tammikuu 06, 2025, 22:00:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Hätähousun päivis

Aloittaja winnie84, elokuu 24, 2011, 11:15:10 ap

« edellinen - seuraava »

winnie84

Unohdin kertoa teille ..löysin uuden parhaan kaverin..nimittäin sähkökärpäslätkän. banaanikärpäset on ollu tän kesän oikea kirous,mutta tolla vempelleellä sininen valo välkkyy ja pokse kuuluu kun ne saa hengiltä.
oli meillä meinaa sellanen valo sähkö juttukin mutta ei tehoo kovin hyvin noihin.
lätkällä ei voi jahdata banskukärpäsiä kun ovat niin vikkeliä,mutta kun hiljaa etenee niin paukkuminen vaan kuuluu ja kärpäset putoo.  :)

InkRose

Onkohan varmasti banaanikärpäsiä? Vai onko harsosääskiä? Eipä sen niin väliä kun hengiltä niitä pistelet, mutta jälkimmäiset on aika iso riesa sirkkataimilla ja muilla ihan pienillä. Ne munii multaan ja toukat syö hiusjuuria.

winnie84

Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 30, 2011, 07:07:18 ap
Onkohan varmasti banaanikärpäsiä? Vai onko harsosääskiä? Eipä sen niin väliä kun hengiltä niitä pistelet, mutta jälkimmäiset on aika iso riesa sirkkataimilla ja muilla ihan pienillä. Ne munii multaan ja toukat syö hiusjuuria.

Nuo on pieniä ja punaisia , vikkeliä. ja melkein joka kesäinen riesa,joten olen 99,9% varma että ovat banaanikärpäsiä.
viime vuonna meillä ei niitä näkynyt mutta sitä edellisenä kylläkin, just melkee joka toinen vuosi noi on koko kesän riesana. Kaverilla on mökki tässä lähellä ja silläkin on oikea lauma.
ja nuo siis olivat meillä ennen chili puskaa, ja mitään muita kasveja meillä ei kotona ole..kun saan kaikki kuolemaan  :'( mutta toivon että hilien kanssa ei käy niin.

Mr_Green_

Banaanikärpänen ei kai ole millään tavalla kasveista kiinnostunut? Am i right?

PP

Lainaus käyttäjältä: Mr_Green_ - elokuu 30, 2011, 15:51:26 ip
Banaanikärpänen ei kai ole millään tavalla kasveista kiinnostunut? Am i right?

Olet.

winnie84

nagan bodi on jo puoliksi vaihtanut väriä.

yöksi olin laittanut chilit uuteen hienoon kuivuriini, ja päivällä alkoi sitten jauhaminen  ;D
minä en ole kahvin ystävä ja mies juo ihan purukahvia joten kahvimyllyä ei ole,joten jauhamisen sai tehdä tupperwaren minipikakokki. sillä sai juuri sopivaa omaan makuuni..mukana ihan hienoa jauhetta ja pikkasen rouhetta..kai sillä sais kokonaan jauhetta jos jaksais pyöritellä.

noh miehen mielestä hileistä lähtevä tuoksu ei ollut kovin hyvä (ite nuhassa), noh menin sitten nuuhkasemaan lähemmin  ;D kivasti sai nenän aukeamaan,mutta vielä tuli kissa ja teki perässä saman kuin minä  ;D

ilta menikin sitten mettän loppujen kanttarellien keruuseen ja niiden paistaminen pakastamis kuntoon.

viereisellä levyllä paistelin sitten kanttarelli,meetvursti,kinkku ,chili munakkaan  :P

winnie84

elokuu 31, 2011, 09:22:58 ap #46 Viimeisin muokkaus: elokuu 31, 2011, 09:39:47 ap käyttäjältä winnie84
Näättekö saman kuin mä  :)

By winnie84 at 2011-08-30
Habanero suden death, hännän pää näkyi jo eilen illalla mut en uskonu silmiäni,mutta totta se tais olla..tuo yksilö ei tainnu siis ottaa nokkiinsa saunomisesta.

Naga näyttää nyt tältä

By winnie84 at 2011-08-30

Nyt pitäis varmaan jo osata päättää mihin hännäkkään veijarin meinaisi istuttaa,eikö.. kotona ei ole kuin tuota kookosjuttua tällä hetkellä, joten kauppareissu taitaa kutsua.nyt siis kehutte mikä kasvatuspohja on paras, ja mielellään sellanen missä pärjäis edes hetken ilman myrkkyjä. niiden saamiseen taitaa mennä hetki.

