä vaaleenpunasta raetta. Blandasin veteen ja tuikkasin yhen Jalapeenon persiiseen. Kahtellaan mitä tulee, vai tuleeko mitään vai kuoleeko koko kasvi!  :D
Tulis mieleen heti Puutarha Kesä. Sitä on itselläkin. Toinen vaihtoehto on Nutriforten tomaatti- ja mansikkaravinne (http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/tomaattimansikka.htm), mutta siitä en tiedä minkäväristä se on. Sitä käyttävät ainakin isoilla kasvareilla...

Nutriforte on valkoista, elikkä taitaa olla ihan puutarhan kesää.  ;)
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: Chilivaari - helmikuu 08, 2010, 17:50:54 IP
Nutriforten kastelulannoite on myös vaaleanpunaista raetta ja sen koostumus ja anniskelu on samaa luokkaa Puutarhan Kesän kanssa. Siis noin millilitra litraan vettä.
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 08, 2010, 18:00:34 IP
Selvä tämä, jos tuota Puutarhan Kesää on ni sittenhän kävi hyvä mäihä :) Tarvi lannoitekauppaan lähtee.
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: CyberDog - helmikuu 08, 2010, 20:29:13 IP
Kekkilän kastelulannoite on kans vaaleenpunaista. Sillä mä oon lannotellut nyt noin viis vuotta. Ihan vähän siinä on kait fosforia liian vähän...
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 08, 2010, 21:31:22 IP
Okeei, tuntuu että kaikki lannotteet on vaaleenpunasia.  :D Kuhan nyt kasvais..
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 08, 2010, 22:05:10 IP
(https://dl.dropbox.com/u/3658788/Photo0043.jpg)

Sellasta pientä virittelyä.. Päätin että tuo Jalapeno saa karaistua alusta asti mahdollisimman paljon. Vähän testailen, että miten kehittyy erilailla!  ;)

edit. tuli väärä kuva
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 09, 2010, 09:21:35 AP
Tämä Jalapeno menee kyllä niin perse edellä puuhun..  :D Ihan oudosti kääntyilly ja kierrelly elämänsä aikana! Ja kypäräkin vielä päässä..

(https://dl.dropbox.com/u/3658788/Photo0044.jpg)
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 13, 2010, 22:34:38 IP
Jaahas, päivittelin kuvakansiotani verkkotallennuspaikassa ja unohdin, että täällä oli kuvia.. Noh, eipä tuo mitään. Lisäilen kuvia nykytilanteessa niiden korvikkeeksi tässä lähipäivinä.
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 14, 2010, 22:37:33 IP
Nyt pukkaan uutta kuvaa tänne! Samalla voisi vähän kirjotella, että mitä on noussut ja mitä nousematta. Mut ne kuvat ensin..

(https://dl.dropbox.com/u/3658788/kuvia/Jalapeno%204%20lehti.jpg)

Siinä Jalapenoa, joka on omasta mielestäni lähteny kasvamaan oikeinkin hyvin. Neljättä lehteä pukkaa ja muutenkin näyttää elinvoimaselta. Kastelua kerran päivässä ja vähän hajanaisesti. Eli suihkuttelua päältä ja joskus sitten altakasteluna. Kolmas lehti noin sentin pitunen ja se on tullut ulos parissa - kolmessa päivässä.

(https://dl.dropbox.com/u/3658788/kuvia/JALLU7cm.jpg)

Siinä sitten kokonaiskuvaa samaisesta Jalapenosta mitan kera.

(https://dl.dropbox.com/u/3658788/kuvia/Bolivian%20Rainbow.jpg)

Viimeisenä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä todella jämäkkä ja hyvännäköinen Bolivian Rainbow, joka on ilmeisesti saanut valoa hyvin, koska lehdet ovat ruvenneet tummumaan?

Sitten yleiskuvaa plantaasista! Pshh, pari päivää vanhoja. Jalapenolla ei vielä näissä kolmatta lehteä  ;)

(https://dl.dropbox.com/u/3658788/kuvia/yleiskuva.jpg)

(https://dl.dropbox.com/u/3658788/kuvia/yleiskuva2.jpg)


Tähän mennessä siis sirkkalehti-vaiheeseen päässeitä on:

Bolivian Rainbow - 5 tainta
Naga Morich - 6 tainta
Turbo Pube - 5 tainta
Bird's Eye Baby - 4 tainta
Jalapeno - 5 tainta
Habanero - 3 tainta

Joka tekeepi yhteensä minun matematiikalla 28 tainta, ja kun itämättä on vielä Aji Cristal ja CGN 22871 kaikki siemenet joita on 10 kappaletta, niin voisin sanoa, että kevätkuukausina huoneeni alkaa mukavasti värittymään vihreään!  :D Kiitos ja kuittaus, palaillaan taas kun aihetta siihen l;ytyy!
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - helmikuu 18, 2010, 21:15:33 IP
(http://dl.dropbox.com/u/3658788/kuvia/Photo0054.jpg)

