heinäkuu 05, 2024, 09:16:06 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


cornell Germaniassa

Aloittaja cornell, tammikuu 04, 2012, 00:34:01 ap

« edellinen - seuraava »

cornell

Tervehdys kaikki hortonautit!

Back in business- oli pakko alottaa päiväkirja... juuri sain ekat jyvät jemmaan kivivillaan ja kauden alkuun...
Vuosi pari kiduttu schityssä ilman planttuja, mutta vihdoin maalla... paikkakunta Ala-Saksin Northeim... aikalailla Saksan keskiosassa... 350m korkeudessa seuraan auringonnousuja sumuisten laaksojen ylle.

Vuosi 11 meni totutellessa touhuun... käytössä tunnelikasvari ja iso kasvimaa...chilejä oli muutama tomaattien ja yrttien jatkona. Kaikki kasvoivat savisessa maassa ja olin tyytyväinen, että plantut ylipäätään kantoivat satoa.

Vuosi 12 menee samoilla linjoilla... tarkoituksena optimoida kasvuoloja, mutta kasvit istutetaan edelleen maaperään. Kastelu ois tarkoituksena automatisoida ja luoda semmonen drip to taste earthponic superharvest culture!! Tänä vuonna enemmän chilejä, vähemmän tomaattia! Jos vihdoin sais tuoreita pubeja maistaa...

Olisi kiva saada eräs annuum-chinense krossi toimimaan ja vartella lajeja ristiin... kiinnostaa voisiko varttamalla vaikuttaa kompaktien lajien kasvutapaan... aika vähän tietoa capsicumin vartoksista bacca + chinense= ?, toimiiko? Hedelmäpuiden parissa joitain vuosia sählänneenä on varttamisen hyödyt ja mahdollisuudet tulleet selviksi...

Chileistä on parin vuoden aikana tullut osalle harrastajista jopa toimeentulon lähde. OOn vuoden 2007 jälkeen puonnut pahasti kärryiltä... paljon lajikkeita, villichilejä, uusia risteytyksiä... hitto ; ))

Saksassa homma ei ole ehkä lähtenyt yhtä pahasti lapasesta kuin Suomessa... germaanit tuppaavat pitämään touhun maltillisena... eikä hydroilu ole lyönyt läpi lainkaan.... ovat aivan (liian) kiinni maassa... vaan mikäs siinä. 

¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

tattista... turn on, tune in, dropp out... vai miten se meni... tääl on niin lyhyt talvi, että naurattaa... huhtikuussa kasvariin... vikat tomaatit poistin marraskussa... oli kyllä epäilyttävän leuto syksy... \O/
¨käynks mä usein täällä?¨

Tiemuh

Tervetuloa takaisin. Uudempaa harrastajaa ilahduttaa että harrastuksen imu riittää imaisemaan myös uudestaan mukaan. Avaterisi on tuttu vanhemmista teksteistä, kun itse olen päässyt imuun noina sinun pois viettäneinäsi vuosina. Nopeasti sitä pääset mukaan nykymeininkiin. Minkälaista kasvatuslistaa olet ajatellut? Jos siemeniä kaipailet niin täältäkin niitä voisi löytyä.

cornell

tammikuu 04, 2012, 15:45:39 ip #3 Viimeisin muokkaus: tammikuu 04, 2012, 15:59:53 ip käyttäjältä cornell
Tattista vaan...

Saas nähä mihin sitä taas joudutaan... miedot chinenset ovat aina kiehtoneet ja haaveilen hyvästä krossista vihannespaprikan kanssa... Murupi Doce on paras nuista kokeilemistani miedoista... Fasselta tilasin jokusen lajikkeen lisää.

Tarkotuksena on idättää isokokoiseksi kasvavia baccoja ja yrittää varttaa nille chinenseä/annuumia sekä päinvastoin. Saisiko nuo chinenset rehahtamaan baccan juuristolla tai pitämään baccat kompaktina chinensen juuristolla? Kirjallisuutt en ole aiheesta vielä ettinyt... jos tuosta jotain tietoa on netissä tyrkyllä niin ois mukava kuulla...

Tärkeintä mulle on kehittää viljelytekniikkaa maaperässä ja automatisoida perusasioita... joudun jakamaan kasvihuoneen toisen perheen kanssa ja tämä hieman rajottaa toimintaa. Sähköjä en huoneeseen saa. Oli pikkasen yllätys että sadon laatu mulle Suomesta hydroista tutuilla lajikkeilla laski maaviljelyssä... ei tullut yhtä makiaa podia 2011 maakasvatuksella kuin 2007 hydroissa. Lannotuksesta se varmaan oli kiinni. Vaikka pitkä päivä ja alhaiset lämpötilat lisäävät aromiaineiden syntymistä tietyillä kasveilla. Chilien en uskoisi kuuluvan tähän ryhmään..?

