tammikuu 09, 2025, 23:03:53 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kasvihuoneen rakentelua

Aloittaja Marjis, marraskuu 14, 2011, 12:09:37 ip

« edellinen - seuraava »

NPhoBiaz

Kai se oikeastaan täytyisi itse rakentaa. Tarkoitus olisi tehdä tuosta insinöörilinjan opinnäytetyö. Ensin rakentaisi itse huoneen, jolle laskee lujuudet, kantavuudet ym turhakkeet. Sitten se pitäisi automatisoida ihan tappiinsa käyttämällä ohjelmoitavaa logiikkaa. Varo vaan Miquel. ;)

NFT-systeemien automaattisen täyttämisen lisäksi pitäisi lisäillä automaattinen lämpötilansäätely, ph ja ec säätely, valon säätely luxianturien avulla, asentaa virtausmittarit vedenkulutusten laskemiseksi ja kaikkea mitä nyt keksiikään. Sen lisäksi se pitäisi kytkeä tietokoneeseen kiinni, joka piirtää jatkuvasti käyrää kaikesta datasta ja lähettää sen serverille. Tällöin puhelimella pystyy aina tsekkaamaan kasvarin tilanteen, näkemään videokuvan valvontakameran kautta, säätelemään manuaalisesti esimerkiksi valot pois päältä ja sen sellaista. ::) Sen lisäksi kaikista erroreista lähtee tekstiviesti puhelimeen, sähkökatkoksen varalle vara-akut...

jewe

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - marraskuu 29, 2014, 04:56:12 ap

NFT-systeemien automaattisen täyttämisen lisäksi pitäisi lisäillä automaattinen lämpötilansäätely, ph ja ec säätely, valon säätely luxianturien avulla, asentaa virtausmittarit vedenkulutusten laskemiseksi ja kaikkea mitä nyt keksiikään. Sen lisäksi se pitäisi kytkeä tietokoneeseen kiinni, joka piirtää jatkuvasti käyrää kaikesta datasta ja lähettää sen serverille. Tällöin puhelimella pystyy aina tsekkaamaan kasvarin tilanteen, näkemään videokuvan valvontakameran kautta, säätelemään manuaalisesti esimerkiksi valot pois päältä ja sen sellaista. ::) Sen lisäksi kaikista erroreista lähtee tekstiviesti puhelimeen, sähkökatkoksen varalle vara-akut...

Non niin, eli sitten kun olet tuon tehnyt niin palkkaan sut tänne töihin... ;)

Miquel

Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 29, 2014, 12:13:01 ip

Kiitos mielelläni! ;D Hauskaa tuo näpertely. :)

Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 29, 2014, 12:26:25 ip
Pitele lujasti kiinni...  ;)

Automaatio on aina ollut vähän verissä, mutta onhan tuossa projektissa kasassa pitelemistä. ;)

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - marraskuu 29, 2014, 12:50:59 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 29, 2014, 12:13:01 ip

Kiitos mielelläni! ;D Hauskaa tuo näpertely. :)

Lainaus käyttäjältä: Miquel - marraskuu 29, 2014, 12:26:25 ip
Pitele lujasti kiinni...  ;)

Automaatio on aina ollut vähän verissä, mutta onhan tuossa projektissa kasassa pitelemistä. ;)

Täällä on kans jotain "automaation" poikasta koodattu arduinopohjalle. Tosin hyvin yksinkertainen ilman ylimääräisiä himmeleitä vain float switch, magnetiventtiili ja ison reson pumppu. Eli toi arduino haistelee vain tuon kohokytkimen asentoa ja sen mukaan aukoo nft kohtaista magneettiventtiiliä ja käynnistää reson pumpun. ...tietty mopohan tahtoo karata käsistä kun oppii lisää tuota arduino hommaa.

Jupe56

Itse olen käyttänyt RaspberryPi:tä tähän hommaan, lämpötila-antreita on 1-wireen kytkettynä muutama kappale ja yksi 1-wire rele hoitelee ebb&flood kastelun 4h välein / 4min.
Tähän olen ajatellut lisätä vielä sähkölämmitimen ja termostaatti toiminnon ettei taimet palellu jos tulee hallaöitä. Tuo resojen täyttö on vielä mietinnässä, magneettiventtiili ja http://www.ebay.com/itm/Plastic-Adjustable-Mini-Float-Valve-for-Aquarium-RO-DI-Reverse-Osmosis-System-/331071088419 tuollainen.  Magneettiventtiili pysyisi kiinni ebb&floodin täyttöaikana. Täytyypä vielä miettiä muitakin vaihtoehtoja.

