lokakuu 06, 2024, 16:33:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Viestit - Atomi

1
Verkkojännitteen puolella ovat holkit kyllä paikallaan. Tinaliitokset löystyvät aikaa myöden, mutta sulavat/pehmenevät yleensä vasta yli +150... + 250 C lämpötilassa, joka joissain tapauksissa voidaan saavuttaa helpostikin löysällä liitoksella, tosin siihen vaikuttaa merkittävästi liitoksen kohdalla kulkeva virta ja laitteen sisälämpötila. Holkeilla saa tehtyä myös kestävät pienoisjänniteliitokset.

Kun sanotaan, että liitos tulee olla yhtä hyvä kuin itse johdin, voidaan miettiä miksi valaisimessa ei ole omaa sulaketta, kun talon keskukselta pistorasiaan tuleva verkkojohto on poikkipinta-alaltaan 1,5 mm2 tai 2,5 mm2 ja se vaihtuu säikeiseen 1,0 mm2 johtimeen töpselin ja valaisimen välille ja laitteen sisällä vielä 0,3-0,5 mm2 johtimeen, jonka kaikista liitoksista on lisäksi rispaantunut karvoja irti pienentäen johtimen poikkipinta-alan muutamaksi säikeeksi. 90/120 W valaisin ei paljoa virtaa vie, mutta oikosulkutilanteessa resistanssia löytyy.



2
Totta. Nykyään hinnat ovat jo tulleet kohtuullisimmiksi (verrattuna tilanteeseen vuosia sitten). Ennen ulkomailta sai erilaisista "poistomyynneistä" näitä nykyisiinkin hintoihin nähden edullisemmin.
Suomalaisella maahantuojalla on myös tiettyjä vastuita siitä, että tuote täyttää turvallisuusvaatimukset ja takuuasiatkin luulisi järjestyvän helpommin.

3

Pisti silmään tämä vanha aihe. Olen itsekin tilannut ulkomailta 120 W suorakaiteen muotoisen LED -paneelin ja 90 W ns. UFO-valaisimen.
UFO-valaisin toimii hyvin, mutta tuo 120 W:n paneelin osalta 1/3 valoista räsähti pimeäksi melkein heti testikäytössä ja samalla paloi talon 10 A sulake. Takuutapalautukset ovat yhtä tyhjän kanssa, joten avasin valaisimen sähköinsinöörin varmuudella ja katsoin mitä se on syönyt.

120 W LED-paneelissa ledit oli jaettu kolmeen ryhmään ja ledit olivat ryhmissä sarjaankytkettynä. Jokaisella ryhmällä oli oma syöttölaite. Tässä tapauksessa ledien päälle painettu "hopeinen" heijastinkalvo oli osunut itsekseen piirilevyn "väärällä puolella" olevaan paljaaseen nastaan (vaihejännite), josta lähtee syöttöjohdot syöttölaitteelle ja oikosulkenut sen nollajohdon nastan kanssa (kyllä, tinakalvo johtaa sähköä). Seurauksena oli, että heijastinkalvossa oli musta palanut piste, kyseisen ryhmän syöttölaite luonnollisesti hajalla sekä pisteenä ii:n päällä sarjaankytkettyjä ledejä johtamattomassa tilassa, joten muutamia kymmeniä ledejä olisi pitänyt juottaa irti piirilevystä. Piirilevyn tinajohteet olivat kuitenkin osittain palaneet, joten sekin saattaisi olla turhaa. Kytkin irti viallisen ryhmän piiristä ja nyt jo noin vuoden verran valaisin on toiminut ihan hyvin, mutta siis 1/3 ledeistä on edelleen pimeänä.

Valaisinta avatessa huomasin myös, että verkkojohdon suojamaadoitusjohto oli taipuisaa säikeellistä johdinta, joka oli rispaantunut irti sokerinpalasta (ei juotosta, ei holkkeja) ilmeisesti jo tehtaalla verkkojohdon vetosuojaa kiinnitettäessä. Näin ollen metallikuorisessa valaisimessa ei ollut lainkaan suojamaadoitusta. Yhden syöttölaitteen suojakansi valaisimen sisällä oli irronnut heppoisesta liimauksesta ja kansi kolisi valaisimen sisällä. Se ei olisi iso ongelma, mutta suojakannen alla oli piirilevy, joka ei ollu millään kiinni ja näin ollen johtojen varassa roikkuvan piirilevyn 230 V osat napsahtelivat valaisimen sisällä valaisimen metallirunkoon aina silloin tällöin, yleismittarilla AC-alueella mitattuna valaisimen asennosta riippuen mittasin valaisimen ulkokuoresta 110..230 V, joka ei siis suojamaadoituksen puuttumisen vuoksi polttanut lainkaan talon ryhmäsulaketta.

