Amatöörin hydro-ongelmat.

Aloittaja Berham, lokakuu 02, 2011, 16:23:58 ip

« edellinen - seuraava »

Berham

Tuo vesiviljejy kiinnostaa kovasti mutta paljon on epäselvyyksiä (jospa joku kirjoittais oikeasti kattavan rautalanka artikkelin joskus asiasta). Mutta siis itse asiaan, onko tuollainen EC-mittari ehdoton väline jos haluaa aloittaa vesiviljelyn, kalliilta investoinnilta tuntuu jos joutuu pumput, ph mittarit, ec mittarit lannoitteet yms hoitaa. Mites tuo siirto tapahtuu jos tällä hetkellä nuo itivät tuollaisissa turvepelleteissä, pestään juuret ja laitetaan kivivillaan ja sitten bubblerin reikä ruukkuun?

Ja Ps. Ostetaan hydroilu tarvikkeita esim tuo EC-mittari jos se on tarpeellinen.

Kiitos kaikille jotka jaksavat vaivautua vastaamaan typeriin kysymyksiin.

Rami

lokakuu 02, 2011, 16:43:07 ip #1 Viimeisin muokkaus: lokakuu 02, 2011, 16:46:23 ip käyttäjältä Ramihu
Ei oo missään nimessä pakollisia mitkään mittarit. Lannoitteen jos tunnet hyvin niin nyrkkisääntöjä on olemassa ja tarkastelemalla kasvia huomaa hyvin miten lannoitteen tilanne on! Sama menee PH kanssa, ei ne kasvit kuole perus hanavedelläkään. Huom tollasin ph testerin saa apteekista muistaakseni muutamalla eurolla (~10 liuskaa tjsp) tai sitten ph tippatesterin mikä on nestettä ja noin 200 testiä kattaa.. tais olla jotain 5 euroa toi setti.

Itse juuri siirryin multaviljelystä vesiviljelyyn ja toimin näin:
Käsin ensin taputtelin suurimmat mullat pois ihan taputtamalla ja hieman ravistelemalla juuria jonka jälkeen Pesin juuret pide suihkulla wc pöntön päällä niin että sain kaikki juuret puhtaaksi, löin vaan hydrosoran sekaan ilman mitään kivivilloja ja hyvin on toiminut.

Lannoitteena suosittelen puutarhan kesää (Jos haluat säästää rahaa) jota voi tietääkseni liottaa veteen vesiviljelyä varten ja siihen varmasti löydät ohjeet forumeilta, taitaa olla käytetyimpiä lannotteita mitä marketista saa. Tai sitten tommonen GHE(hieman kalliimpi) Mato+Mircro setti! Noista molemmista löytyy todella kattavasti tietoa ihan käyttämällä hakutoimintoa.

wille

Näin pähkinänkuoressa:
1. Osta tai rakenna haluamasi vesiviljelyjärjestelmä
2. Osta pakolliset tarvikkeet (ravinteet, hydrosora yms.)
3. Anna ravinteita ohjeiden mukaan
4. Älä tee siitä liian vaikeaa

Mulla pörisee kasvihuoneessa waterfam. Siinä kasvaa Fatalii, joka on tällä kaudella tuottanut jo hiukan yli kilon tulisia paprikoita. Kertaakaan en ole ravinneliuoksia vaihtanut, enkä EC:tä tai pH:ta mittaillut. Heinäkuun lopun jälkeen en ole jaksanut sille ravinteita mittailla, ja hyvin puskee podia ja kasvua. Eli pelkällä vedellä siis.

Voi olla että mun vähäisissä hydroiluissa pätee jokin kauhun tasapaino. Mutta ei näistä paljon kannata stressailla. Toki mukavan puuhastelun voi muuttaa välineurheiluksi milloin vain, jos siitä enemmän tykkää! ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Sabai

Minäkin olen aloittelevat chili harrastelija. Minä turvauduin tähän ja minusta se vaikuttaa kätevältä, joskin varmasti halvemmatkin lannoitteet toimivat;
http://www.chilitarvike.fi/tuotteet.html?id=18/369

Tuossa saa pH tippatesterin mukaan, jota ilman itse en olisi pH:ta osannut epäillä oleva 7,5, joka on liian korkea jos optimaalia tasoa haetaan. Toisaalta kuten wille kirjoitti, niin helpoimman mukaankin voi mennä.

