heinäkuu 03, 2024, 05:30:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Outouksia, ongelmia ja onnistumisia - osa 3

Aloittaja PP, tammikuu 03, 2012, 16:35:15 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Näytää tulevan tavaksi päivittää tätä lähinnä viikonloppuisin. Osaksi turhaa toistoa, mutta näkee ainakin säännöllisesti, miten kasvit etenee.


Yleishärdelli, jossa on kai 45 chiliä. Pitäisi amppelittaa lisää pubeja, kun vaan olisi paikkoja amppeleille.

Kasvarista ei ole vielä avuksi, koska lämmöt nousee aurinkoisinakin päivinä vain muutamaksi tunniksi 15-20 luokkaan. Lämmittäminen veisi tolkuttomasti sähköä eikä ole toista termostaattipuhallintakaan.

Loppu päivityksestä on "ongelmia". Ei noista oikeiksi ongelmiksi ole, kunhan ihmettelen, kun otsikko lupaa sitä. :)


Cajamarcoissa ei näy kalkin vuoksi ainakaan vielä muutoksia. Sävyero on mielenkiintoinen, koska nuo on olleet koko ajan samoissa oloissa.


Ryppyilijöitä riittää. Ensimmäisen kaltaisia on tuo 199506 ja Campane, mutta samoissa mullissa toinen Campane ei tee tuota. Ekan kaltaiset tuntuu kasvavan muita hitaammin. Toisen kuvan Aji Cristal ryppyilee ihan eri tavalla, mutta itselleen tyypillisesti.


Sitten vielä ruskettuneita lehtiä rypyttömästä Campanesta. Ottaako baccatkin väriä valon vuoksi? En usko, että tuo olisi sitä, koska aika lailla yhtä kaukana lampusta oleva Bolle ei ota väriä.

Häiritseekö, että kuvat on eri kokoisia? Pitäisikö laittaa pieninä, jotka on linkkejä isompiin kuviin?

Aku

^Mulla on samanlaista ruskettumista tapahtunut ripsiäisten riivaamassa C. rhomboideumissa. Eihän ton lehtien alla ryömi mitään elävää?

jewe

Hyvin samanlaisia ovat omat Cajamarcat. Ryppyilevät edelleen kalkista huolimatta. :(

PP

Lainaus käyttäjältä: ABK - maaliskuu 31, 2012, 23:04:07 ip
^Mulla on samanlaista ruskettumista tapahtunut ripsiäisten riivaamassa C. rhomboideumissa. Eihän ton lehtien alla ryömi mitään elävää?


Täytyy tutkia tarkemmin. Sen mitä olen ripsiäisten tekosia nähnyt, niin jälki on olltu tarkkarajaisempaa ja alapuoli hopeanhohtoinen, mitä se ei noissa ole.

Aku

Niin no.. Kyseisessä kasvissa oli ripsiäisiä, mutta en ole varma olivatko jäljet niiden tekosia. Alalehdistä kuitenkin oli kyse, jos sillä tiedolla nyt mitään tekee.

Tyttii

Kiitos paaaljon PP Nagan ja Bondan taimista! Helkutin hyvännäköisiä ovat. Ja muutenkin muutkin kasvattisi.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

PP

Eipä kestä ja kiitos kehuista.

Suurin osa on omastakin mielestä hyvännäköisiä, mutta muutamat baccat senkun jatkaa ryppyilyä tai muuta oireilua. On se kumma, että vaikeina pidetyt pubet ja taatusti vaativammat chinenset kasvaa melkein ongelmitta, mutta helpoimmat rehut temppuilee.


Yleiskuvaa, jossa ongelmatapaukset etualalla ainoat joiden ruukut näkyy. Kuvat on säädetty läppärin paskalla näytöllä, joten sävyt ja valoisuus voi olla mitä vaan.


Campane ja PI 199506. Laput meni jossain vaiheessa ehkä ristiin. Reiät lehdissä ei ole mekaanista vaurioita muttei näytä syödyiltäkään. Alkaa epäilyttää, onko näissä ehkä joku kasvitauti. Pitäisi kai siirtää nuo varmuuden vuoksi erillee muista kasveista vaikka sisälle. Ylilannoitukseen en enää usko, koska nuo on saaneet litran ruukkuhin siirron jälkeen vain minimaalisesti lannoitetta. Voisi katsoa, missä kunnossa noiden juuret on ja vaihtaa mullat varmuuden vuoksi.


