tammikuu 09, 2025, 12:37:26 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

spna lampun modifiointia

Aloittaja pete79, tammikuu 19, 2012, 21:27:28 ip

« edellinen - seuraava »

pete79

eli olen muokannut vanhasta jalkapallohallin spna valaisimesta itselleni kätevän ja toimivan kasvivalon. jonkin verran sähkötuntemusta omaavana metallimiehenä olen tehnyt lampun elektroniikalle oman kotelon josta lähtee 3m pitkän johdon päähän sijoitettu polttimo heijastimineen. Tällöin lamppu ei turhaan lämmitä elektroniikkaa eikä painavaa elektroniikkaa tarvitse ripustaa ylös.Normaalistihan lampussa tuo polttimolle menevä johto on suojattu jollain kudoksella ilmeisesti lämmöntuoton takia, joten sitä en nyt tarvitse koska polttimo ei ole johdon läheisyydessä. Mutta mitenkäs tuo lampun sytytysjännite? ilmeisesti sen verran suuri että onko tuossa vaaraa saada sormillensa lampun syttyessä? kaapeli on 3napainen kumikaapeli ja polttimon rungon sekä elektroniikan rungon olen maadoittanut... Onko kellään mielipiteitä tuosta Polttimon viemisestä johdolla erilleen elektroniikasta?

tonttu

Niin tuota mimmoista kumikaapelia?

Sytytysjännite natikalle on käsittääkseni 4kV luokkaa ja ainakin eräässä tutkimassani natikassa johtimet oli kapeaa piuhaa jossa oli mahottoman paksu eriste päällä ja ne ei ihan läheltä toisiaan mennyt. Eli virran kasvaessa johtimen paksuus kasvaa... jännitteen kasvaessa eristeen. Voi pientä kapasitiivista syntyä matkalle, jos ihan perus sähkökaapelia pitkin natikkaa kytkee. Vaikka monella varmaan näinkin toimii.

Xbow

tammikuu 19, 2012, 22:50:56 ip #2 Viimeisin muokkaus: tammikuu 19, 2012, 22:58:11 ip käyttäjältä Xbow
Yleinen spna valaisin variaatio tuo. Esimerkiksi minulla on sellainen ( minulla kaupoissa myytävä spna osasetti ). Eli esimerkiksi 3m johto lampun ja virtalähteen välissä. Virtalähteen CE kyltissä suositeltiin alle 20m johtoa. Hyötynä tosiaan se, että painavaa virtalähdettä ei tarvitse ripustaa mihinkään. Tosin se pitää huomioida, että se virtalähde myös lämpenee ja tietty jännitteet ovat korkeahkoja ja virtaakin kulkee.

Alussa virtalähde tarjoaa spna lampulle lyhytaikaisia, mikrosekunnin pituisia, huipultaan ~2500-3000V pulsseja, jotta lamppuun saataisiin valokaari aikaiseksi ja sitä kautta xenon kaasu ionisoitumaan. Silloin lampun resistanssi ilmeisesti putoaa alas ja jännite myös.

Lampun lämmetessä lampun resistanssi nousee. Jännitettä nostetaan siten, että virta on vakio. Kun 600W natikka on lämmennyt sekä täysin syttynyt, about 5 minuutin päästä sytytksestä, niin ilmeisesti virta on n. 6.2A jännite vajaat 100V. Vanhemmat lamput vaativat jonkin verran isompaa jännitettä, ~160V. Liian vanha spna lamppu yleensä sammuu jonkin ajan päästä sytytyksestä, kun virtalähde ei tarvittavan korkeaa jännitettä kykene tarjoamaan. Saa korjata, jos olen väärässä. MH lampuilla tuo jännite on korkeampi, 180V.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

pete79

tammikuu 30, 2012, 07:48:18 ap #3 Viimeisin muokkaus: tammikuu 30, 2012, 07:53:04 ap käyttäjältä pete79
Haluaisin vaihtaa 400w spna polttimon tilalle monimetallin, mutta en tiedä onnistuuko kyseiseen lamppuun? (vanha jalkapallohallin katosta poistettu ja muokattu valaisin). Mitä merkintöjä elektroniikassa tulee olla että monimetalli sopii, ja mikä elektroniikan komponentti siihen vaikuttaa? Sitten vielä termistöä haluaisin selvitellä. Mitä mahtaa seuraavat lyhenteet tarkoittaa?

