kesäkuu 25, 2024, 08:56:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Sabain chilin kasvatus päiväkirja

Aloittaja Sabai, lokakuu 02, 2011, 19:03:58 ip

« edellinen - seuraava »

Sabai

02.11.2011

Vaihdoin Aji Cristal:in omalle paikalleen. Hieman kasvua jo näkyy.


Samaan aikaan vieressä saman loisteputken alla kasvaa toiset M.C. ja L.P. En raskinut heittää pois ja en tiedä mitä niille tekisin niin annan kasvaa tuossa.

Sabai

06.11.2011
Latvoin M.C.
Lisään ravinteita ensimmäisen kerran, ehkä viikon myöhässä(?) (Olen saanut käsityksen että liika ravinne on pahaksi.)
GHE:n TriPack ohje suosittelee laittamaan 2.5ml/10l, mutta laitan 1ml/10l.

09.11.2011
Latvoin PI441551, L.D ja A.B.

12.11.2011
Latvoin A.C.
Totean että chilit kasvavat nopeasti. (T.P. itu kuoli, pääsi kai kuivumaan.)

A.C.


L.D.


M.C.


PI441551


A.B.


Vierellä olevat M.C. ja L.D.


15.11.2011
Lisään ravinteita niin että pitoisuus on 2ml/10l

17.11.2011


26.11.2011
Lisään ravinteita niin että pitoisuus on 5ml/10l
pH:n säätäminen tuntuu olevan huomattavan helppoa ja huoletonta aerofarmissa.



01.12.2011
Chilit näyttävät kiihdyttävän kasvua.
Lisään ravinteita niin että Gro on 14ml/10l, Micro 8ml/10l ja Bloom 5ml/10l


Sabai

03.12.2011
Nuppuja ilmestyy!! Chilit kasvavat kovalla vauhdilla.
Olenkohan jäljessä lannoituksen ajoituksessa? Pitäisikö jo lisätä "Bloom" osuutta kun nuppuja alkaa tulla? (Ja samalla vähentää "Gro" osuutta.)

Minun pitäisi alkaa siirtämään tuo M.C. pois aerosta, koska tila alkaa käydä ahtaaksi chileille. Harmi kun se juuri aloitti nuppujen teon, ehkä se kärsii siirrosta Ebbiin ja heikomman valon alle.

Kuinka hoidetaan kasvien juuria aerossa? Pitääkö niitä leikata joskus ettei ne tuki pumppua, niitä näköjään kun tulee kovaa vauhtia ja paljon?



Nuput M.C.


Vieressä M.C ja L.D. jäävät kasvussa jälkeen. Eihän niillä ole juuri tilaa samalla lailla ettei noita suoraan voi verrata, mutta kuitenkin.


Sabai

09.12.2011
Siirsin M.C.n pois aerosta (Ebbiin), ensimmänen kukka puhkesi.


Aerossa käy ahtaaksi. Pitäisi varmaan alkaa kohta karsimaan, mutta en oikein tiedä millaisista kohtaa pitäisi karsia.





Sabai

17.12.2011

Aji Benito:ssa on paljon nuppuja, Aji Cristal kasvaa pituutta enemmän kuin muut. Lemon Drop kasvaa vähän liian ohuella varrella tarvitsien tukea. Hyvin näyttää kaikki haaroittuvan. Kaikkia olen jo joutunut karsimaan, kasvu on ollut nopeaa. Vaihdoin 6500k lamppujen tilalle 2700k lamput.




Tulossa seurantaan:
Tilasin 21w ledi "spotin" ja laitan sen valoksi ebbissä kasvavalle chilille.

Sabai

24.12.2011
Vaihdan päiväkisjassani kuvateksit jatkossa kuvien alle.


Ensimmäinen podi tulossa Aji Cristalliin! (AC:lla ikää noin 9 viikkoa.)

Sabai

31.12.2011




Aji Cristal podi on kasvanut kivasti viikossa. Himottaa päästä maistamaan ihka ensimmäistä itse kasvatettua chiliä!!!

JaHul

Huikeata seurata tuota kasvua näin amatöörin silmin.  :)

Hiukan ahtaaksi näyttää tuo aerofarmisi käyvän ja mitähän mahtanee sitten olla kun kevääseen joskus päästään.  :D
Amatööri mikä amatööri...

