heinäkuu 05, 2024, 10:22:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


cornell Germaniassa

Aloittaja cornell, tammikuu 04, 2012, 00:34:01 ap

« edellinen - seuraava »

Tiemuh

Todella mielenkiintoisen oloista tuo sinun varttamispuuhasi. Odotan innolla minkälaisia tuloksia siitä syntyy.

Itsellä on myös tuollainen ruukkujen upotus maahan ollut tarkoituksena. Onko sinulla ruukkujen pohjassa reijät että juuret kasvavat maahan? Sitä itse ainakin suunnittelin, vaikken ole missään kokemuksia asiasta nähnyt.

cornell

No päivää taas,

tuo maapohja on ihan hyvä ratkaisu kastelun kannalta ja onhan se luonteva tapa kasvattaa kasveja. Maa lämpenee kasvarissa melko nopeasti ja ennen chilejä ja tomaatteja ehtii tuolla ottaa sadot salaatista ym. Talvetan myös monet yrtit maassa kasvarin sisällä. Talvet eivät tietenkää ole yhtä pitkiä täällä Saksan keskiosissa. Hounona puolena ovat tietysti juuristotaudit.

Ruukut tulivat kuvioihin maankäännön jälkeen. Kasvarin alla tuntui olevan myyrien monitasoliittymä enkä halunnut kokeilla capsisumien maistuvuutta näille jyrsiöille... yrttejä hävisi alisiin öiden aikana joten pakko oli pelata varman päälle.

Pohjamaa on meilläkin aika savista, mutta peräkärryllinen vuohen lantaa, kottikärryllinen kalkkia ja pari turvepaalia tekivät ihmeitä!! Tänä vuonna en parantanut maata, koska siirryin noihin ruukkuihin.

Ruukuissa on ilmava sekoitus lekasoraa, turvetta, kompostia, kalkkia ja savea. Alkulannoituksena kanankukkua ja nyt on siirrytty kastelulannoitukseen. Symbionttisieniä on ollut kasvualustassa taimetuksesta lähtien. Ruukkujen pohjat on tuplareijitetty. Niiden tilavuus on 7.5- 9.5 litraa. Jokaiseen ruukkuun tulee keraaminen anturi ja tippu blumatilta... 35 kpl kävin hakemassa nuita.

Vartteita pidin kolme, mutta eivät nuo vartetut chinenset näyttäneet sen voimakkaammin kasvavan kuin omilla juurillaan. Tulipa kokeiltua. Voi kai sitä jo julistaa tämä koe päättyneeksi eli en havainnut minkäänlaista vastetta kasvunopeudessa tai -muodossa baccalle jalonnetuissa chinense lajikkeissa. Naga ja choco fatalii ovat mulla seurannassa.

Pitää tuota varttamishommaa vielä kelailla. Joitain kenkkuja lajikkeitahan voisi yrittää varttaa olosuhteita toleranteille perusrungoille ja näin säästää vaivaa.

Varttaminen ei ole tosiaankaan vaikeaa.

Pitäs ruveta blumatteja asentelemaan. Ei löydy kalsiumnitraattia Saksasta. Ostin Kemiran/Yaran lannotteen rinnalle GHn Flora micron pehmeän veden version. Siitä saa typpeä ja kalsiumia tuon 6-6-27 kaveriksi.

Eka varhaiskukinnan BMJ kypsyi keltaiseksi ! Kurkut alkavat vihdoin paisua ja tomaatitkin hedelmöivät. Zuccinien kanssa aletaan olla jo pulassa niinkuin joka vuosi.

Ramirot alkavat vaihtaa jo väriä... tulee niistäkin 2 satoa tänä vuonna.

Onko nuo Nagat erityisen kranttuja tai vaikeita kasvattaa?.. eivät tunnu tokenevan mihinkään tuosta kellertelystä. Muut plantut ovat tumman vihreitä.






¨käynks mä usein täällä?¨

Tiemuh

Sanoisin että Naga on helppo kasvatti chinenseksi. Varmaan sen sisältämillä frutescensin geeneillä on osuutta asiaan. Kunhan lämpöä on päivisin yli 20 ja öisinkään ei paljoa vähempää niin hyvin kasvaa. Lehtiä kellasti minulla ainakin viime vuonna ulkona oleillessaan.

cornell

Ihme homma... viimevuonna mun naga oli vailla kummempaa huomiota savikossa ja ehti myöhäisestä startista huolimatta hedelmöidä ilahduttavasti... nyt ei nuo plantut kasva lainkaan... keltasia ovat, vain ehtisuonet vihreinä... eivät tunnu saavan mitään irti maasta. Pitänee remontoida kasvualusta vielä kerran.