-Jupe
Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.

NPhoBiaz

PLC ohjaus antaa varmaan eniten mahdollisuuksia, mitä tulee eri tekniikoiden yhdistämiseen. Sen avulla saa myös tehtyä lähes kuinka kompleksin systeemin tahansa. Siksi sitä käytetään mm. koneenrakennuksessa.
Huono puoli: hinta. Äkkiseltään PLC, jossa on parisenkymmentä (sekä digitaalista että analogista) sisään- ja ulostuloa maksaa heittämällä satoja euroja. Mutta se on kaikista hyödyllisin ja relevantein järjestelmä koulutustani ajatellen, joten sen mukaan mennään. :)

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - marraskuu 27, 2014, 03:27:10 ap
Jotakuinkin noinhan sen pitäisi mennä. :) Wautsi mikä yksityiskohtien määrä, jopa pulttien kierteet piirretty! ;D

Lähinnä alustavaa suunnittelua ja jos päädyn rakentamaan itse, niin pikkuhiljaa voisi tuota materiaalia hankkia yksi kerrallaan. On vielä paljon perehdyttävää tuohon rakentamispuoleen, ennen kuin osaan varmaksi sanoa. :D
Tulee mieleen ajat, kun suunnittelin erästä kainuun kaivoksen metallien talteenottolaitosta. Olisitte nähneet, kun mallinsin 3D-järjestelmällä siipimutteritkin.  :D
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 30, 2014, 19:36:03 ip
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - marraskuu 27, 2014, 03:27:10 ap
Jotakuinkin noinhan sen pitäisi mennä. :) Wautsi mikä yksityiskohtien määrä, jopa pulttien kierteet piirretty! ;D

Lähinnä alustavaa suunnittelua ja jos päädyn rakentamaan itse, niin pikkuhiljaa voisi tuota materiaalia hankkia yksi kerrallaan. On vielä paljon perehdyttävää tuohon rakentamispuoleen, ennen kuin osaan varmaksi sanoa. :D
Tulee mieleen ajat, kun suunnittelin erästä kainuun kaivoksen metallien talteenottolaitosta. Olisitte nähneet, kun mallinsin 3D-järjestelmällä siipimutteritkin.  :D

3D mallintaminenhan on hauskaa :) ...Opettajan mukaan microstation v8i pyörittää paremmin (nopeammin) 3D malleja kuin esim. Inventor. Mallinsin taskulampun ja siihen sellasen jyrsityn karhennuksen noin 400kpl helix kierteitä ....oli muuten hieman kone jumissa tuon jälkeen. ja vielä menin tallentamaan ja sammuttaan koneen joten seuraavan päivänä ei tietty ollut enää mitään undo mahdollisuutta ....menihän siinä jotain tunti tms. jotta sai nuo kaikki 400 helixiä poistettua yksitellen. :D

Trioniska

Suomelalla oli aika yleisluontoinen ohje kasvihuoneesta, ei niin yksityiskohtaisia pohdintoja kuin täällä mutta laitetaan nyt silti  ::)

http://www.suomela.fi/kasvihuone-hankinnan-perusteet
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Jump

helmikuu 07, 2015, 19:11:18 ip #210 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2015, 21:22:52 ip käyttäjältä Jump
Kasvihuoneen suunnittelu alkoi melko tarkalleen vuosi sitten. Ihan valmishan tuo ei ole vieläkään, mutta ainakin yksi asetettu tavoitte on täyttynyt, sillä kasvihuoneesta tuli suhteellisen tukeva. Seuraavat kuvat kertokoot enemmän.

Lunta on Ilmatieteenlaitoksen nettisivujen mukaan täällä 61cm, tosin paikoitelle sitä on varmasti myös enemmän.