Sabai

Ihan amatööri olen itsekin, nämä ovat ensimmäiset kasvattamani chilit. Alkaa tosiaan tulemaan ahdasta ja mielessä käy SpNa:n hankinta jolla saisi isomman tilan valaistua jolloin valon alle tulisi sekä Aero että (parvekekukkalaatikko 90cm)ebbi. Aerofarm ja 2x75W esli ja GHE:n perus ohje Tripack lannoitteella näyttää toimivan amatöörille ainakin tähän asti. Toivomus olisi saada tuoretta chiliä ympäri vuoden :-) Nähtäväksi jää onnistuuko ja kuinka suureen hintaa, mutta hintaahan on harrastukselle turha laskea ;-)

JaHul

Hyvältähän tuo näyttää kun kerran nuppuja näkyy jo noinkin huikeasti. Sopivasti valoa kun saavat niin kyllähän tuosta satoa uskoisin tulevan vaikka talvellakin.  8)

SpNa:sta kun kerran mainitsit niin tuo Puutarhakatu kaupaa käytettyjä 400w joltain farmilta. Itselleni tulossa sellainen mutta nähtäväksi jää koska sen käyttöön saan otettua kun kasvatukset on kerrostalo asunnossa tällä hetkellä. Keväällä sitten parvekkeelle naapurien kiusaksi viimeistään  ;D
Amatööri mikä amatööri...

Sabai

tammikuu 07, 2012, 20:05:18 ip #30 Viimeisin muokkaus: tammikuu 07, 2012, 21:37:03 ip käyttäjältä Sabai
7.1.2012


Kasvua ei ole ihan hirveästi tapahtunut nytten, mutta tuuheutta on tullut hieman lisää ja podeja alkaa tulemaan. Lemon Drop 1 kpl, PI 441551 6 kpl, Aji Benito 10 kpl, Aji Cristal 15 kpl. Kasvien veden kulutus on noussut selvästi viimeisen 4 viikon aikana. ph ei laske kun vettä kuluu, vaan päin vastoin vähän nousee, johtuukohan tämä siitä että kasvit kuluttavat ravinteita tehokkaasti(?)

Hankin todennäköisesti chileilleni uuden digitaalisen SpNa melko pian ympärivuotista sadotusta toivoen.

Siku

Huh.
Komeesti puskevat hyllystä ulos. Taitaa kesällä tulla aika komea sato, jos homma vaan menee putkeen.
Meinaatko piankin siirtää omiin astioihinsa? Alkaa varmaan jo nyt olla kiitettävän haastavaa..

Itsekin harrastin tuota kasvien nimien lyhentelyä, mutta näin jonkun muun päivistä lukiessa täytyy todeta, että olisi hyvä jos kasvien koko nimi mainittaisiin ainakin kerran viestissä.

Sabai

Lainaus käyttäjältä: Siku - tammikuu 07, 2012, 20:55:59 ip
Huh.
Komeesti puskevat hyllystä ulos. Taitaa kesällä tulla aika komea sato, jos homma vaan menee putkeen.
Meinaatko piankin siirtää omiin astioihinsa? Alkaa varmaan jo nyt olla kiitettävän haastavaa..

Itsekin harrastin tuota kasvien nimien lyhentelyä, mutta näin jonkun muun päivistä lukiessa täytyy todeta, että olisi hyvä jos kasvien koko nimi mainittaisiin ainakin kerran viestissä.


Hyvä huomautus tuo nimien lyhentelystä! Aivan, kohta chilit kasvaa hyllystä ulos, ja on siirrettävä siitä pois ja lamppu ripustettava kattoon. En tiedä oikein mihin noita chilejä siirtelisi (ehkä ebbiin), taitaa alkaa juuret menemään solmuun kohta. Pohdin voisiko noita millään kasvattaa tuossa aerossa jatkuvana. Millähän kummalla siinä tapauksessa ne saisi pysymään pystyssä.

Siku

Kyllä siinä pari kasvattaisi varmastikin. Itse laittaisin vain samaa lajiketta (ilman sen järkevämpää selitystä).
Tässä oma patenttini tuohon pystyssä pitämiseen (7. kuva). Taita tuossa aerossa jäädä sen verran tyhjää ympärille, että toimisi siinäkin.

Vesiviljelyssä on se hyvä puoli, että alustaa pystyy vaihtamaan melko helpolla. Oli se sitten ebbi, bubbleri, dripperi tai mikä tahansa muu.

mohla

Jos pystyssä pysyminen tuottaa muun kuin tuon Sikun mainitseman ruukkuratkaisun puolesta ongelmalliselta, niin sitomaan vaan. Mulla chilit kasvoivat aika mukavasti viime kaudella sidottuina lamppuun tms. Samalla kun lamppua nosti, niin pujotteli naruja uudelleen jne.

Ulos siirrossa chilit eivät kauheasti ottaneet iskuja vaikka olivatkin toisiinsa takertuneet. Sai kyllä kantaa ruukkuja niin alhaalla kuin käsi riitti ja itse chili olkapäähän nojaten, kun pituutta noilla oli reilua metriä. Kasvarissa tai terassilla sitoi sitten uudelleen. Yksi vaihtoehto on tietysti leikkely ja sitä kautta varren paksuntamisen kautta saatava tukevuus, jolloin naruleikkeihin ei niin ole välttämätöntä tarvetta.

