tammikuu 10, 2025, 01:16:01 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Apache

Aloittaja Sauli Särkkä, tammikuu 14, 2005, 22:29:42 ip

« edellinen - seuraava »

Sauli Särkkä

Tässäpä oli yllätys minullekin, joka maistoi kaupasta tuotua chilinrääpälettä tuoreena. Maku on tuoreena melkoisen pistävä ja jopa tympeä, kuitenkin melko voimakas tottumattoman suuhun.

Kuivatus ja kuukauden säilytys (sekä nyrkkipienentely pieniksi hiutaleiksi) toi aivan mahtavia tuloksia. Tällä hiutaleella kun keitot ja pastat maustaa, tulee ruokaan mukava lämpäefekti, jota voi säädellä ihan määrää vaihtelemalla. Sitä pistävyyttä ei maista enää olenkaan, mutta tulisuus voi nollilta lähtiessä jopa hieman yskittää. Suosittelen kaikille, jotka Apassia kasvattavat, että kuivaavat ne (ilman siemeniä, perä ensin pois, siemenet ulos ja sitten vielä puoliksi kuivumaan) ja jauhavat hiutaleiksi tai jauhoksi. Kaupan chilijauheet jäävät tästedes ostamatta.

-Sale
Sauli Särkkä

MR

Olin juuri aikeissa kysyä että tietääkö kukaan Apachesta jotakin, kun en löytänyt kyseisestä kasvista mitään tietoa.

Täytyykin kokeilla sitä kuivaamista, sillä tuoreena olen sitä kyllä ruokiin laittanut. Pitäisi ostaa kuivuri ja maustemylly.

Mulla on parikymmentä muutakin chiliä kasvamassa, mutta en sitten millään muista että mitä chilejä ne on..  jatkossa laitan nimilaput.

Jospa joskus saisin valokuvatuksi niitä, niin joku voisi kertoa että mitä sorttia mahtavat olla.

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"Tässäpä oli yllätys minullekin, joka maistoi kaupasta tuotua chilinrääpälettä tuoreena. Maku on tuoreena melkoisen pistävä ja jopa tympeä, kuitenkin melko voimakas tottumattoman suuhun.

Kuivatus ja kuukauden säilytys (sekä nyrkkipienentely pieniksi hiutaleiksi) toi aivan mahtavia tuloksia. Tällä hiutaleella kun keitot ja pastat maustaa, tulee ruokaan mukava lämpäefekti, jota voi säädellä ihan määrää vaihtelemalla. Sitä pistävyyttä ei maista enää olenkaan, mutta tulisuus voi nollilta lähtiessä jopa hieman yskittää. Suosittelen kaikille, jotka Apassia kasvattavat, että kuivaavat ne (ilman siemeniä, perä ensin pois, siemenet ulos ja sitten vielä puoliksi kuivumaan) ja jauhavat hiutaleiksi tai jauhoksi. Kaupan chilijauheet jäävät tästedes ostamatta.

Kokeiltu on, tuli todella hyvää tavaraa !

-Sale

Anonymous

meikän apassi viihtyy ulkona kylmässä, kuin sisällä lämpimässä, jolloin se alkaa tiputtaan lehtiänsä.

just visiting

Tässä tietoa Apachesta på svenska:
http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=14860560

nim. Itsekin juuri mokoman hankkinut.

(thietavu)

Apache on aika vanha tuttavuus, ensimmäisiä mm. Anttilassa jo kymmenen vuotta sitten myytyjä chilityyppejä. Se on pohjimmiltaan melkolailla sama chili kuin Thai ja Cayenne, jotka esitelläänkin Infernon Annuum-osiossa. Ihan mukava pienikasvuinen veitikka joka potkiikin sopivasti. :) Ötököitä kannattaa vain varoa, sillä niille se on arka.

panama reijo

mikähän ihme noilla apasseilla on vikana, kun eivät perkeleet kasva sisätiloissani kunnolla ja tiputtavat kaikki lehtensä?

TheBigX

Lainaus käyttäjältä: "panama reijo"mikähän ihme noilla apasseilla on vikana, kun eivät perkeleet kasva sisätiloissani kunnolla ja tiputtavat kaikki lehtensä?

