tammikuu 09, 2025, 12:36:26 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Viestit - puuhis

1
Cornellin kans samoilla linjoilla mm. korvausasioista.

Maatiaisia kantsii suosia luomupuutarhoissa ja koristekasveina. Maatiaiset (tai niistä kasvaneet yksiöt) ovat monimuotoisuutensa vuoksi varmempia kestämään erinäisiä säiden vaihteluita ym.
Liityin Suomen Maatiaisten jäseneksi koska koen yhdistyksen toiminnan jaloksi ja tärkeäksi asiaksi.

GeeäMmää vastustan siksi että ihmisluontoon kuuluu vastuuttomuus ja äärimmäsen röyhkeä oman edun tavoittelu keinoja kaihtamatta(buustattuna ylenpalttisella välinpitämättömyydellä). Mitä siittä seuraa jos joku haluaa tahallaan päästää manipuolidut geeninsä patenttisuojan kera risteytymään naapurin viljelemiin kasveihin ja vaatii sitten maksua että "sä nilkki viljelet mun patentoimaa geeniä etkä maksa mulle mitään", massit tiskiin tai raastupaan-> riittääkö rahkeet lähteä vääntämään kallista oikeusprosessia jne..

Eikös jenkkilässä jotain tämäntyylistä käynyt sen maissin kans?
2
Ostin Elixair E400 ilmanpuhdistimen. Käyttiksessä luki että huonekasvit eivät pidä laitteen ulospuhallusilmasta, joten laite on sijoitettava etäälle kasveista. Mietin että miksi? Myöhemmin valkeni että laitteessa oleva ionisaattori kipinöi siepatessaan ilmasta epäpuhtauksia ja kyseinen kipinöinti muodostaa otsonia. UV lamput, jotkut printterit sekä kopiokoneet muodostavat myös otsonia (O3).

Otsoni on lähes kaikille kasveille haitallista(täällä alemmassa ilmakehässä, maanpinnalla) mutta toiset kasvit ovat sille erityisen herkkiä. Olikohan allergia ja astmaliitonsivuilla joista löysin listan muutamista meidän luonnonkasveista jotka ovat sille erityisen herkkiä kuten Koivu. Kuvassa oli otsonin aiheuttamia vaurioita koivun lehdellä, sellasia pilkkuja.

No asiaan. Fatalii lajikkeen chilini on "heikossa hapessa", ripsiäis invaasio sekä punkkien hyökkäys on voitettu toistuvilla ja rajuilla raidauksilla. Epäilin myös jotain mosaiikkitautia aiemmin mutta sitten ilmestyi ripsiäisiä. Kasvi on leikattu bonsai tyyliin ja ikää sillä on jo pari vuotta. Yhtään hedelmää se ei ole tehnyt, aina kukat putoavat.
Nyt on ollu tuo ilmanputsaaja päällä huoneessa ja kämpässä tuoksuu otsoni. Pieniä pilkkuja fataliin lehdet täynnä, nuoret lehdet putoilee ja kasvi näyttää heikolta. Oon alottanu merileväsuihkutukset ja hennon fish-mix lannoituksen.

Kellään kokemuksia, johtuuko otsonista?
Pelastus vinkkejä jos ei johu otsonista?
3
Edistyneempi chilinkasvatus / Lannoittamaton turve
maaliskuu 31, 2008, 13:31:51 ip
Jos kuitenkin lähdet säätämään niin 65l turvepussiin saat upottaa 500g Dolomiittikalkkia (jota myydään halvalla 25kg säkeissä) ja sitten lannoitukseksi riittää aika pitkälle kanankakka+merilevä, taitaapi olla biolanin juttuja. En nyt äkkiseltään osaa sanoa paljonko tuota pitää lannoittaa mutta litran verran ainakin luulis tarpeen lisätä. Lisäksi sankollinen hiekkaa parantaa kasvualustan laatua kokonaisuudessaan, ilmavuuden ja veden "liikkumisen" myötä.

Ostin säkin lannoittamatonta turvetta ja siinä oli resepti kyljessä. Sen ph on 3,5 - 4,5 Eli AIVAN liian hapanta. He jotka ei tiedä mitä haittaa liiasta happamasta kasvualustasta on niin heille tiedoksi että siittä ON haittaa ja paljon. Kalkitseminen tai tuhkaaminen on välttämätöntä
4
Ei maitokaupoista taida saada mutta Apteekista saa 3%, 9% ja jos ei hyllystä niin tilaamalla sitä 32%. Niissä miedommissa ei tosiaan ole välttämättä sitä stabiloimisainetta. Apteekkari osaa varmaan tästä kertoa.

