kesäkuu 29, 2024, 04:33:43 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Viestit - Tekla

61
LainausPasi Posted on July 26 2002,10:17
Sauna, chili ja tuska...


Juu, koettu on. Ennen saunaa salsan valmistusta ja saunassa hien huolellinen pyyhkiminen kasvoilta. Kummasti löylyn polte vahvistui, eikä kyseessä ollut edes habanero...  :)
62
Tämän keskustelun innostamana tilasin juuri Jannen mainitsemilla ehdoilla kirjat: Chile Pepper Encyclopedia ja Peppers of the World. Pepper Garden ehdittiin myydä loppuun sillä välillä, kun tutkailin ehtoja.

Lähetyskulut kahdelle kirjalle olivat yhteensä 11.97$ (siis 3.99$ lähetys ja 6.98$ kaksi kirjaa). Aika edullista ja helppoa. Nyt odotan innolla kirjoja. :)
63
Tuolla toisaalla tuli juttua hybrideistä. Kaivelin muistiani ja surffailin lisätietoa.

Lainaus Jannelta:
Lainaus
LainausF1 hybridi.

Joka tarkoittaa ( ? ) että siemenistä saattaa tulla vähän mitä sattuu. Voiskos joku genetiikkaa tunteva muuten aloittaa vaikka uuden keskusteluketjun näistä F1, F2 ym. hybrideistä ja jalostuksesta? Vaikka ihan perusteita voisi valottaa...


Saatan tulkita asioita väärin, mutta seuraavalla tavalla olen  ymmärtänyt:

Kasvatan Apacheja, jotka ovat F1 hybridejä. F1 on  ensimmäisen polven jälkeläinen. F1 hybridissä "puhtaiden" vanhempien perimä (toisessa dominoiva AA ja toisessa peittyvä aa) on yhdistynyt samalla tavoin (Aa) jokaisessa F1 polven perillisessä.

Kokeeksi kasvatin yhden kasvin Apachien siemenistä. Tämä uusi kasvi on F2 hybridi eli toisen polven jälkeläinen. Tällöin puolet jälkeläisistä on samanlaisia kuin F1 polven kasvit. Muista jälkeläisistä neljäsosa on perimältään AA ja loput aa eli esivanhempien perimä tulee jälleen näkyviin.

Omassa F2 Apachessani näyttäisi toistuvan toisen alkuperäisen vanhemman ominaisuudet, chilit eivät näytä Apacheilta vaan enemmänkin pieniltä paprikoilta.

Perinnöllisyystieteen perusteita on seuraavassa linkissä:Mendelin opit

Joku muu osaa ehkä kertoa enemmän kasvinjalostuksesta?
64
Kodin mausteinen kokkaus / Tuliliemet
heinäkuu 16, 2002, 16:18:48 ip
Lainausthietavu Posted on July 11 2002,22:26
1. Lemon Drop -vodkaa (mauste: tumma ruokosokeri)
2. Fatalii -tummaa rommia (mausteet: sitruuna, vaalea ruokosokeri)
3. Cumari -vodkaa (mauste: lime)
4. Ulupica -vodka/rommia (mauste: tumma ruokosokeri)


Erinomaisen kiinnostavia (pelottavia?) liemiä olet keitellyt. Kaikki uusia tuttavuuksia.

Tuo oma kesädrinkkikokeilu hujahti ystäviemme kurkkuun viime viikolla. Ei aiheuttanut tuskaa, hiukan kummastusta ja hymyjä kylläkin.
65
Kodin mausteinen kokkaus / Tuliliemet
heinäkuu 11, 2002, 17:45:33 ip
Täällä on usein mainittu hurjia tuliliemiä: habanerovodkaa ja -rommia, chilirommiboolia jne. Chilitapaamiseenkin on lupailtu kauheita keitoksia... Luettuani riittävän monta hurjaa tuliliemijuttuanne oli pakko päästä itsekin kokeilemaan, vähän lempeämpää tulilientä.

Koe-erää varten ei kaapista liiennyt kuin hiukan Kossua. Jalompia juomia ei saanut (vielä) terästää chileillä.

