Kysymyksiä Harsosääskien tuhoamisesta

Aloittaja Chilikesä, helmikuu 14, 2012, 20:56:10 ip

« edellinen - seuraava »

Raaka-Arska

Harsosääskiä ilmaantuu pääsääntöisesti asuntoon kaupasta tuoreina ostetuista yrteistä yms. ja myös mullassa niitä tulee mukana. Jäädytys/sulatus ei toimi tappavasti harsosääskille, koskapa syövät PÄÄSÄÄNTÖISESTI kuollutta orgaanista materiaa mullasta ja talvehtivat munina (punkit toki saa näin kuulemma tapettua), joten siellä säkissä on niille aina ruokaa... En sitten tiedä, että olisikos jäädytys/sulatus syklillä mahdollista vaikuttaa asiaan?

Jos säkkiä aukaistessa sieltä pilvi sääskiä pölähtää, niin itse ainakin sellaisen säkin heittäisin menemään...

Itse olen kylvettänyt mullan kiehuvalla vedellä, eikä sääskistä ole ongelmaa ollut. Toki keittiö ja chili-huone ovat talossamme eri kerroksissa...
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

Huru-ukko

Aikuiset harsosääsket syövät levää, sienirihmastoa sekä kaikenlaista mätänevää orgaanista ainesta.
Lainaus Wikipediasta.....

O

maaliskuu 27, 2012, 01:17:15 ap #22 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 27, 2012, 01:46:53 ap käyttäjältä O
Munivat perkuleet kivivillaan ja sinne meni tän vuotiset idätykset. Eihän niiden pitänyt tykätä kivivillasta? Onko mulla joku kehittyneempi kanta täällä? Muutenkin näyttävät kivasti lisääntyvän passiivihydrossa.. Suojaisiko aktiivinenhydro noilta passiivista paremmin? Pitääkö ruveta idättämään umpiossa, jotta ei menisi parempiin suihin.. Kivivillat on varmaan ihan käytettäviä kuhan ne kiehauttaa tai antaa kuivahtaa?
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

Tyttii

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - helmikuu 17, 2012, 09:27:51 ap
Salaojitus ja altakastelu kuulostaa taas niin järkevältä, että...

Kui?

Oon kastellua alakautta ja silti olen laittanut joka ruukun pohjalle pari senttiä kiviä pihalta kerättynä. Niin laitoin viimekaudellakin. Ongelmia ei ollut kastelusta, eikä ötököistä silloinkaan. Kyllä se multa (ja juuret) hakeutuvat ojitusten väleihinkin. Nytkin kun astiaan kaadan jonkun sentin vettä, horasee ruukku sen minuutissa sisuksiinsa. Tosiaan kastelen vasta, kun lehdet roikkuvat.
Päiväkirja: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10978.0
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: O - maaliskuu 27, 2012, 01:17:15 ap
Munivat perkuleet kivivillaan ja sinne meni tän vuotiset idätykset. Eihän niiden pitänyt tykätä kivivillasta? Onko mulla joku kehittyneempi kanta täällä? Muutenkin näyttävät kivasti lisääntyvän passiivihydrossa.. Suojaisiko aktiivinenhydro noilta passiivista paremmin? Pitääkö ruveta idättämään umpiossa, jotta ei menisi parempiin suihin.. Kivivillat on varmaan ihan käytettäviä kuhan ne kiehauttaa tai antaa kuivahtaa?

Kokemusta ei, mutta kyllä täällä on mainitoja, että munivat kivivillaankin. Kiehauta kivivillat tai pistä 100 asteeseen uuniin niin munat tuhoutuu. Pelkkä kuivattaminen ei auta.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Tyttii - huhtikuu 04, 2012, 11:29:39 ap
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - helmikuu 17, 2012, 09:27:51 ap
Salaojitus ja altakastelu kuulostaa taas niin järkevältä, että...

Kui?

