Kivivillassa idättämisestä

Aloittaja Tiatril, helmikuu 07, 2012, 14:36:10 ip

« edellinen - seuraava »

Tiatril

Hei Kaikille!

Olen jo pitkään tunnustautunut "chilipääksi", eli tulinen ruoka on maistunut suurella antaumuksella. Olen kuitenkin vasta tänä keväänä päättänyt itse ruveta kasvattelemaan omia pienokaisia. Tämän vuoksi rekisteröidyinkin tällä foorumille, tilasin siemenet fataliilta sekä ostin muut tarvikkeet chilitarvikkeesta. Tulipa sitä myös liityttyä chiliyhdistykseenkin. Tähän on mainittava, että sekä fataliilla että chilitarvikkeella palvelu ja toimitus olivat ensiluokkaisia!

Mieltäni vaivaa kuitenkin yksi (..ei ehkä niin oleellinen) kysymys. Olen idättämässä siemeniä minikasvihuoneessa, jonka sisälle olen kivivillakuutiot asetetellut. Nyt näyttäisi siltä, että lähes jokaisesta siemenestä näkyy jo "häntä". Kysyisinkin, että missä vaiheessa siemenet alkavat tarvitsemaan valoa? Tilanne on nyt sellainen, että idätyspaikassa lämpötila on kohdillaan (27-29) kun taas paikassa missä valot on on muutamia asteita viileämpää. Yksinkertaistettuna vielä, missä vaiheessa valon tarve on merkityksellisempää kuin ihanteellinen lämpötila?

Terveisin,

Petteri

Siku

Jos yksitellen pystyt siirtämään, niin itse siirtäisin vasta, kun kasvi on sirkkalehdillä. Pieni taimi pärjää kyllä hetkenaikaa pimeässäkin.

Ihan asiallisesti esitetty kysymys, mutta täytyy silti huomauttaa, että tällekin olisi löytynyt useampi valmis topic.
Esim:

"Itämisen sietämätön hitaus"
"Kysy Kärsältä"

Kasvatteluiloa!

tomppa,

No,annetaan aloittelijalle anteeksi.  :)
tervetuloa mukaan chilin ihmeelliseen maailmaan ja toivottavasti saat paljon chiliä ja komeita kasveja. Mutta kannattaa kyllä katsoa mitä kaikkea täältä foorumin uumenista löytyykään  :)

Tiatril

Kiitos vastauksista!

Tiedostan kyllä, että täällä on käsitelty mitä moninaisempia asioita. Lähinnä kyselin tuota, kun olen lukenut jostain muualta erilaisia ohjeita. Taitaa olla chilin kasvatuksessa niin, että mitään yhtä ja oikeaa tapaa ei olekkaan ja kokeilemalla pitää löytää oikea tie menestykkääseen kasvatukseen :)

CyberDog

Jep. Menee silleen että eri metodeilla päästään suurin piirtein samaan lopputulokseen. Erot voi olla ihan tuuristakin kiinni. Jos sulla on joku lukulamppu tms. Niin heitä se siihen päälle. Mutta valoa tosiaan alkavat käyttämään vasta sitten kun vihreää on näkyvissä. Ja tollasessa minikasvarissa se valokin hieman lämminttää.