tammikuu 10, 2025, 01:22:40 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ripsiäiset

Aloittaja Nuthead, maaliskuu 10, 2005, 14:41:35 ip

« edellinen - seuraava »

Nuthead

Mistä noi pikku 1mm kokoset pikku öttiäiset tulee. Nouseeko ne mullasta vai mistä pirusta. Tämän vuoden viljelmät menny hyvin pitkälle harakoille noiden takia!! Mäntysuopaliuosta suihkutellu, käyttäny suihkussa mutta niitä vaan sikiää lisää jostakin!! Mitä tehdä????  
:evil:  :evil:
-pähkinäpää-

caff0d

Just tarkalleen sama ongelma minulla. Mäntysuovalla on käsitelty parit kerrat  ja vedellä suihkuteltu melkein päivittäin eikä tunnu pidemmän päälle auttavan. Kaikki käytetty multa on ollut tuoretta mutta jostain niitä melkein mikroskooppisia pirulaisia ilmestyy. Ei niitä aikuisiakaan ole näkynyt lentelemässä ainuttakaan...

Toistaiseksi on menetetty vasta pari peruspaprikaa, 1 kirsikkatomaatti ja 1 haba tms. chinense mutta varmaan puolessa kasveista on enemmän tai vähemmän vahinkoa tehty. :(

Kasvatusosioon olisi muuten hyvä saada vähän kuvaa ja tietoa myös ripsiäisistä, luulin pitkään että chilieni kimpussa olivat punkit :?

Wiski

Jep; mullakin on noita, luullakseni siis. En ole ihan varma ovatko ne ripsiäisiä, mutta "if it looks like a duck and quacks like a duck, it is a duck" - eli kuvaus täsmää.

Mulla nuo hyökkäävät baccatumien kimppuun, ja frutescenskin kelpaa. Chinenseistä en ole löytänyt.

Olen käyttänyt voimakasta vesisuihkua noiden kontrolloimiseen, eli vettä hierovalla suihkulla niin kovaa että lehdetkin vähän irtoilee.

Jostain syystä kasvihuoneessa noita ei kesällä näkynyt, ainoastaan sisätiloissa. Ehkä jokin söi ne, tai kylmät yöt lähellä nollaa tappoivat ne.

Kuulemma nuo osaavat lentää, mutta en ole koskaan nähnyt niiden lentävän. Kiemurtelevat vaan vilkkaasti jonkun lehden pinnalla.

Mulla on myös maaperäpunkkeja asustamassa melkein kaikissa isoissa ruukuissa, ne varmaan osaksi auttavat. Eli syövät niitä uusia ripsiäisiä..

Jonne

muutamia ihan hyödyllisiä linkkejä:
http://www.transmeri.fi/torjunta/index.cfm?cd=21318&doc=558&language=Finnish#Ripsi%E4inen%20(Thysanoptera)
http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1133;50172;61406

sit on toki tilattavissa jostain joku petopunkki mikä syö ripsiäiset ja kuolee ite sen jälkee ku ripsiäisii ei oo enää ravinnoks mutta kuka haluaa lisää ötököitä entisten vierelle? ;)

phuu

Itselläni sain nuo ko. otukset vähenemään palmuista suihkuttamalla puutolun ja sinolin (+vettä lantringiksi) seoksella muutamia kertoja, ja putsaamalla lehden jälkeenpäin vielä luudulla. Chileistä tyydyin vain ottamaan infektoituneet lehdet pois, kun ne oli muutenkin talvella menneet huonoksi. Lisäksi tuo lehden pyyhkiminen on chileillä huomattavasti työläämpää kuin nuorilla 1-lehtisillä palmuilla.

Helpompi noista oli silti päästä eroon kuin punapunkeista.