Päätin avata myös 90W UFO -valaisimen. Huomasin, että UFO oli paremmin tehty ja tässä tapauksessa siinä ei ollut erityisiä vaarallisia vikoja koneistossa. Johdotus oli kuitenkin toteutettu lukuisten sokerinpalaliittimien avulla ja päätin juottaa kaikki sokerinpaloihin liitetyt säikeelliset johtimet, jotta ne eivät rispaannu irti tai taipuneita jännitteellisiä karvoja ei pääse koskettelemaan muihin osiin.

LED -valaisimien sisällä olevat äänekkäät tuulettimet ovat ihan normaaleja tietokonekaupasta saatavia tuulettimia. Molemmissa valaisimissa niitä oli kolme, toisessa vierekkäin rivissä ja UFO-valaisimessa kolmiomuodostelmassa. Tuulettimet ovat tietysti halvimpia mahdollisia ja siis äänekkäimpiä mahdollisia. Tuulettimet sai kätevästi ruuvit avaamalla irti ja hankin lähes vastaavan tuuletustehon lupaavat hieman kalliimmat tuulettimet tilalle ja laitoin ne kiinni edellisten tilalle. Uudet tuulettimet ovat mallia "hiljaisimmat mitä markkinoilta saa" ja sen kyllä huomaa: Ennen surina ja räminä kuului makuuhuoneeseen asti, nyt ääni ei kuulu, vaikka kuinka kuuntelisi. Tämä mahdollisti valaisimien käytön myös yöaikaan, kun tarvitaan pitkää valoisaa kautta. Täytyy kuitenkin huomata, että liian hiljaiset ja heikkotehoiset tuulettimet 1) voivat ylikuumentaa valaisimen ja aiheuttaa toimintahäiriöitä 1-48 tunnin käytön jälkeen 2) pidemmän päälle heikentää Ledien tehoa, kun Ledit eivät tykkää jatkuvasta "liian kuumasta". Asentamillani hiljaisilla tuulettimilla en kuitenkaan ole huomannut liiallista kuumenemista tai valotehon heikentymistä (vuoden käytön jälkeen).

90 W ja 120 W LED-paneeleilla chilit ovat kasvaneet hyvin talvellakin ja sähkönkulutus on ollut vähäistä. Nämä kiinan ihmeet ovat tässä tapauksessa toimineet pienen säädön jälkeen ihan mallikkaasti. En kuitenkaan kehota ketään alkamaan näitä omin päin korjaamaan, jos ei tiedä mitä tekee.

Jos siis tilaatte epämääräisistä paikoista LED-paneeleita:

1) Kannattaa tarkistaa, että metallikuorisen valaisimen suojamaadoitus toimii, minulla ei toiminut ja maavuotoa oli "terveydelle haitallinen" määrä (kuljetuksen tärinässä?) irronneen piirilevyn vuoksi. Valaisimen kannen avaus tietenkin mitätöi takuun, mutta toisaalta takuulla ei tee mitään, jos ei ole enää elossa. Yleismittarilla todettu suojamaadoituksen toimivuus ei ehkä riitä, koska johtoliitos voi olla lähes kokonaan rispaantunut irti ja esim. koskettaa vain valaisimen ollessa tietyssä asennossa.

2) Kannattaa kytkeä valaisin vain suojamaadoitettuun pistorasiaan ja käyttää vielä erillistä 30 mA vikavirtasuojaa töpselin ja lampun välissä

3) Kastellessa kannattaa lisäksi olla varovainen sähkön kanssa, valaisimen kuoressa olevista tuuletusrei'istä paistaa 230V jännitteellisiä osia, suihkepullon sumu johtaa sähköä riittävän hyvin. Valaisimessa ei ole "mitään" IP-suojausta, kosketussuojauskaan ei taida olla aivan kaikkien standardien mukainen.


Käytän logiikkaohjattua kastelua, joten olen liittänyt logiikan yhden vapaan kanavan savuilmaisimeen, joka on sijoitettu kasvatuspaikan yläpuolelle. Jos ilmaisin hälyttää, logiikka kytkee valaisimet jännitteettömäksi. Tällaisen lisävarmistuksen olen tähän vielä tehnyt yllättävien oikosulkujen varalle, mutta onneksi sellaisia ei ole ilmennyt. Ainahan valaisimet vähän heiluvat, joten odottelen kovasti missä vaiheessa valaisimen sisältä alkaa nousta mustaa paksua sulalta muovilta tuoksuvaa höyryä.

Ja vielä siis yhteenvetona:

Jos tämän luettuasi olet vieläkin tilaamassa LED-paneelia kaukomailta, kannattaa ottaa tällainen muutama mainittu pikkujuttu huomioon.

4
Lähes jokaisessa ohjeessa lukee, että itäneet chilitaimet pitää erotella ja jokainen taimi pitää laittaa kasvamaan omaan ruukkuun.
Heräsi kysymys, mitä tapahtuu, jos erottelua ei tehdä, vaan samassa purkissa kasvaa vaikkapa kaksi eri siemenestä kasvanutta taimea?

Ongelmana on lähinnä se, että kaikkille itäneille taimille ei ole oikein tilaa, jos ne laitetaan yksittäisiin ruukkuihin, koska itämisprosentti olikin yllättäen lähes 100.