Sillä vaan että se 32% On huomattavasti huokeampaa kuin laimeammat. Desinfioimisaineena loistavaa tavaraa, tappaa jo alkaneen juurimädän päivässä-parissa ja poistaa hajut & pöpöt ekologisesti (hapettamalla ne hengiltä) viemäreistä jne... Kaveri osti Oulusta jostain apteekista tätä 32% kamaa ihan desimäärissä ja apteekkari pullotti. Hintaa oli kuulemma parilla desillä femman luokkaa. Elikkä paljon halvempaa kuin ne 3% tai 9% pikkuputelit.
5
http://blunt.co.uk/hydroponics-manual/doc/hydro-garden/h2o2/index.html
http://www.h2o2-4u.com/house.html

Muistakaa että apteekista saatavassa H2O2:ssa on stabilointiaineita pieniä määriä. Se tarkoittaa että ainetta ei pitäisi käyttää elintarvikehommissa kuten lemmikkieläinten juomavedessä jne. Ja kyllähän nämä stabilointiaineet varmasti kulkeutuvat myös kasveihin, siis myös podeihin! Pitoisuudet olivat kyllä jotain 0,0001% luokkaa ja yksi näistä stabiloimisaineista on fosforihappo. MUTTA oli siellä seassa jotain ihmeen ainetta jota on käytetty ennen särkylääkkeenäkin, mutta syöpä/jonkun muun vaarallisuuden takia aineen käytöstä oli luovuttu.

Itse kuitenkin kelailin että stabiloimisaineita on sen verran vähän ja H2O2:n annostus kasteluveteen sen verran pieni että ei näitä aineita kasviin kovin paljoa kulkeudu.
6
Siis olen käyttänyt kyllä sekä hydrossa että multakasvatuksessa vetyperoksidia hyvällä menestyksellä. Kerran kelailin tyhmänä että laitetaan reilumpi annos että kuolis home mullan pinnasta-> Puolet taimista delas:/ Mutta silloin oli annostus jotain kymmenkertainen normaaliin nähden.
Myös idätys ja pistokashommissa hyvää tavaraa-> Ei ala haiskahtamaan/levääntymään/pilaantumaan siemenet tai pistokkaat niin herkästi ja lisäksi vielä itävyys paranee.

Sopiva annostus 32% H2O2:sta on n. 1...5ml/10l sekä multaan että hydroon.

Apteekista ~30€ litran puteli 32%:sta Ostaessa eivät multa mitään kyselleet mutta kaverin mutsin piti ihan nimmaria skriivata lappusiin ja vakuuttaa ettei käytä ainetta "vääriin tarkoituksiin". Aine siis tunnetaan myös lempinimella "kemistin surma" eli käsittely ja säilytys ohjeen mukaan (eli varoen)... Aine EI liukene veteen kovin vikkelästi ilman huolellista ravistelua-> Litkuihin siis eka lannoitteet ja ph down-> Huolellinen sekoitus ja vasta sitten H2O2 + huolellinen sekoitus.
7
Mitäs luulette?
Jos pitäis pystyä kastelemaan multa mahdollisimman märäksi, niin lisäisikö Vetyperoksidi maksimaalista kertakastelumäärää? Tällöinhän juuret eivät kärsisi niin suuresta hapen puutteesta vaikka juuret olisivat lähes upoksissa? Tuli mieleen että kuinkahan paljon tällä sais mm. kesähelteillä lisää peliaikaa jos on vaikka vkloppureissussa... :?:
8
Iloa silmälle! Mahtavasti jätkällä viihtyvät (versovat sekä kukkivat tanakasti) tuossa valossa  8)
Se mangon makune on peräsin Calm:lta, itellä ei oo nyt käsillä sitä siemenpakettia ku oon duunissa. Jätkä hommannu kunnon lannoitteetki! Pitää tulla vilaseen jok pv ku pääsette uuteen kämppään.
9
Uskomaton. Räjäytti pankin... Ja meikäläisen tajunnan. Just Lessonssia kuuntelen ja muistelen kaiholla tätä kaunista ja fanfaarisen mahtipontista kokemusta.