Liemen resepti oli:
-noin 2dl Kossua
-pari Apachea
-raakaruokosokeria (sen verran, että on hiukan makeaa, ei äitelää)

Liemi on nyt maustunut vasta pari viikkoa, mutta maistui aika mukavalta. Kohtuullinen polte ja ok maku. Sopinee maustamaan kesädrinkkiä, jota kehitellään tänään. :)

Seuraavaksi on hankkeissa habanerorommi, jotta rommitoti lämmittäisi oikein kunnolla. Sitä ennen olisi kiva kuulla keitoksistanne lisää ja saada uusia reseptejä.
66
Edistyneempi chilinkasvatus / Red Savina - sitkeä sissi?
heinäkuu 11, 2002, 11:50:10 ap
Aivan uskomaton selviytymistarina, Jaamäävai!
Chileilläsi on aika komeat ruukut, joten Red Savinan juuret eivät päässeet jäätymään? Silti käsittämätön ja mahtava juttu, johon on vaikea keksiä selityksiä.
68
Edistyneempi chilinkasvatus / Montako chiliä?
kesäkuu 30, 2002, 14:49:51 ip
LainausJukka Posted on June 29
En kyllä missään tapauksessa sanoisi että annuumit vaativat ihanneolosuhteita, ne kun näyttävät tulevan toimeen minkälaisissa olosuhteissa tahansa


Taisin olla pikkuisen ylimalkainen kommentissani. Annuumit kyllä tuntuvat selviävän aika kurjissakin oloissa. Viime talven ihme oli paprikan runko, pelkkä surkea 20 cm pituinen tikku, joka talvehti, heräsi kuolleista ja tekee nyt viileistä säistä huolimatta mahtavaa satoa. Osa annuumeistani tuntuu vain olevan erityisen herkkiä vähänkään huonommalle säälle ja tarkkoja valosta. Siksi tuo hapan kommentti (kun ahneuksissani haluaisin mahdollisimman ison sadon).

Lainausthietavu Posted on June 30
Vinkki: mulla on Goatia kaksi pikkuista taimea ylimääräisenä, uskoakseni matkaamassa innokkaina chilitapaamiseen...

Olen tietenkin jo ihmetellyt Goat´s Weedin ja Serranon kuvia ja uusi karvakasvi olisi varsin mieleinen. Pelkään, että chilitapaaminen voi tulla itselleni aika kalliiksi, kun omia vaihtareita ei vielä ole. (Koska tämä karvaisten kasvien intoiluni voi kuulostaa omituiselta, niin sanottakoon, että en kuitenkaan ole karvafetisisti. :D )
69
Lainausthietavu Posted on June 28
Jokos, Tekla, olet c.praetermissumia, c.cardenasiita, Aji Amarilloa, Lemon Dropia tai Aji Brown/Pancaa maistellut?


Oi joi, mainitsit juuri niitä nimiä, jotka kovasti kiinnostavat! En ole päässyt tutustumaan mainittuihin lajeihin, vielä... Viimeksi eilen surffailin haaveilemassa kiinnostavien lajikkeiden perässä. En tilannut vielä mitään, kun odottelen innolla chilitapaamista. Lemon Drop on toivelistalla ykkösenä (arominsa puolesta) ja erikoisuudet kiinnostavat tietenkin aina.  ;)
70
Liitän oheen erinomaisen ötököiden tunnistamislinkin. (Jarmo Holopaisen kokoamaa entomologian kurssin aineistoa Kuopion yliopistosta.) Linkitetyn sivun alaosasta löytyvät ainakin kaikki minun kasvejani kiusanneet tuholaiset: punkit, ripsiäiset, kirvat ja miinaajat.  

ötököiden tunnistaminen

Minulla alkavat hermot olla koetuksella noiden ötököiden kanssa. Eilen löytyi parvekkeelta yhdestä paprikasta ripsiäisen toukka täydessä vauhdissa. Tuskin yksi toukka riittää, eiköhän niitä ala kohta löytyä lisää. Ripsiäiset kuuluvat hankalimpiin torjuttaviin, siksi harmittaa todella lujaa. Talvella ripsiäiset koettivat tehdä selvää kasveistani, mutta silloin pääsin niistä eroon Raidin myrkkytikuilla. Nyt en voi myrkkytikkuja käyttää, kun kasvit jo tuottavat satoa. Tuolla tunnistussivulla on erinomainen kuva ko. ripsiäisestä ja sen töistä. :angry:
71
LainausMaistoin tuossa juuri ensimmäisen kerran habaneroa   ja lupasin itselleni etten ikinä enään maista moisia, mutta jotenkin kummasti siemenet tuli idätettyä ja nyt odotellaan joskos ne tuottaisi satoa  