Muut chinenset voivat hyvin... osa jopa erinomaisesti.

Alkusatoa kypsyy kivasti... hankittii taas oloja rocotoja grillaamalla... Keräsin ensimmäiset Sweet green vihannespaprikat salaattiin... green se oli muttei lainkaan sweet... helppoja ovat kasvattaa nuo paprikat moniin chileihin verrattuna...
¨käynks mä usein täällä?¨

Tiemuh

Chilejä kannattaisikin varttaa ehkä vihannespaprikan juuristoon. Koreassa tekevät sellaistakin että varttavat chilejä tomaattiin, jep luit aivan oikein.

cornell

Jäi heinäkuun päivitys tekemättä... mukava sitä olisi asioita kirjailla, mutta häirihtee tuo reaalitodellisuus näitä harrastuksia. Lomat on pian lusittu ja 10 päivän Irlanninreissun jälkeen oli kivan nähdä miten plantut olivat kasvaneet.

Heinäkuun puolvälissä sain blumatit multaan ja 25 kasvia tippukasteluun. Päätin lannoittaa 1/viikossa kastelukannulla ja pitää blumatin resossa vain vettä. Pientä säätöä ollut tippojen kanssa, mutta ihan tyytyväinen kuitenkin... kasvit saavat tarvitsemansa kosteuden yksilöllisesti tarpeen mukaan. 10 kasvia pitäisi vielä liittää systeemiin. Resona toimii 150 litran tynnyri 150cm korkeudessa.



Ennen reissua olin jo poiminut varhaissatoa ja kokeillut mulle uusia ja tuttuja lajikkeita. Alla Lombardo,  Bonda ma Jaques ja Pimenta Buiq. x Pink Haba F2 nr.1 sekä 2.



Joitain huomioita lajikkeista:

Lombardo on eräs mun suosikki annuumeista. Nopea, satoisa, freakyt palot ja hyvä maku. Mun kanta on tuleton, mutta kiva nuita on rouskutella. Siemeniäkään ei ole ihan hirveästi. Tuskin haittaavat syömistä. Valitetavasti mun puskaa vaivannee jokin virus ja lehdet saa mosaiikkimaisia vaalean kirjon. Pitänee hommata uudet jyvät!!

Ramiro Orange oli mulla huomattavasti nopeampi ja maukkaampi kuin punainen muoto. Orangen palot poimittiin jo heinäkuun alussa kun punainen aloittaa vasta kypsymisen.

Vargin Biquinho x Pink Habanero F2 risteytysjälkeläistö osoittaitui selvästi vanhempiaan tulisemmaksi. Eivät ole kuitenkaan hirvittävän tiukkoja. Ei noita raakana huvikseen syö. Alkukesän podeissa ei ollut juurikaan makeutta. Mun puskat (2kpl) eroavat vähän, mutta selvästi toisistaan hedelmän muodon perusteella. Toinen on hieman sileäseinäisempi ja pisaramainen kun toinen poimuttuu enemmän ja podit pyöreämpiä. Yksittäisiä hedelmiä on vaikeampi vertailla. Risteytykset ovat melko aikaisia ja nopeita sadottajia. Palkoja roikkuu oksat vääränä ja puskat ovat jääneet melko mataliksi ja leveiksi. Toivottavasti loppukesän lämpö kruunaa maun.

Chinensiksien kuningatar on kuitenkin Bonda ma Jaques. Hitaasti taimettuva planttu on ottanut muut kiinni ja podeja roikkuu oksilla reilusti. Vargin risteytysten tapaan helpon oloinen kasvattaa... ei suurempia stressejä ja palot kypsyvät nopeammin kuin olisin odottanut. Tää on tulinen, perkele sentään... mutta ei ne tätä oo turhaa kehuneet.

Choco Fatalii antaa odottaa itteään. Tämä puska kasvaa hieman isommaksi ja tuntuu vaativan keskimääräistä tiukempaa lannoitusta sadottaakseen. Hedelmät pitkän oloisia, poimuisia ja kypsyvät ruskeiksi. Ei vaikuta samalta kuin Thehippyseedcompanyn vastaava. Eka varhaiskesän podi täysin tuleton, melko tympeä ja chinensekseksi mauton... katotaan onko tästä mihinkään.