Passage to Bangkok, Circumstances ja Subdivisions oli omia ehottomia suosikeita. Limelight, mehevä aloitus.

Kuulosti siltä(50Hz pörinää) että Alexin ampista tusahti konkka. Tuoksui myös siltä -> sain KOLMANNELTA riviltä paikan ihan siittä Alexin kohilta! Mahtavin konserttikokemus ikinä.

Sillä siis kirjottelen ku tais olla muitaki tämän foorumin typottajia vihkiytyneenä em. yhtyeen tuotantoon.

Kokemuksia ja muistoja tiskiin muiltaki:)
10
Edistyneempi chilinkasvatus / Natikka ei syty
syyskuu 16, 2007, 22:48:46 ip
Mä kans luulen että kuristin on ehjä mutta vikaa vois hakea sytyttimestä tai sytyttimeltä lampun kannalle tulevien johtojen liitoksista. Sytytyshetkellä sytytin antaa nopeasti korkeajännitepulsseja (2500...5000V) polttimolle jotta tämä syttyisi. Jos polttimo on liian sievästi kierretty kantaan tai jokin liitos on huonosti, voi vajavainen sytytysjännite tehdä hallaa polttimolle tai jopa sytyttimelle kuten myös heikoille johtoliitoksille. Itsellä hajosi oikein käytetty ja kytketty 400W Osramin plantastar polttimo muutamassa kuukaudessa. Myös Teslan 400W polttimosta sanoi erään liikkeen myyjä että eivät tahdo kestää. Polttimoissa ja merkeissä on eroja, osa hajoaa tosi nopeaa. Suosittelen ottaan yhteyttä myyjään, hyvää asiakaspalvelua on antaa uusi polttimo valmistusvikaisen tilalle. Mutta kierrä tosiaan polttimo riittävä hyvin perille kantaan ennen kuin pistät virtaa kitaraan..
11
Ois mukava lukea enemmänki kommentteja näistä halpis lannoitteista.

Eniten kiinnostaa sadon maku ja määrä.
Myös vertailuja kalliimpien lannoitteiden aikaasaannoksiin;)

- Mikä taimetusvalona ja kuinka kauan
- Valon määrä eli ~ kauanko kasvit sai kesällä suoraa paistetta/vrk.
- Jos loppusadotus sisällä niin millä lampulla
- Mikä kasvupaikka.

Näillä tekijöillä lienee suurin vaikutus sadon määrään, riippumatta mitä hydrolannoitteita käyttää. Kuitenkin sillä oletuksella että pääravinteet ja hivenravinteet annetaan oikeassa suhteessa eri kasvun vaiheissa. Maku onkin se kiinnostava juttu! Tähän luulen että lanoitteiden hivenravinnekoostumukset ovat vähintään yhtä suuressa roolissa kuin ympäristön lämpötila ja valon laatu. Rikki (S) taisi olla se hivenaine joka mm. vaikuttaa sadon makeuteen monilla kasvella?

Mutta tämmösiä oon pohdiskellu samalla ku kattellu omien kasvua.. En vaan sitte tiiä että meneekö se näin :?:
12
Onko tämä Hydrolannoksen kyljessä tullu N-Ca samaa tavaraa ku Nutriforten mukana tullu... Siis pitoisuuksiltaan?
13
Lukasin tarkemmin tuon Cornellin ohjeellisen lannoitusneuvon ja on mun mielestä kans aika stydit, varsinki typen osalta. Tulee reheviä heikkovartisia taimia jos antaa liikaa sitä N-Ca osaa(Näin kävi itelle.)
Suosittelisin taimille vaan 1...1,5g sitä N-Ca:ta. Isommillekkaan puskille en oo antanut yli 3,5g, edes tomaatille! Ja kasvu on ollut hyvin vehreää. Hydrolannoksen osalta Cornellin ohje on jees:)

Ite lanttasin emoliuokset 30% niin saa kerralla molemmat nesteeksi.
1kg + 2,35 litraa lämmintä vettä ja 0,5kg + 1,2l

Iso käsi lannoitteesta, Cornelille ja välityksestä Calmille! Kiitos
14
Vieläkö sitä ois Puuhallekki 8e setti? Ottasin mielelläni ravinne kokoelmiin laajennusta:)
15
http://www.farmit.net/farmit/fi/03_kasvinviljely/15_erikoiskasvienviljely/03_kasvihuone/01_kasvualusta/index.jsp

Sivun loppupuolella on erityisesti mielenkiintoisia yleisohjeita vesiviljelystä ja ravinneliuoksesta.