[Pakko kommentoida off topic: minulle kävi juuri samalla tavalla. Tammikuussa väitin, että en koskaan tarvitse tulisimpia chilejä. Maistettuani habaneroa olin myyty (mahtava maku vaikka hiukset meinasivat päästä irrota). Nyt mm. habaneron taimia on viisi, rocotoja pari ja hinku uusiin lajeihin on kova. T. Tekla the Takinkääntäjä  ;) ]
72
Edistyneempi chilinkasvatus / Punkkiko?
kesäkuu 26, 2002, 10:08:26 ap
Punkit ovat todella salakavalia. Tuntuvat vaanivan joka nurkan takana valmiina iskuun... Olen kuitenkin, Maroc, vieläkin tuon auringon polttaman kannalla (mikäli punkkien munia tai aikuisia ei ala ilmaantua).

Katsoin sitä pikku habaneroani. Ei ole vieläkään tottunut aurinkoon. Samat oireet jatkuvat kuin aiemmin keväällä muilla habaneroilla. Lehdissä noita tummia jälkiä, vaaleita alueita sekä pieniä reikiäkin. Lopulta lehti repeää palaneista kohdista ja jäljet näyttävät aivan siltä kuin joku olisi lehtiä nakertanut. Aluksi olin varma, että kyseessä on ötökkä, kun jäljet olivat niin ikävän näköisiä. Ötököitä ei missään vaiheessa kuitenkaan löytynyt habaneroista. Annuumeissa punkit poikkesivat. Punkit kyllä löytyvät lehtien pilkutuksen ja röpöliäisten munien perusteella. Viimeistään aikuiset vilistäjät paljastavat tilanteen.

Minäkin suosittelen varokeinoksi reipasta suihkuttelua. Jos tartut Raidiin, niin ole säästeliäs. Minä myrkyttelin keväällä varmuuden vuoksi habaneroja ja näytti siltä, että myrkkykäsittelyt ja toluvedellä läträäminen altistivat lehdet vielä voimakkaammin auringon paahteelle.

Voit kokeilla kevyesti varjostaa habanerojasi pahimman paahteen aikana. Pikkuhiljaa kasvit kyllä tottuvat aurinkoon.  Toiset habani jo rehottavat partsilla. Tuo pienin taimi vain ei meinaa tottua aurinkoon. Muistini mukaan kasvit vahvistuivat sen jälkeen, kun vaihdoin ne isompaa ruukkuun. Tuo pieni sitkistelee vielä 12 cm ruukussa. Kasvi taitaa olla jo valmiiksi stressaantunut liian pienestä ruukusta, jolloin auringon paahde lisää stressiä. Mutta nyt lipsahti kyllä jo aika pahasti mutu-tieteeksi, joten parasta lopettaa tarinointi...  :D
73
17.8. sopii minullekin.
74
Edistyneempi chilinkasvatus / Punkkiko?
kesäkuu 25, 2002, 23:42:30 ip
Omissa habaneroissani oli jossain vaiheessa kevättä tuota samaa ongelmaa. Kyseessä eivät olleet ötökät. Epäilin syylliseksi liian voimakasta auringon paistetta.

Ovatko habanerosi kovassa paahteessa? Muistelisin, että nuo jäljet tulivat samoihin aikoihin kuin liiasta auringosta johtunut vioitus. Ensin tuli noita tummia jälkiä lehtisuoniin, sen jälkeen lehtiin tuli vaaleita palovammoja ja tavallista suurempia kupruja. Käyn huomenna kurkkaamassa miltä näyttää kaikkein pienin habaneroni, joka ei vielä viime viikolla ollut tottunut auringon valoon. Habanerot tuntuivat olevan aluksi kovin valoherkkiä. Minkään muun chilin karaiseminen ei kestänyt yhtä kauan.
75
Lainausthietavu Posted on June 25 2002,01:22
Mutta olisiko seuraavan viikon lauantai kaikille mahdoton?