Sugar Rush ei vastaa Fassen kuvauksia. Palot ovat kyllä leveän puikeita, hyvin ohutseinäisiä, mutta kypsyvät oransseiksi! Maku on baccamainen ja pirteän tulinen. Ei ole tästä vihannespaprikan haastajaksi, liekö risteytys?

Nagat lopettivat nirpotuksensa vasta heinäkuun lopussa ja näyttävät nyt siltä miltä taimien pitäisi toukokuun lopussa näyttää... pikkupodeja alkaa ilmaantua. Baccalle vartettu pistis ei eroa juurrutetuista pistiksistä juuri mitenkään.

Peru Cusco venähti loman aikana 150 cm korkuiseksi ja kummastukseksi hedelmöi kiivaasti vaikka päivisin on ollut sietämättömän kuuma. Alkukesän hedelmät kypsyvät ja odottavat säilöntää. Todella terveen oloinen ja huoleton puska, joka pukkaa reilun kokoisia podeja. Rocotojen ykkönen. Tähän verrattun Manzano Rojo on tuottanut naurettavan vähän podeja ja nekään eivät ole kypsyneet.

Peru Cusco


Bloomtechin rocotot ovat viihtyneet ulkona ja satoa on korjattu pitkin kesää. Marjat ovat pitkulaisen coctailtomaatin kokoisia ja sopivan tulisia. Ihanteellinen grillauskoko vartaisiin. Nämä hedelmöivät rocotoista nopeiten ja vaikuttavat säänkestäviltä.

¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Kurkut olivat reissusta palattua aivan täynnä (vihannes)punkkeja. Poistin kaikki vanhimmat lehdet reilun metrin korkeuteen ja tilasin juuri petopunkkeja... Phytoseiulus persimilistä ja Amblyseius californicusta. Huomenna suhkutan kasvit vielä viinalla ja saippualla.

Tomaatit ovat aivan hirveän näköisiä. Lehdet ovat aivan sienitautien syömät ja hedelmien kypsyminen tuntuu kestävän ikuisuuden... pitää ruveta panostamaan lajikkeisiin. Mun ainoa Kieppenkearlin lajike Flavance on lähes oireeton.

Huomena otetaan taas kuvia.
¨käynks mä usein täällä?¨

bluesman

 Mulla tuo Fataliilta hommattu Sugar rush on myöskin oranssi. Liekö epästabiilia kantaa tai muu virhe? Ihan ok mieto makeahko maku tosin. Peru cuscon pitäisi olla keltainen. Taisit idätellä lähettämistäni siemenistä kun omani teki kaikki 2 podia myös punaisia. Maku on myös kohdallaan vaan ei väri. Vihannespunkki on inhottava ja hankala saada kokonaan hävitettyä. Totaaliseen torjuntaan pystyy kun heittää kaikki kasvit nuotioon. Begoniapunkki joka on nyt toista kautta riesana varmaan poistuu pakkasten myötä kasvarista. Ongelmana ovat kotona olevat muut kasvit kuten orkideat ja posliinikukat. Olivat viime kaudella kasvarissa pistokkaina juurtumassa ja saivat tartunnan. En oikein mielelläni kaikkia pois heittäisi. Laitoin petopunkkeja näihinkin ja ainakin Hoyat alkoivat kasvaa hurjasti.

cornell

Juu, oransseja ovat Sugar Rush podit ja oransseiksi jäävät. On nuissa hieman makeutta, mutta mikä risteytys tämä nyt sitten olisi? Mun kasvi jäi alle puolimetriseksi kun siihen kehittyi niin hurja määrä raakileita. Tää tuntuis hedelmöivän hyvin alkukesän viileydessäkin. Podit eivät kasvaneet kovin isoiksi mulla ja kai ne mietoja ovat, mutta ei mikään vihannespaprikan korvike. Liians stydiä mukuloille.

Peru cuscokin on kai sitten krossi. Ostitko omasi pepperkingiltä? Onko mun siidut sun tuotantoa vai alkuperäsiä? Sait vain kaksi podia? Mulla se tuntuu olevan paras kasvihuoneeseen jätetyistä rocotoista. Nyt kun alkusato on korjattu, puska on tosiaan sen 150cm korkea ja hedelmöi ihan kivasti. Isoja herelmiä eivätkä ole kauhean tulisia. Katotaan säilyykö kasvuvoima tulevissa sukupolvissa ja onko tämä vakaa lajike.