Berham

Kiitos vastauksista, ei se varmaankaan niin monimutkaista ole mutta kyllä tästä vähemmästäkin stressi iskee kun näitä juttuja lukee täältä ja artikkeleita muualta, on jos minkä näköstä mittaria, on kemiallista kaavaa on sähköoppia ja fysiikan kaavoja miten mitotetaan mikäkin. Kyllä siitä pieneltä chilipäältä meinaa mennä puurot ja vellit mennä sekasin.

wille

Aivan totta. Informaatiota ja erilaisia harratuksen muotoja on melko paljon. Mutta yksinkertaisemmillaan tuo homma on erinomaisen simppeliä. Se on sitten itsestä kiinni, kuinka paljon itse tykkää kikkailla. :)

Koita nyt aloittaa simppelisti. Sitten jos kasvussa on jotain ongelmia, on ehkä hyvä tsekata se ph:kin.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Berham

Vielä sellanen tässä juolahti mieleen kun tuollaisen EBB & Flow systeemin meinasin tehdä, tuollaisilla ohjeilla kun tuolta fataliin sivuilta löytyi, niin tuleeko se lecasora vaan lillumaan siihen vedenpäälle ylemmässä ämpärissä. (systeemi on siis se että alla on iso ämpäri jossa on ravinnelieju ja vesi ja sen päällä pieni ämpäri johon läpiviennit tulevat) ja mitenkä se kasvi nyt oikeen pysyy siinä kelluvan lecasoran päällä pystyssä?

atni

Lainaus käyttäjältä: Berham - lokakuu 04, 2011, 08:29:01 ap
Vielä sellanen tässä juolahti mieleen kun tuollaisen EBB & Flow systeemin meinasin tehdä, tuollaisilla ohjeilla kun tuolta fataliin sivuilta löytyi, niin tuleeko se lecasora vaan lillumaan siihen vedenpäälle ylemmässä ämpärissä. (systeemi on siis se että alla on iso ämpäri jossa on ravinnelieju ja vesi ja sen päällä pieni ämpäri johon läpiviennit tulevat) ja mitenkä se kasvi nyt oikeen pysyy siinä kelluvan lecasoran päällä pystyssä?

1. kaikki hydrosorat ei kellu
Sitten ylempi astia täytetään hydrosoralla jossa ovat kasvit, sinne sitten pumpataan vettä vähäksiaikaa ja annetaan laskea. (no huono oon selittämään) mutta lisää faktaa osoitteesta http://chiliwiki.fi/index.php?title=Ebb

Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

Rami

Olet varmaan ymmärtänyt ebb& Flow järjestelmän väärin. tässä nopea kertaus:

Ebb&Flow järjestelmän idea on että alemmasta (Reso) Ämpäristä neste nostetaan pumpun avulla ylempään astiaan vain tilapäisesti, esim noin 6min ajaksi, tämän ajan se lecasora sekä kasvi itse imee itseensä nestettä mahdollisimman paljon jonka jälkeen vesi valuu (pumppu pois päältä) Takaisin alempaan astiaan (Reso). Lecasoraa suosittelen laittamaan tupla määrän ylivuotoon nähden (oma kokemus) Eli jos laitat ylivuodon 7cm korkeudelle pohjatasosta lecasoraa kannattaa laittaa ainakin 14cm, tällöin lecasoran massa siinä päällä pitää suurimman osan sorasta paikallaan ja se ei liiku kauheasti.