Niin, tuo lauantai 10.8. olisi vapaa minullakin... (Tuleeko jo liikaa vekslaamista?)
76
Kodin mausteinen kokkaus / "Chilikranaatit"
kesäkuu 25, 2002, 09:36:16 ap
Lainausthietavu Posted on June 25 2002,01:56
Mitähän seuraisi 60% vodkasta, Red Savinoista, C.Cardenasiista, Tepinistä ja Rocotosta..?


Gulps, ehkä pääsemme todistamaan kaikkien aikojen lyhyintä chilimiittiä? Kippis, kulaus ja kouristus... Täytyykö tapaamispaikka kenties valita mukavuuslaitoksen koon perusteella?

No, aloitteleva habaneronpurija täällä piipittää, kun toisille jo kasvaa sarvet päähän ja ovela ilme nousee kasvoille chilimiitin kynnyksellä... :D
77
Minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin tuo sunnuntai. Lauantai on jo buukattu kauan sitten. Kesälauantait tuppaavat täyttymään ohjelmasta, joten siksi toivoin sunnuntaita. Koska kyseessä on chilimiitti, ei sunnuntaita voi mitenkään sanoa viikonlopun jäähdyttelyksi. Rento viikonlopun päättäminen chilimiitissä olisi kuitenkin mieluinen...  :)
78
Edistyneempi chilinkasvatus / Montako chiliä?
kesäkuu 19, 2002, 10:00:33 ap
Pikkuhiljaa kertyvän kokemuksen perusteella annuumeissa on selkeitä lajike-eroja. Viime kesänä Apachet tuottivat satoja pikkuruisia chilejä. Tällä hetkellä satoisimmalta Apachien lisäksi vaikuttaa Chile Grande, joka tekee ahkerasti komeita chilipalkoja. Toisessa äärilaidassa on Ancho Poblano, joka kovin hissukseen kukkii, pudottelee hiukan kukkia ja tekee yhtä - kahta hedelmää kerrallaan.

Myönnän, että annuumit ovat aika oikukkaita. Pudottavat herkästi kukkia, vaativat ihanneolosuhteita, jotta hedelmöitys onnistuu, lisäksi vielä punkki-invaasiot ja "itsemurhayritykset" jne. Niiden joukossa on kuitenkin paljon mielenkiintoisia, aromikkaita lajikkeita, jotka perustelevat kasvattamista (ainakin mun kokkailuihin).  Mutta kummasti minunkin silmäteriäni ovat chinenset ja kaksi karvaista Rocotoa.  :)
79
Päiväkirjat ja fotoalbumit / Kukkakuvia...
kesäkuu 12, 2002, 19:19:27 ip
radiopaa, kuvassa keskellä näyttäisi olevan hedelmöittynyt kukka. Kukkapohja on alkanut paksuuntua, joten satoa voipi olla tulossa. Vasemman puoleisesta kukkapohjasta on paha sanoa mitään. Mahtaako olla hedelmöittynyt? Saattaa pudota pois, kun näyttää aika hennolta. Chilin palko alkaa muodostua kukan pohjaan, huomaat sen kyllä ennen pitkää.

Hedelmöittyminen ei aina takaa sitä, että chilejä tulee. Joskus kukkapohjat putoilevat pois vielä hedelmöittymisenkin jälkeen.  

Toivotaan, että saat hyvän sadon ja chili-innostus kasvaa kohisten. :)
80
LainausPasi Posted on June 11 2002,10:22 kaikki laikukkaat lehdet POIS, eikö niin, ja suihkutus sekä myrkytys päälle. Kävisiköhän myrkyksi Puu-tolu, sillä ainakin pihalla ruusupuskien kirvaongelma hoitui sillä erinomaisesti??? Jotenkin Super-Raid tuntuisi aika järeältä...


Kirotut punkit! Tappelin niitä vastaan juuri viikonloppuna, nyt maalla "etäviljelmilläni". Lehdet olivat aivan pilkutetut ja alapinnoilla näkyi runsaasti munia ja aikuisia punkkeja. Puu-Tolu tai mäntysuopavesi ovat mielestäni tehokkaampia punkeille kuin Raid. Toimin yleensä tässä järjestyksessä: pilkutetut lehdet pois, chilit suihkuun, sen jälkeen (kun lehdet ovat taas kuivat) toluvesi sumutus, lopuksi Raidia. Tätä toistetaan sitten useita kertoja. Raidia käytän "uskonvahvistamiseen" ja viimeistelyyn. Yksinään Raid ei tunnu punkkeihin riittävän.