tammikuu 10, 2025, 01:09:53 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

turvepelletit idätyksessä

Aloittaja svalli, helmikuu 18, 2005, 22:09:24 ip

« edellinen - seuraava »

svalli

Olen jo useita vuosi käyttänyt Jiffy-7 turvepellettejä siementen idätykseen. Ne ovat siistejä ja käteviä käyttää. Löysin yhden suomalaisen sivun, missä niitä mainostetaan, eli niitä on saatavilla Suomessakin.
http://www.kauppila.fi/pdf/2004siemen/Tarvikkeet_II.pdf

Noita pellettejä on saatavilla kahta eri kokoa, jotka sopivat eri kokoisiin minikasvihuoneisiin (musta muovilaatikko läpinäkyvällä kannella).
Pelletit turpoavat vedessä n. 4x5 cm paakuiksi, jotka pysyvät kasassa ymparillä olevan hennon muoviverkon avulla. Ne voi istuttaa maahan sellaisenaan, sillä muoviverkko on maassa hajoavaa.

Nämä pelletit keksittyäni olen kasvattanut kaikki taimet itse, sillä enää ei tarvitse leikkiä rapapurkkien kanssa sisätiloissa. Viime keväänäkin kasvatin 100 tomaatin tainta, 30 chilia ja paprikaa, 70 purjoa sekä sekalaisia yrttejä ja kukkia.

Tällähetkellä on 50 chilin siementä itämässä kahdessa 5x5 minikasvihuoneessa ja lisää pitää kylvää pian.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

miau.

hyvä idis!! siis nuo pelletithän ns vuotaa eli joku alunen pitänee olla? mikä ois paras mihin saa mahd. tiuhaan ja paljon mahtumaan taimia, ikkunalaudoista kun on pulaa. mitä meinasit 5x5 minikasvihuoneella??millanen se on??

ps. niin miau on sama mia. joka aiemmin tänne jotai kirjottelin,rekisteröidyin just ja näkyjään oli tuo mia nimi jo käytössä jollain userina

Miau

niin siis unohdin sit kirjautua kuitenkin=)

svalli

Joku kippo on siis pakko olla alla, mutta siihen kay vaikka kertakayttoiset muovikupit tai tyhjat jugurttikupit. Alussa on paras laittaa pala kelmua paalle, sen saa hyvin pysymaan kuminauhan avulla, jos kelmu ei oo kovin tarttuvaa sorttia.

Mainitsemani 5x5 minikasvihuone on Jiffyn naita pelletteja varten tehty muovilaatikko, mihin menee 25 pellettia. Niissa on semmonen lapinakyva muovinen kansi, jota pidan paalla kunne siemenet itavat.
Periaatteessa voit kayttaa mita tahahansa sopivan kokoista muoviastiaa. Semmoset lihapakkauksissa kaytetyt neliskanttiset muovilaatikot kay myos ihan hyvin ja idatyksen alussa sen voi laittaa vaikka muovipussin sisaan.

Miau

just ostin kaupasta "turveruukku" nimellä kulkevia, myytiin ihan tossa vapaavalinnassa (10kpl 1,20)
siis nää on kai niitä samoja pellettejä mistä puhuit, tai näihinki pannaan siemenet 1-3kpl ja saa panna sit suoraan myöhemmin isompaan.

koko on 8x8cm

Miau

vai oisko sittenkää ihan samanlaisia, mut sama periaate...

Anonymous

Turveruukkuihinhan tarvii myös multaa. Pelletteihin ei, ne vaan kastellaan, ne turpoaa, ja siemenet tökätään turvonneeseen paakkuun.

Ostin just viime viikolla itse noita Jiffy-pellettejä, vielä ei ole mitään itänyt..

miau.

juu aivan, niihin piti pistää multaa.
laitoin ne kaikki sit partsilaatikkoon, en siis ympäröinyt mullalla.

nyt vaan tuli mieleen että mitenhän ne kestää ne ruukut, ei kai ne hajoa helposti, eli kestääköhän siihen asti kun ton kasvatusohjeen mukaan laitetaan isompiin purkkeihin.

siinä laatikossa on 5 eri chililajia, joten tuskin niitä voi siihenkään jättää..? jos toiset on esim. lyhempivartisia kuin toiset. hitsi sitä on uuno..=( no täytyy kattoo ny miten käy.
niin ja kun niitten ruukkujen pitää olla kokoajan märkiä, pelkään vaan että hukutanko ne kasvitkin..ois ehkä pitänyt panna multaan vaan suoraan..ääh. no en ala niitä ny irtikään kiskoon.
kertokaa miten ootte tehny, onko teillä kestäny ne pelletit/ruukut siihen asti kun isompaan? vai ootteko laittanu jo siis alussa pelletteineen päivineen isompaan ja ympäröineet ne mullalla??

svalli

Olen kayttanyt turveruukkujakin, varsinkin kasveilla, jotka eivat oikein tykkaa juurien sorkkimisesta (kurpitsat ja melonit). Joskus olen istuttanut pelletissa idatetyn taimen turveruukkuun. Eli pelletti taimineen turveruukkuun ja multaseosta ymparille niin etta turveruukku tayttyy. Yleensa turveruukut on pysyneet kasassa kunnes olen saanut istutettua sen maahan (1-2 kuukautta).  Tomaatin juuret tapaavat kasvaa naista ruukuista nopeasti lapi, mutta ei se haittaa jos alustana on jokin muovilaatikko.

Turveruukkuja olen siis kayttanyt kasvimaalle istutettavien kasvien sisakasvatukseen, mutta voihan niita toki kayttaa ruukkukasvatukseen tarkoitettujen taimien kasvatukseenkin.

caff0d

Minulla on näin ensikertalaiskasvattajana vähän huonot kokemukset noista turveruukuista, lähinnä oma moka tosin; idätin ensin jugurttipurkeissa melko hyvällä menestyksellä, sitten suunnilleen samalla tekniikalla turveruukuissa eli peitin kelmulla ja jätin lämpimään paikkaan (stereoiden päälle). Noistahan tietenkin haihtuu runsaasti vettä myös sen ruukun läpi joten itävyys jäi keskinkertaiseksi ja muutama itukin kuivui hengettömiksi. Tämän huomattuani käärin ruukut kokonaan kelmuun ja tästä seurasi homehtuminen. Ei mullan päällä, vaan nimenomaan itse turveruukut kehittivät pintaansa hometta, joka tosin sitten alkoi levitä multaankin.  :(

No nyt on kuitenkin aika hyvä armeija taimia kasvamassa, ja niistä kuivuneista iduistakin osa on loppujen lopuksi herännyt uudelleen henkiin. :) Turveruukuissa itäneistä parille tein niin että ripottelin jugurttipurkin pohjalle kevytsoraa, turveruukku siihen päälle ja multaa/kevytsoraa reunojen väliin. Hyvin tuntuvat nyt kasvavan.

Nyt bubbleria rakentelemaan, lautasella kivivillassa odottelee jo muutama vedessä idätetty grif9345, pi-441551, c02598 ja bird's eye baby :) ->

Jokipoika

Samaisilla pelleteillä on kasvaneet kaikki chilin taimet täälläkin, sen jälken kun kyseisiin palluroihin tutustuin.
Ovat meinaan todella käteviä ja edullisia. ;)