Kaunis valo se sieltä kajoaa.....  ::)
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - maaliskuu 05, 2010, 16:01:39 IP
Pitkästä aikaa tänne taas päivitystä. Mehevien kuvien kera!  ;)
Kaikki chilit laitoin siis itämään 34 päivää sitten. Kasvu on ollut melko tasaista, mutta jotkut yksilöt on spurtannut toisia enemmän. Kastelu on ruvennut sujumaan, mitä nyt pari kertaa Turbo Pubeille yliannostus vettä. Ne eivät kauheasti vettä ilmeisesti vaadi, saatika kuumuutta? Hienon kasvatuspaikankin sain rakennettua huoneeni seinustalle, ja siihen virittelin sitten loisteputket. Yläkerroksessa fluorisoiva kasvilamppu (150cm, 58W) ja alakerrassa warm white ja cold white putket (molemmat 36W). Kuten kuvasta näkyy:

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uudet%20chilit/HYLLYKKOO.JPG)


Yleiskuvaa auringonpaisteeseen siirretyistä chileistä. Habaneron pirulainen meni ottamaan itseensä ja kääri yhtä lehteään vaikka kerkesi olla auringon alla vain 10 min!  :D

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uudet%20chilit/kokonaiskuva.JPG)


Seuraavaksi voisi heittää kuvaa ehkäpä tämän hetken parhaimmasta ja kauneimmasta taimestani! Ja sitten samasta Boliviaanosta sivuprofiilikuvaa. Kyllähän puskee lehteä!

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uudet%20chilit/bolivialainen.JPG)  (http://dl.dropbox.com/u/3658788/uudet%20chilit/bolivialainenbuskeelehtee.JPG)


Tässä sitten Early Jalapenoa, joka onkin kasvanu melko hurjasti. Missä vaiheessa näitä pitää latvoa? Viereen sitten toinen Jallu, jota kissa turmeli pienempänä..  :'(

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uudet%20chilit/ISOINjallu.JPG)  (http://dl.dropbox.com/u/3658788/uudet%20chilit/kissapurasijallua.JPG)


Bird's Eye Baby! Puskee mukavasti uutta lehteä. Ja sen viereen samaa lajiketta oleva yksilö, vai onko? Kasvaa nimittäin paljon hitaammin kuin muuta BEBit ja sirkkalehdet on aika oudot.. vai onko?

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uudet%20chilit/BEB.JPG)  (http://dl.dropbox.com/u/3658788/uudet%20chilit/oudonn%C3%A4k%C3%B6inenbeb.JPG)


Mmm, pikkusöpöläinen, tuuhealehtinen Nagani  ;) Vihertää komiasti!

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uudet%20chilit/nagavoihyvinjapaksusti.JPG)


Tässä sitten ehkä paras yksilö Turbo Pubeista, kaikki aika samanlaisia, lähes identtisesti kasvaneita.

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uudet%20chilit/karvaturbaAKApube.JPG)


Viimeisinpänä, muttei vähäisimpänä Habanero JA JOKIN YLLÄRI! Multaan meni vain ja ainoastaan yksi siemen, mutta kuvan reunassa näkyvä pyöreälehtinen kaveri tuli spotattua tänään. Arvauksia mikä tuo voisi olla? Omaan silmää näyttää vähän kurkulta.. Ja laitetaan vielä lasipurkissa oleileva Haba viekkuun kaveriksi  :)

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uudet%20chilit/hapaneppa.JPG)  (http://dl.dropbox.com/u/3658788/uudet%20chilit/haba.JPG)



Siinä päivitykset tältä erää. Kasvua seuraillaan myöskin timelapsella, tarkotus olisi ottaa kuukauden päivät tässä kuvaa aina päivisin ja sitten julkaista jonkinlainen video siitä. Kiitos kaikille etukäteen jotka viitsivät kommentoida!  :) Vielä pientä epävarmuutta kuitenkin ilmassa tässä hommassa, kun kuukauden päivät vasta kasvatellut. Tänään varmaan pääsee siirtämään viimeisetkin taimet idätysastioistaan maitopurkkeihin. Sen verran isoilta näyttävät. Heipodeeeeei!

-pwnd
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: MaXXer - maaliskuu 05, 2010, 17:02:42 IP
Nyt täytyy sanoa että kuukauden kokemuksella näyttää erittäin hyvältä.
Ei muuta kuin jatkat samaan malliin.

