tammikuu 10, 2025, 15:17:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chiliä ja sidontaa 2012

Aloittaja Orvis Battenkill, tammikuu 15, 2012, 10:37:07 ap

« edellinen - seuraava »

Orvis Battenkill

Vuosi 2011 loppui kiinnostuksen puutteeseen, mutta ei katstrofiin. Koko alkukausi meni mopelle, ohjesääntöjä lukiessa ja kasveja elvyttäessä. Lopuksi kasvit unohtui hoitamatta kasvihuoneisiin mutta syksyllä odotti kohtuulisen mukava yllätys. Muutama puska kärsi taudeista ja kirpuista mutta pääasiassa oksat notku chiliä ja tomaattia. Rikkaruohot ja nokkoset rehotti ympärillä ja kasvarit muistutti viidakkoa, mutta pääosa sadosta tuli korjattua ja tulisia ruokia on riittänyt. Osa chileistä odottaa vieläkin kuivuneena jauhamista ja kastiikkeeseen pääsyä.

Uusi vuosi, uusi nimi ja uudet kujeet. Mukavaa iltapuhdetta talven pimeään, chilit itämään ja perhonsidontapenkki odottaa. Kelpaisikohan harsosääski-imitaatiot siialle?

Fataliilta tilauksessa:

Naga Morich
Cheyenne
Jalapa
Gigantic, Red
Fatalii Gourmet Aji Fantasy
Ikeda
Aji Bravo

Vanhoista chileistä on siemeniä tallessa, mutta viime vuodesta viisastuneena tämän vuoden teemana olkoon: "vähemmän on enemmän". Näitä uusia tilasin lähinnä perstuntumalla joten, jos jollain on tietoja tai kokemusta Gigantic Red ja Ikeda -lajikkeista, niin olisi mukava saada kommentteja. Googlettamalla ei löytynyt pikaisesti tietoja.
Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä olenhan laakson kovin jätkä.

disturbed833

Sulla on just samat mietteet kun mulla. Pieni määrä hyviä lajikkeita eikä kauheaa kasaa kaikenlaisia lajikkeita. Ootkos kauankin sitonut perhoja? Ja innolla jään oottaan sun kautta kun ollaan lähes prikulleen samalla lähtöviivalla. :D

Orvis Battenkill

tammikuu 15, 2012, 13:23:05 ip #2 Viimeisin muokkaus: tammikuu 15, 2012, 17:29:58 ip käyttäjältä Orvis Battenkill
Perhovehkeet mulla on ollu pian 10 vuotta mutta vasta viime kesänä tuli harrastettua vähän aktiivisemmin. Muutamana kesänä perhovapa ollut mukana lapissa mutta vähille on jäänyt. Perhonsitomisen aloin vasta viime kesänä, kun tuli hankittua uusi vähän parempi vapa. Loppukesänä ei ollut koneonki mukana kertaakaan.

Sulla disturbed näyttäs tämä chilinkasvatus olevan vähän pidemmällä. Tavaraa oon kyllä haalinut mutta tulokset ei vielä vastaa sijoituksia. Yritän nyt tänä vuonna pitää päiväkirjaa ajan tasalla niin ens vuonna voi kattoa miten ei saa tehdä.
Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä olenhan laakson kovin jätkä.

Orvis Battenkill

En malttanut odottaa siementilausta vaan piti pistää muutama kasvi itämään ensiavuksi. Laitoin kokeiluluontoisesti taimimullan pakastusrasiaan ja hehkutin mikroaaltouunissa minuutin verran ( 1/2 l purkki ). Loppu säkki pakkaseen odottamaan tilausta. On se prkl, jos tuhoeläimet tai homeet on vielä hengissä. Ostin varuilta uudet taimiruukutkin että ei tarvi desinfioida vanhoja. Aika näyttää kuinka käy.

Itämässä on nyt Naga Morich x 4, Chayenne Long Slim x 4 ja pari lajiketta kuivatuista chileistä. Parhaalla tahdollakaan en osannut sanoa kuivatusta podista mitä ne on joskus olleet, tästä tulee vielä tunnistustehtävä. Toiset Nagat on muuten pakkasesta, saa nähdä miten jäätyminen vaikuttaa itävyyteen.

disturbed833

En nyt ole kuin viime toukokuusta kasvattanut eli ei yhtään kokonaista kautta takana. Itse kans kalastelen aikakin reippaasti vaikka vasta viime kesänä tuon perhokalastuksen aloitin. Sidontaa noin 1 ERITTÄIN passiivinen ( sidoin noin 80 perhoa) vuosi. En nyt keksinyt mitään sanaa tuohon ;)

Mutta onnea kasvatuksille ja kireitä siimoja jo näinkin aikakaisessa vaiheessa!

Orvis Battenkill

Maistoin juuri Fataliilta yllärinä tullutta Nagasuklaata. Luulen, että kieleen paloi reikä. Sitä ei vaan vielä näy. Miten suklaa voi olla tulisempaa kun tuore naga. Kuola valuu vielä niin ettei saa puhutuksi.