EDIT: kivivillassa olevista Nagoista toisella on milin kokoinen häntä,samanlainen kuin näin eilen illalla habanerolla,mutta lisään sen listaan vasta kun näkyy yhtä hyvin kuin tuo haba.

winnie84

elokuu 31, 2011, 09:33:48 ap #47 Viimeisin muokkaus: elokuu 31, 2011, 09:40:37 ap käyttäjältä winnie84
päivitys:
23.8.2011 (suodatinpaperin välissä lautasella )
Habanero suden death x2  1/2 itää (31.8.2011( 8päivää)
starfish x2 0/2
ylläri x2 0/2

24.8.2011 (kivivilla)
Maustepurkin siemenet x2 0/2
Naga x2 0/2
Aji cristal x2 0/2

29.08.2011 ( suodatinpaperin välissä lautasella )
Nepali orange x4 0/4
Ylläri x4 0/4
(epävarma ) Inca red drop x5 0/5
Limon x2 0/2
White habanero pepper x5 0/5

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: winnie84 - elokuu 31, 2011, 09:22:58 ap
Habanero suden death, hännän pää näkyi jo eilen illalla...

Onneksi olkoon onnistuneesta idätyksestä. Ja Nagasta.

Tavallinen kukkamulta kelpaa chilin taimille, ellet heti hanki isoa säkkiä puutarhamultaa tai -turvetta. Mustaa Multaa on vältelty erilaisista syistä. Kun sinulla on niitä pieniä lenteleviä, on hyvä lorauttaa kiehuvan kuumaa vettä istutusruukkuun, jotta kärpäsen toukat eivät ehdi syödä pikkutaimien juuria. Tietysti annat mullan jäähtyä ennen istutusta.

Minä olen siirrellyt paperilta hyvinkin eri ikäisiä ituja, mutta tuollaisen voi laittaa vaikka mullan pinnalle köllöttelemään, niin voit seurata kehitystä. Voi sen haudatakin, mutta vain muutaman millin. Siementä ei saa päästää kuivumaan, joten muovikelmu ruukun päällä on kätevä apu.

winnie84

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 31, 2011, 09:48:28 ap
Lainaus käyttäjältä: winnie84 - elokuu 31, 2011, 09:22:58 ap
Habanero suden death, hännän pää näkyi jo eilen illalla...

Onneksi olkoon onnistuneesta idätyksestä. Ja Nagasta.

Tavallinen kukkamulta kelpaa chilin taimille, ellet heti hanki isoa säkkiä puutarhamultaa tai -turvetta. Mustaa Multaa on vältelty erilaisista syistä. Kun sinulla on niitä pieniä lenteleviä, on hyvä lorauttaa kiehuvan kuumaa vettä istutusruukkuun, jotta kärpäsen toukat eivät ehdi syödä pikkutaimien juuria. Tietysti annat mullan jäähtyä ennen istutusta.

Pitänee käydä honkkarissa katsomassa noita multia,voisivat olla hyvässä alessa..luulisin. kertoisitko vielä jos jaksaisit mullan ja turpeen + ja - .
kannattaako tuo siemen siirtää sieltä suodatinpaperin välistä päälle?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: winnie84 - elokuu 31, 2011, 09:55:01 apmullan ja turpeen + ja -

Minä vaikenen tällä kohtaa.
Asiasta on kirjoiteltu mielipiteitä ja kokemuksia aika tavalla, enkä halua johdatella enempää. Vanha multatestini löytynee vielä jostakin, mutta muutkin ovat aivan kelvollisia.

Parin päivän kuluessa tuo siemen alkaa työntää vihreitä lehtiä ulos ja silloin se tarvitsee tilaa ja valoa.

winnie84

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 31, 2011, 10:26:06 ap
Lainaus käyttäjältä: winnie84 - elokuu 31, 2011, 09:55:01 apmullan ja turpeen + ja -

Minä vaikenen tällä kohtaa.

