tammikuu 08, 2025, 04:56:16 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Itämisestä..

Aloittaja mpetteri, maaliskuu 06, 2005, 18:10:03 ip

« edellinen - seuraava »

mpetteri

Onko teillä minkälaisia kokemuksia chillien itämisestä tainekka sen prosentuaalisesta onnistumisesta lähinnä. Itse laitoin nimittäin kymmenen eri lajiketta, yhteensä 24 kappaletta ja nyt - kuukausi myöhemmin - vain seitsemän yksilöä on itänyt.. Siemenet on käsittääkseni olleet kuitenkin kovin hyväkuntoisia, eikä olosuhteissakaan pitäisi mitään vikaa olla (kosteaa on ollut ja lämmintä.) Lajikkeet oli kuitenkin suhtkoht helppoja (joskaan ei aivan helpoimmasta päästä.) harmittaa vain vietävästi tämä, tuota.
KAU 323

JartsaP

Ja siementen toimittaja? Ei sattuisi olemaan Reimer Seeds?

Jarkko

Mulla ainaki Reimerin siemenistä iti varmaan 1 %, oikein mukavaa saada laadukkaita siemeniä. Olosuhteet oli kohdallaan kun kaikki muut muualta hankitut vieressä olleet lajikkeet iti todella hyvin.

Jupe56

Jep, reimeriltä en ole ikinä tilannut siemeniä. Näyttää siltä että niillä siemenet on "aika" huono laatusia. Fataliilta tulleista siemenistä itää melkein 100%
Eli yksi hyvä syy ostaa Fataliilta siemenet. Hinnatkin ovat  todella halvat.
Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.

mpetteri

siemenet olivat tosiaan fataliilta hankitut, joten en osaa sanoa, että missä meni vikaan... Olen nimittäin siitä kyllä varma, että fataliin siemenet OVAT hyväkuntoisia. Jostain syystä eivät vain suostuneet heräämään.. Ostimme sieltä kaverini kanssa puoliksi paketin ja istutimme yhteensä 39 siementä, niistä omien 7 lisäksi myös kaverillani iti seitsemän yksilöä.
KAU 323

Anonymous

Minä tilasin Fataliilta viime vuonna. Huonosti itivät, mutta en sitä sano että niissä vikaa olisi ollut, kun kaikki muut tuntuvat kehuvan. Mä en vaan saanut itämään. No, onneksi muutamat lajit itivät.

Bird's eye baby iti. Samoin Bolivian rainbow. Nämä tekivät kesän lopuksi myös pari marjaa, joista sain lisää siemeniä. Nämä itse saamani siemenet itivät nyt kevään koittaessa todella hyvin, nyt olenkin saanut antaa Bolivian rainbow ja BEB taimia pois, kun eivät mahdu kaikki itselle.

No, näyttäisi tuossa olevan yksi C.Cardenasii juuri itämässä kun siemenet joku aika sitten laitoin turpeeseen. 6 kpl siemeniä muistaakseni pistin. Jos toinen vielä itäisi niin olisin tyytyväinen. Idättäjissä on eroja... en kai vaan osaa.

Jupe56

Parasta idätyksessä olisi juuri tämä 27-29c:n lämpö ja tiestysti mullan/turpeen/kivivillan kosteus.  Valoa idätykseen ei tarvita. oikealla lämpötilalla on todella ISO merkitys. Itselläni myös siemenet itivät paremmin turpeessa kuin kaktus/taimi mullassa.
Jos haluat olla yhden päivän onnellinen, ota humala.
Jos kolme päivää, mene naimisiin.
Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se.
Jos haluat olla ikuisesti onnellinen ryhdy puutarhuriksi.
Ps. Pahin asia on se että siihen VOI jäädä koukkuun.

JyriT

Itse eilen tein havainnon. 12 lajiketta 24 siementä ja 100% itävyys! Siemenet Fataliilta.
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

Os2

Vaitaa idätysalustalla olla jopa isompi osuus kuin lämpötilalla, etenkin jos idätysaika venyy ja multa menee kovaksi kököksi niin tuloksia on turha odottaa  :(  Villa tuntuisi toimivan mukavasti vaikka lämpötila vain 24-26 (auringon paistaessa 28-29).

Mullan kanssa myös riskinä saada saastunutta multaa eli mato mukana mille siemenet maistuu, elikkä mullan käsittely kiehuvalla vedellä voi olla aiheellista.

Eiköhän se siitä käyntiin lähde :) Suosittelen lämpimästi kokeilemaan kivivillaa, todella helppoa.
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Fatalii

Eipä näyttänyt kivivillassa normaalia korkeampi idätyslämpökään aiheuttavan ihan heti ongelmia.
Toisinsanoen kaikki itämään laitetut lajikkeet iti ennen kuin mitään ongelmia syntyi vaikka lämpö oli parhaimmillaan 30-31. (tahallinen testi)

Hometta noihin kyllä saa ilman kunnon ilmanvaihtoa mutta kun jätti idätyspoksiin rakoa ja huoneessa ilma kiertää edes jotenkin niin ongelmia ei tullut.

Mullassa kyllä eräs pahimmista ongelmanaiheuttajista näyttää olevan toukat jotka pääsevät joskus valloilleen ennen kuin siemenet itävät oikeissakin lämpötiloissa.

Väärissä lämpötiloissa idätykset saa möhlittyä kyllä ihan täysin, en suosittele! :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

mpetteri

hmmh, joo oikeestaan saatta olla, että mulla oli silloin tällöin jopa liian lämmin ilma tossa idätyksessä...  Voisin ehkä pistääkin vielä muutaman siemenen uuteen yritykseen ja pitää ilman vähän viileempänä. Kyl se tästä lähtee 8)
KAU 323

Xyrix

Fataliin paketin itämisprossa tällä hetkellä 75%. Tosin elättelen yhä toivoa että omnicolor itäisi, ties vaikka olisi vähän rauhallisempi kaveri. Mutta vain yksi lajike kahdeksta on jäänyt vaille ainuttakaan yksilöä kolmesta siemenestä joka on siis tämä omnicolor. Lemon drop ja yksi haba itivät vain 33% mutta sillä ei väliä koska yksikin riittää :)

Sanoisin että Fataliin siemenissä sis tuntu olevan varsin mallikelpoinen itämisprossa.

caff0d

Minulla Fataliin paketin siemenistä iti kaikista istuttamistani lajikkeista vähintään yksi siemen, poikkeuksena tepin, joka ei ole näyttänyt elonmerkkejä. Olen tosin onnistunut tavalla tai toisella sabotoimaan muutaman itäneen lajikkeen selviytymisen (esim. lemon drop ja quintisho). :(

Kokonaistilanne on kuitenkin oikein hyvä ja tuonne chilinurkkaukseen päin katsoessa ei voi kuin hymyillä - c02598 on bubblerissa uskomattoman hyvännäköinen, kts. kuvat chilipäiväkirjassani :)

Fatalii

Tutulta näyttää... hydrojen voiman tajuaa tosiaankin vasta niitä koitettuaan, kuvat voivat kertoa satoisuudesta ja hiukan jopa elinvoimaisuudesta, mutta kun hydrossa kasvattelee chiliä niin voi tosiaan MELKEIN nähdä niiden kasvavan! :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around