Ajattelin sijottaa Blumatin keraamiseen kasteluautomatiikkaan ja keventää maaperää... itseasiassa istutan plantut isoihin astioihin josta pääsevät juurtumaan savikkoon jos mielivät. Kasvualustan yritän koota humuspitoisesta mullasta, vuohenlantakompostista, savesta, hiekasta ja tuomaskalista, joka on tosi hyvä PK lannoite. Kastelulannoitusta tarvittaessa loppukesästä Kemiran tuotteilla, joita tuli muuttokuormassa mukaan.

Vinkkejä maukkaista chinenseistä otetaan vastaan!! Pistin kaikki löytämäni pubet itämään, mulla on ollut tosi kehno tuuri näitten kans... onneksi läheisen Growshopin ukot ovat myös chilinistejä ja niillä on liikkeen mallihydrot täynnä rocotoja, joten pistokkaita piisaa jos jyvät eivät ota (taaskaan) lähteäkseen...

Chilien lisäksi tulee kasvariin itämaisia lääkekasveja: Gymnostemma pentaphyllumia, Adhatoda vasakaa, Centella asiaticaa, kamomillaa, Aloe veraa, Marsilea minutaa ymym... Olen myös täysin pärähtänyt minttuihin ja mausteyrtteihin ylipäätään...tulossa ainakin lakritsan makuista samettikukkaa, oliivi yrttiä, colaheinää...


¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

¨käynks mä usein täällä?¨

CyberDog

Tuota miksi savea sinne alustaan pitää sotkea? Luulis että siitä ei ole kuin haittaa?

cornell

Savi sitoo kosteutta ja ravinteita... ja vapauttaa niitä jos niistä tulee pula... tosi kevyt kasvualusta on altis kuivumaan... tää on tärkeä pointti jos kastelua ei ole automatisoitu... pelasti mut viime kesänä useasti... rajallinen määrä savea kasvualustassa on itseasiassa hyvä juttu

Lisäksi meillä on tosi raskas maaperä... jos istuttaa esim turpeessa taimetetut taimet savikkoon, on aivan varma, että taimet jurovat pitkään ennen kuin juuristo sopeutuu kasvualustaan... Aion siis sotkea istutusvaiheessa kasvualustaan pohjamaata eli savea antamaan ensimakua tulevasta... pyrin siis välttämään tilannetta, jossa höttöinen taimetusseos muuttuu kerralla tönkkösaveksi ...

Mulla on siis maapohjainen muovitunneli.
¨käynks mä usein täällä?¨

Aku

^ Hmmm... Meilläkin on savimaa. Täytyy tosiaan koittaa saven lisäämistä avomaalle joutuvien taimien kasvualustaan, tai sitten vaan lisätä kasvimaalle kunnolla multaa ja hiekkaa.

CyberDog

Ihan hyvä pointti tuo. Savi vaan on pirun tiivistä tavaraa. Ainakin jos se on yhtään samanlaista kuin nää kotoiset savimaat... Tiivis kasvualusta ei ole hyvä. Mutta sillä on pelattava mihin on mahdollisuudet.

cornell

tammikuu 17, 2012, 17:07:08 ip #9 Viimeisin muokkaus: tammikuu 17, 2012, 17:08:48 ip käyttäjältä cornell
http://i22.photobucket.com/albums/b312/outopilot/chili12/vk3004.jpg

Das Habitat

2x18w putket, taimitarjottimella multaan haudattu 100w lämmityskaapeli, idätysboksi ja vieressä ruukutetut taimet.

Taimivaiheessa:
3 nagaa ja 2 murupi docea pistiksistä
2 Choco Fataliita (mieto chinense) siiduista

Lisäksi:
3 Camelia sinensis pistokasta
5 Justicia adhatoda pistokasta
1 Gymnostemma pentaphyllum
1 Centella asiatica
1 Mentha sp. Mojito

Boksissa:

Rocoto San Isido
CGN 22798
CO 4897
Canario
Choco Fatalii

¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

ei hättäillä... kyllä sinne valoja asennellaan  ;D
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell



Moro

Hain Secret Jardinin 110W neonputket taimitilaan... nyt riittää valoa pikkutaimille. Päädyin putkiin, koska kasvatuskaappi sijaitsee kylppärissä, eikä mun growshopissa ollut valmiiksi koteloituja kaasupurkauslamppuja ... aika hyviltä vaikuttaa nuo röörit!  Liikkeessä sadottivat paria annuumia näillä valaisimilla... etäisyys kasveihin oli n. 30cm. Perusputket olisivat ehkä olleet hinta/teho suhteeltaan paremmat, mutta pitää sitä välillä kokeilla uusia juttuja.... 70 e makso ja uudet putket 10 e luokkaa... otin 6000+ Kelvinin röörit... 9000 K putkia olisi ollu myös.

