Laitetaas tänne mun tämän vuoden kasvatteluyritystä.
Viimevuonna "unohdin" chilit kasvihuoneeseen joten niistä ei jäänyt kuin kolme chiliä henkiin.
Onneksi Sain siemeniä talteen suosikeistani,eli Hessiltä saamista yellow rocotosta, yellow Fataliista.
Kolmesta eloonjääneestä jäi:
-Madame jeannette(Herra47 saatu, vielä on hengissä ;) )
-muistaakseni PI 441551
-Sekä Naga joka on amppelissa.
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/IMG_1763.jpg)
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/IMG_1766.jpg)
Tänä vuonna itämässä(vaikka vähän myöhässä)on:
-Lemondrop x PI 441551 F3
-Cajamarca (Chinense)
-Cumari Pollux
-Aji Brown
-Dorse Naga
-Inka Berry
-Trinidad Scorpion Morouga Blend
-Black Scorpion Tongue
-Lanceolatum
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/IMG_1762.jpg)
Katsotaan jos lisää vielä viitsii laittaa.Mikäli Kasvariin mahtuu.
Kasvihuoneeseen olisi tarkoitus viedä kunhan kelit sallii. EDIT kuva lisätty kasvarista lumen valloilla.
Nyt on aikas lohduton näky, kun lumet on katolta tippunut kasvarin rungon päälle.
Hieman suoristelua ja se on siinä:)
Laitan huomenissa kuvan myös siitä...
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/IMG_1767.jpg)
Mutta tälläisestä halpiskasvarista on kyse http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=167735&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=10008&compartmentId=10020&categoryId=23749
Mukavasti viimekesänä tuossa chilit viihtyi.
Kattotaan niitä taimia tuossa kuukauden päästä mitä kaikkea minulta löytyy. Unohdin viestiin vastailla.
Vaihdossa kelpaisi vaikka pisto tuosta Madame Jeannettesta.
Lainaus käyttäjältä: biblo - maaliskuu 18, 2011, 19:37:53 IP
Vaihdossa kelpaisi vaikka pisto tuosta Madame Jeannettesta.
Kyllä se passaa.
Mietin tässä että tarvisko laittaa nagaa reiluummin kasvamaan, jos vaikka savunagajauhetta tekis...
Voin tarvittaessa 1-2 nagaakin toimittaa.
Nagat kelpaa aina ;D
Onpahan uskomaton itämisvauhti Cajamarcalla.
Kaksi vuorokautta siitä kun laitoin siemenen kivivillaan, oli jo häntä näkyvissä :o
En tiedä onko nopeaa vai ei, kun on ainakin mulla ensimmäinen lajike joka näinkin nopsaan on alkanut häntää puskemaan.
Saas nähdä onko tuon kasvu muutenkin nopsaa.
Onkos joku tätä jo kasvatellut sadoksi asti?
Melkein tuleton tämä on,1-3 asteikolla, mutta onko havaittavissa yhtään tulisuutta?
Lainaus käyttäjältä: ihis81 - maaliskuu 24, 2011, 12:55:06 IPOnpahan uskomaton itämisvauhti Cajamarcalla.
.......
Onkos joku tätä jo kasvatellut sadoksi asti?
Etkö ole osannut etsiä?
Olen mielestäni pitänyt liikaakin ääntä tuosta sievästä pikku puusta. No, tässä pari tärppiä:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/11/vuoden-positiivisin-yllattaja-cajamarca_08.html
http://chilivaari.blogspot.com/2011/03/satoa-tulossa-cajamarcasta.html
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=1981.msg129793#msg129793
No enpä etsinyt täytyy myöntää ;D
Kiitos kuitenkin vaivannäöstä ::)
Tämä, kuten useimmat muutkin lajikkeet löytyvät helpoimmin Chiliwikistä: http://chiliwiki.fi/
Seuraavaksi voi Googleen laittaa haun. Suomen kielellä se löytää blogienkin syvyyksistä asioita ja ohjaa suoraan sopivalle sivulle. Cajamarca tosin on poikkeus, kun se on paikkakunta Perussa.
Älä ny pelihousujas revi :D
Saas nähdä tuleeko tästä mitään.
Liian myöhäiseksi nämä idätykset meni.
Osa ei itänyt ollenkaan. Laitan pientä päivitystä pian mitä ei tulekkaan, ja mitä tulee lisää.