San Isidro jurotti 30cm korkuisena heinäkuun loppuun, mutta kasvaa nyt hurjana. Tosi kaunis kasvi, mutta satoaa tuskin lainkaan ja podit mätänee maata vasten.

Manzano Rojo on terveen olonen ja kasvussa, mutta ei ole kehittänyt kuin muutaman hedelmän. Harmi.

Täällä Saksassa on ollut tuholaisten osalta helppo kausi. Alkukesän viileys piti vihulaiset aisoissa. Alkukesällä oli kyllä kuoriaisia liikkeellä, mutta Neem tuntui auttavan reikävioituksiin. Viimekesä loppui täydelliseen punkkihävitykseen ja odotin vaikeuksia maapohjaisessa kasvarissa, jota ei saa siivottua kovin hyvin. Punkit tulivat mullakin huoneeseen talvetetuista rohdoskasveista. Yksi munakoiso pääsi loman aikana liian pahaan kuntoon ja kurkut ovat aika kaljuja. Chileissä vain yksittäisiä punkkeja. Maanantaina saadaan torjuntapataljoona töihin.

¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Bonda ma J.



Sugar Rush risteytys...?



Biquinho x Pink Haba  F2 ala Varg



Peru Cusco crossi... ?

¨käynks mä usein täällä?¨

bluesman

Rocoto Peru Cusco on omista podeista otettuja. Varmaan sellaisesta yksilöstä joka oli ulkona kasvarin seinustalla parinkymmenen muun rocoton seurana. Oikea Peru Cusco on keltainen ja melko vahvaa tavaraa, ehkä yksi vahvimmista pubeista mitä olen maistanut.
Hyvin näyttävät kuitenkin kasvisi voivan ja satoakin pukkaa.

cornell

Okei, tuon keltaisuuden tarkistinkin tietokannoista. Onnistunut risteytys, marjat ovat tosi isoja ja mehukkaita... kyllä tuossa tulta piisaa tämän talon tarpeiksi... olen siirtynyt rocotofanien kasvavaan joukkoon. Kunhan pääsis omaan toloon ja pihaan niin voisi kokeilla kehittyneempiä viljelymenetelmiä noitten kasvatukseen!!

Vuoden pahin floppi taitaa olla choco fatalii... puska kasvaa tosi nätisti, mutta miedonpuoleisissa paloissa ei ole makua lainkaan... ja lisäksi tosi hidas satoamaan. Samaan syssyyn annuum sweet green vihannespaprika voidaan unohtaa... ei mitään jakoa... green on, muttei sweet.

Miedoista chinenselajikkeista mun ehdoton suosikki on edelleen Murupi Doce, ei helppo kasvattaa, mutta hyvin kypsyessään makeus ja aromi päätä huimaavia.

Keitin chutneytä isoista nektariineista, viimevuoden pakaste Murupeista, pari tuoretta BMJtä mausteeksi. Lisäksi rusinoita ja kuivattuja karpaloita, sokeria, inkivääriä, makeeta curryä ja pikkasen kaardemummaa. Tuli aika passelia.

Tekis mieli keittää jonniinäköstä chili-minttusoossia, onko ehdotuksia?
¨käynks mä usein täällä?¨

exa

Lainaus käyttäjältä: cornell - elokuu 05, 2012, 21:12:35 ip
Tekis mieli keittää jonniinäköstä chili-minttusoossia, onko ehdotuksia?


Samantien kysymyksesi luettuani tuli mieleen chili-minttuhyytelö. Minttuhyytelö ja joku lammasherkku on ihan ykköstä mutta eipä ole koskaan tullut chilillä terästettyä. Luulen, että kyseinen kombo toimii loistavasti tai kusee pahemman kerran.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

cornell

Vielä ollaan hengissä täällä Germaniassa. Sykysy on oollut aika suotuisa ja puskat vielä elossa. Chinenset alkavat kyllä väsyä. Oisiko kylmenevä maaperä vai mikä syynä... lehdet kellastuvat likaisen vihreiksi. Muut puskat voivat hyvin ja ovat terveen oloisia. Ei ole sienitaudit vaivanneet ihme kyllä. Lopun aikoja sitä kuitenkin elellään, vaan ollaanhan sitä jo lokakuussa. Parina yönä on ollut hallaa, mutta tämä viikko taas lämpimämpi.