Toinenkin Campane on alkanut oireilla. Lehdet on kaikissa kolmessa ohuita ja ryppyisiä, mutta vain yhdessä rullautuneet. Mitään viitteitä tuholaisista en ole löytänyt. Ei ole iso vahinko, jos nuo menee hukkaan, mutten aio hävittääkään ihan tuosta vaan.

Kasvari lämpeni eilen huikeaan 22 asteeseen ja tuuletusluukku raottui hetkeksi. :) Bioponinen vesiviljely on alkanut kiinnostaa ebbien suhteen ja miksipä en kokeilisi, kun se on niin helppo toteuttaa. Eri aiempaan ei ole iso, kun en ole ennenkään tehnyt hommasta tahallaan vaikeaa.  En ole koskaan seurannut pH:ta tai EC:tä enkä vaihtanut vesiä tarkalla aikataululla. Mittarit tuli hankittua innostuksissaan, mutta niitä on käytetty vain pari kertaa.

Siku

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 06, 2012, 15:21:10 ip
Reiät lehdissä ei ole mekaanista vaurioita muttei näytä syödyiltäkään. Alkaa epäilyttää, onko näissä ehkä joku kasvitauti.


Itsellä löytyy samanlaisia reikiä ainakin Aji Cristalista ja Chocolate Fataliista.
Toisaalta ne ovat myös parhaassa kunnossa olevia kasvejani, joten en ole jaksanut ottaa stressiä aiheesta.
Olisihan se mukava tietää miksi tuollaisia ilmestyy, mutta en jaksa uskoa että on kovinkaan iso tekijä kasviesi temppuilussa.


Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 06, 2012, 15:21:10 ip
Suurin osa on omastakin mielestä hyvännäköisiä, mutta muutamat baccat senkun jatkaa ryppyilyä tai muuta oireilua. On se kumma, että vaikeina pidetyt pubet ja taatusti vaativammat chinenset kasvaa melkein ongelmitta, mutta helpoimmat rehut temppuilee.


Vähän samaa tuntuu olevan ilmassa. Eteenkin PI 260567 (C.baccatum) ja ah, niin helppo Naga aiheuttavat päänvaivaa milloin milläkin oireilla.
Samaan aikaan kaikki vaikeat kasvavat ihan kiltisti.

jewe

Isossa kuvassa näyttää kasvit erittäin hyviltä. Nuo ryppyilykuvat on ihan kuin joistakin omista chinenseistä. Pubet on minullakin ihan priimaa ja muissa sitten satunnaista häikkää lehdistössä. Nuo reiät lehdissä näyttää erikoisilta ja ihan kuin Campanesta olisi joku haukannut vai näyttääkö vain kuvassa siltä. En osaa itse sanoa noihin reikiin juuri mitään.

RySky

Mulla Cajamarca sekalaisessa turvemultasotkussa ryppyili kans samalla tavalla. Nutrifortella oon lannoitellut, typpi-kalsiumin suhteellinen lisääminen paransi hiukan tilannetta, lehtien väri myöskin tummeni normaaliksi.

Mutta lopullinen oikeneminen tapahtui vasta magnesiumsulfaatin avulla, nyt kukkiikin luonnonvalolla moitteettomasti.

Otan kuvan heti, kun löydän kameran piuhan jostain..

#1592

RySky


Cajamarcassa taas pientä käpristelyä havaittavissa, mutta huomattavasti parempi, kuin ennen ensimmäistä magnesiumlisää..

Vesiversion onnistuin tappamaan, oli hyvävointinen puolimetrinen kaveri bubblerissa, siirsin sen ebbiin ja tuntemattomasta syystä se kuoli, pelastusyrityksistä huolimatta..
#1592

jewe

Mistäs tuollaista magnesiumsulfaattia sitten saa ?

RySky

Ainakin apteekeista ja akvaariokaupoista. Täälläkin ollut juttua, en minä sitä itse keksinyt kokeilla.
#1592

RySky

Myös suoraan Nutrifortelta, mutta näytti olevan vähän jytkympiä säkkejä.. 50/1050 kg.. :)

Tämän annostelussa kannattaa olla sitten varovainen, kilon pänikkä riittää varmasti loppuelämäksi..

#1592

PP

Lainaus käyttäjältä: RySky - huhtikuu 07, 2012, 20:47:55 ip
Tämän annostelussa kannattaa olla sitten varovainen, kilon pänikkä riittää varmasti loppuelämäksi..


Kuinka varovainen? Heitä joku annos, millä kannattaa lähteä kokeilemaan.

RySky

Tyyliin puolikkaan teelusikallisen ämpärilliseen lannoitelientä oon laittanut, mutta suosittelen konsultoimaan asiantuntijoija, itse en semmoinen ole :)

Toiseen asiaan liittyen rimpauttelin suoraan Nutrifortelle, kannattaa kysyä suoraan sieltä.