Kiitos kuitenkin, lueskelin tuolla jotain sinun päivistäsi.mutta ehkä mennään sillä , että kaupassa katsotaan mitä on saatavilla

InkRose

Itse olen päätynyt suosimaan turvepohjaisia kasvualustoja, mutta se johtuu varmaan yhtä paljon siitä, että samoihin aikoihin kun Kekkilän Puutarhaturpeeseen siirryin, opin viimein myös kastelemaan suurin piirtein oikein ja kasvien hyvinvointi koheni senkin takia. Myös Biolanin Turvemultaa olen käyttänyt ja se kuten Kekkilän Viljelyseoskin toimivat vähintään riittävän hyvin. Mustamultaa ostin ensimmäisille itäjilleni (hyvin toimi, kasvoivat reippaasti), sen loputtua löysinkin varastostamme Puutarhan Mustamultaa, myös Rainbow Kukkamulta sekä Kekkilän Kaktus- ja kylvömulta on tullut kokeiltua. Kaikilla alustoilla isoimmat ongelmat johtuivat minun sähläyksistäni, lähinnä liiasta kastelusta.

Rundari

Perustuu vain ja ainoastaan omaan ajatusmaailmaan:

Turve:
+Kuohkeampaa josta chilit tykkäävät
+Sopii rocotoille, niissä olen saanu kukkimaan ja podeilemaan
-Ravinneköyhää, lannoitus täytyy alkaa aikaisemmin kuin mullassa

Kukkamulta
+Ravinteikkaampaa
-En ole saanut rocotoja kukkimaan mullassa

Ja vielä varmaan jotain, joka en muista ja en tiedä

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Rundari - elokuu 31, 2011, 16:37:56 ip
Perustuu vain ja ainoastaan omaan ajatusmaailmaan:

-En ole saanut rocotoja kukkimaan mullassa

Eipä tosiaan kannata tehdä kuin henkilökohtaisia suosituksia. Kasvuun vaikuttaa niin monta asiaa. Siksi väistelin vastausta.

Mullassa pubet alkoivat kukkimaan 21/2 kuukauden iässä viime keväänä meillä ikkunalaudalla. Sehän ei tarkoita, että niin tapahtuisi kaikilla ikkunalaudoilla ja kaikilla mullilla. Tuo oli lähikaupasta löytynyttä kukkamultaa, kun iso säkki oli ulkona jäässä.
http://chilivaari.blogspot.com/2011/02/erilaiset-pubescensit_05.html
Mullassa kasvoi tämäkin:
http://chilivaari.blogspot.com/2010/09/rocoto-sisaan-pakkasilta-suojaan_28.html

winnie84

Kävin honkkarissa ja siellä ei ollut kuin mustaa multaa,turvetta ja pihamultaa, valitsin noista pihamullan,koska turpeeseen en ole ikuna tutustunut.toivottavasti ei ollut täysin turha hankinta. ostin myös muutamat 2dl yugurtit koska vanhat tyhjät purkit on käytetty lasten askarteluun,näin sain lapsille iltapalat ja itelle ruukut  ;D

juu kyllä se näyttää kovin siltä , että toinen naga kasvattaa sen hännän myös  :)

Mies lupas viritellä lamput valmiiksi.

winnie84

Uunista tuli juuri chili-appelsiini-suklaa kuivakakku, nam kun on herkkua,osa lapsista koki hetkittäin kakun liian tuliseksi,mun mielestä juuri sopivan tulista.

winnie84

syyskuu 02, 2011, 17:59:09 ip #57 Viimeisin muokkaus: syyskuu 04, 2011, 11:08:28 ap käyttäjältä winnie84
päivitys:
23.8.2011 (suodatinpaperin välissä lautasella )
Habanero suden death x2  2/2 itää (31.8 ja 1.9 )
starfish x2 1/2 (3.9)
ylläri x2 0/2

24.8.2011 (kivivilla)
Maustepurkin siemenet x2 0/2
Naga x2 1/2 31.8
Aji cristal x2 1/2( 3.9)

29.08.2011 ( suodatinpaperin välissä lautasella )
Nepali orange x4 2/4 (3.9)
Ylläri x4 0/4
(epävarma ) Inca red drop x5 0/5
Limon x2 1/2 (3.9)
White habanero pepper x5 0/5

Habat laitettu jugurttipurkkiin viekukkain, nyt ois sit aika laittaa nagakin kasvamaan.kuvia sitten kun jotain konkreettista rupee näkymään..pelkästä mullassa olevista siemenistä on aika tylsä napsia kuvia

winnie84

Pitihän sitä muutama kuva räppästä  :D
Tässä Naga puskan kypsyttelyä.

By winnie84 at 2011-09-04

Siemeniä

Hieno teksti  ;D

Habanero

Se nousee !! :)

Rundari

HAHA, hajos tota nagapurkkia lueskella. Mut faktaahan se ;)