Oon kastellua alakautta ja silti olen laittanut joka ruukun pohjalle pari senttiä kiviä pihalta kerättynä. Niin laitoin viimekaudellakin. Ongelmia ei ollut kastelusta, eikä ötököistä silloinkaan. Kyllä se multa (ja juuret) hakeutuvat ojitusten väleihinkin. Nytkin kun astiaan kaadan jonkun sentin vettä, horasee ruukku sen minuutissa sisuksiinsa. Tosiaan kastelen vasta, kun lehdet roikkuvat.

NIIMPÄ, juuri niin minäkin teen ja hyvin on toiminut.
Salaojitus ja altakastelu vaan termeinä kumoavat toisensa, mutta minkäs teet kun homma pelittää   ;D

tellie

En ole lajinmääritystä tehnyt niille siivekkäille pikku paskiaisille joita mullassa pyrkii pesimään, mutta joka vuosi (syyssateiden liottamien ja lämpöshokkaavien chilien mukana tulevat) ongelmat selättyvät täällä kahdella tavalla: kevytsorakatteella ja riittävän vähäisellä kastelulla. Jälkimmäinen näyttää olevan tärkeämpi.

Voi olla, että kate lähinnä estää siivekkäiden paskiaisten pölähtämistä ihmisten ilmoille. Kerrostalokasvattajan vitutus kuitenkin vähenee rutosti, kun örkit eivät ole tunkemassa silmiin, nenään, ruokaan ja juomaan.

MonkeyFace

Tuskinpa noista kokonaan eroon pääsee, mutta itse olen harventanut kantaa S-marketista ostamillani liima-ansoilla. Ne on läpinäkyviä kokoluokkaa 5x20cm ja olen pitänyt niitä ikkunassa ruukkujen vieressä. Kolmessa viikossa niihin (3kpl) jäi noin 250 harsosääskeä, minkä jälkeen laitoin uudet tilalle. Nyt niissä alkaa taas olemaan ahdasta. Ansoihin jääneiden harsosääskien määrä ihmetyttää kun ei niitä ilmatilassa hirveästi näy, mitä nyt muutama aina jossain. Chilit ovat altakasteluruukuissa ja niissä on kevytsoraa pinnalla.

Finprick

Itsellä myös altakasteluruukuissa ja lecasoraa 2-3cm pinnalla.

Altakastelusäiliössä ne lymyää.

exa

Lainaus käyttäjältä: Finprick - huhtikuu 11, 2012, 13:09:01 ip

Jotain verkkoa putken päälle?

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Finprick

Lainaus käyttäjältä: exa - huhtikuu 11, 2012, 13:11:38 ip
Lainaus käyttäjältä: Finprick - huhtikuu 11, 2012, 13:09:01 ip

Jotain verkkoa putken päälle?

Rätillä tukin toistaiseksi. Enimmäkseen noita Orthexin Mimosa ruukkuja käytössä.

zarmo

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 04, 2012, 12:41:43 ip
Lainaus käyttäjältä: O - maaliskuu 27, 2012, 01:17:15 ap

Kokemusta ei, mutta kyllä täällä on mainitoja, että munivat kivivillaankin. Kiehauta kivivillat tai pistä 100 asteeseen uuniin niin munat tuhoutuu. Pelkkä kuivattaminen ei auta.

Minullakin on majaillut kivivillassa jotain tuokkia, ilmeisesti harsosääsken.
Syövätkö ne siemeniäkin? On nimittäin muutamasta itämättömästä siemenestä tökkimisen jälkeen putkahtanut toukka esiin.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Jani M

Lainaus käyttäjältä: zarmo - huhtikuu 14, 2012, 22:13:31 ip
Minullakin on majaillut kivivillassa jotain tuokkia, ilmeisesti harsosääsken.
Syövätkö ne siemeniäkin? On nimittäin muutamasta itämättömästä siemenestä tökkimisen jälkeen putkahtanut toukka esiin.

Pahoittelut, kun nostan vanhaa topikkia.

