tammikuu 10, 2025, 01:26:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Aglio, olio e peperoncino pasta

Aloittaja caff0d, helmikuu 06, 2005, 02:37:39 ap

« edellinen - seuraava »

caff0d

Eli pastaa valkosipulin, öljyn ja chilin kera.
Tämän herkullisen, yksinkertaisen ja nopean ruoan minulle opetti Sisiliassa asuva isosiskoni. Chilinä olen käyttänyt kuivattua siskoni pihalla kasvavaa melko voimakasta ja maukasta peperoncinoa (en tiedä lajiketta, punaiset, pitkulaiset, n. 10cm pitkät marjat) mutta eiköhän tähän käy jokin muukin.

Yhden henkilön annos:
- lautasellinen spagettia
- pari tl suolaa
- puolikas peperoncino (kuivattua olen käyttänyt, ehkä tuorekin käy)
- 3-5 valkosipulin kynttä maun mukaan
- muutama ruokalusikallinen hyvälaatuista extra virgin oliiviöljyä (sen verran että sillä saa kunnolla kostutettua keitetyn spagetin mutta ei niin että se ui öljyssä)

1. Spagetti kiehumaan, keitinveteen reilusti suolaa ja hieman ruokaöljyä ettei pasta takerru toisiinsa.
2. Pilko peperoncino sentin-parin renkaiksi.
3. Halkaise isoimmat VS:n kynnet puoliksi ja rusauta kynsien rakenne hajalle painamalla leveän veitsen sivun alla leikkuulautaa vasten (varo ettei veitsi lipsahda ranteeseen...) Älä silppua valkosipulia -> paistuu liian nopeasti, kuivuu ja menettää makunsa.
4. Lorota oliiviöljyä paistinpannulle ja tirisytä rusautettuja VS:n kynsiä ja peperoncinoa pannulla kunnes kynnet alkavat hieman saada väriä pintaansa, mutta älä päästä niitä varsinaisesti ruskistumaan.
5. Joidenkin reseptien mukaan kynnet ja/tai chilinpalaset voi tässä vaiheessa poistaa öljystä..jätän moiset reseptit omaan arvoonsa.
6. Siivilöi spagetti, kaada se pannulle ja kääntele kunnes se kiiltää öljystä. Halutessaan pastaa voi hieman tirisyttää pannulla niin että se saa väriä.
7. Kaada koko roina öljyineen päivineen syvälle lautaselle ja nauti.

Ajoituksen kanssa saattaa tulla ongelmia, eli jos valkosipulin kynnet alkavat tummua eikä pasta ole vielä valmista niin paistinpannu levyltä pois ja sitten vaikka uudelleen levylle pastan kanssa. Paistinpannu kannattaakin panna tulelle vasta pastan keittämisen loppuvaiheessa, pastan kun voi vaikka antaa siivilöinnin jälkeen hetken odottaakin.

Gekko

Autenttisen makuiseen italialaiseen ruokaan kannattaa käyttää juuri tuota peperoncino-nimellä myytävää annumia, jota on saatavissa helposti ympäri Italiaa. Kyseinen lajike on erittäin laajalti käytössä italialaisessa keittiössä, mm. Rooman legendaarisissa pizzerioissa (esim. Bafetto tai Dar Poeta) ei tunnu saavan pizzaa, jossa tuota ei olisi. Käytetään yleensä jauheena ja pieniä määriä kerallaan (pizzat eivät ole tulisia, vaikka peperoncinon maistaa kyllä yleensä selvästi). Itse ostin noita rouheena Firenzen kauppahallista ja laitoin nyt ensimmäistä kertaa itsekin kasvamaan.

Samalla nimellä saattaa tosin joskus saada muunkinlaista chiliä.

Italia on kyllä Unkarin ohella Euroopan chilipääkaupunkeja. Löytyy mm. julkaisu:
http://www.peperoncino.org/home/picmondo.htm

edit: tarkoitin valtioita. Chilipääkaupunki on tietenkin Tampere ;D
Solanaceae et vitae

kyris

Eilen laitoin mm. tuota  peperoncinoa multaan.  Syynä oli juuri mahdollisuus tehdä "aitoa" italialaista pöperöä  :D

Stockan Italian viikoilta tarttui aikoinaan mukaan mausteseosta, jossa oli tuota peperoncinoa, ja tykästyin silloin siihen. Kesäksi olisi siis tarkoitus saada aitoa kamaa itse kasvatettuna!