Toki fooruminkin asiantuntijat osaavat varmasti vastata.

Täytyy myös sitten erottaa magnesiumsulfaatti ja -nitraatti toisistaan, kumpaakin käytetään lannoitukseen.

http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/magnesiumsulfaatti.htm
#1592

cornell

Muistan ite pähkäilleeni baccojen ryppyilyjä hydroissa taimettaessa. En silloin siitä hirveästi välittänyt ja kuten itse aiemmin mainitsit, kasvarissa nämä ongelmat usein loppuvat. Tänä keväänä olen taimettanut turpeessa lähinnä kanankakalla ja biobizzillä eikä yksikään bacca ole kurtussa vaikka ruukun pohjalle tuli aika tuju lantapatteri.

Itse yhdistän nämä oireilut nopeisiin lannoitteisiin ja kohonneeseen johtokykyyn yhdistettynä kasvua rajoittaviin tekijöihin kuten puutteet valaistuksessa, tiheä kasvusto ja huono tuuletus, pienet ruukut, lamppujen kuumuus... jne.

Jos magnesiumsulfaatti auttaa, täytyy tietysti kysyä miksi? Liika kaliumhan esimerkiksi blokkaa magnesiumia... onko taimille annetussa lannoittessa liikaa kalia?

Ite siirryn hifistelemään lannoituksella vasta kasvien satovaiheessa. Turveperäisessä taimetuksessa mulle riittää kasvualustaan sekoitetut ratkaisut. Orgaaniset lannoitteet eivät aiheuta yhtä helposti övereitä. Kun lanta on lopussa on muutenkin aika ruukuttaa isompaan.

Mulla on nuita reikiä ilmestynyt yhdellä ikkunalla kasvaviin planttuihin, erityisesti choco fataliihin... itse löysin kasveista hopeista sylkeä/seittiä ja tummia nokareita jotka tulkitsin ulosteiksi. Tarkemman syynin jälkeen löysin ripsiäisen kaltaisia pitkulaisia läpikuultavia otuksia. Annoin ite pyretriiniä, karistin pintamullat ja pidin kasveja päivisin kasvarissa valoisassa ja viileässä... en tiä vielä auttaako.

Perkeleet saapuivat emännän ostaman jouluruusun kylkiäisenä! Tästä hyvä perustelu sille miksi ei tuoda kukkia rakkaalle... kaikki ostetut huonekasvit pitää ensin pitää karanteenissa, pestä ja myrkyttää !! ;)

¨käynks mä usein täällä?¨

PP

Kelit alkaa näyttää siltä, että on pakko korkata kasvarikausi tällä viikolla pubeilla. Lattian pintakäsittely on vielä edessä, mutta amppelikasvit ei sitä häiritse tai ainakin ne saa evakkoon tekemisen alta.



Bauhausista löytyi 2 kW termostaattipuhallin 16 eurolla. Naurettava hinta vehkeestä, joka kuluttaa noillakin keleillä hintansa parissa viikossa.


PP

Taisin joskus mainita, että töihin meni koristeeksi Biquinho ja Bolle.


Biquinho nuppuilee ja kukkii hirvittävällä vimmalla. Tämä alkoi kukkimaan aikaisemmin ja enemmän kuin natikan alle jäänyt sisaruksensa, joka taas kasvaa tiheämmin. Tuo ja Bolle kaipaa pientä leikkelyä, joka saa toivottavasti aikaa myös tuuheentumista. Tarkoitus pitää kasvit kompakteina maks. 30-40 cm korkeina eikä niinkään leveinä.


Tällaisia ryppäitä on muutama ja pienempiä ryppäitä lähes joka haarassa. Kukat on pieniä jopa chinensen kukiksi.

Buquinhossa on vanhoja ylilannoituksen oireita, joita tarkkaillessa huomasin lehdillä muutakin asiaankuulumatonta.


Siinä ne syö ja paskoo. Samassa huoneessa on tusina sekalaisia viherkasveja (ei minun), joten ei ihme, että ripsiäiset hyökkää parissa viikossa. Molemmat kasvit tulee saamaan suorilta Provadoa, koska en todellakaan ala suihkuttamaan työpaikka saippuoita tai öljyjä saatikka Raidia.

Whili

Olipas hyviä kuvia kakkivasta ripsiäisestä, vois melkein laittaa chiliwikiin malliksi muille.
Muista käsitellä kaikki saman huoneen kasvit provadolla.