Totesin itse, että syy, miksi muutamat pubet ovat nousseet ilman sirkkalehtiä, ovat harsosääsken toukat. Sieltä niitä siementen sisältä mönki ulos monin kappalein. Kaiken lisäksi tämä tapahtui desinfioidussa ämpärissä, jossa oli kiehuvassa vedessä turvotetut turvenapit ja kelmu ämpärin päällä.

Nyt kun tässä googlettelin noita pirulaisia, niin löytyi tämmöinen vinkki kaktuskasvattajilta:

LainausPreventing Fungus Gnats or Soil Flies and Shore Flies

Cedar wood chips are being used to help keep flies away from seedlings.

Cedar wood chips sprinkled around the cactus seedlings is a very effective way to keep the flies away. Cedar wood oil is toxic to cactus seedlings, but the wood chips seem to be harmless to the cacti and the seedlings we grow with cedar wood chips are remaining free from soil fly infestations.

It is very necessary to find a way to prevent these insects from attacking cactus seedlings because the results are almost always fatal. Even if the insects are discovered feeding on the seedlings and destroyed the damage they cause will almost always result in a fungal infection and these seedlings will usually die within a few months after they have been infested.

Insecticides are almost useless because killing the insects after they are discovered is almost a measure that is too late. Prevention strategies will increase the chances for cactus seedling survival over a post infestation strategy, although killing off soil fly larva to prevent them from spreading may do some good too. There are insect repellant products and it may be worth while to try something rather than wait until the flies arrive and then try to get rid of them.

Lähde: http://windowsillcactus.com/growing_cactus_plants_from_seeds_information.shtml#preventing_fungus_gnats

Onko kokemusta kenelläkään? Mistä sitä paitsi täällä päin maailmaa saisi jostain käsiinsä seetriä? Punaseetriöljyä minulta löytyy, mutta kuten tuossakin sanotaan, se on myrkyllistä kaktuksille, kuten myös chilintaimille. Alkaa loppua keinot kesken, enkä viitsi vielä hirveästi myrkkyjen kanssa puuhastella, koska satoa on vielä kypsymässä oksilla.

Ryhis

Silläkin uhalla, että foorumin älypäät pääsevät pätemään itsekeksityillä faktoilla mosaiikkiviruksesta, vastaan että seetrisilpuksi kelpaavaa matskua saa mistä tahansa tupakkakaupasta.

Ja joo, tiedän että jossain Savukoskella ei ole tupakkakauppoja.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Huru-ukko

Jossain topicissa on mainintaa käyttää idätyksessä apuna vetyperoksidia. Itselläkin sitä oli litraan jotain 2-3 pisaraa (17%). Tiedä sitten auttaako juuri noihin. Ja tietty idätin lautalla lautalla, enkä mullassa.
Kyllähän sen taimen sinne multaan saa sitten kun sirkat on noussut. Multa olisi sitten syytä käyttää vaikka uunissa. Tai luottaa Biolaniin...... ;)
Tuskin se harsosääski sinne siemenpussiin on muninut.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 05, 2012, 09:23:50 apJa tietty idätin lautalla lautalla, enkä mullassa.

Lautalla minäkin yleensä, mutta vein tuon kokeilun äärimmilleen, kun kyllästyin noihin harsosääsken toukkiin.
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 05, 2012, 09:23:50 ap
Kyllähän sen taimen sinne multaan saa sitten kun sirkat on noussut. Multa olisi sitten syytä käyttää vaikka uunissa.

Joo, näin olen myös toiminut, tällä tavoin on tullut paras onnistumisprosentti näiden kanssa. Ongelmana on silti juurien syönti, jopa kivivillassa.
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 05, 2012, 09:23:50 ap
Tuskin se harsosääski sinne siemenpussiin on muninut.

Tuskin. Mutta jostain ne itsensä joka paikkaan silti taikoo. Onneksi ei ole vielä mikään kiire idättelyillä, tässä on hyvinkin puolen vuoden aikaikkuna. :)