Sain kaupantekijäiseksi 35 cm rocoton taimen, joten saatoin palailla iloisin mielin kotio. Rocoton silppusin pistiksiksi ja kylvin uusia siiduja Idätysboksiin:

Taimiasteella:
3x Naga
2x Murupi Doce
2x Choco Fatalii (mistä lie tää on kotoisin)

Itäneet:
Rocoto San Isidro
Trinidad perfume
Murupi Doce

Pistiksinä: growshopin Rocoto red

Itämässä:
pubet CGN 22798, C04897, Manzano Rojo, Rocoto Peru Cusco

Bonda ma Jacques, Pink Habanero ja Aji Cachucha

ja baccat: Sugar rush, Aji Cristal, Blondie

ja vartoksien perusrungoiksi isoja baccoja Gumdrop ja Starfish

¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Sit pitäs miettiä mihin sorttiin mää ton Murupin risteytystä kokeilen?.. Muru on tosi hidas, mutta siihen tulee makua jo vihreenä, eli tommonen nopee suippopaprika voisi toimia... toisaalta mulle ois mieluisempaa saada vähän paksumpilihainen sortti aikaseksi...
¨käynks mä usein täällä?¨

tomppa,

Hyvin näyttää kasvavan. Tervetuloa takaisin  :)

cornell

Pistokkaiden kasvu on vihdoin alkanut. Alunperin pistikset kasvoivat läheisen biodynaamisen yrttitilan dumppikasasta hakemassani mullassa. Tämä oli koostumukseltaan ihanteellisen oloista, humusrikasta ja paljon hiekkaa seassa. Vaan eivät tykänneet chinenset yhtään... camelia -pistikset rupesivat ihan silmissä riutumaan, joten tein pH testiä... mullan läpi suodattamani kraanavesi oli pH arvoltaan n. 8... kiesus... on tää Saksa kumma maa, kun ei kompostikaan ole hapanta... ei voi mihinkään luottaa ; )

Ruukutin kaikki pikkutaimet uudestaan ja lisäsin yrttimullan sekaan raaka turvetta ja legendaarista Canan-p lannoitetta... johan rupes wörccimähän ja viikossa taimet ovat kovassa kasvussa. Illalla vaimo luki mulle puutarhalehdestä, että capsicumit eivät tykkää kalkista... tähän ei Suomessa tullut törmättyä! Kalkkia on täällä ihan ongelmaksi asti... pakko ruveta sääteleen taimien kasteluveden karbonaattipitoisuutta. Olin haaveillut selviäväni kasvarissa ilman satojen kilsojen päästä revittyä turvetta, mutta en tiedä onnistuuko...

Ostin Bio Bizzin grow lannotetta taimivaiheeseen, mutta chinense -pistikset pukkaavat kasvun ohella ihan hulluna kukkaa... veden pH tulee säädettyä fosforihapolla... oon yrittäny niille selvittää että kyllä se kesä on tulossa.

Lähes kaikki lajikkeet itävät... vanhat jyvät hieman hitaammin. Annuumit pitäisi vielä kylvää. Löysin hyvän risteytyskandidaatin mun Murulle... C.annuum Sweetgreen... on F1 eli tiedossa yllätyksiä... pakko saada tuo krossi onnistumaan... ja jos, niin ensi kesäksi tilaa kymmenille F2 jälkeläisille. Vanhat pube -lajikkeet itivät niin heikosti, että heivasin ne mäkeen... jäljellä Manzano Rojo, Rocoto Peru Cusco, San Isidro ja "growshop special".

Oli muuten eilen 2.2. tuo Valon Juhla eli mikälie kelttiläinen Imbolc, jolloin myyrä kurkkaa kolostaan ; ) ja tekee ennustuksia kevään etenemisestä, eli vanha kansa sanoo jos nyt on kylmä niin 6 viikkoa pysyy kylmänä...




¨käynks mä usein täällä?¨

tso

Lainaus käyttäjältä: cornell - helmikuu 03, 2012, 13:39:36 ip
Oli muuten eilen 2.2. tuo Valon Juhla eli mikälie kelttiläinen Imbolc, jolloin myyrä kurkkaa kolostaan ; ) ja tekee ennustuksia kevään etenemisestä, eli vanha kansa sanoo jos nyt on kylmä niin 6 viikkoa pysyy kylmänä...


Ja se maapallon virallinen ennustajamyyrä-karvakasa Ameriikoista ennusti kylmää kevättä. Eli kaiken toivon voimme kaivoon heittää!