Tässä pientä päivitystä mitä tuolla kasvaa
Red Haba
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/RedHabanero.jpg)
Peru Puno vai mikäseoli, mutta joku pubescens taitaa olla
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/peruPunotms.jpg)
Naga
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Naga.jpg)
Madame Jeanette
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Madamejeanette.jpg)
Jatketaan
PI 441551
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/PI441551.jpg)
Fresno jossa kovasti tulee chiliä ja kukintoja
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Fresnochili-1.jpg)
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Fresnonkukka-1.jpg)
Tuossa on vasemmalta oikealle: Lemon X4, PI593605, Cayenne jossa mukavasti varteen kasvanut uusia versoja.
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Kaverukset.jpg)
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Cayennevarsi.jpg)
Large Brown Haba
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/LargeBrownHabanero.jpg)
InkaBerry
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/InkaBerry.jpg)
Seka pari mysteerichiliä, joista hukkasin nimikyltit. Eikä mitään hajua mitä nuo ovat ;D
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Mysteeri2.jpg)
Edelliseen tulossa kukintojakin
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Mysteeri2kukka.jpg)
Sitten on toinen nimetön
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Mysteeri.jpg)
Laitetaas pari kuvaa niin näkee miten nuo on kasvanut viime kerrasta.
Aika laimeaa menoa, mutta on sentään hieman kasvua tapahtunut
Cayenne ainakin on täynnä raakileita. http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/DSC00423.jpg
http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Panoraama.jpg
Maissit kasvanut hyvin http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Maissit.jpg
Ulkona kasvanut maissi ei ole ihan niin kovaan kasvuun päässyt http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Ulkomaissi.jpg
Gojipuska http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Goji.jpg
AmppeliNaga joka aikaisemmissa kuvissaki näkyy http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Amppelinaga.jpg
Mikäköhän tämä mahtaa olla? Joku tavallinen paprika? http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/Miklie.jpg
EDIT:
Kylläpä tuo Fresno tykkää tehdä podeja http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/DSC00424.jpg
Ja tuossa tuon PI441551 podeja http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/Chilit/chilit/DSC00425.jpg
Lainaus käyttäjältä: ihis81 - heinäkuu 23, 2011, 12:54:59 IPMikäköhän tämä mahtaa olla? Joku tavallinen paprika?
Kyllä kasvutapa ja karvaisuus? vahvasti viittaavat pubescensiin.
Eli rocoto sieltä olisi tulossa.
Asia selvä.
Taas tälläinen tapaus että ei ole mitään muistikuvaa mitä tuonne laitoin kasvamaan.
Laitoin pari lisäkuvaa aikaisempaan viestiini
Naga morich tekee podeja.
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/DSC00686.jpg)
Saa näköjään parit maistiaiset Nagastakin
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/DSC00688.jpg)
Ja huomasin että Large Brown Habassakin jo podeilee
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/DSC00709.jpg)
Madame Jeanette näköjään viihtyy!! :P Itselläni se on sisällä.. eikä viihdy! Ei hedelmää.. ei kukkia. Liian vähän valoa, mutta ensi kaudelle lykkään senkin pihalle jos siellä podia tulisi! :)
Komeasti kyl kasvanu ulkosalla tuo Madame Jeanette. Oisko mahdollista saada siemeniä samasta lajikkeesta?
Lainaus käyttäjältä: coco - elokuu 15, 2011, 09:59:44 AP
Komeasti kyl kasvanu ulkosalla tuo Madame Jeanette. Oisko mahdollista saada siemeniä samasta lajikkeesta?
Madame Jeanette teki pari pientä podia alkukesästä.. se oli sen saldo.. khieh! Mutttta.. oli sen verran herkullisen makuinen hedelmä sekä kaunis kasvi, että ehdottomasti yritän oman saada talvehtimaan ja ensi kaudella tosiaan pihalle! Suosittelen.. :)
Itse asiassa tuo on vain ulkoilemassa tuossa kuvassa.
Alkukesän oli kasvihuoneessa. Ja aivan varjossa.
Sen takia aloin pitämään loppukesästä ulkona kun jäi tomaattien varjoon liikaa.
Ja kyllä tuosta siemeniä liikenee kunhan kypsyy podit.
En tiedä minkä ikäinen tuo kasvi loppupeleissä on, sain tuon aikoinaan muistaakseni Herra47,lta. Oli heittämässä pois, ja eikä siinä tainnut olla kuin yksi puolikuivunut varsi jossa 3 lehteä.
Nekin utosi pois kun aloin tuota elvyttämään, mutta vielä kasvaa ja on hyvissä voimissa.
Olen pitänyt tuossa ruukussa kasvunrajoituksena. Mutta isompaan ruukkuun jos siirtäisin ensikesäksi.