HIT?
HST?
MH? (uskoakseni lyhenne metalhalide (monimetalli))
HME
HSE
HIE

kaikki ilmeisesti jotain lampputyyppejä..

jotakin löysin tuolta.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6660.0

Leipis

MH on lyhenne monimetallista, muista en tiedä. Muista tosin että nykyisen natikan pitäisi olla koteloitu (suojalasi) jotta siihen olisi turvallista pistää monimetalli polttimo, tosin muutkin asiat pitää olla kunnossa.

Pjoottori

Pääsääntöisesti jokainen liitäntälaite joka soveltuu suurpainenatriumlampulle soveltuu myös monimetallilampulle. Se on sinällään kätevää että saa tarpeen mukaan lamppuja vaihdella. Teollisuudessa ja isommissa esim. koulurakennuksissa liitäntälaitteet nimenomaan sijoitetaan usein erilliseen huoltotilaan usean metrin päähän valonlähteestä. Vaikkakin sytytetäessä natikkaa hetkellisesti jännite onkin suuri, niin energiamaäärä on suhteellisen pieni. Toimintaa voi vaikka verrata Defibrillaattorin toimintaan. Ei siis tarvitse huolehtia johtimen poikkipinta-alasta, eikä suuren jännitteen aiheuttamasta läpilyöntivaarasta ( jos on systeemi rakennettu oikeita materiaaleja käyttäen )
Mestari aloittamaan, kuningas hyytymään..

HerraDI

Saman tehoista spna-lamppua ajetaan yleisesti hieman suuremmalla virralla kuin vastaavan tehoista monimetallilamppua ja tästä syystä samaa kuristinta ei usein suositella molemmille lamppu tyypeille. Eli käytännössä monimetallilampun teho nousee speksiä korkeammalle ja tämä tulee lyhentämään lampun elinikää. Tämä tosin koskee vain perinteisiä kuristimia ja virtaohjattuja elektronisialiitäntälaitteita.

Jos kyseessä elektroninenliitäntälaite tehosäädöllä, niin silloin ei lamppu tyypillä pitäisi olla väliä.

Eli suosittelen olemaan yhteydessä laitteen valmistajan tekniseentukeen ja kysymään yhteensopivuutta ennen kuin vaihdat polttimon.

pete79

Polttimo on vaihdettu ja hyvin toimii..... käynnistäessä virtalähe murahtaa, mutta ääni loppuu heti lampun syttymisen jälkeen... Ajetaan tuolla nyt niin kauan kuin polttimo/elektroniikka kestää!

Jan

Aihetta jatkaen, kun en omaa topiccia nähnyt tarpeelliseksi. Minulla on tuollainen laatikoitu natikka ostettu kätettynä (muistaakseni tuolta http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8985.0 tämä http://aijaa.com/v.php?i=000757611717.jpg). Alan olla hieman tympääntynyt tuohon kusenkeltaiseen väriin olohuoneessa (vaikka olenkin oppinut elämään sen kanssa) ja ajattelin laittaa monimetallipolttimon tuohon. Ilmeisesti elektroniikan puolesta ei ole estettä, mutta suojalasin tuo ymmärtääkseni tarvitsee. Kysyisin siis millainen tuon suojalasin pitäisi olla. Tuohon laatikkoon sinällään saa kyllä lasin aseteltua (liekö alunperin tarkoitettukin lisävarusteeksi tms), mutta vaatiiko jotain erityisen tyyppistä lasia vai marssinko vain lähimpää lasia myyvään liikkeeseen ja sanon että tarvitsen tämän kokoisen lasinpalan?

Edit: copy paste fail linkeissä