Karbonaattipuskurista.. fosforihaposta on hetken apu, mutta liukenematon karbonaatti alkaa liueta happamassa ympäristössä ja sitten se vetää taas emäksiseksi... Mutta tämän kyllä tiesitkin. Oletkos miettinyt pH säädintä laittaa vai kuinka paha tuo pH ongelma siellä germaaniassa oikein on? RO suodatuksella saisi varmaan edukkaimmin pysyvän ratkaisun, pH säätimet tuppaavat helposti maksamaan satasia ja CO2 pullot siihen päälle... Pienet RO vermeet taitavat maksaa alle satasen, esim. joku picobell.

Ja tervetuloa takaisin säätämään täältäkin! :)
#20

cornell

Kiitoksia!

Tyly myyrä, vaan parempi pitää kylmät pois nyt ja toivoa lämmintä kevättä... eilen oli meillä -8.5 pakkasta päivällä auringon paisteessa... kasvarissa nollan tienoilla ja aurinkopaneleista tuli 49 asteista vettä!

Onneksi nykyisen kämpän vesi on ok, pehmeää ja vähäinen karbonaattikovuus ei luultavasti haittaisi, mutta olen nyt kuitenkin lisäillyt fosforihappoa kastelu/lannotusveteen... turve saa hoitaa pH tasaukset. Naapuripitäjässä, jossa asuimme pari vuotta olin jo vakavasti miettimässä veden suodatusta... kalkkia kertyi vesikattiloihin rajusti, mutta en kasvatellut noina vuosina joten ei tullut ongelmia sen suhteen.

Kasvarissa sadevesi riittää lähestulkoon kattamaan mun kastelutarpeet. Ei asuta onneksi kalkkikiven päällä, mutta lehtimetsävyöhykkeellä eikä maaperä ole lainkaan niin hapanta kuin sielä pohjosessa. Lähistöllä on jääkautinen reunamuodostelma fennoskandian graniittisoraa ja sielä pääsee fiilistelemään synkkää kuusimehtää jos iskee koti-ikävä...

¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Pistokkaat ne vain kukkivat!!

Otin mun pistikset kasvarista marraskuun lopussa ja juurrutin niitä hitaasti mutta varmasti. Säilytin lopulta 5 chinenseä, jotka juurtuivat hyvin ja ovat nyt 8-10 cm pituisia, mutta kukkivat aivan simona... siemenestä kuukausi myöhemmin idätetyt menevät kohta kasvussa ohi.

Pistikset otin tietysti aivan viimeisillään olevista puskista jotka kypsyttelivät satoaan ja tuntuu että tämä ohjelmointi ei ole kasveissa purkautunut, vaan uusien lehtien sijaan pukkaa nuppuja. Pistin nuille 4-3-2 Canan-P lantaa multaseokseen, mutta ei ole 10 päivän jälkeen merkkiäkään siitä, että plantut muuttaisivat kurssiaan lehtevään kasvuun...
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Vikat jyvät jemmaan villaan. 2 kk päästä ois tarkoitus siirtyä kasvariin ja varmaan toukokuun alussa istuttaa taimet maihin.

C.pubeja on tulossa:

Bloomtech spesial 3 (punainen)
Manzano Rojo 1
Rocoto Peru Cusco keltanen 3
Rocoto San Isidro 2

C.Chinenset:

Aji Cachucha 1
Bonda ma Jacques 1
Choco Fatalii 2
Naga 2
Murupi Doce 3
Trini Seasoning 1
Pimenta Piquinho x Pink Haba F2 itämässä

C.baccat:

Aji Cristal 2
Blondie 3
Sugar Rush 3

lisäksi gumdrop 2 ja starfish 1 varttokokelaiksi

C.annuumit:

Sweetgreen
Ramiro red 1
Ramiro orange
Lombardo 1

18 lajiketta on mulle jo aikalailla. Pystyn vain muutamasta pitämään useamman yksilön. Katellaan miten paikat täyttyvät. Kasvihouneeseen tulee emännän mukaan jotain muutakin... ihme meininkiä. Jos en saa uutta työpaikkaa, vuokraan lisätilaa mun työnantajalta kesän aikana tyhjillään seisovista muovitunneleista... niissä ois ainakin tilaa kasvaa. Pelkona tietty että kolleegat pääsee tavaran makuun ja pöllivät sadon.

Hatuttaa edelleen tuo pististen kukinta... ei kai sille mitään mahda.

Kiitos kaikille siiduja diilanneille! Hyvin kasvavat...
¨käynks mä usein täällä?¨

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: cornell - helmikuu 13, 2012, 19:27:17 ip
Hatuttaa edelleen tuo pististen kukinta... ei kai sille mitään mahda.


Omien kokemusten mukaan tuolle ei oikein muuta voi tehdä kuin nyppiä nuppuja ja mahdollisesti antaa astetta voimakkaampaa typpilannoitusta. Nyppimisen myötä toki tulee lisää nuppuja ja lisää työtä ;)

Hienoa muuten nähdä vanhan konkarin paluu!