Katsotaas mahtaako naga selvitä mullasta bubbleriin...
Piti laittaa verkkoruukku myös yläpuolelle, kun nuorin kissa tykkää anastaa hydrosorapalloja öisin. ;D
Tarkoitus olisi tänä vuonna myös ebbejä rakennella ym vesipuolen juttuja.
Turpeessa tulee kuitenkin suurin osa chileistäni kasvamaan.
Suunnitelmissa olisi muutama herkullinen lajike laittaa "lypsylehmiksi" ebbiin tms. isomman sadon toivossa.
Hessin ja Herra47 takia pakko saada isommat sadot jotta saa itsekkin tehtyä säilykkeitä. Kiitos vaan kun menitte tarjoilemaan herkkuja :P ;)
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/20120229_182415.jpg)
Eipä se naga sitten selvinnyt bubblerissa. Aloitti ensin hurjan lehtien kasvattamisen, jonka jälkeen se vain otti ja kuoli.
No yritetään jos lemondrop viihtyy siinä.
Pian on tarkoitus tulla Autopot järjestelmä käyttöön, niin katsotaan miten siinä kasvaa chilit.
Eipä ole tänä vuonna montaa kasvia kasvamassa, mutta laittelen tässä kevään aikana kuvia kunhan jaksan....
R.I.P Naga.
Toivottavasti Lemon Droppisi viihtyy bubblerissa! :)
Hmm... Pakko kysyä, että jos ensin kasvatteli massaa ja heti olikin entinen, että miten sulla oli tuolla paukut pöntössä? Tarkoitan lantoja ja ph:a ja oli varmaan ilmastus kunnossa kokoajan?
Kyllä kaikki oli ihan ok. Mutta ei vain kasvattanut uusia juuria ollenkaan, liekkö syy siinä sitten...
Lainaus käyttäjältä: ihis81 - huhtikuu 06, 2012, 22:59:00 IP
Kyllä kaikki oli ihan ok. Mutta ei vain kasvattanut uusia juuria ollenkaan, liekkö syy siinä sitten...
Juuret! Varmaan mullasta siirto bubbleriin ei ole onnistunut, kun on kasviin nähden jäänyt liian pienet juuret. Eli lehtivihreää olisi pitänyt karsia pois reippaasti, ennenkuin sen kasvin siihen hydroon siirtää. Elikkäs jos sulla on liian pienet juuret verrattuna kasviin, niin tuo on kyllä odotettavissa aika nopeasti. On tuollaisestakokemuksia itseltänikin ja perustuu nyt ihan mututuntumaan.
Kannattaa antaa kasiville lepoa niin valon kun ravinteiden suhteen kun siirretään hydrosta multaan tai toisinpäin, ehtii vähän totutella ja tiputtelee itse lehtiä mitä tarvitsee, vaikka 2viikkoa lepoa niin hyvä tulee ;)
Noh enpä usko että tulee enää siirreltyä mullasta veteen tai toisinpäin kuitenkaan, mutta kiitos vinkeistä.
Reisille meni kausi 2012. Joten yritetään nyt hyvissä ajoin valmistautua tulevaan kesään.
Tällä kertaa vesipainoitteisessa kasvatuksessa.
Tilaukseen lähti Nutriculturen NFT GT604 johon olisi tarkoitus joitain chilejä laittaa, ehkä 3-4 kasvia.
Lisäksi vkl tulee mahdollisesti GHE,n ecogrower, joten siinä on lutraamista hetkeksi.
Kesän Autopot kastelujärjestelmässä majailleet chilit(champion,Lemon drop sekä aji cristal) eivät oikein tykänneet oleilustaan, mutta pysyivät just ja just hengissä.
Syksyllä sisälle siirrettyäni kasvit innostuivat näyttämään kasvun merkkejä, joten annetaan uusi yritys mokomille.
(http://i492.photobucket.com/albums/rr289/ihis81/20121213_123012.jpg)
Katsotaan nyt kuinka lähtee kausi 2013 käyntiin.
Rocotoja muutamaa lajiketta ainakin tulee laitettua, sekä aji brown, Lanceolatum,pink haba,.
Saattaa olla että muuttuu vielä monta kertaa mitä lajia tulee...
Ei sitten lähde myöskään 2013 kausikaan erikoisemmin käymään. Joten mennään höyryillä tämä vuosi.
On niin paljon muuta ettei hirveästi chilien pariin jaksa panostaa, vaikka uusi kasvihuone on rakennettu.
Menkööt se tomaattien valtakuntana tämä kesä.
Katotaan jos ensivuonna olisi uudet kujeet päällä...