Laadukas ruoka, raaka-aineet ja teollinen massatuotanto

Aloittaja Janne, elokuu 30, 2011, 17:45:11 ip

« edellinen - seuraava »

Wahi

Lainaus käyttäjältä: Tapiiri - syyskuu 01, 2011, 18:26:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Wahi - elokuu 31, 2011, 15:22:38 ip
Suosittelen lukemaan Madventures kaksikon Madcookin. Nimestään huolimatta kirjassa on vain todella pieni osa sitä "yrjöttävää keittiötä". Pääpaino on hauskasti ja hyvin kerrottua ja kirjoitettua tiukkaa asiaa ruokateollisuudesta ja erilaisista ruokakulttuureista + tietty tv-ohjelmaan liittyvää juttua.

Kirjaa lukematta...

...nimenomaan.

Se hyvä tossa kirjassa on, että se just ei ole pelkästään sitä mitä Madcook-sarja tai madcook-osio on, vaan paljon muuta.

Ryhis

Madcookin pojat voisivat miettiä (kaiken länsimaalaisen dumaamisen ohella) mitä joku Mekongin deltalta kotoisin oleva heppu diggailisi meidän mämmistä, kalakukosta tai kirnupiimästä. Yllätys voisi olla melkoinen jos asenteet olisivat samat kuin meillä maailmaan näkemättömillä junteilla, jotka pitävät apinan aivoja tai grillattua marsua oksettavina.

Onneksi meillä suomalaisilla on Kansallinen Huono Itsetunto-niminen tauti jonka varjolla tällaisiä Madcook-keittokirjoja voidaan myydä. Aivot ja peräsuolet ovat hyvää mättöä, mutta me yltäkylläisyydessä kieritetyt pullamössökapitalisti emme ymmärrä kuin sisukan päälle.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

chilihardhead.fi

Laitetaanpas Räyhiksen iloksi:
Perjantai 2.9
19:30 Sami Garam: Juurien jäljillä
[SuomiTV]

Sami osallistuu sian peijaisiin ja pääsee samalla valmistamaan makkaraa tuoreesta raaka-aineesta. Uuden vuoden kunniaksi Sami valmistaa lavan takana ruokaa tunnetulle unkarilaiselle rock-yhtyeelle.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - syyskuu 02, 2011, 10:10:53 ap
Yäk mä inhoan Sami Garamia.

;D
Loivennukseksi, seuraavassa jaksossa taisi olla mm. kananpeijaiset
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

hessi

Olen sitä mieltä, että tämän päivän ihmisten kiire ruuanlaitossa on keksitty juttu! Kiire on ehtiä sinne sohvalle tv:tä töllöttämään tai nettiin surffaileen.
Kun itse olen asunut täällä "jumalan selän takana" jo kolmekymmentävuotta ja täällä kun ei kauppoja juuri ole ollut ja eines ruokaa niistä ei ole löytynyt kuin vasta nyt lähivuosina on ruoka tehty aina perusraaka-aineista. Suurin osa hankittu lähikasvattajilta ja jauhotkin tuli meille jyvinä ja itse ne vuosia jauhoin sitä mukaa mitä tarvittiin leivonnaisiin ja leipiin sekä puuroihin. Työssäkäyvä äiti olen ollut, työ matkat vaihdelleet n 1 km- 100km ja silti kaikki ruoka tehty itse. Aikaa on löytynyt kun ruuanlaitosta pitää ja sitä rakkaudella tekee :) ei stressillä.
Lähiruokaa olen aina suosinut ja kaupan "pakattua" lihaa välttänyt, toki meri ja metsä on antanut suuren osan tarveaineista. Marjat, sienet, mutta myös luonnon yrtit ja rehut on meillä hyötykäytetty.
Silloin kun meri kalaa antoi niin sitä myös syötiin ties missä muodossa ja vuodesta 1991 lähtien kalaa maustettiin meillä chilillä.
Nykyisin käyn n 100km päässä töissä ja kaupungissa asun viikot, silti teen eväs ruuat(lämpimän)töihin ja erittäin harvoin sorrun valmisruokaan, mutta siihen on syykin, vatsa kun ei kaikista teollisista mössöistä pidä.
Nykysin kun lapset lentäneet pesästä on ilo seurata poikaani, joka kaupungissa asuu ja tekee itse ruuat
perusraaka-aineista ja leipoo lähes viikottain, on ainakin äidiltä tarttunut tauti  :)
Vaaditaan kauppoihin liha/kalatiskit takaisin ja ei osteta valmiiksi maustettuja raakatuotteita ja
ostettan mahdollisuuksien mukaan suoraan tuottajilta :)
eiköhän tämä teollinen ruokakin sitten parane laadullisesti.