Kasvihuoneen katolle lunta on kinostunut myös ihan kiitettävästi, mutta merkkejä katon antaumisesta lumikourman alla ei näkynyt. Voidaan siis todeta että kasvarista tuli tukevampi kuin aikaisemmin omistamani kiinalaiset versio  ;D

wsad

Tässä olen pientä majaa chileille jämäpuusta rakentamassa, tarkoituksena laittaa ohkainen kirkas muovi ympärille, kun sitä tuossa rulla on. Kysympä vaan että kannattaako sitä laittaa useampi kerros samantien? Haittaa tai hyötyä?

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: wsad - huhtikuu 18, 2015, 13:56:34 ip
Tässä olen pientä majaa chileille jämäpuusta rakentamassa, tarkoituksena laittaa ohkainen kirkas muovi ympärille, kun sitä tuossa rulla on. Kysympä vaan että kannattaako sitä laittaa useampi kerros samantien? Haittaa tai hyötyä?

Jos on tavallista rakennusmuovia, niin muovi pitää varmasti uusia joka vuosi. Kannattas varmaan käyttää ihan kasvihuoneeseen tarkoitettua muovia

Huru-ukko

Jos rullasta löytyy maininta että on uv-kestävää, tai jostain dokumentista, niin kestänee pidempään kuin muutaman vuoden.
Kaksinkertaisena ilmatila välissä antaa suojaa pakkasta vastaan ehkä parin-kolmen asteen verran pelkkään yksinkertaiseen muoviin verattuna.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: wsad - huhtikuu 18, 2015, 13:56:34 ip

Runko-muovikerros-välirima-muovikerros-pintarima

Tuolla tavalla itse olen tekemässä tässä jahka kerkeän seinänvierustakasvareita rakennella ja ehkäpä jopa uusin tuon halpishalpis kasvarin uudella järeämmällä. Itse maksan kyllä 35 euroa tuommoisesta 33m2 muovista ja ostan vaikka usemman rullan niin tiedän ettei pitäisi ainakaan ensimmäiseen 5? vuoteen vaihtaa.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

wsad

Pari kerrosta taidan laittaa jos siihen sopivasti saan ilmakerroksen väliin. Vaihdetaan sitten muovit ens vuonna tai puretaan koko hökkeli jos ei kestä. Tarkotus tässä on näin aluksi päästä vähän kokeilemaan, kuinka ne tuommosessa kasvaa, kun ei aikasempaa kokemusta kasvihuoneista ole. Nollabudjetilla pystyyn, käyttämällä mitä nurkista löytyy..

jewe

Kirjoittelin tuonne blogin puolelle aika paljon juttua kasvihuoneen hankinnasta ulkomailta ja erityisesti netissä myytävistä Kiinalaisista halpishuoneista. Kasvihuoneblogissa muutamia asioita joita kannattaa miettiä ennen kuin tilaa halvan kasvihuoneen näkemättä sitä muuta kuin tietokoneen ruudulla.

http://www.kaksikasvihuonetta.blogspot.fi/2015/04/kasvihuoneen-hankinta-ulkomailta.html

GynZi

Itsellä tuli nyt neljäs kasvihuone rakennettua, muutamaan kaupan alumiini- tai rosteriräpellykseen turhauduttuani päätin tämän kertaisen kasata itse puusta vanhoja laseja käyttäen. Parhaani tein mutta tämmönen siitä kuitenkin tuli.

Hintaa kertyi jotain 500e luokkaa, kokoa vajaa 12m2
Artesaanirakastelija

msb

Lainaus käyttäjältä: GynZi - huhtikuu 26, 2015, 20:39:02 ip

Hieno! Mistä kustannukset koostui?

GynZi

Lainaus käyttäjältä: msb - toukokuu 09, 2015, 19:58:39 ip
Lainaus käyttäjältä: GynZi - huhtikuu 26, 2015, 20:39:02 ip

Hieno! Mistä kustannukset koostui?

Valokatteet satasen, puutavara pari sataa, kiinnikkeet kulmaraudat yms satasen luokkaa, routaeristeet 90e.. Kalliomurskeesta ei ole vieläkään tullut laskua, mutta se tuskin paljoa yli 60e on kun itse haettiin. Talkoolaisten asennusöljyt ja grilliruoat jätin pois laskuista. Pohjatyöt periaatteessa voisi jättää laskematta kasvarin hintaan, ne kun olisi pitänyt tehdä markettiräpellyksellekin.
Artesaanirakastelija