*Jutussa oli mm. että Ammoniumtyppeä voidaan antaa pieniä määriä myös vesiviljeltäessä jolloin ylös karkaava ph pysyttelee paremmin aloillaan.

Raporttia NF:n ja Kekkilän syysravinteen kombosta.

Olen antanut pääravinnetta, N-Ca osaa ja Kekkilää suhteella 10 - 4 - 10
(30% "painosta" liuos jauheesta -> 10 - 4 - 10 = suoraan ml/10l)
Advancedin ph downia eli fosforihappoa on tarvinut laittaa n. 0,9ml/10l

Tuloksena parasta sadontuottoa tähänsaakka. Thaisunit 2kpl voi "paksusti:D" ja ovat täynnä raakileita ja nuppuja. Satoja nuppuja on silti lakastunut, varmaankin välillä karkailleen ph:n takia. Samassa hydrossa Ennätyskokoisia Apacheja, joissa muutama podi jo kypsynyt. Eteläikkunan  Jaffa siis valona :)

Aurinkoa vaan kaikille
16
Edistyneempi chilinkasvatus / Kastematoja!
toukokuu 09, 2007, 21:30:37 ip
Ainakin Kekkilän ja Dailyn kukkamullasta on löytynyt ihan kaupan päälisinä satunnaisia liekkuja.
17
Exotic Garden, siemenfirma joka myy myös tätä nutriforten 2 osaista hyötykasvilannoitetta suomenkielisillä nettisivuillaan 14€ hintaa...

Itse ostin kaveriksi Kekkilän syyslannoitepurkin 900g (n.9€), joka soveltuu taimivaiheeseen sekä satovaiheeseen. Hivenainepitoisuudet ovat lähes identtiset Nutriforten pääravinnepöntön kans, joten annostelukin on suht helppoa. Osan NF:n pääravinteesta(I-osa) voi siis korvata tällä syyslanoitteella riippuen kasvun vaiheesta. Säästää huomattavasti Nutriforten pääravinteen kulutusta. Typpi - Ca (II-osa) kun riittää ikuisuuden mutta pääravinnetta(I-osa) kuluu yli tuplaten enemmän...

Ja soveltuu hydroviljelyyn. ks. lanoitteilla kavatetut Apachet ja Thai Sunit voi muuten hyvin mutta typpeä olen antanut liikaa-> lehdet ovat tumman vihreät, liian kookkaat ja kasvu yli rehevää. Myös varret katkeavat helposti. Eli jätin viimesimmistä litkuista typpiosan lähes kokonaan pois. Saas nähdä miten alkavat viihtymään.

Sekavasti kirjotin, pahoittelen mutta jos tuosta nyt jollekkin on hyötyä...
18
Edistyneempi chilinkasvatus / ph:n alaslaskeminen
maaliskuu 16, 2007, 18:17:28 ip
Mittailin viime keväänä aina sitä pH ta tollasella labramittarilla. Oulun kaupunkialueen vesi on pyöriny jossain 8-8,3 tienoilla mittarin mukaan. viimekesänä tuli käytettyä Advanced hydroponicsin 59% Fosforihappoa (joka tosiaan tuo kasveille vähän fosforiakin). Ravinteiden lisäyksen jälkeen 0,6...0,7 ml /10l toi ph:n 5,5-6 välille.

Kuukausia raahaat selekä vääränä vettä pätsikuumalle partsille... sitä ei enää mitannu ph:ta puolen kesän jälkeen kovin usein. Nopeesti vaa loraus happoa korkkiin ja siitä ruiskulla 0,6ml litkuun. Ei ku reippaasti hapottaan neljä kymppilitran kanisteria. Sillon tällön vaan mittasin ressusta tai bublereista ph:n. Kasvit voi hyvin nii ei sitä litkun reseptiä tarvinnu juuri muutella:D Niin tomaatit ku paprikat ja mansikatkin viihty samassa ph:ssa, ravinne määrät ja suhteet vaan oli erit erikasveille.