Itämässä nyt:
Maga Morch x4
Cayenne Long Slim x4
Aji Fantasy x2
Jalapa x2
Aji Bravo x2
Sekalaisia x4

Seuraavana suunnitelmissa on vesiviljelykokeily. Jos Seinäjoelta löytyy kivivillakuutioita, niin pari - neljä puskaa itämään kivivillaan. Kun taimet itää, laitan ne kenkälaatikosta tehtyyn taimibubbleriin tms. Laatikon koko täytyy mitottaa niin, että saavat olla siina kunnes on aika siirtyä kasvariin. Kasvihuoneeseen on tarkoitus laittaa taimien verran vanhoista kiljupöntöistä tms. rakennettuja bubblereita. Taimilaatikko on vielä vähän mietinnässä. Riittäiskö jonkun sorttinen passiivihydro ( onkohan oikea termi?). Laatikkoon vaan verkkoruukkuja ja lecasoraa ja lannoitevettä. Tosin pumppu pitää ostaa joka tapauksessa, niin sama olis laittaa heti taimiviljelmäänkin.

Onkohan kannatusta ostaa Zengrowta tms. taimien kasvatukseen? Siinä vois taimivaiheen jälkeen kasvatella salatit ynnä muut yrtit. Sopis vähän paremmin keittiön pöydälle kun joku vanha muovilaatikko.

Niin muuten, ensimmäinen  Cayenne Long Slim iti, ja siirtyi välittömästä lamppupatterin alle. Viime vuodesta viisastuneena; Taimet jäi itulaatikkoon liian pitkäksi aikaa ja venähtivät tolkuttoman pitkiksi.

PP

Lainaus käyttäjältä: Orvis Battenkill - tammikuu 19, 2012, 19:24:25 ip
Onkohan kannatusta ostaa Zengrowta tms. taimien kasvatukseen? Siinä vois taimivaiheen jälkeen kasvatella salatit ynnä muut yrtit. Sopis vähän paremmin keittiön pöydälle kun joku vanha muovilaatikko.

Mikäs siinä, jos hinta ei haittaa. Halvemmalla tekee kyllä siistin ja yhtä tehokkaan bubblerin.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Orvis Battenkill - tammikuu 19, 2012, 19:24:25 ip

Onkohan kannatusta ostaa Zengrowta tms. taimien kasvatukseen? Siinä vois taimivaiheen jälkeen kasvatella salatit ynnä muut yrtit.

Taimet jäi itulaatikkoon liian pitkäksi aikaa ja venähtivät tolkuttoman pitkiksi.

Zengrow tosiaan sopii hyvin yrteille ja salaateille, chilit kasvavat nopeasti liian isoksi. Ja on kallis.

Pitkät taimet. Nou hätä, istutat vain syvälle niin eipähän pääse toukatkaan herkuttelemaan juurilla.

exa

Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 20, 2012, 08:14:22 ap

Pitkät taimet. Nou hätä, istutat vain syvälle niin eipähän pääse toukatkaan herkuttelemaan juurilla.

Kun varren istuttaa multaan, niin kasvi alkaa puskemaan juuria mullan alapuolisesta varresta. Eli kyllä ne toukat niitä safkaan pääsee  :)

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Whili

Lainaus käyttäjältä: exa - tammikuu 20, 2012, 08:50:49 ap
Kun varren istuttaa multaan, niin kasvi alkaa puskemaan juuria mullan alapuolisesta varresta. Eli kyllä ne toukat niitä safkaan pääsee  :)

Joo joo, mutta kasvi tekee juuret mielummin märkään multaan jota on purkin pohjalla ja kun pitää pintamullan kuivata = nou toukkia  ;)

Orvis Battenkill

Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 20, 2012, 13:50:05 ip
Lainaus käyttäjältä: exa - tammikuu 20, 2012, 08:50:49 ap

Joo joo, mutta kasvi tekee juuret mielummin märkään multaan jota on purkin pohjalla ja kun pitää pintamullan kuivata = nou toukkia  ;)

Viime vuonna tälläsin taimet isompaan purkkiin multapaakkuineen, niin juuret tahtoi kasvaa aikaisemmasta mullan tasosta alaspäin. Ei niinkun tomaatilla, että varsi kasvattais juuria. Ei siitä mitään haittaa tuntunut olevan, piti vain hommata syvempia purkkeja. Saattoihan se pelastaa toukiltakin, välillä elukoita oli taimien ympärillä ihan kiitettävästi.

Hobby Hallissa olis tällainen vesiviljelylaite:
https://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product/Herb-ie-23-vesiviljelylaite/278025/92451/92426/92449
Tarkoitus on kuitenkin kokeilla itse. Makuunista irtokarkkilaatikoita, kanteen reiät ruukuille ja joku halpispumppu pulputtamaan. Kun tekee itse niin saa justiin sellasen kun sattuu tulemaan.