CyberDog

Lainaus käyttäjältä: Ramihu - lokakuu 04, 2011, 09:08:12 ap

Olet varmaan ymmärtänyt ebb& Flow järjestelmän väärin. tässä nopea kertaus:

Ebb&Flow järjestelmän idea on että alemmasta (Reso) Ämpäristä neste nostetaan pumpun avulla ylempään astiaan vain tilapäisesti, esim noin 6min ajaksi, tämän ajan se lecasora sekä kasvi itse imee itseensä nestettä mahdollisimman paljon jonka jälkeen vesi valuu (pumppu pois päältä) Takaisin alempaan astiaan (Reso). Lecasoraa suosittelen laittamaan tupla määrän ylivuotoon nähden (oma kokemus) Eli jos laitat ylivuodon 7cm korkeudelle pohjatasosta lecasoraa kannattaa laittaa ainakin 14cm, tällöin lecasoran massa siinä päällä pitää suurimman osan sorasta paikallaan ja se ei liiku kauheasti.

Ja suosittelen käyttämään lecasoran (joka on yhden kevytsoravalmistajan nimitys omasta tuotteestaan) sijasta käyttämään hydrosoraa joka on tarkoitettu vesiviljelyjärjestelmiin. Se on pH:ltaan paremmin siihen sopivaa, raekooltaan isompaa ja täten paremmin soveltuvaa, siinä ei ole järjetöntä määrää hienojakoista ainetta seassa joka on todella rasittava pestä pois tai sitten se tukkii järjestelmän. Hyväksi todettua hydrosoraa saa kohtalaisen edukkaasti esimerkiksi www.chilitarvike.fi Myös muita kauppoja on. Google auttaa jos haluaa tehdä vertailuja.

chilihardhead.fi

Minä taas olen pärjännyt hyvin Lecallakin, ei ole Ph hankaluuksia ja tukoksia tullut.
Eikä se pesu kovin hankalaa pihalla ollut, suihkulla vaan vettä sihdissä olevan soran päälle.
Fataliin ohjeiden mukaan on 10cm sorakerros riittänyt.
Ph:n olen tiputtanut vakiomäärällä fosforihappoa ja mitatessa on ollut n. 6-6,5
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Berham

Jaa, siis valuuko se vesi myös sitä pumpun letkua pitkin takaisin sinne alempaan astiaan? Olin siinä käsityksessä että siellä ylemmässä on aina jonkin verran vettä ja vain ylimenoputken yläpuolelle nouseva vesi valuu takaisin, eli siis pumpussa ei mitä ilmeisemmin käyetä takaiskuventtiiliä vaan vesi valuu väärään suuntaan pumpusta takaisin. Vai olenko vieläkin ymmärtänyt jotenki väärin?

Kiitos kaikille teille sinnikkäille jotka jaksatte sitä rautalankaa vääntää :D

Rami

Lainaus käyttäjältä: Berham - lokakuu 04, 2011, 17:29:45 ip
Jaa, siis valuuko se vesi myös sitä pumpun letkua pitkin takaisin sinne alempaan astiaan? Olin siinä käsityksessä että siellä ylemmässä on aina jonkin verran vettä ja vain ylimenoputken yläpuolelle nouseva vesi valuu takaisin, eli siis pumpussa ei mitä ilmeisemmin käyetä takaiskuventtiiliä vaan vesi valuu väärään suuntaan pumpusta takaisin. Vai olenko vieläkin ymmärtänyt jotenki väärin?

Kiitos kaikille teille sinnikkäille jotka jaksatte sitä rautalankaa vääntää :D

Juu juurikin niin, pumppu kun on pois päältä niin vesi valuu samaa tietä painovoiman avulla takaisin resoon, pumpun letku tulee tämän takia olla mielellään upotettuna pohjaan kuten fatalin ohjeessa. Tai lisätä pumpun viereen muutama todella pieni reikä jos reso on suoraan alla niin että viimeisetkin vedet valuu takas resoon. (HUOM VAIN JOS ASTIAT SISÄKKÄIN)

chilihardhead.fi

Saa sinne kasvulootaan jäädä vähän vettä, varsinkin kesällä kasvarissa sillä saattaa pelastaa kasvit esim. sähkökatkon aiheuttamilta tuhoilta
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Rami

Ite oon vetäny aina niin ettei jää yhtään, tai ainahan sinne pikkasen jää kun en kaatoa laita ollenkaan ja sitoo se sora+ juuretkin aika reilusti vettä, mutta taas itsellä pumppu käy 4 kertaa päivässä nyt, ja kesän loppuvaiheilla 5 kertaa.