Ohi topikin: Suosittelen letkua, ylimääräistä pumppua ja ravinnesäiliöä kylppäriin jos etelä parvekkeella tai ikkunalla viljelee hydrolla. Ei tarvi kantaa litkuja kylppäriin tai sieltä pois. Tekee vaan kylppärin säiliöön litkut ja pumppaa ne hydroille:D tai vaihtojämät hydroista viemäriin. piiiis vaaan
19
Heh, reipasta ja innostuneisuuden paloa meiningeissä, mä arvostan omistautumista tekosilleen;)

Juu tympeetä tosiaan noissa nutriforten pöntöissä nuo määrät. Se Typpi-Ca osa riittää ikuisuuksiin mutta pääravinneosa loppuu paljon aiemmin. Pitäis saada ostaa kaks purkkia pääravinnetta yhtä Typpi-Ca pönttöä kohden. Siksi pihistelin sen pääravinneosan kans. Mutta sitä voi tosiaan terästää muilla ravinteilla että saa haluamansa kompleksin. Tomaatti vaatii paljon enemmän ravinteita kuin ananaskirsikka tai chilit. Näitä olen pääsääntöisesti kasvatellu ja huomannu että kirsikkatomaatti vaatii eniten typpi-Ca osaa.

Laskin ittekki viime vuonna tuskassa noita ravinnetasapainoja ja sain niistä päänsäryn
20
Mä oon eteläisellä parvekkeella lasien takana sekä eteläisellä keittiön ikkunalla käyttänyt hydroissa Nutriforten halpaa kaks komponentti lannosta josta täällä näytetään puhutun jo mielenkiintoisia 8)

Pökköä pesään->
Itse ostin pari vuotta sitten kokeeksi ja huomasin että ananaskirsikka sekä tomaatti jäi P eli fosforivajareihin jo taimivaiheessa loisteputkien alla. Lehdet meni sinertäviksi ja tummanvihreiksi. Korjaantuin kun lisäsin hieman GHEn Bloomia kaveriksi tuomaan fosforia. En halunnut lisätä enempää pääravinneosaa...

Olenkin käyttänyt NF:n lannoitetta halpana vegelannoitteena sekä kukkimisen ja sadon kypsymisen yhteydessä ryydittänyt litkuja PK lannoitteella ja Flora Microlla. Hieman microa ja Bloomia /Kekkilän PK lannosta(sisältää myös Rikkiä S ja Mg) kaveriksi vastaavasti hiukka pienemmällä annostuksella Nutrifortea saa kasvit iloisiksi.

Nesteytin NF:n jauheet 30(paino)% liuoksiksi:
Pääravinne 900g ja rakeinen Typpi-Ca 800g purkit-> Pääravinnepurkki liuoitetaan 1,8 litraan 40`C vettä ja Typpi-Ca 1,87 litraan. Pääravinneosasta tulee vihreää liuosta ja Typpi-Ca osasta kirkasta. Näitä on helppo annostella tarkemmin ja liukenee nopeammin käyttövalmiiksi litkuksi. Ei saa sotkea keskenään näitä emoliuoksia!
Tosiaan Pääravinne on painavampaa kuin Typpi-Ca suhteessa tilavuuteen. En nyt muista annostusta näille liuoksille satavarmasti mutta tais olla että pääosaa 10-30ml ja Typpi-Ca -osaa 3-15ml per 10 litraan vettä.

Aloittaisin Chilintaimille näillä itse nesteytetyillä liuoksilla annostuksella: pääosaa 15ml(= 4,5g jauhetta) ja N-Ca osaa 5ml(=1,5g rakeita). lisäksi 1-2ml Bloomia tuomaan Fosforia... (Per 10 litraa vettä. Ph:n säätö ravinteiden lisäyksen jälkeen -> Ph5,6). Ohje on hydroo, yli 23`C lämpötilaan ja suht tehokkaaseen valaistukseen.

Yhteenveto: Osta Nutrifortet 14e ja nesteytä ne äskeisten ohjeiden mukaan 30%. Osta lisäksi Advanced Hydroponicsin Bloomia 1l. Hintaa tulee yhteensä n.30e ja näillä saa jo aika messevää kasvua sekä satoa. Riittoisuus on huomattavasti suurempi kuin GHE:n tai AHH kolmikomponentti lannoitteilla suhteessa hintaan. Miinuksena voin sanoa että ravinteiden sekoitteleminen oikeassa suhteessa kuhunkin kasvuvaiheeseen ja lajikkeelle vaatii hiukka opiskelua ja kokemusta.

Lepposaa alkavaa kevättä täältä Oulusta kaikille nysvääjille ja viilaajille, piiiis