Vesiviljelyssä alustanvaihto on tosiaan melko helppoa. Ainoastaan jostain vaihdoista ebbiin, on joskus tullut luettua nuupahtamisista. Mulla ebbiin siirto ei tuottanut aerosta mitään ongelmaa, kun tein sen sisätiloissa. Metrisen chilin siirto aerosta kasvihuoneen multapenkkiin olikin sitten sellainen kaksiosainen kokeilu: ensimmäinen ja viimeinen kerta. :D Luultavasti olosuhteiden muutos sisätilossa pidetystä aerosta esim. kasvihuoneen ebbiin voisi jotain lehtien roikottamista saada aikaan...

Sabai

Lainaus käyttäjältä: Siku - tammikuu 07, 2012, 21:41:32 ip
Kyllä siinä pari kasvattaisi varmastikin. Itse laittaisin vain samaa lajiketta (ilman sen järkevämpää selitystä).
Tässä oma patenttini tuohon pystyssä pitämiseen (7. kuva). Taita tuossa aerossa jäädä sen verran tyhjää ympärille, että toimisi siinäkin.


Yksi etu samanlajin yksilöitä kasvattaessa olisi varmaan se että ne todennäköisesti kasvaisivat jokseenkin samalla nopeudella ja vaatisivat samat ravinteet voidakseen hyvin.

En ole varma uskallanko laittaa kovasti painoa tuon aeron kannen päälle. Ei se kovin heppoinen ole, mutta varma on varmaa. Pitää miettiä, mutta ideana tuo on loistavasti keksitty. Kiitos että jaoit idean!

Sabai

Lainaus käyttäjältä: mohla - tammikuu 07, 2012, 21:55:55 ip
Mulla chilit kasvoivat aika mukavasti viime kaudella sidottuina lamppuun tms. Samalla kun lamppua nosti, niin pujotteli naruja uudelleen jne.


Eikö sitominen vedä kevyttä lamppua johonkin "väärään" suuntaan helposti? Toisaalta kun minulla on mielessä ostaa SpNa, niin eikös se ole liian kuuma jotta siihen uskaltaisi sitoa narulla kiinni? Ehkä pitää yrittää saada tukilankoja seinää tai hommata vaatetelineen kaltainen teline/putki johon niitä voisi sitoa. Kerrostalossa en kehtaisi alkaa kattoon poraamaan ripustus lankkua kiinni johon olisi kätevä laittaa jojoja kiinni.

Siku

tammikuu 08, 2012, 11:26:08 ap #37 Viimeisin muokkaus: tammikuu 08, 2012, 11:28:08 ap käyttäjältä Siku
Ei nuo ruukut paina, kuin ehkä puolisen kiloa. Itse käytin niitä, koska naruja on vaikea vedellä taivasalla ja tuulessa alkoivat pienet verkkoruukut kaatua pehmeässä ämpärin kannessa.
Oikeastaan kyse on vain vähän erilaisesta syvemmälle istutuksesta.

Ensi kesäksi olen suunnitekkut vetäväni ämpärien ympärille tämän kaltaisen tukiverkon, jota pitkin kasvit saavat kasvaa ja tukeutua.
Sisäkäyttöön tuo metodi ei ole millään tapaa kaunis ja tekee kasvien hoidosta hankalampaa. Ulkona toivon sen kuitenkin tuovan mukavasti apua kaatuiluun ja estävän myös omalla Aji Cristalillani esiintynyttä "amppelikasvuisuutta".

Toisaalta, jos antaisit kaikkien kasvien olla tuossa aerossa, niin ne voisivat tukea melko hyvin toisiaan ja kasvaa oikeenkin komeasti. Vaatisi tietty saksien sopivan raakalaismaista käyttöä.

mohla

Lainaus käyttäjältä: Sabai - tammikuu 08, 2012, 10:09:12 ap
Eikö sitominen vedä kevyttä lamppua johonkin "väärään" suuntaan helposti? Toisaalta kun minulla on mielessä ostaa SpNa, niin eikös se ole liian kuuma jotta siihen uskaltaisi sitoa narulla kiinni? Ehkä pitää yrittää saada tukilankoja seinää tai hommata vaatetelineen kaltainen teline/putki johon niitä voisi sitoa. Kerrostalossa en kehtaisi alkaa kattoon poraamaan ripustus lankkua kiinni johon olisi kätevä laittaa jojoja kiinni.


Mulla oli ison 2x200 W ESL-valaisimen rungon ympäri paksut rautalangat ja niihin sitten sidoin narut, joten valaisin ei kääntynyt "väärään" suuntaan. Osan naruista sidoin myös suoraan ketjuihin, joista valaisin roikkuu. Teline, putki tms. toimii myös tai ihan vain pystyyn sidonta siten, että virittää narun chilien ympäri seinästä seinään.