Orvis Battenkill

Chilit itää huonosti. Tähän asti pinnalla on cayenne long slimit, pari aji fantasya ja sekalaiset. Siemeniä on idätetty uuden- ja täysikuun aikaan ja sillä välillä. Ei mitään eroa. Ei auta kun pistää lisää ja odottaa josko vanhemmat innostus itämään. Mukava ylläri oli että omista chileistä otetut siemenet iti nopeasti ja varmasti.

Nyt on muutama siemen itämässä kivivillassa ja ilmapumppu hankittuna. Seinäjoelta ei löydy näköjään verkkoruukkuja niin pitänee tilata. Tai ostaa salaattia ja lainata ruukut niistä.

Orvis Battenkill

Damned!!! Puhelimen usbikaapeli hukassa niin ei saa lisättyä kuvia niistä vähistä itäneistä taimista. Aji Bravot ja Jalapat jäivät itämättä, Nagoista iti pelkästään kivivillaan kylvetty ja yksi Cayenne Long Slim pukkaa tummaa lehteä. Lieneekö oikeasti Bolivian Rainbow??? Pakko laittaa taas uusi satsi itämään, jos meinaa pärjätä ensi talven omila chileillä.

Kävin muuten paikallisissa puutarhaliikkeissä kyselemässä verkkoruukkuja. Myyjien ilmeet oli osasta aika nyrpeitä. Paras kommentti oli, että ne on nyt sellaisia ammattilaisten ja ... no ... ammattilaisten juttuja.

Fat Ali

helmikuu 10, 2012, 21:05:42 ip #13 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2012, 21:08:26 ip käyttäjältä Fat Ali
Lainaus käyttäjältä: Orvis Battenkill - helmikuu 10, 2012, 16:39:27 ip
Kävin muuten paikallisissa puutarhaliikkeissä kyselemässä verkkoruukkuja. Myyjien ilmeet oli osasta aika nyrpeitä. Paras kommentti oli, että ne on nyt sellaisia ammattilaisten ja ... no ... ammattilaisten juttuja.

Törmäsin itse samaan ilmiöön kun kävin kysymässä verkkoruukkuja ja kivivillaa.
Kummallisia ennakkoluuloja ihmisillä.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Orvis Battenkill

Varasto lämpenee ja natikka paikallaan. Ikkunan alla hanki hohtaa oranssina ja ohikulkijat tuijottaa. Pian alkaa taas ne ajat, kun naapurit kyselee tötsyjä.

No, kausi on viime vuotta pahasti jälkessä. Hauskaa, kun olosuhteet on samat mutta siemenet ei idä ja taimet kasvaa kituuttamalla. Kaveri sai samasta satsista siemeniä, ja sen idätykset on ottaneet mun taimet kiinni parissa viikossa eli ei voi syyttää kun itseään. Täytyy vissiin vähän downshiftata tätä hommaa ja palata alkeisiin. Muutama taimi ikkunalaudalle oman onnensa nojaan niinkun eka tuotantokauden kokeilussa. Näyttää olevan yksi tämän lajin hienouksia, vähän kun kalastuksessa; Alku on helppoa mutta ku vaatimustasoa nostaa niin taitojakin kysytään enemmän. Herrathan tätä tekis jos tämä olis helppoa.

Orvis Battenkill

Viime yö oli kylmä mutta varasto pysy helposti +20 asteessa. Onneks jätin natikan päälle yöksi. Nyt taimia pikkuhiljaa lampun alle ja uusia itämään. Vielä kun sais aikaseks maalata tuon karkkilaatikon että ei leväänny ja rei´ittää pari samanlaista.

Uusia taimia on itämässä parikymmentä, kaikki omista siemenistä. Harmi vaan kun kuivatessa kaikki näytti samalta niin yhtään ei tiedä mitä tulee. Pussissa on kourallinen yllätyssiemeniä odottamassa, mahtaa niistä joku onnistua.

Orvis Battenkill

Tomaatit ja muutama chili kasvariin. Jos yöt pysyy näin lämpiminä, niin taidan jättää natikan varastoon. Lamppu olis kasvihuoneessa muuten hyvä, mutta ei viitsi kiusata naapureita. Viikonloppuna siivoilen toisen kasvihuoneen ja pistän loput kasvikset pihalle. Tällä kertaa liki kuukauden myöhässä edellisvuosiin.

Mullan mikrottaminen auttoi tuhohyönteisiin. Yhtään hyttystä ei ole ollut kiusaamassa taimia. Tosin epäilen että mullan kuumentaminen vaikutti itävyyteen. Olisinko laittanut siemenet liian kuumaan multaan?

Orvis Battenkill

Viime yönä joku elukka murtautui kasvihuoneeseen ja vei yhden chilipuskan. Penkki on nätisti myllätty ja yhdestä kohtaa menee maan alle tunneli. Tunneli on aika iso, 7-8 cm halkaisijaltaan eli ei ihan pienen myyrän reikä. Mikä helkkarin otus vois olla asialla? Epäilin jo vähän naapureita mutta vähän tuntuu oudolta tuollanen, kun taimia saa ihan pyytämälläkin.