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Tapiiri

Lainaus käyttäjältä: Wahi - syyskuu 01, 2011, 19:20:27 ip
...nimenomaan.

Se hyvä tossa kirjassa on, että se just ei ole pelkästään sitä mitä Madcook-sarja tai madcook-osio on, vaan paljon muuta.

No mitä se "tiukkaa asiaa ruokateollisuudesta ja erilaisista ruokakulttuureista"  -osio sitten pitää sisällään? Jannujen matkakertomukset on ihan hauskoja, mutta maailmanselitykset haen mieluummin muualta kuin tämän 30+ kadis-dropout & teatteriperheen vesa -kaksikon jutuista.

Kaipa tuo kuitenkin tulee joskus jostain kirjakaupan alelaarista hommattua vessalukemiseksi.

sorrii

Perinteiset ruoka-aineet on mulla ollut tapetilla -ei onneksi sentään- viimeaikoina, kun löysin taloyhtiön kierrätyshuoneesta aidon Duromatic painekeittimen. Vähän vanhempaa settiä on, kun on alumiinia. Mutta nykyaikaiset venttilit on ja toimii, samoin tiivisteet kunnossa. Voisin siis vaikka sen keittiön tapetoidakin edelleen ...
Kokeilin ensimmäiseksi karjalanpaistin ihan Atrian kaasupaketista: 20min keittelyllä tuli jo kovin sulavaa mättöä; tuntui että mausteetkin hautui mehevämmin kuin omalla perinteisellä tavallani, lasipadassa uunissa 2t.
Heti seuraavana päivänä näin paikallisessa Citimarketissa 50% alella luomusoppalihaa ja tiskissä olisi ollut sian lapaa (muistaakseni) tai etuselkää ~3€/kg. En ostanut, kun karjalanpaististakin jälellä puolet...
Eilen sitten sain inspiraation kokeilla lanttuva. LiDL -herkkupuodista 90c/kg ostin kilon pallin, jonka kuutioin n.2cm kuutioiksi. Ruskistelin voissa ja lykkäsin nesteeksi pari desiä vettä + kasvisliemikuution ja paljon persiljaa, niinja tiet ruskeaa sokeria "vähän" ... Helsingin hyvää oli ja kummastelin ettei oo tullut mieleen tehdä samaa aikaisemmin lasipadassa ... hah.

Uusi lelu piristää aina kettiöpuuhia.

PS. Kauppahallin kauppiaat -ainakin Tompereella- myyvät kyllä mielellään mitä vaan ruhonosaa, ja noita "parinteisiä" tuotteita puoli-ilmaiseksi, kun tuppaavat olemaan nykyään biojätettä (kaupallisesti, siis)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

pgrt

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 02, 2011, 13:45:57 ip

Eilen sitten sain inspiraation kokeilla lanttuva. LiDL -herkkupuodista 90c/kg ostin kilon pallin, jonka kuutioin n.2cm kuutioiksi. Ruskistelin voissa ja lykkäsin nesteeksi pari desiä vettä + kasvisliemikuution ja paljon persiljaa, niinja tiet ruskeaa sokeria "vähän" ... Helsingin hyvää oli ja kummastelin ettei oo tullut mieleen tehdä samaa aikaisemmin lasipadassa ... hah.

Kasvisliemi on helppoa ja halpaa tehdä itsekkin niin ei tarvitse käyttää tuota teollisuuskuutiota ruuissa.
Keittelee kunnolla kasaan sen kasvisliemen ja jäähdyttyä pussittaa sen jääpalapusseihin niin on helppo käytellä.

Ja raaka-aineiksihan kelpaa vihannesten perkuujätteet :)
Experience is simply the name we give our mistakes.