tammikuu 09, 2025, 11:46:56 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

ei mitään itua..

Aloittaja miau., helmikuu 28, 2005, 12:54:47 ip

« edellinen - seuraava »

miau.

sietääkö vielä herpaantua kun pistin viime tiistaina siemenet eikö vielä nousseet?
en muuten hermoilis mut kun niissä on ollu sitä hometta pinnassa (vai onko sit kalkkia en tiedä, sellasta valkoista) ja joku sanoi täällä että cayennet itää yleensä parissa vuorokaudessa.
en ole pitäny enää muovia päällä just sen home-epäilyn takia, ja ei ne mielestäni kyllä kuivumaan ole päässeet.
hitto ottaa aivoon kun piti pistää noihin turveruukkuihin, niitten kans oon vähän pihalla. kun siinä sanotaan et niitte ruukkujen pitäis olla kokoajan ihan märkiä, mut siinä tapauksesahan se multa ui ja homehtuu taas..voiskohan/kannattaskohan ne siemenet ottaa sieltä ja siirtää tavan ruukkuihin?
ne on päivät ikkunalaudalla auringossa ja yöt keittiön pöydällä koska se ikkuna vetää ja on hiton kylmä öisin.. en tiedä sit haittaako toi paikan vaihteleminenkin?

Nuthead

Ei viikko ole pitkä aika joten älä huoli!!  :lol:
Siitä märkänä olemisesta :shock:  niin ei ole tarkoitus että
litinämärkänä vaan että sellanen passeli märän ja ainoastaan
kostean väliltä :oops: !!!
Sen oikean kosteuden löytää harjoittelemalla!!  :twisted:

t. kaitsu
-pähkinäpää-

miau.

olipas siinä hymiöitä kerrakseen.
kiitos vastauksesta.
lisääkin kelpaa..noihin muihin pohtimiini juttuihin

Nuthead

niin ja lämpötila olis hyvä pitää ihan koko ajan siinä 27-29 asteen välillä!!
-pähkinäpää-

Samppa

Minullakin on hieman idätys ongelmia. Tosin olen jo saanut 4 itämään reilusta 20 siemenestä ja onneksi kaikki ovat eri lajikkeita. Onneksi en ole ainut aloittelija jolla on ongelmia.
Aikaa meni 5-15 vrk:hon.

Idättää yritän pienois kasvarissa ja pikku muovi ruukuissa missä on kaktus multaa. Alkuun olivat liiankin märkiä kun kasvarin pohjalla oli sentti venttä. Nyt olen tyytynyt suikuttelemaan pullolla ja kosteutta tuntuisi riittävän.

Mutta jostain syystä itämisprosentti on aika huono. Tänään haen viherpeukusta kivivilla kuutioita ja kokeilen niitä.

Tykkäävätköhän siement kyttyrää jos yöllä lämpö putoo 24-25C ja päivällä nousee 30C tuntumaan? Kevät aurinko lämmittää aika rankasti asuntoa.

Nuthead

no ainahan se tasanen tuossa mainitsemassani lämpöhaarukassa olis parempi kun herrat jotka tietää asioista ovat todenneet että olis just se ihanteellinen idätyslämpötila missä öttiäiset ei vielä pääse juhlimaan. 30 asteessa ne alkaa jo viihtymään, varsinkin homeet! :cry:
Sit tosta kaktusmullasta on ollu paljo asiaa muissa topiceissa. Ja vaikea
sitä on suositella näin omien kokemuksien jälkeenkään, joten....
-pähkinäpää-

Samppa

Lainaus käyttäjältä: "Nuthead"
Sit tosta kaktusmullasta on ollu paljo asiaa muissa topiceissa. Ja vaikea
sitä on suositella näin omien kokemuksien jälkeenkään, joten....

Olen kyllä päätynyt samaan tulokseen. Sen takia aionkin kokeilla niitä villa kuutioita. Aloittelijan on hieman raskasta lukea kaikkia topicceja läpi.

Voisikohna hyväksi ja huonoiksi todetuista kasvatus ja idätys metodeista tehdä tänne jonkinmoisen tietopaketin parusteluineen. Näkyisi kiinteästi vaikka ensimmäisenä topiccina. Ja vaikkapa siten että moderaattorit tms voisivat lisätä sinne juttua ettei se paisu kuin pulla taikina muusta höpötyksetä ja kysymyksistä?

miau.

vielä sellasta, että voiko niistä siemenistä jotenkin nähdä onko ne enää "eläviä" eli lähteekö ollenkaan ikinä itämään?

tuo edellisen idea oli hyvä!

miau.

ja vielä yks juttu=)
niin miten se "tuuletus" käytännössä toteutetaan, kun tuolla kasvatuspuolella lukee että siitä pitää huolehtia.
mulla ne on turveruukuissaan partsilaatikossa, en ole sen kummemmin tuuletellut, onhan se avonainen.
vai pitääkö siis jotenkin oikein erikseen, esim. tuulettimella tms??

