tammikuu 10, 2025, 11:39:45 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Viestit - Smoppi

1
Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 22, 2015, 17:38:50 ip
Samoilla linjoilla minäkin unenkuvan kanssa. Tuottajia on vaikea syyttää harhaanjohtamisesta ja huijaamisesta, jos tuote on tulinen edes 50% kansasta.


Ei se voi olla tulinen kenellekään, jos siinä ei ole kapsaisiinia sisältäviä chilejä ollenkaan.
2
Eihän siinä nyt mitään riidanhaastamista ja kiihkoilua ole.
3
Olen milloin mitäkin siemeniä idätellyt tosi hyvillä itämisprosenteilla, mutta Fataliin siemenistä iti vain muutama ja niistäkin suuri osa teki epämuodostuneen taimen. Epäilen siementen olleen aika vanhoja ja huonosti säilytettyjä.
4
Terve! Olen tässä hahmotellut tällaista viestiä:

Lainaus
Terve!

Olen jo pitkään kiinnittänyt huomiota siihen, että Suomen kaupoista on lähes mahdotonta löytää tulista ruokaa, koska pakkausmerkinnät johtavat kuluttajaa asiassa harhaan. Hyvin monia elintarvikkeita markkinoidaan tulisina, vaikka ne eivät oikeasti sitä ole. Tulisuuden mittaamiseen on kehitetty Scovillen asteikko, jolla saa melko universaalisti mitattua tuotteen tulisuuden eli tuotteen sisältämän kapsaisiinin määrän. Kapsaisiini on yhdiste, joka aiheuttaa tulisuuden aistimuksen ruoassa, samaan tapaan kuin esimerkiksi glutamiinihappo aiheuttaa umamin makuaistimuksen. En ala vielä tarkemmin erittelemään, mitkä valmistajat tällaista tulisuuden liioittelua harrastavat, koska niitä on useita. Tärkeämpää olisi minun ja useimpien chiliharrastajien mielestä saada tulisina markkinoitavien tuotteiden etiketteihin todellinen tulisuus jotenkin selkeästi ilmaistuna, mieluiten scovilleina.

En tiedä, pitääkö suuri enemmistö kuluttajista sitten ruokaa tulisena jo sen perusteella, että tuotteen pakkaus väittää niin, mutta chilin ystävät kokevat harhaanjohtavat merkinnät ärsyttävinä. Myös myyjän/valmistajan kannalta pakkausten merkintöjen totuudenmukaistaminen olisi tärkeä myyntiä lisäävä seikka, koska markkinoiden tehokkaamman toiminnan kannalta on tärkeää, että oikeasti tulisen tuotteen myyjä voi helpommin löytää asiakkaansa ja asiakas myyjän. On myös omituista, että esimerkiksi Voimariinin nimi jouduttiin muuttamaan Oivariiniksi, koska kyseinen levite sisältää liian vähän voita, mutta tuotteita voi kuitenkin markkinoida tulisina ja chilipitoisina, vaikka niissä ei olisi ollenkaan tulisuutta eikä chiliä.

Myös Pirkka guacamole-dipistä nousi kohu, koska kyseisessä tuotteessa oli ainoastaan 0,7 % avokadoa, ja maku oli saatu aikaan aromiaineilla. Evira ohjeisti muuttamaan guacamole-dipin nimen, ja niin myös tapahtui. Joissain tulisina markkinoiduissa tuotteissakaan (mm. Pringlesin Xtreme Flamin Chilli Sauce-sipsit, tietyt salsakastikkeet) ei nimestään huolimatta ole ollenkaan chiliä, vaan tulisuus, jos sitä on, on saatu aikaan epämääräisillä lisäaineilla. Tämä on sikälikin ongelma, että chili on erittäin terveellistä ja sisältää mm. runsaasti vitamiineja, joten chiliä etsivä terveysintoilija saattaa jossain tapauksessa erehtyä ostamaan jotain chilipitoisena markkinoitua elintarviketta, jonka tulisuus onkin saatu aikaan myrkyllisillä rikkiyhdisteillä.

Ehdotan siis selkeitä kriteerejä sille, miten paljon elintarvikkeen pitää vähintään sisältää kapsaisiinia, jotta sitä voidaan markkinoida tulisena. Myös chiliä sisältämättömien tuotteiden markkinoiminen chilituotteina tulisi saada loppumaan. Chilituotteiden tuoteselosteessa pitäisi myös mainita tuotteessa käytetyn chilin lajike, koska chililajikkeiden kirjo on todella laaja ja niillä on valtavat keskinäiset maku- ja tulisuuserot - esimerkiksi useimpien ruokakauppojen vihannesosastolla myytävien geneeristen jalostettujen ja oksitettujen capsicum annuumien vertaaminen naga morichiin on kuin vertaisi omenaa sitruunaan. Usein pakkausmerkinnöissä joko kerrotaan chilin lajike epämääräisesti tai se suoranaisesti valehdellaan joksikin muuksi kuin mitä myytävään tuotteeseen on käytetty.

Kyseessä on todellinen ongelma, johon liittynee isojen elintarviketehtaiden pyrkimys harhauttaa kuluttajat ostamaan omia "chilituotteitaan", joissa ei oikeasti ole käytetty yhtään chiliä, koska suurin osa suomalaisista ei pidä tulisesta. Isot elintarvikefirmat siis syytävät massamarkkinoille räätälöityjä tuotteita, joiden markkinointi perustuu valheelle, jonka huomaavat vain chiliharrastajat ja muut asiaan vihkiytyneet. Se syö oikeasti tulisia tuotteita tekevien pienempien maustevalmistajien myyntiä ja haittaa markkinoiden toimintaa, kun oikeasti tuliset tuotteet löytyvät vain yrityksen ja erehdyksen kautta ostamalla ja kokeilemalla eri tuotteita.


Minne tuollainen kannattaisi lähettää, että tulisi edes jotain tuloksia? Mitä tuossa kannattaisi muuttaa? Kannattaisiko siihen vielä lisätä jotain?
5
Mitäs ideaa noiden chilien ostamisessa sitten edes on, jos ne eivät ole tulisia? Paprika on jalostettu sitä varten, jos sellaisesta tykkää. Ostaako joku muka oikeasti noita kauppojen "chilejä" haluten jotain muuta kuin tulista?
6
Siinä oli tulisuusasteikko, johon oli lätkitty muutamia muitakin chililajikkeita tulisuutensa mukaan, ja tuo Naga Jolokia oli asteikolla kohdassa 10 eli ylimpänä. Kuitenkin se oli tuosta paketista ainoa chili, joka ei ollut YHTÄÄN tulinen. Niissä muissa oli sentään jotain tulisuutta, mutta eivät nekään kovin hyviltä maistuneet.
7
Prisman "naga jolokia": Maku oli hieman tavallista paprikaa voimakkaampi. Minkäänlaista tulisuutta en aistinut. Mikähän lajike se sitten oli, kun näytti kyllä ihan naga jolokialta/morichilta? Sellainen punainen paksu lyhyt kurttuinen hedelmä. Kyllä taas on vähän huijattu olo.