ROCOTOT ovat aivan mahtavia... mulla oli 4 lajiketta kokeilussa ja tässä kolmen parhaan yhteispotretti:



Peru Cusco krossi, San Isidro ja Manzano Rojo.

Tuo Cusco X lähtee varmasti jatkoon... katotaan miltä se ensi vuonna näyttää. Nyt se on n 180 cm korkuinen puska, jossa kasvuvoimaa riittää. Sitä pitäisi saada vain ohjattua sadotusta kohti. Kun selailee muutamia päiväkirjoja täällä niin käy selväksi että lehti/hedelmä suhde ei ole mun puskissa ihan kohdallaan. Hitaasti kypsyvät, mutta satoa sentääs tulee... mahtavia pommeja. Ois rocotomestareille kysymyksiä:

Alku ja loppukesästä tulee satoa, tämä lienee yleinen tilanne... onko kyse vain lämpötiloista vai onko päivän pituudella merkitystä? Onko yö ja päivälämpötiloilla molemmilla merkitystä? Saako puskat keskikesällä satoamaan?

Lannoitus saisi olle ilmeisesti aika tiukka?

Puskat olivat täysin terveitä eivätkä maistuneet edes punkeille.

Oispa kevät:



Osa plantuista tuli niitettyä alas. Tässä Trini seasoning... paljon pikkupodeja, mutta ihan kiitollinen sato.



Tätä tavaraa roikkuu vielä kypsymässä... BMJ, todella iloinen chinense. Kinkit jäivät kaikki mulla aika aika pieniksi tänä vuonna, mutta tämä jaksoi sadottaa n 60 podin verran. Ei ongelmia kasvukauden aikana ja podit hedelmöittyivät hyvin. Parhautta



Sugar rush X osoittautui lopulta kiitolliseksi krossiksi. Palot ovat baccaksi hyvin paksuseinäisiä ja meheviä. Kasvutapa hyvin kompakti ja kokoonsa nähden todella satoisa. F2 lähtee ehdottomasti jatkoon.



Tässä yhteispotrettia



Takimmaisina kahden Biquinho x Pink Habanero F2 risteytyksen hedelmät. Toinen puskista oli selkeästi suurempihedelmäinen ja elinvoimaisempi. Hyvin satoisa ja nopea chinense, aromi kohdallaan mutta poltetta vain hillitysti, kuitenkin vanhempiaan tulisempi.
¨käynks mä usein täällä?¨

jaolsten

Bonda Ma Jacques menee minullakin heittämällä jatkoon! Otappa ensi kaudelle vielä Fataliin kasvatuksiin, niin saat lisää keltaista hyvänmakuista chinenseä!

Ai siellä on ollut hallaa? Täällä oli yhtenä aamuna pari viikkoa sitten hieman härmää maassa, mutts muuten on ollut melko tasaisesti lämpötila 10 asteen ympärillä. Voi tulla pitkä ja leuto syksy.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

cornell

No ei vielä kunnon hallaa mutta kevyesti käväsi nollan alla... osa kurpitsoista ja pavut paleltuivat. Muuten on ollut pahuksen kuivaa ja melko leutoa. Maa on kuin betonia ja omput pieniä... Sateita on kuitenkin tiedossa ja sehän passaa...

Katellaan sen Fataliin kanssa... on tässä naapurisopu hieman järkkynyt viimeaikoina, eikä ole varmuutta missä ja miten tullaan asustelemaan ensi kausi... toivottavasti löytyy aikaa ja paikkaa kasvatella. Tällä hetkellä on kaikki chilipuuhastelu kompromissiä ja vasemmalla kädellä hutiloimista.

Jos pääsen kasvattelemaan niin BMJ ja Peru CuscoX ovat mukana, samoin kuin Murupi Doce ja oma annuum x chinense krossi Juha Mieto... joka on tosin vasta siemenenä palossa... toivottavasti.

Tarkotus oli kokeilla öljyyn säilömistä ns. aurinkokuivaamalla eli jättämällä suolatut chilisiivut hieman nahkeiksi ja säilöä nämä öljyn sisään. Vaan nyt hillon keittoon... päärynää ja kvitteniä olisi tänään tarjolla
¨käynks mä usein täällä?¨