Bolivian rainbow:lla on tosiaan tuollainen tuuhea kasvutapa, itselläni näytti aika lähelle samalta tuossa vaiheessa ja nyt 2kk myöhemmin se onkin jo tuuhea puska jossa on kohta ensimmäiset kypsät poditkin, mahdottoman komia koristekasvi ainakin mielestäni.
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: habanerotar - maaliskuu 05, 2010, 18:18:47 IP
VAU! Tosi komeita.
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: Kaltsu - maaliskuu 05, 2010, 19:48:22 IP
LainaaTässä sitten Early Jalapenoa, joka onkin kasvanu melko hurjasti. Missä vaiheessa näitä pitää latvoa? Viereen sitten toinen Jallu, jota kissa turmeli pienempänä..  Cry

Olen latvonut chilini, kun neljäs varsinainen lehtipari on ilmestynyt. Kaikki on hyvin haarautunut. Jalapenoa ei tarvinnut latvoa, kun lähti hyvin haarautuu itse.
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - maaliskuu 06, 2010, 17:07:52 IP
Voe perkele, menin siirtelemään Bolivian Rainbowta ni eiköhän siitä isoin lehti katkennu juuresta. Pitäs malttaa olla koskematta...  :)
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - maaliskuu 14, 2010, 00:43:11 AP
Jaahas, Jalapeno oli tehnyt 3 nuppua. Tasan puolitoista kuukautta sitten laitoin siemenet multiin. Voisin vaikka todeta, että nopeaa toimintaa. Nypin kuitenkin pois..
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - maaliskuu 28, 2010, 12:11:10 IP
Nuppuja tulee niin perkeleesti, taidan jättää rauhaan. Tiputtelevat jos haluavat. Kohta vois räpsiä vähän kuvia. Kolme viikkoa edellisistä kuvista..  8)
Otsikko: Vs: Pownedin keveät mullat 2010
Kirjoitti: pownedi - toukokuu 07, 2010, 17:45:56 IP
Japadaduijaa! Nyt on aika päivityksen. Onhan siitä viimesestä aikaa vierähtänyt.

Kuusi onnekasta chiliä on päässy Orthexin kymppilitrasiin sankoihin kasvamaan ja jumalauta, onhan ne kasvanu! Naga huitelee 35 cm korkeudella ja Turbo Pube taasen kasvaa leveyttä, tällä hetkellä reilut 45 cm. Melkein joka lajike on jo kukkinut ja joissakin jo podiakin.

Sisällä ollaan vielä, kun on ilkeesti laskenu nollan alapuolelle kasvarissa öisin. Kuva kasvarista alempana..

Ensimmäisen chilini söin eilen, Bolivian Rainbown. Täysin raakana, mutta hieman tulisena. Kun ilmat lämpenee niin laitan kaikki muutkin sankoihin kasvamaan ja otan kuvia kasvarin sisältä. Kasveja tällä hetkellä 24 kappaletta. Hieman on kato käynyt, jouduin luopumaan muutamista surkeista yksilöistä.

Noh, siitä tulistuneena laitoin kourallisen kaupan chilien siemeniä suoraa tuoreesta chilistä multiin. Ilman kuivaamisia ja muita venailuja. Lopputuloksena kolmen päivän kuluttua 21 itänyttä siementä, jotka näyttävät tällä hetkellä tältä:

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uuettislit/taimet.jpg)

Tältä näyttää isoimmat kaverit..

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uuettislit/ylhaalta.jpg)

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uuettislit/kokokoeoeri.jpg)

Ja tarkempi kuva Nagasta.

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uuettislit/naganpyoeralaine.jpg)

Nämä ylähyllyn chilit venaavat pääsemistä sankoihin. Sitten alkaa kasvupyrähdys!

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uuettislit/hyllyheikkooo.jpg)

Ja kuva ihanaisesta Boliviaanosta, joka tekee podia kysymättä ja tarpeen tullen keittää myös kahvit  :-*

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uuettislit/puskeepodianiinperkeleesti.jpg)

Ja tarkempaa kuvaa pienistä podeista..

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uuettislit/bolivianmmmbodi.jpg)

Myöskin Bird's Eye Baby on hurjistunut kukkimaan ja ei taida riittää sormet ja varpaat noiden laskemiseksi.

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uuettislit/bebbuskeekuccaa.jpg)

Ja tässä kuva NetAnttilasta ostetusta kasvihuoneesta, jonka alle rakennettiin kyllästetystä puusta vankka pohja, onneksi oli hyvä suunnittelija matkassa. Hintaa urakalle kertyi n. 300e. Hauskaa oli.

(http://dl.dropbox.com/u/3658788/uuettislit/kasvari.jpg)

Kiitos ja näkemiin, päivittelen taas. Seuraavat kuvat kasvarin sisältä ja toivottavasti lisää podeja siinä vaiheessa. Adios!