Hyvin todennäköisesti liian vähän valoa. Melkein kaikki chilit tarvitsevat vähintään 10 tuntia päivässä voimakasta valoa. Eli jonkinlainen kasvivalaisin on tarpeen.

panama reijo

alkaa vähä näyttää toivottamalta nuo apassit, mutta onneksi habanerot kasvavat vaikka pilkkopimeässä, niin ei häviä viidakko ikkunalaudalta.

JPP

Lainaus käyttäjältä: "TheBigX"
Lainaus käyttäjältä: "panama reijo"mikähän ihme noilla apasseilla on vikana, kun eivät perkeleet kasva sisätiloissani kunnolla ja tiputtavat kaikki lehtensä?

Hyvin todennäköisesti liian vähän valoa. Melkein kaikki chilit tarvitsevat vähintään 10 tuntia päivässä voimakasta valoa. Eli jonkinlainen kasvivalaisin on tarpeen.

mulla apassi oli heinäkuussa ulkona elikkä sai erittäin paljon aurinkoa
mutta niin se vaan pudotti lehtensä?

nikke

no ehkä apassi pudotti lehtensä sentakii, et ei ollu tottunu autingonpaisteeseen. mulla apassi kärsi yleensäki ihan samasta ongelmasta, eli ei tykäny suorasta auringonpäisteesta.

mun mielestä apassi tykkäs enemmän puolivarjosta, vaikka munki apassin "käyttöohjeessa" luki että sietää myös suoraa auringonpaistetta. mutta mun apassi ei tykkää oikeen kunnon paisteesta, vaan diggaa enemmänki varjosasta paikasta.

TheBigX

Kaikki kasvit vaatii totuttelun valoon. Eli ei missään nimessä saa puolivarjoon tottunutta kasvia siirtää suoraan valoon. Siitä ne ei tykkää. Pitää totuttaa ne suoraan valoon pienissä annoksissa. Ensiksi vaikka 10 min, seuraavana päivänä 20 min...

vierailija5

Ja hallaharso on mainio apuväline tuossa totuttelussa. Vaikka moninkertaisena. Voi pitää yleensä huoletta heti aluksi pidempiäkin aikoja suorassa auringossa kasveja.

Arcane

Apache on kyllä loistochili. Minun "kokoelmassani" se menestyy parhaiten. Ja maku on loistava, purkissa on jauhetta, jossa on:
-apachea (siemenineen)
-suolaa
-basilikaa

Kelpo sekoitus, vaikka itse sanonkin.

Amd

itsellä harrastus lähti apachesta ja vieläkin muistelen kuinka se oli niin hyvää ja tulista...vähänpä tiesin silloin.

sen maku muistuttaa raakaa hernettä ja tulisuus ei vedä vertoja paljon millekään.mut hyvää oli ja kaikki syötiin. nyt jäi annuumit idättämättä...

Jonne

mä alottelin malawi bird's eyellä, sentään vähän tulisepi kun apache :)  mutta maku tuoreena jotai ihan hirveetä :<

Naxatax

Itse aloitin Kaupan apachella oman harrastukseni :)

Jos on aloitteleva niin Apache voi tuntua infernaalisen tuliselta, mutta jos on kokemusta kertynyt enemmän niin ei se niin hirmutulinen ole.

Maku ainakinin paha  :x

Fatalii

Oksentaminen on aika spontaani reaktio, mutta helposti sattuu kyllä kokemattomalle, elimistö tyrkkää väkisinkin vieraan tavaran ulos.. :D
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

murmeliini

minun 'caribbean red habanero' kuuluu niihin punkin tappamiin kasveihini..en ehtinyt maistaa edes hedelmää  :(
'...Tänään meidän täytyy tehdä jotain aivan erikoista, sillä nyt tulee kaunis päivä.' (Nuuskamuikkunen)

mimmukka

Apache onpi minun eka chili ja niitä on kaksi. Hoivannut niitä samalla kuin muitakin kasvejani. Ja taitaa olla aloittelijan kasvi ja hyvin menestyvä ainankin terassilla. Ja taisi se chili kärpänen puraista minuakin..  :lol:
...Totuus on taruakin ihmeellisempi...