Nuthead

Suurin osa porukkaa käyttää jonkunlaista pöytätuuletinta, osa on väsänny itse jotakin hökötyksiä. Ihan ittestä kiinni. Pöytätuulettimia vähä vaikea löytää tähän aikaan vuodesta mutta ehkä jossakin isomman putiikin varastossa saattais olla tallessa...
Ja tosta kivivillakuutiosta sen verran että en näe muuta syytä idättää kivivillassa jos ei meinaa jonkun näköistä vesikasvatusta harjoittaa!! :shock:

Mutta mitäpä minä noista tiiän!! :roll:

t. kaitsu
-pähkinäpää-

svalli

Kokeilkaa siemenien idatysta maran kahvinsuodatinpussin tai talouspaperin valissa muovipussin sisalla. Talleen sain itamaan tepinin siemenet. Kuukauden pidin pussia sateliittiboxin paalla ja vihdoin ja viimein ne itivat. Viihde-elektroniikan havioina katoavaa lampoa kannattaa hyodyntaa, jos ei omista idatykseen sopivaa lampoalustaa.

Kun siemenesta ilmestyy valkoinen juuren alku ulos, on aika siirtaa se varovasti kosteaan multaan.

Viikko on mun mielesta lyhyt aika idatykselle, jotkut siemenet ottaa pidempaan kuin toiset. Jos itamiseen menee yli kuukausi, niin sitten olisin jo hivenen huolissani.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Niko

Laitanpa minäkin omat ensikertalaisen kokemukseni tähän topicciin.

Multana minulla on ollut kaktusmultaa. Purkkeina jogurttipurkit, joissa päällä rei´itetty muovikelmu. Purkit ovat olleet patterin päällä, välissä sanomalehtipaperia, jolloin lämpö purkeilla on ollut noin 27-30C. (Tätä systeemiä ei luonnollisesti kannata käyttää sähköpatterin kanssa...) Tuuletin purkkeja poistamalla päivittäin kelmun noin tunnin ajaksi, samalla katsoin tarviiko kastella. Itäminen tapahtui ensimmäisillä lajeilla 4 päivässä. Nyt kun on kulunut 13 päivää on 7 lajia itänyt (noin 70% ko. lajien siemenistä itänyt). 5 nopeimman lajin edustajia on jo eroteltu omiin purkkeihinsa.  Saman lajin chilitkin on saattanut itää viikkoa myöhemmin kuin saman lajin ensimmäiset yksilöt.

Kaktusmullan huonona puolena olen huomannut että se tiivistyy kasteltaessa melkoisesti, liekö liikaakiin hitaimmille lajeille ? Se jää nähtäväksi, 4 lajia ei ole itänyt vielä.

Niko

Niko

Homeesta unohtui mainita. Noita purkkeja oli aluksi ehkä parikymmentä. Noin viikon idättämisen jälkeen yksi purkki homehtui pinnasta kauttaaltaan. Hävitin sen purkin. Muissa purkeissa ei ole esiintynyt hometta. Hieman kyllä ihmettelin kun yksi purkki homehtui kokonaan ja muissa ei mitään...

Niko

miau.

no nyt tein sellasen että otin siemenet turveruukuista ja siirsin ihan muovi- ja saviruukkuihin, huomasin että multa oli aivan paakissa turveruukkujen pohjalla. ja huomasin siirtäessäni myös että jotkut olivat tehneet jo itua, varovasti uuteen vaan.
ja sama multa oli muuten näköjään tehnyt valkoista pintaa muihinkin kasveihini, en tiedä sitten onko se hometta välttämättä vai kalkkia joka on periaatteessa samannäköstä.
no katotaan taas, nyt ne ainakin saavat ilmaa paremmin ja eiköhän sieltä jo kohta jotain pilkistelekin..

Jonne

suomessa on kyllä muutamassa paikassa turhan kalkkista vettä joka saattaa jättää valkosen pinnan mullan päälle, usein homeen kyllä tunnistaa siitä et se haisee tosi vahvasti ku vähä pöyhii multaa..

Uuno

Ite kylvin siemenet suoraan kekkilän taimiseos nimiseen turvesotkuun, nyt on kolme viikkoo kulunut ja 15 kylvetystä lajikkeesta 10stä on itänyt ainakin yks kolmesta siemenestä, joistakin jopa kaikki kolme. Mutta eiköhän ne loputkin viis lajiketta sieltä vielä idä... 8)

Tosin olis varmaan kannattanut liottaa niitä siemeniä vedessä ennen kylvöä, äitimuori kylvi tavallisii paprikoita vikko sit liotettuaan niitä ens pari päivää, ni sil on melkein kaikki jo itäneet  :cry:  ja alustana sama turve ku mullakin ja samassa paikkaa itämässä, eli kylppärin lattialla (lattialämmitys nääs)